Край на бизнеса с коли втора ръка? Вносът на стари возила зацикли

Спадът е около 60%, изчислиха от бранша
Обновена: 22 апр 2019 09:36 | 22 апр 2019 07:11, Веселина Йорданова
265
Край на бизнеса с коли втора ръка? Вносът на стари возила зацикли
Снимка: архив, БулФото

Много от търговците на употребявани автомобили са пред фалит, след като от началото на годината бизнесът с вноса на стари коли още повече зацикли. С 9,2 процента са намалели регистрациите в България на возилата с пробег, сочи официалната статистика на МВР.

Общо 4621 по-малко употребявани леки и лекотоварни автомобили са достигнали до клиентите като нов внос, сравнено с периода от първите три месеца на 2018-а. До 1 април в България са регистрирани общо 52 585 возила над 6-месечна възраст, докато през 2018-а те са били 57 206. Символично увеличение при регистрациите през първите три месеца на тази година има само при колите до 5 години, пише "24 часа".

За огромна криза в търговията с употребявани коли признават и от Асоциацията на вносителите на автомобили в България (АВА). “Нашият бизнес е в крах. Миналата година в моята автокъща, ако съм продавал по 20 коли на месец, сега успявам да пласирам едва по осем. Т.е. спадът е около 60 процента. Подобна е ситуацията и при другите големи автокъщи, които сме регистрирани и си плащаме всички данъци и такси”, призна Владимир Доросиев, зам.-изпълнителен директор на АВА и собственик на крупна автокъща.

“От 1989 година това е вторият удар по бизнеса с вноса на употребявани автомобили Първият бе, когато страната ни влезе в ЕС преди 12 години. Тогава бяхме накупили автомобили с мита и ДДС и бяхме принудени да продаваме на загуба с по 2 хиляди лева на кола. Сега ситуацията е подобна. В момента всеки месец дотирам с лични средства заплатите на служителите си. Година и нещо фирмата ми няма печалба”, оплака се Доросиев.

Според него причините за това са високите първоначални разходи при първата регистрация на употребяван автомобил, пренаситеният пазар, липсата на достатъчно пари у българина и нелоялната конкуренция на хората от сенчестия бизнес и “единичните” търговци.

Повишаването на екотаксата до 300 лева плюс задължителната “Гражданска отговорност” средно са вдигнали разходите при първоначалното купуване на автомобил от ЕС на поне 700 лева, изчисляват от асоциацията.

В момента предлагането на коли е огромно, като освен че автокъщите са буквално задръстени, стари автомобили се предлагали и от хора, които въобще нямат регистрирани фирми. Много от тях са нелоялни търговци и предлагали коли със замаскирани повреди на по-ниски цени.

Най-проблемните употрябавани возила идвали от Южна Италия, докато в северната част на страната хората се грижели по-добре за колите си. В страните от ЕС се забелязвала тенденцията хората да карат повечко години и километри автомобилите, които са си купили нови от магазина. Въпреки по-високата покупателна способност от тази на българите, европейците все повече търсели автомобили втора ръка, това влияело и на пазара у нас.

Това, че в София и по-големите наши градове се карат по-новички и скъпи автомобили, не означавало, че у нас се предлагали читави употребявани автомобили. В градове като Благоевград и Дупница например хората можели да си позволят максимум до 5000 лева за кола.

От асоциацията са на мнение, че вдигането на еднократната екологична такса на 300 лева при първоначалната регистрация на кола нов внос води до приходи в държавата годишно от около 60 милиона лева, без значение на каква възраст е автомобилът. Ако страната ни иска да намали възрастта на автомобилния парк, трябвало да се измислят различни екологични такси, които да зависят от състоянието на конкретния автомобил, смятат специалистите.

По-справедливо е тези екоданъци да се плащат годишно, да са съобразени с възрастта и еконормите на самата кола, а също така да има възможност да се плащат и разсрочено.

От 2021 г. България и други нови членки на ЕС може да имат фонд, от който да черпят финансови средства за поощряване на купуването на електромобили. Идея за създаването на Фонд за чиста мобилност бе представена от България, Румъния и страните от Вишеградската четворка - Чехия, Полша, Унгария и Словакия.

Въпросът бе повдигнат по време на мартенския съвет по околната среда. Идеята е във фонда да се акумулират средства от бюджета на ЕС, от държавите членки, от съседни на ЕС страни, от производители на автомобили, енергийни компании и други.

