90% от катастрофите са след човешка грешка, къде си подлагаме динена кора?

Често забравяме, че пътят е споделено пространство
22 авг 2023 09:18, Нели Христова
76
90% от катастрофите са след човешка грешка, къде си подлагаме динена кора?
Снимка: БГНЕС

"Ако отворим статистиките, ще видим, че над 90% от пътнотранспортните произшествия са по вина на шофьорите и са следствие от човешка грешка."

Това каза в интервю за БТА Владимир Илиев, бивш автомобилен състезател, експерт по пътна безопасност и инструктор в Академия за безопасно шофиране.

Според експерта безопасното шофиране означава преди всичко носене на отговорност на пътя.

"Често забравяме, че пътят е споделено пространство. Ние трябва да имаме предварителна настройка, че не трябва да се борим само за нашето място, а да осигурим уют и комфорт на всички, които се движат по улиците и пътищата. Пропускайки това, ние започваме да се изнервяме, да губим чувството си на емпатия и да гледаме на останалите участници в движението като на врагове. Всеки един от нас може да стане враг на другия – да му отнеме предимство по невнимание, да го постави в условия да сбърка и така нататък. С други думи – да наруши комфорта му. Това можем да го разрешим сами на пътя, без да чакаме контролните органи да посочват виновните“, смята Владимир Илиев.

Поглеждането към телефона в момент на движение на автомобила води до разсейване на водача и може да го лиши от ценни секунди за реакция при възникване на евентуална критична ситуация. Върху концентрацията на шофьора могат да повлияят още разговорите в колата и редица други фактори, припомня Владимир Илиев.

"Доказано е, че ние шофираме с до 8% от вниманието, в същото време мислим и за други неща", посочи той.

"Малко са шофьорите, които си плануват пътуването. Тръгват само знаейки крайната цел на пътуването, но от къде ще минат, къде ще почиват, къде има ремонти, както къде се очакват задръствания, често не се интересуват. А това сега много лесно се проверява. Информацията дава възможност на човек да планира пътуването, избягвайки поставянето си в стресова ситуация. Ако идеализираме обстановката на пътя, катастрофи не трябва да стават, защото и най-слабият шофьор знае правилника и може да управлява автомобила от София до Варна например, без да катастрофира. Никой няма да катастрофира, ако няма екстремни ситуации, в които често се оказваме неподготвени", обясни Владимир Илиев.

Според инструктора много от хората трябва да променят отношението си към самото шофиране като човешка дейност. За пример той дава водачи, които намаляват скоростта единствено когато преминават през камера на "Пътната полиция", но след това отново я превишават.

Експертът алармира и за друг проблем по българските пътища, за който малко се говори – инцидентите с лекотоварни автомобили. "В България автомобили до 3,5 тона могат да се управляват с категория "Б", но никъде в програмата за обучение на водачите няма тема за товарене, разтоварване и подредба на товара. Подмятайки товарите в тях както им дойде, водачите дебалансират автомобилите си, които вече не се управляват по начина, с който те са свикнали. Това е динената кора, която си подлагат шофьорите. Това важи и за всички водачи на семейни автомобили", предупреди Владимир Илиев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


76
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
44
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До 42 ... На нашите "магистрали" се кара или със 170 или със 60 . Има едни елементи дето Градско/извънградско/магистрала карат все с 80 . Много сме калпави,а се обиждаме като ни го казват.
43
1
 
15
 
! Отговори
Троян преди 8 месеца
Много километри съм навъртял по немските аутобани. Много от тях са без ограничение на скоростта. Диващина като по българските "магистали" не съм видял. Същото важи и за кормуване във градовете пълна е анархията във България. Не само по пътищата а във всичко.
42
2
 
8
 
! Отговори
Шофер преди 8 месеца
Има си правилник. Спазва ли се, няма да има толкова инциденти. Качеството на пътищата е друг въпрос. За съжаление манталитета и безотговорността заобикалят правилата.
41
4
 
9
 
! Отговори
... преди 8 месеца
Хе, който не е карал по магистрала той не знае, че по магистралата мнооого рдко се кара с под 140км/ч! Обикновено само тировете карат с под 140км/ч А и както се изрази един познат и баламурниците! А ако случаино караш с позволените 140 км/ч то обикновено те изпреварват от дясно! че даже ти и бибиткат! Та ето къде е динената ***! мислим си че сме над правилата и нормите и дори законите на физиката! И после като се види, че сме прости червей и ааа ама ние не сме виновни! Еми ....!
40
0
 
5
 
! Отговори
Teo преди 8 месеца
Самосъзнание и търпение. И ако вчера си прекалил с алкохола, и си спал 5 часа ... отиди до тоалетна, пий вода, хапни леко, легни си поне за още два и тогава тръгни. Отделно - товаренето - и аз съм си подлагал динена *** - имай комби пасат, трябваше да взема 40 тротоарни плочки в багажника- викам си - колко са - по 5 кила едната, макс мога да нося 400, ок съм. Е да ама ... бяха по 15 кила парчето - 600 кила отзад и не можеш да вземеш завоя, защото нямаш сцепление отпред.
39
1
 
