Панайотов: Не става дума за пилотска грешка при разбиването на МиГ-29

Министърът за първи път намекна за грешка при командването
26 юни 2021 11:56, Елка Василева
161
Панайотов: Не става дума за пилотска грешка при разбиването на МиГ-29
Снимка: архив, БГНЕС

"Не става дума за пилотска грешка в никакъв случай. Вчера съобщих, че се провеждат две разследвания. Едното на военна полиция, което се стреми да установи фактите и обстоятелствата, а другото на прокуратурата, което търси вина. Аз боравя с данни на военна полиция, които са на мое подчинение – те вина не търсят и пилотска грешка не е тяхно заключение. Не е и мое заключение, не е и наше заключение“, заяви служебният военен министър Георги Панайотов пред bTV за катастрофата с изтребителя МиГ-29 в Черно море.

„Никой не си е помислял да стоварва вина на майор Терзиев. Предложил съм го за най-високата военна награда“, допълни Панайотов.

Още по темата

Още не установено защо движещата мишена, която е преследвал майор Терзиев е падала по-бързо. Сред възможните причини според Панайотов е проблем с парашута ѝ, дори той да е бил възпламенен и затова да е падала по-бързо.

Мишената е спусната от 7000 метра, както предвиждат нормативните документи, а стрелбите са се провеждали на между 4000 и 7000 метра. Следствието ще установи защо не е било прекратено учението, след като мишената е започнала да пада по-бързо и под определената височина. В тази ситуация учението е можело да бъде прекратено и от пилота, и от неговия командващ, отбеляза Панайотов.

Когато изтребителят изчезва от радарите, е бил на 1200 м височина и се е движел по последни данни, без информация от „черната кутия“ с 950 км/ч. „Не съм пилот, но бях уверен от моите подчинени във ВВС, че не е критично ниска височина. 1200 м е една доста ниска височина и на това учение пределната височина е била 2000 м, но 1200 м е височина, от която пилотът може да се измъкне, може да вземе решение, но все пак става дума за непрогледна нощ и няма хоризонт. Тук идва ролята на тези, които го командват къде се намира над земята“, каза Панайотов.

С тези думи за първи път военният министър намекна за грешка на командването. Панайотов отрече категорично да внушава хипотезата за пилотска грешка. В никакъв случай не става дума за това, категоричен бе той. Но не отговори директно на въпрос тогава за грешка на командването ли става въпрос. Боравя с данните на военна полиция, те не търсят и установяват вина, обясни министърът.

Имената на щурманите, които са направлявали майор Терзиев, са известни, но те са следствена тайна и не могат да бъдат съобщени, каза военният министър.

Последните думи на майор Терзиев са били „Поразих целта, излизам от атаката“, а според неговия командващ е звучал спокойно, разказа служебният военен министър.

Вече е установен контакт с производителя и чакаме отговори дали точно тази черна кутия е правена в Русия, или в Украйна. Този, който я е произвел, може да разчете данните най-добре и с него ще работим, за нас няма по-лесен или труден вариант дали ще е Русия или Украйна. Надяваме се, че изцяло са съхранени данните и ще бъдат снети на 100%, обяви министър Панайотов.

С майката и с брата на загиналия пилот се е видял, тогава съпругата му не е била в къщата и той не е разговарял лично с нея.

"Защо се скатаваме в миши дупки, оставят вас да говорите пред обществото празни приказки, г-н министър", написа му тя снощи във Facebook.

Жена, която скърби и има моето пълно съчувствие, отвърна Панайотов. Но не, не са празни приказки, черната кутия ще отговори предприел ли е нещо майор Терзиев в тези последни 13 секунди.

Да обещае на Димитрина Попова, че вината няма да бъде стоварена върху загиналия й съпруг, призова го водещата.

Майор Валентин Терзиев е герой и съм го предложил за най-високата военна награда, отвърна министърът. Шабла 2021 е учение, което се провежда не за първи път, разследването ще установи дали някой не си е свършил работата и трябва да понесе отговорност, коментира той.

12 часа и 50 минути е нальотът на загиналия пилот от началото на годината. Ако не се беше случил този трагичен инцидент, до края на годината можеше да има към 60 часа нальот, техниката е изправна, МиГ-овете ни са надеждни, посочи Панайотов. Докато през 2024 г. бъдат усвоени новите изтребители, разчитаме на тях, напомни той.

Но фокусът дотук е бил върху придобиването на новата техника, сякаш не е мислено после как ще ги поддържаме, коментира служебният министър на отбраната. Даде за пример и "Пилатос".
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


161
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
6
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
пълни лъжи " ГУБЯТ СЕ 13 СЕКУНДИ" !!!Черната кутия записва абсолютно всичко, по всяко време нна полет!!!За това е направена черната кутия, да записва всичко.
5
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 4 "В сегашната ни положение да изгубим самолет и опитен пилот е значителен удар" За руските слуги жертването на хора и материална база не е никакъв проблем, а прикриването на това защо е станало е гордост за всеки русофил, защото така защитава "реномето" на Русия, на руската техника и на руската школовка на летците ни.
4
14
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
За сефте чувам, че има военни самолети, които в 21 век са кьорави нощно време и на борда им няма навигационни уреди за ориентация. Вече заявих, че съветско-руските самальоти ТРЯБВА да летят само през деня, за да може пилотите да се ориетират и времето задължително да нее е облачно. Съветски каруци, другаре!
3
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Празни приказки. Очевидно е, че истината няма да излезе наяве, защото в противен случай вече щеше да бъде изяснена многократно.И тук вече всеки сам ще направи своите изводи, които няма да бъдат никакви красиви. В сегашната ни положение да изгубим самолет и опитен пилот е значителен удар.Нашите явно са най-големите продажници тъй като не сме видяли никаква ползи от нашите партньори досега освен няколко хамъра. Всички останали получават техника за въоражаване за милиарди.
2
5
 
7
 
! Отговори
1 преди 2 години
Истината е, че "великите" ни военни пак са се оплескали и сега се търси да се донесе вода от 9 кладенеца да излезе, че няма виновни и просто е "станало". По стар комунистически обичай пилота е "герой". Най-ярък белег за тия тактики е това, че уважаемия министър изключва пилотски грешки, без да има твърди доказателства, че това е така. Ако имаше такива щеше да каже кое го показва. Даже и в изказването му си личи противоречието: хем пилота е можел да прекрати мисията, хем не го е направил.
1
0
 
1
 
! Отговори
А за кво? преди 2 години
Много сте бавни.

Спонсорирани публикации