90% от катастрофите са след човешка грешка, къде си подлагаме динена кора?

Често забравяме, че пътят е споделено пространство
22 авг 2023 09:18, Нели Христова
76
90% от катастрофите са след човешка грешка, къде си подлагаме динена кора?
Снимка: БГНЕС

"Ако отворим статистиките, ще видим, че над 90% от пътнотранспортните произшествия са по вина на шофьорите и са следствие от човешка грешка."

Това каза в интервю за БТА Владимир Илиев, бивш автомобилен състезател, експерт по пътна безопасност и инструктор в Академия за безопасно шофиране.

Според експерта безопасното шофиране означава преди всичко носене на отговорност на пътя.

"Често забравяме, че пътят е споделено пространство. Ние трябва да имаме предварителна настройка, че не трябва да се борим само за нашето място, а да осигурим уют и комфорт на всички, които се движат по улиците и пътищата. Пропускайки това, ние започваме да се изнервяме, да губим чувството си на емпатия и да гледаме на останалите участници в движението като на врагове. Всеки един от нас може да стане враг на другия – да му отнеме предимство по невнимание, да го постави в условия да сбърка и така нататък. С други думи – да наруши комфорта му. Това можем да го разрешим сами на пътя, без да чакаме контролните органи да посочват виновните“, смята Владимир Илиев.

Поглеждането към телефона в момент на движение на автомобила води до разсейване на водача и може да го лиши от ценни секунди за реакция при възникване на евентуална критична ситуация. Върху концентрацията на шофьора могат да повлияят още разговорите в колата и редица други фактори, припомня Владимир Илиев.

"Доказано е, че ние шофираме с до 8% от вниманието, в същото време мислим и за други неща", посочи той.

"Малко са шофьорите, които си плануват пътуването. Тръгват само знаейки крайната цел на пътуването, но от къде ще минат, къде ще почиват, къде има ремонти, както къде се очакват задръствания, често не се интересуват. А това сега много лесно се проверява. Информацията дава възможност на човек да планира пътуването, избягвайки поставянето си в стресова ситуация. Ако идеализираме обстановката на пътя, катастрофи не трябва да стават, защото и най-слабият шофьор знае правилника и може да управлява автомобила от София до Варна например, без да катастрофира. Никой няма да катастрофира, ако няма екстремни ситуации, в които често се оказваме неподготвени", обясни Владимир Илиев.

Според инструктора много от хората трябва да променят отношението си към самото шофиране като човешка дейност. За пример той дава водачи, които намаляват скоростта единствено когато преминават през камера на "Пътната полиция", но след това отново я превишават.

Експертът алармира и за друг проблем по българските пътища, за който малко се говори – инцидентите с лекотоварни автомобили. "В България автомобили до 3,5 тона могат да се управляват с категория "Б", но никъде в програмата за обучение на водачите няма тема за товарене, разтоварване и подредба на товара. Подмятайки товарите в тях както им дойде, водачите дебалансират автомобилите си, които вече не се управляват по начина, с който те са свикнали. Това е динената кора, която си подлагат шофьорите. Това важи и за всички водачи на семейни автомобили", предупреди Владимир Илиев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


76
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
64
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
До Анонимен 62 Недей съпоставя САЩ и Европа. Когато в Европа са карали първите коли и са измисляли правилата за движението им в САЩ са яхали само мустангите с каруци.
63
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
До Анонимен 63 Чудиш се защото си пропуснал/а да прочетеш закона и правилника. Освен знаци има и светлинна сигнализация, пътна маркировка, временни знаци, регулировчик...
62
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
В Амрика ЗНАЦИТЕ ЗА РЕГУЛАЦИЯ НА ДВИЖЕНИЕТО СА около 70! ... В България и Европа са 170 ... Да се чудиш и да се майш като отидеш на кръстовище какво да правиш.
61
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
В Америка, ако си спрял на светофар, понеже имаш червена светлина, може да свиеш в дясно след като си спрял и си позволил на всички които имат предимство пред теб. Единствено не можеш това да изпълниш, ако има червена стрелка и тогава зада свиеш в дясно ще чакаш да стане зелена.
60
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
В Америка на кръстовище със СВЕТОФАРИ, като пристигнеш с колата на кръстовището, Светлините за регулация ги виждаш винаги, понеже са пред очитети ти, понеже са поставени на пътя пред теб след като прескочиш на кръстовището. В България и в Европа като пристигнеш на кръстовището, светлините са поставени преди да прескочиш кръстовището и ако си спрял понеже е червена светлина, за да видиш кога ще се появи зелена светлина, трябва да поглеждаш през прозореца, за да я видиш кога ще се появи!
59
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
В България и Европа, ако дойдеш на кръстовище където няма знаци в правилата пише, че тоя който е от дясно, той има първенство от пред всички останали. Ами ако дойдат едновременно на кръстовището четири коли, кой ще е тоя десния, че да тръгне пръв?
58
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
В Америка ако караш и виждаш, че идваш на кръстовише без знаци, така намапяваш скоростта си че, ако дойде някой от другата улица на кръстовището преди теб, ти трябва да му дадеш предимство, понеже той пръв е дошъл на кръстовището, а не да се фукаш, че си със мощна кола. Ако едновременно на кръстовището дойдат, примерно четири коли, понеже никой не е пръв, всички спират и започват да си дават с ръка през прозореца път, да тръгнеш ти пръв усмихнати и радостни.....
57
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
В Америка на автострадите максималната скорост е 70 мили на час, или 110 километра на час. По обикновенните пътища, в селища, ако няма табела която да ти показва скоростта, скоростта на движение навсякъде е 35 мили на час или 55 км на час. Но главният закон е: "В зависимост от трафика на движение и за безопасност на движението, трябва да караш с такава скорост, и на такова разтояние от тоя пред теб, че да не го удариш!" Удариш ли го, макар той изведнъж да е спрял, ти си виновен!
56
1
 
