Кандидат-президентска опаковка

Стигнаха ли до хората Плевнелиев, Калфин и Кунева
Обновена: 25 окт 2011 10:04 | 21 окт 2011 09:58,
178

Остават часове до момента, в който България ще избере своя президент. Кампаниите приключиха, кандидатите казаха каквото имаха да казват. Стигнаха ли обаче до българите, как се представиха на дебатите, какви медийни образи изградиха? Вижте коментарите на експерта по политически PR Аня Павлова и политическия психолог Антоанета Христова пред Dnes.bg

Кандидат-президентска опаковка
Аня Павлова. Снимка: Личен архив
Г-жо Павлова, кое отличава тази кандидатпрезидентска кампания от предишните?

Кампанията тази година е 2 в 1. Това е основният отличителен белег. Така кампанията става по-интригуваща, по-сложна за реализация и би трябвало да бъде по-интересна за гласоподавателите. За съжаление и на тези избори се повтори практиката за късното обявяване на кандидатите. Продължавам да твърдя, че това е белег за неуважение към хората.

„Опаковаха“ ли се добре кандидат-президентите? Как се справиха с изграждането на медийните си образи?

Всеки кандидат, който се е появил късно в публичното пространство, е ощетен относно пълноценното изграждане на публичния му образ.

Проличават типичните грешки в подобни случаи – много и разнопосочни послания, набързо направени клипове, загуба на информационен баланс между кандидатите за президенти и кандидатите за кметове на отделните политически сили.

С оглед на правилата тази година за заплащане на всяка изречена дума в ефира и в печатните медии, в печеливша позиция са тези, които имат по-голям бюджет. От това може да се направи изводът, че не толкова изграждането на медийния образ, а наличието на голям бюджет е от значение.

Какво показаха дебатите?

Преди всичко дебатите показаха, че кандидатите трябва да се готвят за тях. Това не означава наизустяване на три факта, две послания и четири закачки, а сериозно и професионално отношение към този специфичен жанр на предизборните активности, който включва също и психологически тренинги и упражнения пред камера и аудитория.

Ужасът и притеснението на г-н Плевнелиев бяха очевидни за всички зрители. Опитите за суфлиране от страна на кандидата за вицепрезидент г-жа Попова го поставиха в унизителна ситуация. Смисълът на подобни дебати е в това зрителите да запомнят не това кой се притеснява по-малко, а ясно да разберат защо трябва да гласуват за даден кандидат.

В България подобен формат като практика не се явява решаващ инструмент за промяна на нагласите на хората.

Усеща ли се кризата в предизборната кампания?

Да, усеща се. Далеч не всички участници в тези избори могат да си позволят да наемат 36 агенции. Очевидна е неравностойността между партиите с голяма държавна субсидия и партиите и инициативните комитети, които нямат такава.

Стигнаха ли кандидатите до хората?

Това ще разберем на 23 октомври, след 21 часа, кой с какво е стигнал до хората.

Кандидат-президентска опаковка
Антоанета Христова. Снимка: Личен архив
Г-жо Христова, кое отличава тази кандидатпрезидентска кампания от предишните?

Първото, което я отличи, е, че тя се води на фона на обществени нагласи и настроения, които са свързани много повече с очаквания и проблеми, които трябва да се разрешат в контекст на парламентарни избори, а не на президентски. Това измести изцяло фокуса и направи кампанията трудна за кандидат-президентите, защото те трябваше да съчетаят говорене както за кандидатпрезидентска кампания, така и все едно са парламентарни избори.

А и „червената нишка“ на кампанията (идеята, която изпъква най-ярко и отчетливо преминава през разговора – б.р.) – ще ви кажа две двойки, които вероятно нямат никакъв шанс, но носеха „червената нишка“, това са Атанас Семов на РЗС и Димитър Куцаров–Камелия Тодорова, които казаха, че тръгват срещу статуквото, срещу системата.

