"Гражданска отговорност" пада до 80 лева и скача до 400. Защо?

Тарифите за затраховката ще се изчисляват по нова методика
28 дек 2017 09:15,
116
"Гражданска отговорност" пада до 80 лева и скача до 400. Защо?
Снимка: архив, Булфото

Гражданската отговорност ще се изчислява по нова методика от тази година, но не от 1 януари, какъвто бе първоначалният план.

Той предвиждаше още от началото на годината цената на задължителната полица да се определя по системата бонус-малус, което означава системните нарушители на пътя да плащат по-скъпа, а изрядните шофьори - по-евтина застраховка.

Прогнозата на зам.-шефката на застрахователния надзор Ралица Агайн предвиждаше тя да струва около 50 лв. за шофьорите без нарушения и до 200 лв. за тези, които системно нарушават правилата. Шефката на Асоциацията на българските застрахователи Светла Несторова пък очаква още по-драстични разлики - от 80 до 500 лв.

Застрахователи обаче предупредиха, че до момента няма яснота нито за принципите, по които ще се поощряват шофьорите, нито за наказанията, които ще им струват по-скъпа полица.

Тепърва се обсъжда дали системата да отчита не само нарушения на пътя, и то такива, за които КАТ е съставил акт или са довели до пътно произшествие, или да се отчитат и възрастта на шофьора, неговият пол, колко често сяда зад волана, в какво населено място най-често кара.

Основният проблем, който посочват застрахователи, е, че премията до момента се е отнасяла за колата, а оттук нататък тя трябва да се персонализира за шофьора.

На този етап първоначалният замисъл не може да бъде реализиран. При него трябва да се осигури достъп на застрахователните компании до информационните масиви на КАТ. Идеята е според броя и тежестта на транспортните произшествия, виновно предизвикани от водача, да се изчисли индивидуален коефициент на риска и той да се умножи по базовата цена на полицата.

Засега този вариант е неприложим, тъй като статистиката на катастрофите отчита произшествие с автомобил, а не с водач. Трябва допълнителна информация за това кой е седял зад волана, както и чия е вината, което се установява със закъснение във времето след разследване, а често и след съдебни дела.

Прогнозата на застрахователите е новата система да влезе в сила през втората половина на годината, и то след съответни промени в закони и наредби, а не от 1 януари.

Според един от бившите депутати и автор на много промени в Закона за движение по пътищата Настимир Ананиев проблем за въвеждането на системата е, че няма предложен законопроект, от който да се види по какъв начин би действала тя в България.

Той твърди пред "24 часа", че ако тази система се задейства, трябва да се промени изцяло Законът за движение по пътищата, както и философията за налагане на глобите. Аргументът на Ананиев е, че в момента много от санкциите се налагат на автомобила, а при бонус-малус тези санкции трябва изцяло да са върху водача, за да може всеки шофьор да има индивидуална застраховка, обвързана с натрупаните му нарушения на пътя.

"Ако в едно семейство двама или трима шофират една кола, при въвеждането на системата всеки от тях трябва да има отделна собствена застраховка, ако иска да шофира", коментира още Настимир Ананиев.

Целта на драстичния скок в цената на застраховката "Гражданска отговорност" е да се намали черната статистика, която ни извежда на предни позиции в ЕС.

За 11 месеца у нас е имало 5530 тежки катастрофи с над 500 жертви и почти 7000 ранени, показва статистиката на КАТ. Като причини за пътните произшествия най-често се сочат превишената скорост, неправилните маневри, отнемането на предимство и навлизането в насрещното платно.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


116
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
68
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Интересно колко повече ще плащаме, ако застраховката е на шофьор, а не за колата? В масовият случай май ще се плаща 2-3 пъти повече.
67
0
 
9
 
! Отговори
Бедни-богати преди 6 години
Поредният пример как се прехвърля тежестта на плащанията от по-богатите, към по-бедните. Сега при по-бедните има един семеен автомобил шофиран примерно от трима човека от семейството и застраховката е примерно 200 лева за автомобила. Ако се плаща на шофьор, трима шофьори по 200 лева стават 600 лева. При по-богатите е обратното - те имат по няколко коли на един човек и вместо да плащат, както е сега 600 лева (3 коли по 200 лева), ще плащат 200 лева за един шофьор.
66
0
 
