90% от катастрофите са след човешка грешка, къде си подлагаме динена кора?

Често забравяме, че пътят е споделено пространство
22 авг 2023 09:18, Нели Христова
76
90% от катастрофите са след човешка грешка, къде си подлагаме динена кора?
Снимка: БГНЕС

"Ако отворим статистиките, ще видим, че над 90% от пътнотранспортните произшествия са по вина на шофьорите и са следствие от човешка грешка."

Това каза в интервю за БТА Владимир Илиев, бивш автомобилен състезател, експерт по пътна безопасност и инструктор в Академия за безопасно шофиране.

Според експерта безопасното шофиране означава преди всичко носене на отговорност на пътя.

"Често забравяме, че пътят е споделено пространство. Ние трябва да имаме предварителна настройка, че не трябва да се борим само за нашето място, а да осигурим уют и комфорт на всички, които се движат по улиците и пътищата. Пропускайки това, ние започваме да се изнервяме, да губим чувството си на емпатия и да гледаме на останалите участници в движението като на врагове. Всеки един от нас може да стане враг на другия – да му отнеме предимство по невнимание, да го постави в условия да сбърка и така нататък. С други думи – да наруши комфорта му. Това можем да го разрешим сами на пътя, без да чакаме контролните органи да посочват виновните“, смята Владимир Илиев.

Поглеждането към телефона в момент на движение на автомобила води до разсейване на водача и може да го лиши от ценни секунди за реакция при възникване на евентуална критична ситуация. Върху концентрацията на шофьора могат да повлияят още разговорите в колата и редица други фактори, припомня Владимир Илиев.

"Доказано е, че ние шофираме с до 8% от вниманието, в същото време мислим и за други неща", посочи той.

"Малко са шофьорите, които си плануват пътуването. Тръгват само знаейки крайната цел на пътуването, но от къде ще минат, къде ще почиват, къде има ремонти, както къде се очакват задръствания, често не се интересуват. А това сега много лесно се проверява. Информацията дава възможност на човек да планира пътуването, избягвайки поставянето си в стресова ситуация. Ако идеализираме обстановката на пътя, катастрофи не трябва да стават, защото и най-слабият шофьор знае правилника и може да управлява автомобила от София до Варна например, без да катастрофира. Никой няма да катастрофира, ако няма екстремни ситуации, в които често се оказваме неподготвени", обясни Владимир Илиев.

Според инструктора много от хората трябва да променят отношението си към самото шофиране като човешка дейност. За пример той дава водачи, които намаляват скоростта единствено когато преминават през камера на "Пътната полиция", но след това отново я превишават.

Експертът алармира и за друг проблем по българските пътища, за който малко се говори – инцидентите с лекотоварни автомобили. "В България автомобили до 3,5 тона могат да се управляват с категория "Б", но никъде в програмата за обучение на водачите няма тема за товарене, разтоварване и подредба на товара. Подмятайки товарите в тях както им дойде, водачите дебалансират автомобилите си, които вече не се управляват по начина, с който те са свикнали. Това е динената кора, която си подлагат шофьорите. Това важи и за всички водачи на семейни автомобили", предупреди Владимир Илиев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


76
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
4
1
 
12
 
! Отговори
Bravo ! преди 8 месеца
След вчерашното интервю в 8 и 30 сутринта по НОВА с Божанков , това е второто най-смислено нещо , което някой изказва по този въпрос . МНОГО ЯСНО ,че пияните и "дрогирани" на пътя не са най големият проблем . инцидентите причинени от дрога на пътя са под 1% от общата картина ... и това по статистика на МВР ! Час по скоро трябва да се преразгледа закона , и да се върне "ПОД ВЪЗДЕЙСТВИЕ" , а не "СЛЕД УПОТРЕБА " ! Няма младите хора в тая дуржава да продължаваме да робуваме на сдухани пенсионери
3
2
 
20
 
! Отговори
Общ работник преди 8 месеца
Според фуражките, 99.9999% от катастрофите са поради човешка грешка(несъобразена с пътните условия). Чували сте го безброй пъти. Така си измиват ръцете и бягат от всякаква отговорност. А грешната маркировка, безумно поставените знаци, тоталната липса на сцепление поради некачествени съставки на настилката, лошо проектирано и изпълнено отводняване на платното, затлачените с кал и пясък пътни банкети???? Или там всичко се размива в колективната безотговорност, нали...
2
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Кората я подлагат КАТ, дето във всеки акт пишат "Несъобразена скорост" - то може да има необозначен и неремонтиран от 10г. кратер на пътя - "Несъобразена скорост", знак за опасен завой скрит в храсти/клони - "Несъобразена скорост", нещо излязло на пътя/магистралата поради липсващи мрежи - "несъобразена скорост" и тн. . Ей там е "Кората"
1
2
 
13
 
! Отговори
От ЮАР преди 8 месеца
Една жена. При посещението та Румен Радев каза в интервюто че пътищата н ЮАР са по хубави от пътищата в България.Аз не се изненадах защото си знам че няма друга толкова изостанала държана в света като Заддунайкята!Сега МВР тероризира гражданите и полюцайте се държат като мутри от 90те.По лошо е ако се окаже че манипулират наркотестовете на хората с цел корупция.