5
 
! Отговори
Троян преди 8 месеца
Най безопасният вариант за движенито във България е Хъмви. Не вдига повече от 140 и е тежко бронирано.
38
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Всичко започва от алчните и коромпирани инструктори и автошколи. Когато се спре продаването на книжки на хора, трдно им да си напишат трите имена и психично болни, тогава ще се оправят нещата. Няма как активни шофьори да обесняват пътните знаци, като онзи със жълтото и другия с червеното. От там идва главния проблем!
37
1
 
6
 
! Отговори
баба Пена преди 8 месеца
Може би трябва ново решение по въпроса - да се насърчава карането пиян за да може колкото може по бързо хамавите да се изтрепят и най накрая да вземем да заспим и целия квартал да може да спи как требе.
36
0
 
18
 
! Отговори
баба Пена преди 8 месеца
Аз на булеварда живея и като отворя балконската врата не чувам по тв говорителя - на вън всеки ден е мото фест. Всякакви друсани хубавци си изпробват таратайките коя от коя колко повче може да реве. Целия квартал не може да спи зарада разни муловци дето като се забият някъде и требе да си съжаляваме че са станали на пюре
35
0
 
11
 
! Отговори
баба Пена преди 8 месеца
С тези диви индианци по пътищата - това е резултата. Всеки ден по 10-15 човека си заминават преждевременно. Всеки си вика - на мен няма да се случи и газ, дай. В градовете по булевардите моторите летят с над 100. Да питам аз къде е полицията, или тя в тази жега е приятно заспала под някоя джанка на сянка. От този мързелив народ нищо не става
34
0
 
15
 
! Отговори
1212 преди 8 месеца
Кара се бързо, кара се неадекватно спрямо ситуацията на пътя, кара се без необходимата дистанция, карат дрогирани, пияни, недоспали, недо_еб_али и изнервени, карат се бмвета със задкормилно устройство имащо в в гл;авата си вместо мозък - въздух. Карат обезумели скотоwe, които си мислят че са сами на пътя, карат хора които не знаят елементарни правила и т. н.
33
1
 
7
 
! Отговори
баба Пена преди 8 месеца
У БГ-то всички много обичат дърветата, както се казва много сме зелени. Толква сме зелени че чак ставаме червени. Газ до ламарината, после цуни муни с някое дърво, поляна, нива , канавка, въргаляме се здраво. Особено младите, те много обичат зеленината. Требе всички дървета да бъдат изкоренени и на тяхно място да боццнат по един банан. Той поне е мек и така ще станем качествена бабанова република
32
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До20 . И сега има много пари . Независимо, че е ЦЕНТРАЛНА ВЛАСТ . Така беше в Соца. Живков каза " цялата власт в Съвета , голямата община / Голямата Община / По модел от Москва . Периферията е бедна , но пък се управлява лесно . Затова Държавата е богата ,а народа беден . На Запад е 50 % на 50% градско и селско населението. Парите са в Местната власт и се разпределят по точно .
31
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Незнаене и/или непознаване на правилата, високо самочувствие, липса на адекватен контрол по пътищата. Това води до управление с превишена скорост, неспазване на предимства, невладеене дори на автомобила. Даже полезният полигон отпадна.
30
1
 
1
 
! Отговори
баба Пена преди 8 месеца
До ManolovИ нашата банка дава пари при лихва 1000% и супер промоциаонални условия - даващ 3, вземаш 1
29
5
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Колега ***: "Ами тя колата като може да вдигне 240, защо да не карам с 240?!"
28
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До HeinrichHimmlerЗа каква маркировка бе човече? Кой я спазва? Виж къде е замазана от каучака на напреко миналите шофери. Двойна непрекъсната за нищо я нямат. Слизаме от Петрохан и някакъв като теб:"Глей, глей. Само на места я поддържат маркировката". Не бе Айнщайн. Сечат завойте и затръкват маркировката. Онзи ден слизам от Околовръсно по България. И оня с Тойотата, през една кола от мен ми *** при даден от мен лев мигач, щото влиза на бул.България пресичайки непрекъсната линия и му преча!
27
5
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
То ако приемем, че карането в България е грешка само по себе си, може да ги закръглим на 100% причините да са "човешка грешка". Грубата реалност е, че ако пътищата бяха нормални - без дупки, без вдлъбнатини, с маркировка, със светлоотразители и мантинели - направо брой катастрофите и жертвите на половина.
26
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До20.да се плаща данък / както е на Запад/ . Трябва да се смени голяма част от законите /а те тридесет години" тупат топката" НАРОДНИТЕ представители/ И да стане МЕСТНАТА ВЛАСТ и най малкото кметство финансово свободно - ДА не е зависимо от Централната власт. Сега е от времето на Соца. Половин България живее в София и Софийска Област около 2 500 000 души. И ги дерът от Топлофикация да плащат и летно време ЦЕНТРАЛНО отопление
25
2
 
17
 
! Отговори
Дядо Соци преди 8 месеца
До 11 На 73 г. съм , тежко болен , едвам ходя , но за пътеката изчаквам , оглеждам се и преминавам, като дори леко подтичвам.Кай съм аз,че десетина коли да ме чакат да се клатя по пътеката ?Възмутен съм от дори млади хора , които минават тържествено бавно, с гордо вдигната глава. Вижте ме, аз съм с предимство .