Въпросът без отговор: Как се озовава корабът край Камен бряг?

България няма капацитета да се справи със случаи на морско спасяване
28 сеп 2021 16:30, Анисия Иванова
52
Въпросът без отговор: Как се озовава корабът край Камен бряг?
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Забавянето на действия, свързани с освобождаването на кораба, който е заседнал край Камен бряг, са предизвикани от това, че в закона няма дефиниран срок, при който държавата да се намеси. Всичко е оставено в ръцете на специализираните органи, които трябва да вземат съответното решение. Всичко това води до прекалено голямо забавяне. Това заявиха председателят на Българската морска камара к.д.п. Богдан Богданов, както и Свилен Крайчев, главен секретар на Българска морска камара и председател на Българската асоциация на корабните брокери и агенти, в ефира на предаването “Бизнес старт с водещ Живка Попатанасова.

Корабът, който плава под панамски флаг, заседна край местността "Яйлата" на 20 септември.

“Изгубиха се много благоприятни дни...една от версиите е, че няма текст в закона, в който да се казва в какъв срок от време собственикът да заяви какви мерки ще предприеме.”, потвърди к.д.п. Богданов.

Той допълни, че България е член на Международната конвенция за търсене и спасяване по море. В нея се казва, че в случай, при който има корабно произшествие в крайбрежието на дадена страна, то тази държава има право да предприеме мерки, чрез които да не допусне замърсяване на крайбрежните води. Тази конвенция не противоречи на никое законодателство и на базата на нейните текстове е можело да се предприемат много по-скорошни мерки.

Още по темата

"Много е интересен и въпросът, който все още няма отговор, как се озовава корабът на това място?”, допълни той.

Богдан Богданов посочи, че България има една от най-добрите системи за следене на морския трафик. Проблемът, който се е появил по време на плаването на кораба е, че никой от палубата не е отговорил на опитите на трафик контрола и гранична полиция да се свържат, за да предупредят за предстоящото засядане.

“В някои страни има практиката да се изготвя мореплавателен план (sailing plan), който се изпраща на пристанищата, на които ще акостира плавателното средство. В България тази практика все още не е приета, но ако имахме данните от такъв план, много по-лесно щяхме да видим, че курсът на кораба ще доведе до произшествие.”

И капитан Богдан Богданов и главен секретар Свилен Крайчев не са били извикани, за да дадат експертното си мнение. Въпреки това и двамата са отишли на мястото на заседналия кораб край Каварна, защото “като организация имат такъв дълг”. И двамата морски експерти изразиха мнението, че България от години няма морско спасяване и нищо не се прави по въпроса.

"Нямаме техническа възможност за изпълняване на спасяване. Корабът след установяване на повредата е пътувал 2 часа към брега и двете най-технически обезпечени морски служби не реагират. Да, корабът "Перун" беше стар, бракуваха го, но нищо не дойде на негово място."

Последната технически съществуваща инстанция на българското морско спасяване бе корабът “Перун”, който през февруари 2020 г. бе продаден на търг за 280 000 лв.

Целият разговор чуйте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


52
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
6
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
У морето проблеми много, ама специалисти - малко! Включително и у нащо море
5
1
 
29
 
! Отговори
българина преди 2 години
въпросът е ясен, карал е наркотици, турски екипаж. преди 2 г на Варненския плаж излезе това което е пускал друг кораб. явно пак опит за неуспешно претоварване на вода. това обяснява защо 2 часа брег се опитва да се свърже е с кораба и никой не отговаря и защо брвгат не е пратил бреговата охрана, можеше да е вражески военен кораб... 2 часа са претоварвали на тъмно и без да разберат се озовали на скалите. колко удобно брашното да се вози с торовете. случаят е ясен, но ако някой проговори рибите ча
4
0
 
7
 
! Отговори
Pg преди 2 години
До Анонименне е дощъл от панама, а плава под флаг на панама. много кораби са регистрирани там или на други места, без плаването им да е свързано с тези държави. този кораб плава из черно море и до турция, италия, гърция.
3
0
 
29
 
! Отговори
СЕЛЯНИН преди 2 години
Много трудно щеше да бъде, да изпратят катер от гранична полиция и да спрат кораба. Проблема е в държавата, просто липсва такава. Когато се делят едни пари, всички са на масата и чакат. Но когато става въпрос за отговорност... няма никой.
2
3
 
19
 
! Отговори
Алко преди 2 години
Ало джурналята, айде да се спрете малко. От всякъде мирише на застарахователна измама!!! От къде бил дошъл? Ами от марс може би :(((
1
5
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
въпросът е защо е дошъл от Панама чак до БГ?