Кримският махмурлук – защо му е на Путин мостът над Керченския проток?

Съоръжението надмина по цена всички реализирани преди проекти
16 май 2018 19:30, Елка Василева
463

Снимка: БТА

 

Ултраскъпият мост от Краснодарския край до Кримския полуостров бе открит на 15 май. Руският бюджет похарчи за целта 228 милиарда рубли, без да се прецени икономическата ефективност на подобна инвестиция.

Президентът Владимир Путин взе участие в откриването на Кримския мост - пръв мина с камион по него, а в сряда автомобилното движение бе открито официално. В церемонията се включи и милиардерът Аркадий Ротенберг, участвал в контрола върху хода на строежа.

Скъсването на украинско-руските отношения и присъединяването на Крим към Русия, изострили икономическата криза, парадоксално дадоха живот на твърде мащабни инфраструктурни проекти. На първо място ще споменем прокарването на енергиен мост от Русия към Крим, на жп линия, заобикаляща Украйна, а сега и на транспортен мост през Керченския проток.

И трите проекта изискваха колосални инжекции от бюджета. Икономическата целесъобразност не бе предмет на дискусии - на преден план излязоха политическите мотиви, пише руското издание на сп. "Форбс".

Енергийният мост и жп линията

Първо приключи работата по енергийния мост - през май 2016 г. Спешна нужда от такъв се очерта, след като Украйна наложи енергийна блокада на полуострова. През 2014-2016 г. редовно бе изключвано енергоподаването за Крим.

Общата стойност на енергийния мост възлезе по официални данни на 47 милиарда рубли; с повечето средства бяха изградени далекопроводи от Ростовската АЕЦ до Таманския полуостров. За подсигуряване на захранване бе ускорено въвеждането в строя на Трети енергоблок от атомната централа. През Керченския проток бяха прехвърлени кабелно-въздушни линии - по въздуха, с поддържащи опори, и по морското дъно. Построена бе и подстанция, също и необходимата инфраструктура.

Още по темата

От съветско време насам част от жп линията в посока на юг от Москва минаваше през крайгранична територия на Украйна в Луганска област. След събитията от 2014 г. този момент доби стратегическо значение: руските власти сметнаха, че Киев може да блокира жп превозите по това трасе. Съответно втора стъпка бе прокарването на нови релси с дължина 137 км, заобикалящи Украйна, в руските Воронежка и Ростовска област. Това бе осъществено със силите на жп войски. Работата приключи през август 2017 г.; разходите достигнаха близо 55 милиарда рубли.

Много дълъг, много скъп

Кримският мост надмина по цена всички реализирани преди проекти - 228 милиарда рубли. Конструкцията се нареди сред най-сложните технически съоръжения, изградени след разпадането на Съветския съюз - автомобилният и жп мост с дължина 18 км бе построен в доста трудни геоложки условия с цената на голям брой екологични и политически рискове.

Основен вътрешнополитически избор бе изборът на основен изпълнител за строежа. Това бе компанията "Стройгазмонтаж", собственост на Аркадий Ротенберг, един от старите приятели на Путин. Което естествено породи недоволство и разнообразни подозрения, че проектът крие корупционна съставка, че е неефективен, а олигархът се обогатява за сметка на държавния бюджет.

Държавата обаче имаше различна логика: тя не откри други компании, които да разполагат с подходящ опит, финанси и технически възможности за изграждане на подобен обект. Неочакваното присъединяване на Крим и съвсем очакваната му блокада, засегнала 2,3-милионното население, принудиха руските власти да действат бързо и нестандартно.

За други мегапроекти от путинската епоха като възстановяването на Грозни, тръбопровода Източен Сибир - Тихи океан, реновирането на Владивосток за срещата на върха на организацията за Азиатско-тихоокеанско сътрудничество (АТИС), включително прехвърляне на мост до остров Руски, и за строежа на обектите за Олимпиадата в Сочи имаше достатъчно време - но в случая сроковете наистина притискаха.

Щом полуостровът бе откъснат от жп комуникациите, а Украйна започна строго да контролира автодвижението от континента, от всички начини за снабдяване и връзка с Крим останаха само фериботите и авиацията. За Кремъл бе принципно важно да покаже и докаже, че може да осигури свободен достъп до новата си територия.

Защо нямаше търг

Инфраструктурните проекти от този род често минават без конкурс, защото нивото на трудност и оперативните нужди налагат да се действа незабавно. Когато например САЩ окупираха Ирак, поръчки за мащабни възстановителни дейности на стойност милиарди долари получиха "Халибъртън" и "Бехтел Груп", свързани с републиканците (вицепрезидентът Дик Чейни оглавяваше първата, преди да бъде избран), и то понякога без търг - с мотива за форсмажорни обстоятелства.

Това обаче неизменно поражда съблазън от незаконно обогатяване - прехвърляните средства са огромни, а контролът върху тях намален. Нека припомним тук едрата руска компания "Мостовик", укрепнала с поръчки от този вид: тя построи между другото и моста към остров Руски. Веднага след олимпиадата в Сочи от 2014 г. фирмата обяви фалит, а ръководството на "Мостовик" бе арестувано. Тъй че обществените подозрения може да не са безпочвени, налага се внимателно да бъдат проверени и препроверени. С това безспорно ще се залови Алексей Кудрин, оглавил наскоро Сметната палата.

Железопътното натоварване на моста не е пресметнато - има ли нужда Крим от толкова влакове и дали ще са рентабилни те? Курортният сезон е отделна работа; на полуострова обаче той продължава към четири месеца. А никъде по света летовниците вече не се превозват с далечномагистрални композиции.