На практика настроенията на обществото са свързани или със силно одобрение, или с неодобрение на Бойко Борисов и неговата политика, предвид посланието на първия (Семов – б.р.) и срещу всички партии като такива, и срещу системата, която те са създали, в лицето на втория (Куцаров). Това е симптом за проблем. А проблемът е свързан с това, че партиите станаха мръсна дума, а в развитите държави партиите са гаранцията за демокрацията.

И изхвърчайки партиите от терена на политическото, те остават празно пространство за екзотиката. Защото партията гарантира традицията и политическата отговорност за лицата, които издига. Докато изчезването на партиите прави терена пуст и на този пуст терен кой ще бъде забелязан – някой ярък, цветен, интересен.

На следващо място нещо, което много отличава тази кампания, е повърхностното плъзгане при издигането на кандидатури, които са повече екзотични, отколкото реални като конкурентност. Става дума основно за местните избори. Имаме и фолкпевица някъде в страната, имаме и най-различни хора, които някак си не можеш да разбереш защо са в тази кампания.

„Опаковаха“ ли се добре кандидат-президентите? Как се справиха с изграждането на медийните си образи?

Много объркващ беше медийният образ в началото. Много дълго време партиите бавеха решението си за издигането на кандидатурите. Реално декларираната безпартийна кандидатка Меглена Кунева започна първа предизборната кампания. Медийно останалите две двойки се включиха много късно. Да не говорим, че Стефан Данаилов се прибави към Калфин на един много по-късен етап.

В тази кампания вицетата играят една много съществена роля. Ние не бяхме свикнали да забелязваме вицетата. В момента те се показаха като личности, като фактор, който засилва или отслабва образа на кандидата за президент.

Поведението на Стефан Данаилов бе като на кандидат за президент, то и сега продължава да бъде такова. Но пък е много трудно една звезда да бъде втора. Освен това той е човек, който се включи компромисно в двойката. Той отказа да бъде президент и вероятно е имал своите основания да го направи, но той не може да избяга от Аз-а си. В конкретната двойка той придаде приземяване на Калфин. С прибавянето на Данаилов към двойката ние забелязахме Калфин, видяхме го в състезанието.

Плевнелиев влезе много силно в кампанията с две неща. С много меко, много харизматично личице, което беше симпатично на всички, интелигентно... с имиджа си – идва от чужбина. Чужбина–Германия–Плевнелиев – в съзнанието се прави една къса връзка и хората го приемаха много позитивно. На второ място е харизмата на Бойко Борисов. Това, че Плевнелиев бе подкрепен от него, оказа силно влияние. По-късно обаче той има възможността да влезе в дебат и вече хората да го видят на живо. Там според мен загуби. Той не успя да надгради образа си.

В тази връзка какво показаха дебатите?

В първия дебат между Плевнелиев и Калфин по TV7 всеки, който искаше да гледа обективно, можеше да получи информация. Дебатът свърши своята роля. В следващия дебат по bTV – там вече Плевнелиев и Калфин се държаха малко на базата на първия дебат. Калфин се беше дръпнал, обрал в поведението си, което за мен беше в минус за него. Той беше по-добър в първия дебат, защото показа умение да се бори, да налага мнение, да захлупва накрая тезите си. Уплашиха го именно с мненията, че е агресивен, и той дръпна в поведението си във втория дебат, от което загуби.

За сметка на това пък Кунева спечели. Именно тя пое тази роля да изведе идеите си, да бъде активната. Както виждаме, винаги печели този, който успява да бъде малко по-налагащ тезите си. На трето място беше двойката Плевнелиев–Попова. Защото двамата бяха неподготвени. Много невербално озлобление имаше в присъствието им, в погледа, в остротата на гледането на реакциите, на движенията – много невербална агресия. И оттук Плевнелиев загуби.

Но двата дебата според мен повлияха на невзелите решение. Аз не казвам, че те ще гласуват, но дебатът им помогна да се настроят с една идея или пък да се отдръпнат.

Усеща ли се кризата в предизборната кампания?

