Тол таксата вдига цените: Най-малко поскъпва месото, най-много - водата

Ще се увеличат и билетите за автобус според разстоянието
Обновена: 1 апр 2019 19:00 | 1 апр 2019 19:00, Веселина Йорданова
107
Тол таксата вдига цените: Най-малко поскъпва месото, най-много - водата
Снимка: архив, БулФото

Хранителните стоки ще поскъпнат средно с 2% след въвеждането на толтаксите от 16 август. Най-малко е увеличението при цените на месото - с 0,22%, а най-голямо при безалкохолните и минералната вода - 3,89%, показват изчисленията на МРРБ.

Това стана ясно по време на пресконференция на регионалния министър Петя Аврамова след среща с превозвачите, предаде "24 часа".

Билетите за автобус пък ще се увеличат в зависимост от разстоянието от 1,6 до 8,7%. Единственото намаление е от София до Перник - с 1,6 на сто. От София до Бургас, например, където движението по платен път е 90%, поскъпването е 4,4%. Зам.-министърът Николай Нанков заяви, че между цените на автобусните превозвачи има и до 7 лв. разлика, а поскъпването заради толтаксата от Бургас за София за автобус с 25 пътници ще е 1 лв.

От 20 000 км републиканска мрежа, платени ще бъдат 10 800 км, те са магистрали, първи клас пътища и някои добри второкласни и третокласни шосета. Първоначалният вариант е бил да се плаща за 16 800 км. 

Таксуваните за изминато разстояние камиони и автобуси са разделени на камиони от 3,5 до 12 т, те са най-вече за вътрешни превози на стоки, втората категория са камиони над 12 т с 2-3 оси и третата са големите тирове над 12 т и с 3 оси. Втори път те са разделени по екологичен признак: в първата група са тези, които са Евро 1 и 2, втората са Евро 3 и 4, Третата са Евро 5 и четвъртата са Евро 6.

Таксуването е и в зависимост от това дали те се движат по магистрала и първокласен път или по второкласни и третокласни шосета.

Най-евтино за платени пътища броят пари автобусите, таксите са едни и същи и за магистрала и за трети клас шосе. Ако са най-чистите - Евро 6, таксата им е 0,049 лв. за километър, ако са стари и цапащи - Евро 1 и Евро 2, то таксата е двойна - 0,098 лв.

Малките камиони, които возят стоки в страната, са таксувани също най-евтино, платеното им преминаване е най-ниското в ЕС, каза министър Аврамова.  И при тях е изравнено плащането за магистрала и за втори и трети клас път. Ако са стари (Евро 1 и Евро 2) ще платят 0,156 лв. на километър и 0,078 лв., или два пъти по-малко, ако са Евро 6, тоест най-чистите.

Тировете над 12 т, но с 2-3 оси, ще броят по 0,456 лв., ако са Евро 1 или 2 и пътуват по магистрала или първокласен път, 0,233 лв. е толтаксата им, ако са Евро 6. Малко по-ниски са цените, ако ползват втори и трети клас шосета.

Големите камиони над 12 т и над 3 оси са с най-скъпо преминаване. То започва от 0,424 лв. на км за Евро 6 за втори и трети клас път и стига до 0,943 за Евро 1 и 2 по магистрала. 

Срещата на екипа на министерството с превозвачите, на която е бил представен проектът за тарифа, е минала по-скоро емоционално, каза Аврамова. Превозвачи са заявили, че 34 пъти е най-голямото поскъпване за Евро 1 и 2 на магистрала.

Министърът заяви, че ще се прави ново обсъждане с превозвачите, на което може да се правят корекции между отделните групи превозни средства. Сметките показват, че за година от толтакси се очакват да постъпят 1,160 млрд. лв., по сметки на Световната банка за поддържане на толсистемата, включително и за операторите, отиват 15% от събраните суми.

От 500 000 камиона, транзитно преминаващите са 47% от трафика, като половината са турски, заяви и.д. шефът на Националното тол управление Олег Асенов.

"Представете си между две села или малки населени места да се плаща по 70 стотинки на километър. Ние сме свидетели на поредното безумно предложение, което се прави към автомобилния бизнес", коментира пред БНР Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи.