Предстои допълнителна работа по тази идея, както и обсъждането ѝ със страните от Вишеградската четворка и Румъния. Намеренията на българската страна са да представи за обсъждане документ, развиващ идеята за създаване на Фонд за чиста мобилност в рамките на юнския Съвет по околна среда.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


265
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
61
11
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Дизел с 200 000- 250 000, след 2008 година смяна или ремонт на възли които са изчерпали ресурсТурбо около 1000лвДюзи 1000лвКомлект съденител и маховик 1800лвАмортисьори 1000Купувайте стари кол
60
7
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Колата е необходимост, но и разход. Трябва да е евтина , здрава и да харчи малко. Това го правеха до 96г. Затова и колите втора ръка от тези години още се карат. Всичко ново е *** и ширпотреба.Вземете си стара кола, възстановете с нови части, оправете железата и ги поцинковане и ще ви излезе по на сметка и ще висите по малко по сервизи. Оставете новите и скъпи на сноби и комплексари. Не се робувайте на материалното.
59
1
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Изобщо не ги жаля. Беше крайно време бизнес от типа "купуваш нещо за 100 евро от моргата и го продаваш за 5000 лв" да умре.Хората с пари и без друго купуват или ново, или пазаруват сами от чужбина.
58
1
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Купувам си кола само от Германия или Швейцария - от автокъща (но от официален представител, но от Балкански субекти) или от частно лице. Отиваш там, оглеждаш, решаваш, купуваш, чиста работа. Не се занимаваш с нашенските бандюги.
57
0
 
1
 
! Отговори
50 преди 5 години
До 54Да, аз разсъждавам, но то май не можеш да четеш и да мислиш. Чети пак какво съм написал и мисли ако можеш.
56
3
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Пълни глупости. Ходя до Дупница веднъж седмично. В момента се изграждат 4 нови автокъщи в нивите които бяха засяти с царевица. Има повече автовози от всякога и се продава на поразия. В Драгичево на пътя има също 2 нови автокъщи както и една в Княжево. Кое е намаляло?!
55
2
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Скоро същото и с пазара на имоти
54
11
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Дидо как така скачат,, като на запад им падат цените с всеки изминал месец, а тука скачатЩо не хванеш самолета за 2-3 часа и да си я докараш сам, малък ли си? Изключително просто момче... Тия коли нали някой ги докарва от 2000 км?
53
2
 
13
 
! Отговори
Az преди 5 години
На бай *** автоджамбаза му секна кирията. Едно време точеха нафта, после въртяха километри, може пъл към ало-ало измамите да се ориентират, там няма да вадят от джоба си и да бачкат 1,5г на загуба...
52
17
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Въшльото давал само 3000лв, ама искал на колата всичко да и е наред и гаранция за 10 години.Наивни смешковци.
51
2
 
5
 
! Отговори
До 50 преди 5 години
Ти разсъждаваш ли бре? Кой казва че проблема е от преди 6 месеца -СЛЕД ТОЛКОВА ВРЕМЕ КАРАНЕ СЕ Е ПОЯВИЛ !
50
2
 
9
 
! Отговори
Бат Бо Банкя преди 5 години
Дали са вдигнали минималната на 2000 ойро без да знам, че бизнеса бил замрял?!
49
1
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Намаляват хората , намаляват и колите. На практика намалят и заплатите, защото квалифицирани инж не се търсят, за мениджъри се взимат секретарки и студенти изкарали по един сертификат и заплатите средно паднаха под 3000лв , а това определя и по ниска покупателна способност. Колкото по малко хора, по малко конкуренция, по малко от всичко и богатите ще почнат да губят. Само и тци.гани.те да почнат по малко да раждат и нещата ще подредят, не случайно в уса почнаха да мислят пак за средна класа и
48
2
 
4
 
! Отговори
До Генчо преди 5 години
Генчо ,оправи правописа. В кой клас си?
47
10
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До LudmilСлед 6 месеца каране разбрах, че има замаскиран проблем с блока и ремонта ще струва най-малко 3000 лв-Откъде знаеш, че проблемът е отпреди 6 месеца?
46
0
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Общо взето накрая ще стане ,че който има пари ще кара кола а който нема ще кара кулло!
45
4
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен"до 3000 лв в добро състояние"хахахаВсе едно да кажеш търся 80 годишна жена запазена.Ми няма.Купил си кола за 3000лв, след половин година се строши и ти почваш да мрънкаш: "Излъгаха ме".Кой те е излъгал? Ти сам си се излъгал.
44
20
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Един от СеверозападаТи пак гледаш в чуждото канче.Що не го правиш ти тогава?Вместо 300%, ще печелиш по 100%.И ти ще си доволен и хората ще са доволни.Тебе като ти чета писаниците в тоя форум - вносителите на автомобили - *** и печалбари, зеленчукопроизводителите - *** и печалбари, животновъдите - *** и печалбари.Всички са мтъсници и печалбари.Само ти, Ленин, Путин, Мадуро и *** сте хубави.
43
5
 
13
 
! Отговори
4i4o kype преди 5 години
Ай дано, джамбазите са косвени причинители на катастрофи заради кенефите които продават , ако фалират тея мошеници няма да се промени нищо защото наистина както пишат по долу от тях няма нито един който да внася данък печалба, освен това да вземат малко да ги поизчистят тея стари кочини от улиците вече няма квартал в който да се прибереш след 6 и да има свободни места за паркиране пред блока, накупили таралясниците и си ги гледат от терасите
42
2
 
24
 
! Отговори
Махленска клюкарка преди 5 години
Това за северна и южна Италия много ме разсмя. Това е новата мантра. Преди беше за бабата дето ходила само на пазар.:))) В щатите по едно време почнаха да пробутват, че колата е била закачена за RV и реално само гумите са се въртяли, а другите части не са на тези км, които виждаш :)))