Психологически се усети кризата. Защото всички се страхуваха да демонстрират финанси, всеки се обира. Може и наистина да няма пари, допускам, че и щабовете и кандидатите са затруднени финансово, това е моето впечатление. Но те, даже и да имаха, се притесняваха да го покажат и демонстрираха едно „сиромахомилство“ – да не покажа, че имам пари, народът да не каже, че политиците имат пари и ги хвърлят за кампании. Това даже мина мярката. Много е обрано откъм билбордове – има, но няма насищане както други години. Обрано е откъм клипове, откъм плакати да не говорим. В момента няма плакатна война, на каквато сме били свидетели при предишни избори. А те са едно поредно средство да се стигне до хората, в тази връзка кризата е голяма.

Успяха ли кандидат-президентите да стигнат до хората?

Не. Не мисля, че бяха разбрани. Не мога да говоря обобщено за хората – различните хора различно разбират, но мога да кажа, че наистина има хора, които ще подкрепят управляващите, защото са техни твърди избиратели. Ще има хора, които ще гласуват наказателно – не заради кандидатите, а заради принципа. Ще има стратегическо гласуване.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


178
Още по темата: Президентски избори 2011
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
77
9
 
4
 
! Отговори
Кунева преди 12 години
Моят избор е Кунева ...Само тя и Каракачанов изразиха ясна позиция по *** напаст" АКО САМО ЕДНО ДЕТЕ НЕ ХОДИ НА УЧИЛИЩЕ, СЕ СПИРАТ СОЦИАЛНИТЕ ПАРИ НА ЦЯЛОТО СЕМЕЙСТВО "Всички други анти-български мишки - помакът Плевнята, евреинът Калфин, *** Сидер и т.н. мълчат подозрително за *** проблем
76
2
 
2
 
! Отговори
за 75 преди 12 години
И къде е школото за президенти и премиери ? Хамстера и Жан Терминаторът си бяха комсомолци , Желю беше философ, Седефчов историк......ама ти си на 15 години и няма как да ги знаеш тез работи :)
75
2
 
17
 
! Отговори
Келешчо преди 12 години
Плевнелиев разбира от политика, колкото Боко от плетиво на една кука. В България почти всеки работи това, което не разбира затова сме най- бедната държава в ЕС, затова сме в задния двор на западната цивилизация.
74
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Кампаниите бяха като зелева чорба,ама без зеле.Кисели,резливи и ...разводнени.Где са кюфтетата бре?Поне по-рано ги обещаваха,сега...гола вода!
73
3
 
5
 
! Отговори
Томас преди 12 години
67Ти какво произведе, че искаш висока заплата?? Днес какво произведе???
72
9
 
2
 
! Отговори
за 69 преди 12 години
Първи Плевнята с 52 % , втори Волен 18 %........другите са масовка. Запиши си ги :))
71
4
 
7
 
! Отговори
Томас преди 12 години
55Аз няма да гласувам за герб - Волен е моя избор, но когато те накарат да се вържеш към нап, и ти искаш да си мошенник или те накарат да садиш картофи, а теб те мързи и за мързела си и нечестието си обвиняваш герб - това е смешно и жалко.
70
5
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
НЯКОЛКО КОМЕНТАРА В ТОЯ ФОРУМ НИЩО НЯМА ДА ПРОМЕНЯТ.ДАНО НАРОДА ИМА АКЪЛ И ДА НЕ ГЛАСУВА ЗА БОРИСОВ И КОМПАНИЯТА МУ.НАРОДЕ НЕ СЕ ИЗЛАГАЙ ПРЕД СВЕТА, ЧЕ ОТ ВЕЧЕ ДОБРЕ ГО РАЗБРАХА БОРИСОВ ЩО ЗА СТОКА Е.
69
0
 
1
 
! Отговори
до 61 преди 12 години
Обещаваш ли? Да не забравиш.
68
1
 
5
 
! Отговори
за 62 преди 12 години
Цените на петрола на дребно в целия свят растат.........за последните 7 години поне 40 %. Ако можеш да ми покажеш обратното черпя :) без Кувейт, Венесуела и С. Арабия моля :)
67
9
 
