90% от катастрофите са след човешка грешка, къде си подлагаме динена кора?

Често забравяме, че пътят е споделено пространство
22 авг 2023 09:18, Нели Христова
76
90% от катастрофите са след човешка грешка, къде си подлагаме динена кора?
Снимка: БГНЕС

"Ако отворим статистиките, ще видим, че над 90% от пътнотранспортните произшествия са по вина на шофьорите и са следствие от човешка грешка."

Това каза в интервю за БТА Владимир Илиев, бивш автомобилен състезател, експерт по пътна безопасност и инструктор в Академия за безопасно шофиране.

Според експерта безопасното шофиране означава преди всичко носене на отговорност на пътя.

"Често забравяме, че пътят е споделено пространство. Ние трябва да имаме предварителна настройка, че не трябва да се борим само за нашето място, а да осигурим уют и комфорт на всички, които се движат по улиците и пътищата. Пропускайки това, ние започваме да се изнервяме, да губим чувството си на емпатия и да гледаме на останалите участници в движението като на врагове. Всеки един от нас може да стане враг на другия – да му отнеме предимство по невнимание, да го постави в условия да сбърка и така нататък. С други думи – да наруши комфорта му. Това можем да го разрешим сами на пътя, без да чакаме контролните органи да посочват виновните“, смята Владимир Илиев.

Поглеждането към телефона в момент на движение на автомобила води до разсейване на водача и може да го лиши от ценни секунди за реакция при възникване на евентуална критична ситуация. Върху концентрацията на шофьора могат да повлияят още разговорите в колата и редица други фактори, припомня Владимир Илиев.

"Доказано е, че ние шофираме с до 8% от вниманието, в същото време мислим и за други неща", посочи той.

"Малко са шофьорите, които си плануват пътуването. Тръгват само знаейки крайната цел на пътуването, но от къде ще минат, къде ще почиват, къде има ремонти, както къде се очакват задръствания, често не се интересуват. А това сега много лесно се проверява. Информацията дава възможност на човек да планира пътуването, избягвайки поставянето си в стресова ситуация. Ако идеализираме обстановката на пътя, катастрофи не трябва да стават, защото и най-слабият шофьор знае правилника и може да управлява автомобила от София до Варна например, без да катастрофира. Никой няма да катастрофира, ако няма екстремни ситуации, в които често се оказваме неподготвени", обясни Владимир Илиев.

Според инструктора много от хората трябва да променят отношението си към самото шофиране като човешка дейност. За пример той дава водачи, които намаляват скоростта единствено когато преминават през камера на "Пътната полиция", но след това отново я превишават.

Експертът алармира и за друг проблем по българските пътища, за който малко се говори – инцидентите с лекотоварни автомобили. "В България автомобили до 3,5 тона могат да се управляват с категория "Б", но никъде в програмата за обучение на водачите няма тема за товарене, разтоварване и подредба на товара. Подмятайки товарите в тях както им дойде, водачите дебалансират автомобилите си, които вече не се управляват по начина, с който те са свикнали. Това е динената кора, която си подлагат шофьорите. Това важи и за всички водачи на семейни автомобили", предупреди Владимир Илиев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


76
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
24
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До до 8Не говоря за тези, дето смятат, че пешеходните пътеки са място за пикник. Вчера на Йерусалим в София, бичмето си спряло дъртия мощен мерцедес напреко на тротоара. Даде на заден пред мен за да си слезе на платното ще ме сгази. И с *** газ мина на "чисто"червено на светофара на локалното. Къде е дупката? Нито гума съм пукал, нито съм пипал окачване!!?? Чисто нов път залян с масло от"каруци". Фургона с крен на потъващ кораб. Какви пътища очаквате?
23
2
 
7
 
! Отговори
HeinrichHimmler преди 8 месеца
А нещо да се обели за липсата на маркировка. За кратерите навсякъде по пътя. За 50те нюанса сиво от различни по цвят асфалти и настилки, които напрягат допълнително и натоварват окото? За ремонтите на хунтата, които се правят само лятото в най-големия трафик?
22
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
до 19 - Естествено, аз като тръгна хвълям боб за всяко завойче и всяки милиметър по пътя. Иначе не се качвам в колата. Но това за несъобразената скорост трябва да се забрани да се пише, ако КАТ не описват подробно причината за "несъобразяването" - Познат го удари странично падащ камък - познай какво писаха. После акта падна, но си беше разправия.
21
4
 
8
 
! Отговори
Да допълня... преди 8 месеца
До gg 7 Бил ли си в Белгия ? Там всички междуградски пътища са осветени и ТИРовете пътуват само през нощта. Пътищата от самолет се виждат като гирлянди.Но там е стара демокрация и не се имали социализъм.
20
1
 
2
 
! Отговори
до 7 преди 8 месеца
До gg отговотът на въпроса ти е много лесен-когато българина започне да плаща данъци,на теб оставям да им обясниш какво е това,зщото не са и чували тая дума
19
1
 
