"Гражданска отговорност" пада до 80 лева и скача до 400. Защо?

Тарифите за затраховката ще се изчисляват по нова методика
28 дек 2017 09:15,
116
"Гражданска отговорност" пада до 80 лева и скача до 400. Защо?
Снимка: архив, Булфото

Гражданската отговорност ще се изчислява по нова методика от тази година, но не от 1 януари, какъвто бе първоначалният план.

Той предвиждаше още от началото на годината цената на задължителната полица да се определя по системата бонус-малус, което означава системните нарушители на пътя да плащат по-скъпа, а изрядните шофьори - по-евтина застраховка.

Прогнозата на зам.-шефката на застрахователния надзор Ралица Агайн предвиждаше тя да струва около 50 лв. за шофьорите без нарушения и до 200 лв. за тези, които системно нарушават правилата. Шефката на Асоциацията на българските застрахователи Светла Несторова пък очаква още по-драстични разлики - от 80 до 500 лв.

Застрахователи обаче предупредиха, че до момента няма яснота нито за принципите, по които ще се поощряват шофьорите, нито за наказанията, които ще им струват по-скъпа полица.

Тепърва се обсъжда дали системата да отчита не само нарушения на пътя, и то такива, за които КАТ е съставил акт или са довели до пътно произшествие, или да се отчитат и възрастта на шофьора, неговият пол, колко често сяда зад волана, в какво населено място най-често кара.

Основният проблем, който посочват застрахователи, е, че премията до момента се е отнасяла за колата, а оттук нататък тя трябва да се персонализира за шофьора.

На този етап първоначалният замисъл не може да бъде реализиран. При него трябва да се осигури достъп на застрахователните компании до информационните масиви на КАТ. Идеята е според броя и тежестта на транспортните произшествия, виновно предизвикани от водача, да се изчисли индивидуален коефициент на риска и той да се умножи по базовата цена на полицата.

Засега този вариант е неприложим, тъй като статистиката на катастрофите отчита произшествие с автомобил, а не с водач. Трябва допълнителна информация за това кой е седял зад волана, както и чия е вината, което се установява със закъснение във времето след разследване, а често и след съдебни дела.

Прогнозата на застрахователите е новата система да влезе в сила през втората половина на годината, и то след съответни промени в закони и наредби, а не от 1 януари.

Според един от бившите депутати и автор на много промени в Закона за движение по пътищата Настимир Ананиев проблем за въвеждането на системата е, че няма предложен законопроект, от който да се види по какъв начин би действала тя в България.

Той твърди пред "24 часа", че ако тази система се задейства, трябва да се промени изцяло Законът за движение по пътищата, както и философията за налагане на глобите. Аргументът на Ананиев е, че в момента много от санкциите се налагат на автомобила, а при бонус-малус тези санкции трябва изцяло да са върху водача, за да може всеки шофьор да има индивидуална застраховка, обвързана с натрупаните му нарушения на пътя.

"Ако в едно семейство двама или трима шофират една кола, при въвеждането на системата всеки от тях трябва да има отделна собствена застраховка, ако иска да шофира", коментира още Настимир Ананиев.

Целта на драстичния скок в цената на застраховката "Гражданска отговорност" е да се намали черната статистика, която ни извежда на предни позиции в ЕС.

За 11 месеца у нас е имало 5530 тежки катастрофи с над 500 жертви и почти 7000 ранени, показва статистиката на КАТ. Като причини за пътните произшествия най-често се сочат превишената скорост, неправилните маневри, отнемането на предимство и навлизането в насрещното платно.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


116
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
88
4
 
8
 
! Отговори
Шоп преди 6 години
Много умно предложение на г-н Настимир.За всяка кола да има по 5-6 ГО.Плюс едно за шофьора от "Дринк енд драйв", когато се наложи.Имаме три коли общо с жена ми, значи девет застраховки ГО.Ю-хууу!
87
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
"Ако в едно семейство двама или трима шофират една кола, при въвеждането на системата всеки от тях трябва да има отделна собствена застраховка, ако иска да шофира", коментира още Настимир Ананиев.--------------Много обичам да слушам разсъжденията на хора с подобни имена.Те са наследили мъдростта народителите си, които са ги кръщавали така красиво.
86
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
"Целта на драстичния скок в цената на застраховката "Гражданска отговорност" е да се намали черната статистика, която ни извежда на предни позиции в ЕС." Изманериха нова цел на гражданската. Мислех, че е затраховка която покрива щетите при автомобилни катасрофи, а то какво излезе, че се борела с намаляване на смътността по пътищата. Брях и благородната застраховка. Изумително нововъведение.
85
1
 
9
 
! Отговори
Васо преди 6 години
"Целта на драстичния скок в цената на застраховката "Гражданска отговорност" е да се намали черната статистика, която ни извежда на предни позиции в ЕС." То за постигането на тази цел е по подходящ бой с пръчки на публично място. Всеки ще си извади необходимите поуки. Нали се повишиха драстично глобите за превишена скорост, а джигитите не намаляха. То и в чипа е нужна промяна.
84
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Имам един ежедневен автомобил и един 25-годишен ретро автомобил, стоящ в гараж. За втората кола си плащам като поп ГО, данък и винетка въпреки, че я карам само лятото по 1000 километра на година. Най-добре е данъка и винетката да влязат в цената на литър бензин, а за ГО да се гледа историята на шофьора. Не може някой който кара по 30000 на година и системно прави нарушения да плаща колкото мен.
83
3
 