7
 
! Отговори
SS - Само Сидер преди 12 години
За 2 години власт господин Волен Сидеров успя- да ни замрази заплатите и пенсиите- да увеличи помощите и детските на *** с няколко милиарда- да ни увеличи трудовия стаж с 3 години ( обещава и за пенсионната възраст )- да премахне 1 срок. на *** за получаване на помощи ( сега вече цял живот са на помощи )- да подари заедно с Тиквата ***-Табак на Доган БЕЙВсе хубави анти-български работи
66
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
БЪЛГАРИЯ ДРАСТИЧНО СЕ ВЛОШИ ОТ КАКТО БОРИСОВ УПРАВЛЯВА И ОПРЕДЕЛЕНО МОЖЕ ДА СЕ КАЖЕ, ЧЕ ДЪРЖАВНИТЕ ПАРИ СЕ ИЗПОЛЗВАХА ЗА РАЗПЛАЩАНЕ И НЕ СЕ ДЪРЖАХА ПО БАНКИТЕ ЗА ДА ПЕЧЕЛБАРСТВАТ ТАКИВА КАТО СИ БАНК.
65
8
 
3
 
! Отговори
Томас преди 12 години
От всички кандидати, явно Волен е най-свестния.
64
2
 
7
 
! Отговори
46 преди 12 години
Като се замисли човек-прав си,как така човек, който за 40 и няколко си години нито веднъж не е отстоявал позиция и не е влизал в конфликт,това може да означава няколко неща-или не си си показвал носа извън дома си цял живот,или винаги си бил податлив да ти вменяват чужди мисли и не си се противил,или си страхлив и никога не си заставал твърдо зад мнението си,че аз съм жена и да ви кажа как сме се били като деца не е истина особено за някоя игра ела да видиш, па този не бил се бил и това било мъж
63
0
 
1
 
! Отговори
хаус преди 12 години
Ай гат дъ пойзън ,ай гат дъ РМД
62
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
110 долара за барел септември 2008 110 долара за барел 23 февруари 2011 1.40лв КУРС НА ДОЛАРА СЕПТЕМВРИ 20081.40лв КУРС НА ДОЛАРА ФЕВРУАРИ 20112006-ТА На бензиностанциите бензин А-95 се продава за 1.78 лв. за литър.ЮНИ 2009 На бензиностанциите бензин А-95 се продава за 1.82 лв. за литър.МАРТ 2011 На бензиностанциите бензин А-95 се продава за 2.57 лв. за литър.ЦЕНИТЕ НА БЕНЗИНА В ЕВРОПА СИ БЯХА ВИСОКИ И ПРЕДИ БОРИСОВ. БЪЛГАРИЯ Е ЧЛЕН НА ЕС ОТ 2007 НЕ ОТ 2009 ЗА ДА СЕ ГОВОРИ, ЧЕ АКЦИЗИТЕ ОТ ЕС БИЛИ ВИНОВНИ.ТОЧНО ОТ КАКТО БОРИСОВ УПРАВЛЯВА ЦЕНА НА БЕНЗИНА в БЪЛГАРИЯ СЕ Е ПОКАЧИЛА С 40% КАКВО СЪВПАДЕНИЕ САМО.
61
13
 
5
 
! Отговори
за 50 преди 12 години
Другарчета, спрете да сънувате :) Болотаж няма да има......Плевнята печели от раз . Ако не ще си обръсна меча на Орлов мост
60
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Бюджетна измама за над 1 млрд. лв. на Бойко Борисов и Дянков 2010г. Симеон Дянков обяви сензационно, че правителството е открило скрити задължения на предишното правителство за 2,15 млрд. лв. за 2009 г.Премиера Бойко Борисов и финансовия министър Симеон Дянков са хванати в голяма лъжа и манипулиране на данните за държавния бюджет, представяни пред обществото с цел двамата да прикрият своя провал и да прехвърлят вината на предходното правителство. Дянков и Борисов е трябвало да избират между лъжата и признаването на пълния си провал. И са избрали лъжата.Бюджетът за 2009 г. завърши с кешов дефицит от 530 млн. лв. Официално записаният в Евростат дефицит на България за 2009 г. беше с близо 400 млн. лв. повече В началото на юни 2010-та правителството внесе в парламента актуализация на бюджета за 2010 г. То залага касов дефицит от 3.3 млрд.лв. Там обаче има само 660 млн. лв. за покриване на стари задължения към бизнеса. Въпросът е какво става с останалите обявени задължения известните 400 млн. лв. плюс "откритите" преди два месеца 1,5 млрд. лв. Губят се поне 1,2 млрд. лв. Единственият логичен отговор е, че никога не е имало такива задължения. И ако има някакви задължения, те са други (например към болници, невърнато ДДС и др.), а не "откритите" през април 2010-та. Тоест това са задължения на сегашното, а не на предишното правителство.
59
3
 
