Опасни пътища: 30% от мантинелите са остарели, но подмяната им е скъпа

3,5 милиарда лева са нужни за ремонта им
1 окт 2020 09:15, Нели Христова
75
Опасни пътища: 30% от мантинелите са остарели, но подмяната им е скъпа
Снимка: БГНЕС

3,5 милиарда лева ще са нужни за подновяване на маркировката и обезопасяването с мантинели на първокласните пътища в България. Това сочи доклад на Пътната агенция, поискан от Европейския център за транспортни политики, и цитиран от bTV.

Около 25-30% от обезопасителните мантинели у нас са морално остарели и покрити с ръжда. Те се нуждаят от спешна подмяна, но парите не достигат.

Ако обезопасителните съоръжения са изрядни, инциденти като този от 12 юли могат да бъдат избегнати. Тогава камион скъса мантинелата на 160-ия километър на магистрала "Тракия" и се вряза в насрещното движение. Ударът бе фатален за петима души.

Въпреки че не мантинелата е причината за катастрофата, последващите огледи на пътни експерти показват, че тя не е била в изправност.

"Наши проучвания показаха, че това се получава поради твърде остарели обезопасителни системи. На места заварваме съоръжения на повече от 30 години", коментира Диана Русинова, експерт от Европейския център за транспортни политики.

Тя изисква и справка от АПИ какви са заложените бюджети за обезопасяване на пътищата. "Отговорът беше направо потресаващ за нас. Всъщност бюджет за пътна безопасност няма нито една държавна институция в момента в България, а ние очакваме да има пътна безопасност. Няма как да се случи", уточни Русинова.

От Пътната агенция компенсират липсата на средства за обезопасяване от парите за ремонти.

"92 милиона са разходите през последните три години, като те поетапно се увеличават. За съжаление ограничението ни от гледна точка на бюджет не ни позволява в пълен размер да го правим", обясни инж. Иван Досев, член на УС на АПИ.

Пълният размер на необходимите средства в действителност е 38 пъти повече. Парите са не само за мантинели, въпреки че този елемент е най-скъп. Разходите за маркировката, знаците, ограничителните системи за пътища и косенето на храсти и дървета също трябва да бъдат покрити.

Пътните експерти от Европейския център за транспортни политики ще настояват и за среща с премиера Бойко Борисов, за да може да бъда отпуснати поне част от средствата и от нужните 3,5 млрд. лева.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


75
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
50
0
 
5
 
! Отговори
Кой преди 3 години
Общата дължина на пътищата от републиканската пътна мрежа на България към октомври 2019 г. е 19 877 km, от които:6 автомагистрали 816 km;9 пътища I-ви клас 2975 km;44 пътища II-ри клас 4035 km;150 пътища III-ти клас (обозначени с трицифрено число) 6400 km;256 пътища IV-ти клас (обозначени с четирицифрено число) 5651 km;
49
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
какъвто премиера, такива и мантинелите
48
0
 
12
 
! Отговори
Софиянец преди 3 години
Докато плащаме 278 000лв за обществена тоалетна ,пари за мантинели няма да има.
47
2
 
5
 
! Отговори
Чeбурашка преди 3 години
Видими ***
46
6
 
7
 
! Отговори
Чeбурашка преди 3 години
Пътищата ни са топ качество, все пак г-н Борисов ги построи лично. Проблемът е, че пенсионерите карат стари руски коли и разливат масло по пътя. Комунистите ще унищожат света.
45
0
 
6
 
! Отговори
Кривмагистралстрой преди 3 години
Не са необходими 3,5 милиарда, ами поцинкована ламарина и боя, обаче така няма да има далавера.
44
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Анонимен "измислените си глоби, камери и рекет" така е доносниците доносничат къде какво било станало и уж че после камерите го доказали и прочие измишльотини с които се оправдават герберските подлизури квартални мутри пияници крадци и лъжци които на гърба на Герб правят пари но незнанието не е оправдани е драги ми гербери.
43
0
 
1
 
! Отговори
Зидаро-мазач преди 3 години
Подмяната на мантинели е скъпа, а има пари да раздават големи заплати на кофражистите! Един кофражист нищо не прави, излива си кофража и си заминава, а взима повече от зидаро-мазач!
42
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До top secretA Дискавъри обясниха ли защо тогава Германия нападна Русия, какъв е смисъла да строиш пътища на едно място, а да водиш война и да транспортираш военна техника на друго място?
41
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Подмяната на мантинелата била скъпа но не е скъпо да се раздават осем месеца бонус пари на пенсионерите особено на тия с абсолютно достатъчно високи пенсии много по високи от минималната заплата а освен това получават и високите си заплати понеже продължават да работят и няма работни места за останалите хора много от които няма да могат да се пенсионират или отидоха да работят черна работа по света. Никога няма да ви простя това.
40
1
 
8
 
! Отговори
стига бе преди 3 години
Толкова пари за мантинели и маркировка?Струва ли ми се или няКОЙ е започнал да се обзавежда с големи чекмеджета.
39
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
А като подмяната им е скъпа боя за тях нямаше ли ? В Бг нито се чисти , нито боядисва . Всичко е натурално .
38
0
 
4
 
! Отговори
top secret преди 3 години
Снощи гледах едно предаване по Дискавъри. В Германия, преди ВСВ са строили близо 600км. магистрали за 1 година. И то без техника, а с жива сила, кирки и лопати, понеже това било част от стратегията на Хитлер за справяне с безработицата след ПСВ. 600 км. на година - на ръка!!!
37
0
 
4
 
! Отговори
F-16 преди 3 години
E нали дадохме няколко милиарда за осем "нови" 50 годишни изтебители които ще бъдат доставени може би към 2030г, и сега ще купим още осем от същите.
36
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Тези мантинели и пътища са от времето на Тодор Живков и социализма, и още ги има. Как тогава имаше пари за всичко, а сега няма.
35
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Както изглежда цяла година ще работим за самолети и мантинели
34
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
В бг магистрали и мантинели струват милиарди, хората до луната стигнаха за тия пари, ние още кърпим нашия лунен пейзаш и храним тумба червеи и кърлежи. И вчера от ЕС йм казаха, че са червеи, но всичко е положително, няма да го коментираме, както нищо друго, за което ни питат не коментираме, всичко е положително, продължаваме. Взимаме още един заем 16 трилиона и ще закърпим някой селски път с мантинела.
33
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен Алкохолик преди 3 години
Защо да ви се вижда много 3.5 милиарда? Май бързо забравихте даскалката, че плащал по 10 бона пейки и 3 бона кошчета. Обществени поръчки и народната пара направиха доста хора милионери в България
32
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
След като вчера пеенският днес.бг ни каза колко е "положителен" докладът на ЕС за България днес са очудващо тихи за изказването на Вера Йоурова. Вместо това водеща новина е информация за състоаянието на мантинелите от миналата седмица. И Ковид разбира се
31
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Как да не става дума за магистралите му: "Тогава камион скъса мантинелата на 160-ия километър на магистрала "Тракия" и се вряза в насрещното движение. Ударът бе фатален за петима души."