4
 
! Отговори
Недко преди 6 години
Застраховката "Гражданска отговорност", трябва да е персонална - както в Италия. Може да си собственик на няколко коли, но плащаш застраховка за твоите действия, когато ги управляваш. В България застрахователите са полакомиха да вземат пари за коли, които не са в движение и не е се карат. Ако се въведе персоналната отговорност, всичко ще си дойде на мястото. Качваш се да управляваш МПС - имаш "Гражданска отговорност" - ако искат да направят и застраховка на МПС-то - то тя трябва да бъде отделно.
82
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
статистиката на кат за катастрофите мен лично слабо ме интересува. я дайте статистика при колко от тези катастрофи, застрахователите са изплатили изцяло щетите, това е по-важно. другото е бошлаф и кражба на пари с благословията на държавата.
81
1
 
8
 
! Отговори
Коце кмета преди 6 години
Я как добре са го измислили суджуците... Свалят застраховката от 200 на 150 лв, ама вече всички в семейството трябва да имат застраховка, тоест 2 или 3 пъти по 150 лв...
80
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
безкрайно *** система и ще става още по-зле. съседът ми си счупи крака и от 5 месеца не се е качвал на колата си, само че никой не му връща застраховката. защо една кола на паркинг трябва да има гражданска, някой може ли да обясни? и чисто теоретично, с компаниите дринк енд драйв, как ще знам кой точно служител ще ми кара колата до вкъщи за 20 минути, ако съм пил няколко бири, че да го застраховам и него?
79
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Как така при Тодор Живковото време плащах застраховка на ДЗИ / други немаше / 10 тина лева , и ДЗИ то ти плащаше щетите коректно при произшествие и парите стигаха за покриване на щети. Сега 200 лв. и недай си боже неещо да стане.
78
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
нашата малка фирмена кола я чукнаха на паркинг, дребна повреда, но понеже тогава беше лизингова, настояхме да я оправят фирмения сервиз на мицубиши, вместо да чакаме пари. на следващата година застрахователката се пенеше, че имало много скъпа щета. сигурен съм, че тези хиени няма да гледат кой е виновен, а ще скубят до последно колкото се може повече пари от хорицата.
77
6
 
8
 
! Отговори
Мирослав преди 6 години
Аз съм ЗА тази система! Като не знаят как да я направят, да копират метода на Франция или Германия! Аз карам спокойно, нямам никакви изплащани щети, а плащам колкото Иван дето има 20 хиляди щети? Правиш ли катастрофи и нарушения нека да вдигат цената Ама яко! Това ще доведе до дисциплина на пътя, защото всеки знае, че като ти бъркат в джоба се замисляш. А тези които имат много ПТП-Та и нарушения - спират да го застраховат = не кара!
76
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
знам как е във великобритания. там не се 'рови' в никакви масиви на кат, а застрахователите обменят информация помежду си за застрахованите шофьори, ако 5 години не е имал виновно нарушение, плаща минимална застраховка в която и да е компания. и наистина застраховката следва шофьора, не колата, така че няма значение колко коли имаш, защото не може да караш 3 коли едновременно. това у нас си е шменти-капели за пладнешки грабеж от държавата.
75
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Анонимен 52. Сто пъти ДА, че у нас вече 27 години е така.
74
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
и като го въведат застрахователя плаща на пицияна те от своя страна започват масово да глобяват и така всички доволни повече глоби повече приходи за държавата и пак по големи застраховки повече пари за застрахователя за народа нищо.
73
1
 
13
 
! Отговори
Иванов преди 6 години
Не се заблуждавайте, че се преследва някаква цел, по различна от грабеж на пари!Има много собственици на автомобили, които дори не са шофьори, никога не са имали книжка! Е, те няма как да имат нарушения! Прехвърляйте колите си на такива роднини!
72
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Каквото и да измислят винаги ще ни излезе по солено. Трябва да се пребират едни пари от по бедният към по богатия. Същото е и със финетките. Аз карам колата 2000 - 3000км. на година - такива са ми фин. възможности. Други карат на година 20 000 - 30 000 км. Всички плащат еднакво и в/ф/инетка и гражданска. Няма справедливост и оправия.
71
1
 
17
 
! Отговори
Марков преди 6 години
Според мен трябва застраховката гражданска отговорност да се сключва на шофьора, а не на автомобила. Защото сега какво е? - сключва я бащата, който има 25 години шофьорски стаж, а зад волана после сяда синковеца, който миналия месец е взел книжка. И всичко е ОК. А не трябва да е така, защото ако колата се водеше на синковеца, щяха да се платят поне 2 пъти повече за застраховката, заради по-големия риск, който носи застрахователя. Сегашната система е тотално сбъркана...
70
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
За 11 месеца у нас е имало 5530 тежки катастрофи с над 500 жертви и почти 7000 ранени, показва статистиката на КАТ------""""" 50 на месец""""""
69
3
 
5
 
! Отговори
Обективен преди 6 години
Един автомобил, който се управлява от няколко шофьори (семейният автомобил), никога не може да се управлява от тези няколко шофьора едновременно. Излиза, че когато колата има един шофьор, той ще плаща три пъти по-малка застраховка, в сравнение с кола с трима шофьори, за подобно като продължителност време на ползване на колата. Казано с други думи, не е справедливо плащането на застраховката за шофьор, а не за кола, особено за условията на България.