3
 
! Отговори
за 53 преди 12 години
Време е хамстера да освободи кабинета си за Седефчов, след поредния им резил .....не че имам против хамстера нещо - той уверено води столетницата към *** и :)
58
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
С НЕРАЗПЛАЩАНЕТО СИ КЪМ БЮДЖЕТНИТЕ И ЧАСТНИТЕ, БОРИСОВ СЪСИПА ГОЛЯМА ЧАСТ ОТ ХОРАТА И БИЗНЕСА В БЪЛГАРИЯ КАТО НАНЕСЕ ЩЕТИ ЗА МИЛИАРДИ ЛЕВОВЕ НА ИКОНОМИКАТА И ВКАРА ДЪРЖАВАТА В КРИЗА.ВСИЧКИ АНТИКРИЗИСНИ МЕРКИ КАТО ЗАМРАЗЕНИ ЗАПЛАТИ И ПЕНСИИ, ИНФЛАЦИЯ, ВИСОКИ ЦЕНИ, БЕЗРАБОТИЦА И ДР. БЯХА СЛЕДСТВИЕ ОТ НЕРАЗПЛАЩАНЕТО МУ.ОСВЕН ВСИЧКО ДРУГО, БОРИСОВ ВОДИ И ПЪЛНА АНТИСОЦИАЛНА ПОЛИТИКА КАТО ЗА МАГИСТРАЛИ МИЛИАРД ЩЕ СЕ НАМЕРИ НО ЗА РАБОТЕЩИТЕ И ПЕНСИОНЕРИТЕ ПАРИ ВСЕ НЯМА И НЯМА.САМО НАП Е СЪБРАЛ С 1 МИЛИАРД ПО-МАЛКО ПРИХОДИ ЗА 2010-ТА СПРЯМО 2009-ТА.ПРЕЗ 2010-ТА ПРАВИТЕЛСТВОТО ТРЯБВАШЕ ДА АКТУАЛИЗИРА БЮДЖЕТА И ДА НАМАЛИ ЧИСЛАТА ЗА ДА ЗАБЛУДИ НАРОДА, ЧЕ НАП СИ Е СЪБРАЛ ПАРИТЕ НА 100%-ТА.ФИСКАЛЕН РЕЗЕРВ ОТ 7.7 НА 4.6 МИЛИАРДА - 3 МЛРД НАДОЛУ ОТ КАКТО БОРИСОВ УПРАВЛЯВА.ГЛЕДАЙТЕ ЦИФРИТЕ И ВЯРВАЙТЕ НА ОЧИТЕ си А НЕ СЛУШАЙТЕ КАКВИ ВИ ГИ ПЛЯМПОТЯТ.ПОНИЖЕН ЖИЗНЕН СТАНДАРТ С 40-50% ВСИЧКО СЕ ПОВИШИ, СЪСИПАНА ИКОНОМИКА ТОВА СА НЕЩАТА КОИТО БОРИСОВ ЩЕ ОСТАВИ СЛЕД СЕБЕ СИ ЗАДНО С ИЗХАРЧЕНИЯ РЕЗЕРВ И НАЙ-ВЕРОЯТНО ЩЕ НИ НАБУТА И С БЕЛЕНЕ СЛЕД ИЗБОРИТЕ ЩОТО АКО ГО НАПРАВИ СЕГА НАПЪЛНО ЩЕ СЕ ДОСРИНЕ.