Край на бизнеса с коли втора ръка? Вносът на стари возила зацикли

Спадът е около 60%, изчислиха от бранша
Обновена: 22 апр 2019 09:36 | 22 апр 2019 07:11, Веселина Йорданова
265
Край на бизнеса с коли втора ръка? Вносът на стари возила зацикли
Снимка: архив, БулФото

Много от търговците на употребявани автомобили са пред фалит, след като от началото на годината бизнесът с вноса на стари коли още повече зацикли. С 9,2 процента са намалели регистрациите в България на возилата с пробег, сочи официалната статистика на МВР.

Общо 4621 по-малко употребявани леки и лекотоварни автомобили са достигнали до клиентите като нов внос, сравнено с периода от първите три месеца на 2018-а. До 1 април в България са регистрирани общо 52 585 возила над 6-месечна възраст, докато през 2018-а те са били 57 206. Символично увеличение при регистрациите през първите три месеца на тази година има само при колите до 5 години, пише "24 часа".

За огромна криза в търговията с употребявани коли признават и от Асоциацията на вносителите на автомобили в България (АВА). “Нашият бизнес е в крах. Миналата година в моята автокъща, ако съм продавал по 20 коли на месец, сега успявам да пласирам едва по осем. Т.е. спадът е около 60 процента. Подобна е ситуацията и при другите големи автокъщи, които сме регистрирани и си плащаме всички данъци и такси”, призна Владимир Доросиев, зам.-изпълнителен директор на АВА и собственик на крупна автокъща.

“От 1989 година това е вторият удар по бизнеса с вноса на употребявани автомобили Първият бе, когато страната ни влезе в ЕС преди 12 години. Тогава бяхме накупили автомобили с мита и ДДС и бяхме принудени да продаваме на загуба с по 2 хиляди лева на кола. Сега ситуацията е подобна. В момента всеки месец дотирам с лични средства заплатите на служителите си. Година и нещо фирмата ми няма печалба”, оплака се Доросиев.

Според него причините за това са високите първоначални разходи при първата регистрация на употребяван автомобил, пренаситеният пазар, липсата на достатъчно пари у българина и нелоялната конкуренция на хората от сенчестия бизнес и “единичните” търговци.

Повишаването на екотаксата до 300 лева плюс задължителната “Гражданска отговорност” средно са вдигнали разходите при първоначалното купуване на автомобил от ЕС на поне 700 лева, изчисляват от асоциацията.

В момента предлагането на коли е огромно, като освен че автокъщите са буквално задръстени, стари автомобили се предлагали и от хора, които въобще нямат регистрирани фирми. Много от тях са нелоялни търговци и предлагали коли със замаскирани повреди на по-ниски цени.

Най-проблемните употрябавани возила идвали от Южна Италия, докато в северната част на страната хората се грижели по-добре за колите си. В страните от ЕС се забелязвала тенденцията хората да карат повечко години и километри автомобилите, които са си купили нови от магазина. Въпреки по-високата покупателна способност от тази на българите, европейците все повече търсели автомобили втора ръка, това влияело и на пазара у нас.

Това, че в София и по-големите наши градове се карат по-новички и скъпи автомобили, не означавало, че у нас се предлагали читави употребявани автомобили. В градове като Благоевград и Дупница например хората можели да си позволят максимум до 5000 лева за кола.

От асоциацията са на мнение, че вдигането на еднократната екологична такса на 300 лева при първоначалната регистрация на кола нов внос води до приходи в държавата годишно от около 60 милиона лева, без значение на каква възраст е автомобилът. Ако страната ни иска да намали възрастта на автомобилния парк, трябвало да се измислят различни екологични такси, които да зависят от състоянието на конкретния автомобил, смятат специалистите.

По-справедливо е тези екоданъци да се плащат годишно, да са съобразени с възрастта и еконормите на самата кола, а също така да има възможност да се плащат и разсрочено.

От 2021 г. България и други нови членки на ЕС може да имат фонд, от който да черпят финансови средства за поощряване на купуването на електромобили. Идея за създаването на Фонд за чиста мобилност бе представена от България, Румъния и страните от Вишеградската четворка - Чехия, Полша, Унгария и Словакия.

Въпросът бе повдигнат по време на мартенския съвет по околната среда. Идеята е във фонда да се акумулират средства от бюджета на ЕС, от държавите членки, от съседни на ЕС страни, от производители на автомобили, енергийни компании и други.

Предстои допълнителна работа по тази идея, както и обсъждането ѝ със страните от Вишеградската четворка и Румъния. Намеренията на българската страна са да представи за обсъждане документ, развиващ идеята за създаване на Фонд за чиста мобилност в рамките на юнския Съвет по околна среда.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


265
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
41
4
 
50
 
! Отговори
Ludmil преди 5 години
Преди години купих джип за 6500 лв. от автокъща във Велико Търново. "Нов внос" от Италия, на вид много запазен. След 6 месеца каране разбрах, че има замаскиран проблем с блока и ремонта ще струва най-малко 3000 лв. Та въобще не ги жаля тези от автокъщите...
40
6
 
44
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Фалшива новина. Честните автокъщи са като честните политици - няма ги.Същите глупости и за апартаментите , а там се перат пари здраво и не се спазват планиране и норми , а само далавера и печалби.Както и в провинцията така и в София хората търсят коли до 3000 лв в добро състояние, всичко като цена нагоре е грабеж и хвърляне пари на вятъра, предимно от комплексарщина.Нова кола си е чиста лудост и има смисъл само за фирми и крадци като домуса , черепа и компания.
39
3
 