6
 
! Отговори
бързи и яростни преди 8 месеца
КАТ бил виновен, лошите пътища били виновни, марсианците ... аре няма нужда. Пробвайте в работен ден да карате из София - все едно влкче на ужасите. Изпреварване от ляво, от дясно, от горе, от долу ... засичане, минаване на червено, пускат аварийки и запушват активна лента без да им дреме, каране в насрещното и какво ли още не. Манталитет български като на шимпанзета!
55
0
 
4
 
! Отговори
:))))) преди 8 месеца
ами прав е човека!Може да звучи лошо, но 99% от шофьорите намаляват скоростта само и единствено когато има камера за скорост! :))))))))))) Това си е факт!
54
4
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
много хора ***, на други им вземат колите за 6 месеца щото са си пили лекарството за кръвно... каруци и пеш, става невъзможно да караш кола или да ходиш безопасно(щот няма тротоари/
53
0
 
3
 
! Отговори
докато преди 8 месеца
Докато милиционерите играят на апаши / партизани / и се крият зад шубраците да попълнят касичката / бездънна / а не се покажат като полицаи да предотвратяват ПТП така щве буде .Пътя лош ограничаваме скороста / на влак , кола - сега сигурно и на самолет ??- ами оправете те го бре другари
52
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Статистиката я прави КАТ, а КАТ винаги пише като причина несъобразена скорост, ако няма нещо друго, т.е. според КАТ винаги шофьора е виновен. В този смисъл не е ясно колко от катастрофите са заради човешка грешка, примерно 10% или 50%, но не са 90%.
51
4
 
3
 
! Отговори
До 46 преди 8 месеца
Явно не караш много много по магистралите! В най добрия случай там се кара със 140! Дори в дясна лента! Единсвените които карат със 100 са тировете! Другите карат с много над тази скорост! Това го виждам всеки ден! За жалост! Но това е понеже не се спазват законите! И такива кто тебе си мисляш, че тия дето карат със позволената скорост, дори максимално позволената, то те явно според тебе са градски шофьори! Еми .... има да се чудиш още много що така стават нещата! Не се обиждай ти си си такъв!
50
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Нали бяха фаровете, нали бяха алкохол и анркотици, нали беше неправоспособност. Сега изведнъж 90% човешки грекшки.
49
2
 
4
 
! Отговори
Варна преди 8 месеца
На *** му липсват първите 7 години-това е причината ***.оти да шофират по пътищата.
48
0
 
1
 
! Отговори
До Vol'Jin преди 8 месеца
Ти душичка си се наковал много лошо вече. Легни, почини малко
47
8
 
2
 
! Отговори
Niki13 преди 8 месеца
ние не живеем в 1970 - ""Малко са шофьорите, които си плануват пътуването. Тръгват само знаейки крайната цел на пътуването, но от къде ще минат, къде ще почиват, къде има ремонти, както къде се очакват задръствания, често не се интересуват. А това сега много лесно се проверява.", повечето далечни дестинации са на макс. 4 часа разтояние, смешно е. за всичко е виновен водача, айде стига толкова!
46
4
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
В Америка максималната скорост по магистралите е 70 мили на час, това е максимална 110 километра на час и всичко си е наред. Полицията помага на шофьорите, ако нещо се е случило. Именно ако, спазваш законите по пътищата, означава, че спазваш и законите на държавата! Какви са тия нелогични закони за пътищата в България и Европа? Това не са закони, а хаос! Има ли хаос, има проблеми и парламента има работа да работи в хаоса и да прави още по-нелогични закони за движението по пътищата в хаоса!
45
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Катастрофите почти винаги са натрупване на три нередности. Например ако някой изпреварва през аварийната лента на магистралата няма да стане катастрофа. Ако някой е спрял да пикae в аварийната лента - няма да стане катастрофа. Но ако един е спрял да пикae в аварийната, а друг изпреварва в аварийната и си погледне телефона - става катастрофа. Първосигналните ни политици наказват стотици хиляди невинни шофьори заради издънките на няколко стотин джигита.