15
 
! Отговори
мижи да те лажем преди 6 години
вчера платих 210лв ,а лани беше 185лв -има Увеличение и Никакво намаление !нямам нарушения
65
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Автомобила могат да го карат 5 човека в семейството но застраховката е една. За всички нарушения и катастрофи ще отговаря титуляра на автомобила. Може синът му да е катастрофирал но отговорноста е на бащата! Защото бащата е този който е дал автомобила на сина си и той е катастрофирал. Като плати по висока гражданска следващият път ще си помисли преди да отстъпи автомобила на някой член от семейството. Иначе всички членове на семейството ако плащат гражданска този автомобил ще излезе златен.
64
3
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ало марсолога! Ти прочете ли след като го написа каква глупост си сътворил
63
2
 
11
 
! Отговори
ognyanz преди 6 години
До 63: Ти на Марс ли живееш. Застраховката "живот" е за шофьора (ако изобщо я има), а застраховката "гражданска отговорност" - за автомобила. И цената и винаги расте. Тези пред-новогодишни приказки са само за оправдание за това, че застрахователните компании ще повишат цените. Казано с две думи - навсякъде раз'бойници.
62
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
От значение стажът и виновно причинени щети. Останалото е дискриминация.
61
1
 
5
 
! Отговори
tman преди 6 години
а гражданската ще стане гражданска, или все още ще си е на автомобила ? щото автомобила ми не е на мое име, ама аз правя нарушения с него !
60
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Услугата не е една съща за всички. Всеки застраховател преди да застрахова нещо определя степента риск който и формира крайната сума. По несправедливо е този който ползва често и този който ползва рядко услугите на застрахователя да плащат едно и също. Вярно е че автомобила в случая няма нищо общо. Застраховката трябва да е за шофьора.
59
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
ще се дискриминараме по пол, възраст и населено място значи? По нормално от това да се отчита само стажа зад волана и произшествията няма.
58
0
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
историята не помни случай в който да са правили промени и това да не е да вземат повече пари. Дали ще е от мен или от теб, важното е ако до вчера са взимали 10 милиарда годишно вече да взимат 12 но да ти обясняват как от теб взимат по-малко докато плащаш с +10% ама другият нали плаща +30 и това да те успокоява...
57
3
 
0
 
! Отговори
До автоталибаните преди 6 години
Победихме ви в Сирия, ще ви победим и в България.
56
0
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Обаче никъде не пише колко милиона лева са изплатили застрахователите на невинно пострадалите (в т.ч на роднините на невинно загиналите) при катастрофи за една година. Цифрата услужливо се крие, защото е пренебрежимо малка.
55
3
 
17
 
! Отговори
(-_-) преди 6 години
Такава система е абсурд, защото катастрофи стават по всякакви причини. В тия застраховки има социален елемент. Не може на един да вземеш 50, а на друг 500 за една и съща услуга. Изглежда уж справедливо, но в същност е опит за събиране на повече пари от народа..Общо взето цялото застраховане е легализирана измама, нещо като лотария, обаче печалбите са за застрахивателя..
54
0
 
19
 
! Отговори
aнонимен преди 6 години
Настимир Ананиев бивш депутат и и автор на много промени на закона за движения по пътищата.Като види човек какви промени са направени на закона за движение по пътищата на човек му става ясно.че това са едни поръчкови играчи във вреда на нормалните щофьори на тези като този не само не трябва да се дава власт а да им се търси отговорност за тези поръчкови закони.
53
1
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Бягайте надалече от тая държава и никога не се връщайте, застраховката ще стане лична а не на автомобила купувате си нов автомобил ако го карате 5 човека ще плащате 5 застраховки за всеки поотделно за един и същ автомобил и накра ще ви завъртят с някой номер ако нещо стане и няма да ви платят нищо.
52
8
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Застраховката за автоталибаните трябва да е 2000 лв. ако не могат да я платят каторга
51
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Коренак СофиянецГ-н Столичанина, да не би и "провинциалистите" да са виновни за неграмотността Ви?! Може би са Ви откраднали буквара?! Дори псевдонима Ви е изписан грешно.... Трагедия...
50
0
 
12
 
! Отговори
Кривондел преди 6 години
Брей, сетиха се! Още при първите наченки на тая новина тук писахме, че няма как да се случи при системата "застраховка на автомобил"...А тия хора взимат заплати, при това доста големи.... Срамота!
49
0
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Лакомията управлява и нас след 1989. И тя расте, застрахователите все по-богати и богати, ненаситно смучат от хората. За няколко десетки кретеноида, масата трябва да плаща висока ГО. А в Прованс, където куче влачи, диря няма, колко плащат ГО? Дреме им, ще го глобяват и той няма да плати. Или ще му вземат колата. Той ще си купи дарак за 200-300 лева и пак ще кара. А пътищата и разположението на знаците и маркировката, които са трагични? У нас всичко е за да се излъже народа и някой да богатее.