С 40% са скочили цените на колите втора употреба

От бранша заявяват, че ще трябват поне 2 години за нормализиране на цените
19 мар 2023 09:42, Елка Василева
114
С 40% са скочили цените на колите втора употреба
Снимка: архив, БГНЕС

Над 33 000 нови и почти 200 000 втора употреба коли са продадени през изминалата 2022 година.

„Вносът на употребявани автомобили традиционно в България е между 8 и 10 пъти по-голям от този на нови, но за миналата година статистиката е малко по-различна. Според нея има спад на употребявани автомобили в порядъка от 5% до 10% и един малък символичен ръст в продажбата на нови автомобили“, коментира пред bTV Александър Костадинов, председател на Асоциацията на автомобилните производители.

Още по темата
Въпреки спада в продажбите цените на автомобилите втора употреба през последната година и половина са се повишили с до 40%, казват от бранша.

„Повишаването дойде след пандемията, войната в Украйна. В България се купуват малко нови коли, но вече и в Европа търсенето на коли втора употреба е по-голямо. Поради тази причина търсенето на коли втора употреба е голямо и цените си седят или на едно място или се повишават“, казва Велизар Митков, собственик на автокъща.

Липсата на суровини за направата на чипове за автомобили и забавянето на производството на компоненти заради войната в Украйна, както и недостигът на батерии, идващи основно от Китай, са част от причините за кризата в автомобилния бранш.

„Тези три фактора доведоха до значително намаляване на производството на автомобили в последната една-две години, което от своя страна се отрази и върху доставките на чисто нови автомобили, тоест търсенето изпреварва предлагането до някаква степен. Това от своя страна се прехвърля върху употребяваните автомобили“, казва Александър Костадинов.

Цената на автомобил, произведен 2005 г., преди година и половина е била 6500 лева, а сега е почти 9000 лева.

Повишаването на цените е на всички коли втора употреба. Николай Стоянов вече повече от година разглежда различни обяви на коли в интернет, а цените се променят.

„Обиколих доста автокъщи. Особено в Горубляне е много зле положението - затворени автокъщи, много слаб внос на автомобили. Има недостиг на нови автомобили и оттам хората спряха да си продават според мен старите автомобили. Ако досега са ги карали 5-6 години, сега ги карат 8-10 години и така нататък“, коментира той.

„Няма как да има изкуствено повишаване на цените. То дойде след кризата. Ако този автомобил преди година се е продавал за 12 000 лева преди година, в момента е 14-15 000“, посочва Велизар Митков, собственик на автокъща.

От бранша заявяват, че поне две години ще са необходими цените да се нормализират, защото търсенето е повече от предлагането.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


114
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
26
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Нали разбирате, че това поскъпване на всичко с по 20-30-40-50% няма да доведе до нищо добро.
25
15
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Аз винаги си купувам коли, които няма в България - те са първа употреба, защото в България има само нови или втора употреба! Да ви имам проблемите! Поздрави от територията отвъд Шенген! Чакам ви в Еврозоната с добре дошли!
24
3
 
20
 
! Отговори
aa1820 преди 1 година
Това е пълно безумие един трошляк на 18 години сега да струва с 50% повече отколкото преди година. Дори не коментирам цената и качеството ба автомобила....но който има пари и няма глава нека пълни гушите на тарикатите от Горубляне.
23
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До 23 - Ами дай да дам 140 000 кева ... Сигурен съм, че като си спестя 4-5000 лева за ремонти ...
22
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Те ако вземат да въведат поредната идиотщина със забраната на двигателите с вътрешно горене - пардон, не ако, а КАТО я въведат - тия 40 % увеличение ще ни се струват песен. Тогава едва 20ина процента от европейците ще могат да си позволят изобщо кола. Останалите - с обществен транспорт. Ама споко, гарантираният минимален доход ще включва и възможността за придвижване от къщи до работата и обратно.
21
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
А бе има ли спекуланти в България или само трудолюбиви и честни търговци обичащи да загубят някой лев но клиента да е щастлив и доволен от покупката на кола
20
4
 
5
 
! Отговори
Ядрен вампир Z преди 1 година
Аз си купих един Форд Мондео 3 за 3500 лева.Пета година го карам и до сега само един маркуч за 20 лева съм сменил и някой козметични работи.Най евтините гуми му купих отначало и още държат.Масла и филтри чат пат сменям самичак.Блага работа
19
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До 28 някой ти е шибнал минусче ...
18
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До 29 - Демек модeли преди преди 2000, даце и по-рано? Колко талива мислиш, че се търсят?
17
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
ами търсят се , купуват се и затова и цените растат . ц класа 2008 седан за до 14К не се задържат и два дни в мобилето .
16
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
И тия ли почнаха с надценките. Как пък всички слагат поне 40% отгоре сякаш гледат едни от други. Един отрасъл като вдигне с 40% и другите да не останат по-назад. Хората на запад не си купуват коли втора употреба а просто си карат старите които продават ако си купят нова, които пък после идват насам. Това увеличение на употребявани коли е смешно и жалко. Недостига на чипове бил виновен грънци.
15
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
За какво са ви коли... Правете като кирето и лена, със самолета на вечеря с нощувка в Гърция, на сутринта със самолетчето в София и всички ние плащаме сметката.
14
1
 
4
 
! Отговори
Име преди 1 година
До АнонименА бе празноглавец такъв, преди 1 месец имаше събиране на авто производителите в Чехия и 5 страни са стопирали всякакви подготовки за тая "забрана", забрана НЯМА да има! И една от тия страни е Германия. А познай кога? Казах да вземеш да четеш малко и да мислиш!
13
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Реално хората ръсят по 10 000 за някаква трошка и после още толков за ремонти. То тези коли втора употреба са един голям пасив.
12
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Колкото повече стоят , толкова повече разходи за търговците трупат .Аз си взех ЦРВ бензин 2012 г на 178 хил км за 7 хил евро , който иска да вярва , карам я вече 6 месеца
11
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
От любопитство влязох в мобиле-то и вярно са скъпи. Живея в чужбина и Декември 2019-та за 6500евро купих Опел Астра със 160 хил км, от края на 2015. И гледам че от същата година сега в България му търсят 13-15 хил.
10
3
 
2
 
! Отговори
Име преди 1 година
До АнонименВече е отменено "забраняването". Чети малко и се интересувай, а не само да плямпаш това, което ти изнася. След 10 години много вода ще е изтелка в дунава. Затова по-добре си трайкай и мисли повече.
9
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До 2 "колите до няколко месеца ще са супер евтини..." - другарю, с какво се друсате?
8
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
В Германия кола на година и половина до две голф 7 ца 14 000евра може и на вноски за 12м
7
3
 
19
 
! Отговори
Име преди 1 година
Това , че тоя търгаш продава нещо за 9000 не значи, че то струва толкова. При него е 9, на друго място ще е 7. Това с тези 40% са глупости. Има покачване от 15 до 20% взависимост за какъв точно клас става дума. Да, може да има спад на вноса, но и това е временно, като всичко останало.