Според Арабаджиев приемането на тези такси ще окаже влияние върху инфлационните процеси и ще доведе до поскъпването на стоките за крайния потребител.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


107
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
58
1
 
7
 
! Отговори
Българин преди 5 години
А ГЕРБ защо крадат, а не дават на българите, на народа да краде, а?
57
0
 
15
 
! Отговори
Да преди 5 години
Българския народ има една много интересна психолочина особенност която си е форма на мазохизъм - винаги гласува за този който го мачка най много. Не случайно и турците са ни мачкали пет века и много от тогавашните чорбаджии са били против възстанията и и даже са момагали на турците да крепят тогавашния ред.И сега чорбаджиите подкрепят властта и правят дарения да може същите политици отново ще спечелят изборите. А дали ще са ГЕРБ или БСП няма значение.Всичките са комунисти под прикритие.
56
15
 
1
 
! Отговори
Демократ преди 5 години
Проблемът на България е, че интелигентите които подкрепят ГЕРБ са само 20%, останалите 80% са прости бесепари, затова цените растат.
55
2
 
6
 
! Отговори
Бананът на Тато преди 5 години
До ШАфИорът на ТатоМи що траете бе? Не трайте! Окайте! Сега нали е демокрация, може да се ока, окайте, излезте на площадите и на улицата и окайте!
54
2
 
0
 
! Отговори
Избирател преди 5 години
Няма как със 90% като простите сте само 80%
53
3
 
7
 
! Отговори
Предложение преди 5 години
Предлагам на следващите избори да изберем БСП със 90% и БСП да свалят цените да купуваме ефтино и да се радваме не живота, да си угаждаме и да си изпълняваме желаниата да си купуваме хубави неща.
52
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Очаква се приходите да над милиард ще има бая за крадене.
51
1
 
11
 
! Отговори
ШАфИорът на Тато преди 5 години
Ясно е, че народът пак ще си трае. Стригане до дупка и дране на кожата. Това си заслужаваме и на някои мазохисти им е кеф и продължават да си гласуват за ГРОП.
50
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
ГЕРБ вдигат цените предизборно и обещават че ако спечелят изборите до края на годината ще има още още поне 2 увеличения.Бащицата еднолично управлява новата планова икономика.
49
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В Германия тол таксите са по-ниски факт.
48
1
 
4
 
! Отговори
Шопо преди 5 години
Па нема да ядем !!!
47
1
 
13
 
! Отговори
Boko bo преди 5 години
90% от тия по-долу преди 7-8мес" ТИРовете рушат инфраструктурата и трябва да плащат повече" Абе глупци след 30г не разбрахте ли че само ви манипулират и насочват в желаната от тях посока само и само да не се замисляте, че живеете във видео игра наречена" Оцеляване" То коне и плъхове да бяха след 30г щяха да се светнат. Що за народ е това, ако е народ. Сбирщина и то *** и злобна и наивна
46
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Честито на 80 процентовите бг д еб и л и . Аааха ха ха ааа
45
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Дори т.нар магистрали са мегазле, какво остава за останалите пътища. Ама се плащат :DИ ни убеждаваха, че тол-таксата нямало да доведе до повишение на нищо :)
44
0
 
2
 
! Отговори
БГ преди 5 години
Сега разбра ли ме ?
43
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Кука ми на ПУРА!
42
0
 
2
 
! Отговори
БГ преди 5 години
Ами да дали ще носи вода или месо таксата да кажем е 500лв но себестойността на продукта е различна
41
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
*** простия народ, братче.
40
0
 
2
 
! Отговори
БГ преди 5 години
И да ти го сметна 60 000 +500 = 60500 60500/10000кг = 6.05лв поскъпване с 5ст3500лв + 500 = 4000 4000/1000 туби = 4лв поскъпване с 50ст
39
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До БГ-ти добре ли си бе?Какви проценти смяташ-"тол таксата" е на превозно средство-камион!!Дали вътре има 10 тона вода или 10 тона месо,ТКАСАТА ЗА ТИРА Е ЕДНАКВА!!