37
 
! Отговори
Дидо преди 5 години
Пичове, да ви дам един пример с братовчед ми(не коментирам предпочитания и марка) та той си търси бмв е90.. До март месец цените им вървяха до 10к за 2005г от тогава изведнъж започнаха да се продват на 11-12к за същите години и модели. Е как така се вдигнаха цените толкова за 1 месец? Тукашните търгаши викат, че бензиновите вече скачали?!? Е как така скачат,, като на запад им падат цените с всеки изминал месец, а тука скачат. Значи дерачите продължават на наш гръб да трупат пари, ама сега ревът
38
3
 
23
 
! Отговори
Един от Северозапада преди 5 години
продължение на 39 И се стига до реалния вносител, укриващ доходи.Автоджамбазите, както и голямите земеделци и арендатори, не водят никакво отчетност-декларират на юнашко доверие всичко. Земеделците даже не знаят какво е касов апарат.Е , и двата вида хора имат един манталитет-на измамници. Като ги ударят парите, акълат им стига до това, първо -да си купрят нова кола-джип, или пикап,че им спадат данъците, да си хванат млада любовница, да я заведат в Гърция,и да реват колко са зле финансово.
37
4
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Това е много добра новина, че старите коли намаляват. Дано да спадат още.
36
1
 
32
 
! Отговори
Един от Северозапада преди 5 години
Защо ли, когато си подовом данъчната декларация в НАП, не съм видял нито един джамбазин или циииганин?Това са хора, които ако платят някакви данъци-3 дни ще лежат като болни поне.Държавата лесно може да тури ред и при тях, но нехае, както за много други неща.Просто, като дойде полуграмотния цииганин да регистрира с немския талон в кат, и договора на негово име, да провери в регистрите на митниците, тоя човек излизал ли е навън, или не.После, веригата лесно се разплита, и се стига до реалния внос
35
14
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Трябва да забранят продажбата на коли преди 2005-та.
34
7
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Все още някой съмнява ои се защо се внасят стари коли и то предимно от Италия?! Това е начин за пране на нарко при. Замислете се къде са повечето борси, кои са поставените лица... дано се затрие като цяло тази менте индустрия.
33
1
 
24
 
! Отговори
Exodus преди 5 години
Проблемът с километражите стана и на Запад
32
2
 
51
 
! Отговори
Един от Северозапада преди 5 години
Не са за жалба! 99% от тях са абсолютни измамници и печалбари! А някои от тях даже нямат и фирми. Като ги хване полицията там, казват в немско "нур шлепе"-само возя.Техен е само автовоза, колите-на клиенти.ВГермания лека кола се купува бз нотариус, процедурата трае 10 минути, договоа се пише на коляно.Имат празни бланки, и после, в България те пишат договор, на твое име, от името на продавача. Те не фигурират в никакви документи, че са излизали навън, но прибиран 300% от колата и 800 лева за тра
31
0
 
49
 
! Отговори
Сержант преди 5 години
Да ги съжалиш. Продават таратайките с 100 евро печалба, за да не плащат данъци. Тоя с 20 коли на месец жив да го оплачеш.
30
2
 
21
 
! Отговори
Генчо преди 5 години
Вече много хора се опариха от коли с превъртян километраж (каквито са 70% по автокъщите). Изглежда мн. запазена уж на малко километри, но са я сменили заради сериозен/скъп технически проблем. Освен това всеки има по 1-2 стари коли, които стурават до 2000 лв и ако иска някой кола за малко пари си я копува от частно лице.
29
4
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Алфа Умрело 147, година 2006, декември произведена. Закупена от собственик в Швейцария през 2009-та пролетта. Тоест на 2 години и малко, 76 000км.2019-та година, колата вече е на 395 000км. Досега са сменяни - масла, носачи, малса, носачи, спирани дискове накладки, масла, носачи, масла, носачи, спирачни дискове накладки, гуми.А това е хипер проблемен модел и марка.Ако го купя от БеГе, да кажем на 10 години и на 200 000км дали ще ме изкара до 395 000 само с консумативи? ъ?
28
4
 
35
 
! Отговори
Dr. Watson преди 5 години
Целта на статията е ясна, да подготви хората за въвеждане на нови екотакси и прочие, пише си го в края на статията. Пък дали падат оборотите на автокъщите, това не се знае. Който продава честно и коректно, ще има печалба. Преди 2 години си купувах едно ауди в Англия. Колата изглеждаше отлично, но дилъра ми каза, че имат и сервиз и там решават какво има за смяна. Смениха 2 гуми, сп. дискове и накладки, маслата на ск. кутия и двигател, филтри + нов тех. преглед. Всичко това безплатно.
27
2
 
77
 
! Отговори
Дон Карнаж преди 5 години
Сълзи капят върху клавиатурата ми за трагедията в сектора на автоджамбазите
26
12
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"Махнете малоумието стара кола да се продава чрез нотариус. Тази соц останка я няма никъде по света."Именно. Нека измамите с крадени коли започнат СЕГА : )))
25
13
 
14
 
! Отговори
Охобохо преди 5 години
Всички коли ще станат екологични и предимно електро.Това е бъдещето.
24
7
 
48
 
! Отговори
Софиянец преди 5 години
Е това е защото "народа мизерства". Българската мечта - "да се преместим у Софето, да си вземем апартамент и кола на лизинг". За това в София вече не може да се диша ...
23
6
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
е как бе, Герб каза че броя на новите коли растял, българина замогвал
22
26
 
7
 
! Отговори
Я па ти.. преди 5 години
До Анонимен 10 Опитай да си внесеш сам кола и така ще те преметнат , че ум ще ти зайде. Тази работа не е за аматьори.