5
 
! Отговори
Коментар преди 8 месеца
Естествено, значи си карал несъобразено с актуалната пътна обстановка. Шофьорът е длъжен да избягва всяка дупка, да спира ако трябва, ако спука гума да си я смени в аварийната лета ит.н. Ако знака не се вижда, значи няма правилната интуиция да предположи кой знак има зад дървото.
18
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
А пък аз си мислех, че пътищата са виновни??!
17
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До7gg. Е защо ние простите селяни да ви правим пътища. А вие гражданите да пътувате като на Запада. Ще си стойте в "чакалнята" като си стой Б. Б. , Р.Р., Р Офч., К. Н. и други елити.
16
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Много е яко да напишеш акт за несъобразена скорост при положение че катастрофата е причинена от дупка, липса на капак на шахта, липса на маркировка и т.н.
15
4
 
7
 
! Отговори
Скромно мнение преди 8 месеца
Прав е Владимир Илиев с констатациите ,които знаем , но няма решение как да стане.Най гадното е че загиват хора без вина , убити от ид-ио-ти на пътя.В последните промени се наказват дори автомобилите на пияни и дрогирани .Защо е този глупост ? Отнемат чужд автомобил на провинил се и втори път го наказват до го заплати. Жестоки наказания за шофьорите ДА , но не пипайте автомобилите. Отнемане на книжката за дълго време или до живот и затвор. Напълно достатъчно.Другото е не работеща глупост.
14
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
до 8 Ендък - Примерно: Скоро пак писаха за катастрофа около Долни Дъбник. Там пътя от години на някой места има неравности и "клати" рязко. На много места в страната е така. Но предупредитлни знаци - няма. Има много непочистени от пасък завои, отводнителни канали и т.н. Мазни петна по пътя от стари катастрофи. Човешка грешка да са 50-60%. Но КАТ за да не се занимават да описват и за да има по-малко дела срещу държавата и общините - 90% от случаите пишат "Несъобразена с пътната обстановка"
13
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Аман от ИЧсперти!!!Проблема е че на неграмотни индивиди се дават книжки.Проблема е че 95% от шАфьорите не владеят возилото. Проблема е че сте проУЗти селяни!!!Ето ви проблемите в три реда!!!
12
7
 
0
 
! Отговори
Manolov преди 8 месеца
Услуги за кредитиране на селскостопански и индустриални инвестициитихоокеанската банка предлага финансови услуги в селскостопански и индустриални инвестиции.Ние се стремим да подкрепяме иновативни и печеливши проекти за селскостопанска и индустриална трансформация.Нашите оферти са на разположение от 10 000 евро до сума от 5 000 000 евро с възможност за връщане с лихвен процент от 2,5% годишно.имейл: pacific-loan.service@ outlook.fr ,Номер на WhatsApp: 0033 745 550 314
11
1
 
19
 
! Отговори
до 8 преди 8 месеца
Аре точно за пешеходни пътеки да не ми говориш. Две баби, спрели се в началото на пешеходната пътека и си говорят. Ама са стъпили на платното. Спирам, изчаквам, зад мен става тапа. Свирвам, правя им знак с ръка, че ги изчаквам да пресекат. Те ми мятат аристократично да си продължа по пътя, един вид, "не ни прекъсвай разговора". През отворения прозорец и крещя "Дърти мминдили, там ли трябва да си говорите". Те са ужасени от моята ппростащина.
10
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Гледат сериала Бързи и яростни, дето чичо Вин ще се пенсионира с него и въртят гуми глуп ендерите, подражават на Винчо и сие :))) Като прибавим че повечето са или нашмъркани до козирката или пияни, може и двете състояния едновременно, излиза цялата картинка :)))
9
1
 
16
 
! Отговори
Чл. 20 преди 8 месеца
На практика, този член отменя абсолютно целия правилник. И защото съм им "приключение с несъобразена скорост", питах чеенгето докато ми пишеше акта, калко е съобразената скорост. Според него, и 3 км/ч може да е несъобразена скорост. Да де, ама съда се оказа на друго мнение. Адвоката ми си прибра от ПП КАТ-Русе 500 лева хонорар. А за мен остана изгубеното време. Но си струваше да гледам зачервения от срам полицай в съда.
8
6
 
13
 
! Отговори
Ендък преди 8 месеца
До РокоКакви дупки те гонят не разбрах. Път слънце, той изпреварва на завой без видимост. Къде е дупката, че не разбрах. Влиза в с висока скорост в завоя. Или изхвърча и се забива в нещо около пътя, или удря насрещния. Къде е дупката? Дрогиран, пиян помита 5-6 паркирани коли. Къде е дупкта? Влиза с 2-3 пъти по-висока скорост от разрешената на кръгово. Къде е дупката? На пешеходна пътека помита намиращите се там. Къде е дупката? У главата естествено!
7
3
 
15
 
! Отговори
gg преди 8 месеца
До От ЮАР: Живял съм и съм пътувал в много страни, включително и такива от третия свят, но дори на места като Северна Африка, Централна Америка и Азия не видях такива окаяни пътища като нашите. В Малайзия например имат напълно осветени магистрали в продължение на стотици километри. Та, въпроса е не кога ще стигнем Запада, а кога ще стигнем третия свят.
6
7
 
5
 
! Отговори
Роко преди 8 месеца
Не заради човешка грешка, а заради дупките на пътя и по този начин се навлиза в насрещното, без да имаш видимост
5
0
 
11
 
! Отговори
gg преди 8 месеца
Да мислим и за другите. Колко много проблеми би разрешило това...