Тунелът под Ламанша примерно е икономически оправдан, защото оттам минават скоростни влакове, гарантиращи бързи превози между Лондон и Париж. Но ето че пътуващите през тунела Сейкан в Япония между Хокайдо и Хоншу все повече намаляват, защото със самолет се стига по-бързо. А на остров Хокайдо живеят над два пъти повече хора, отколкото в Крим. От трите моста през Босфора само един е комбиниран – автомобилно-железопътен.

Главната поука от Кримския мост е, че поиска ли държавата сериозно да постигне нещо, ще положи всички усилия за целта. Автомобилното движение бе открито половин година предсрочно. След празниците обаче често усещаме махмурлук, понякога твърде горчив.
 

/БТА/


463
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
357
4
 
38
 
! Отговори
ох преди 5 месеца
За какво му е на Путин тоя мост?Ами мисли човека за държава и народ.Ние какво направихме за 30г.?задавахме си въпроси,ама с друг резултат.За какво са ни заводи? –и хоп,нямаме промишленост.За какво ни е селско стопанство? и хоп,нямаме такова/остана само зърнопроизводство/.Сега след толкова години чудене за какво ни е Белене решиха,че май ще се строи.И каквъв е крайния резултат-децата избягаха в чужбина,щото тук няма работа.2 милиона ги няма и няма да се върнат.
356
2
 
31
 
! Отговори
Сериозно преди 5 месеца
Тая кака що не вземе да направи "икономическа обосновка" за родната си "европейска" България - как така участък от 9 км. от АМ Хемус от Ябланица до Боаза се предвижда да се строи повече от 3 г. и с какво толкова е "по-сложен" този участък от двойно по-голям, като разстояние мост над морето.... Ще бъде интересно да го направи, но не и стиска!
355
2
 
29
 
! Отговори
Енгелс преди 5 месеца
До Хаха
Плановото стопанство значително превъзхожда империалистичния начин на производство, затова по бай Тошово време се състезавахме с най-развитите индустриални страни, а сега се мерим със Судан и Уганда..
354
4
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Европейска България е светлинни години назад от назаднала Русия - факт!

Южен Поток и Белене, за сметка на глупавите немци със Северен Поток и ядрена ел. централа за глупавите турци, от която ще купуваме.

Българите са умен и горд народ. Но за какво й е енергия на нация, която изчезва с темпове на всеобщ, 30-годишен геноцид.

Да ви е честито еврочленството... поне има изход на Терминала!
353
3
 
26
 
! Отговори
Енгелс преди 5 месеца
Важното е, че моста е готов и може да се минава по него. Западно-капиталистическата пропаганда все икономическа обосновка иска да има...
352
3
 
29
 
! Отговори
Хаха преди 5 месеца
Докато "умниците" в "европейска" България се назландисват от близо 30 г. дали да бъде мост или тунел 15 км. над Кресненското дефиле и да ни убеждават колко "невъзможен" е строежа, в "бедна" Русия за малко над 2 г. направиха 18 тунел на морето! А преди има/няма 5 г. прецедента направи "първа" копка за тунел под Шипка и.... до там! А по времето на бай Тошо с ударни темпове и то предимно с кирки и лопати се строяха 3-7 км. тунели в подбалканската котловина без никой да мрънка колко е трудно.
351
6
 
32
 
! Отговори
КЕФФФФФ преди 5 месеца
До добрутро русофили
Боли,ах как боли! Знаеш ли колко моста построиха в Украйна от как вашите са на власт.Ами точно толкоз колкото в България от как пребоядисаните в синьо кумунисти са на власт.точно 0! Само един мост във Видин дето ЕС го строи 16г.??????Който е точно 10 пъти по къс от кримския и стуващ 2 пъти по малко.Който е изкарал 2-ри клас и може да смята с едноцифрени числа ще му стане ясно кой мост е"Ултраскъп".
Аре сега почвай да цъкаш от ярост,че да си русофоб преди всичко си човекофоб
350
3
 
11
 
! Отговори
ни са знай преди 5 месеца
Всичко е добре, само това че мостът е боядисан бяло, а пък и гроздето е още много зелено...
349
2
 
35
 
! Отговори
Интересно преди 5 месеца
"Бедните" руснаци направиха 18 км. мост до Крим, още един подобен във Владивосток, с няколко милиарда възстановиха Чечня след зулумите на джихадистите, милиарди за Сочи за Олимпиадата, посрещат св. първентсво по футбол с няколко нови модерни стадиона, колко още модерни спортни съоръжения имат - басейни, зали, ледени пързалки и т.н. А от 9 г. у нас Баце само се пъчи как до 10 г. "щял" да завърши Хемус! Колко нови стадиона имаме, тунели под планините, мостове над Дунав... А сме в ЕС!
348
2
 
27
 
! Отговори
Московские новости преди 5 месеца
А пък лидерите на ЕС нагъват мазни банички в Техпарка и се чудят как да подобрят инфраструктурната свързаност в рамките на съюза. От единия край до другия не може да се стигне нормално защото няма пътища, няма влакове, вчера даже признаха, че няма и директни полети между всички столици.
347
2
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
На чужд гроб плачете.....
Хората си имат планове, пари, строят истинска инфраструктура, не им пука от санкции и не се дупят на никой.
А деструктивните елементарии, които си мечтаят за ракети по моста, едва ли ще го дочакат.
Да видим ще посмее ли някой да проба.....
346
4
 
22
 
! Отговори
Не съм го писал аз преди 5 месеца
Но пост 324 много ми харесва, затова го повтарям:

Не виждам някакъв проблем всичко е логично - ако искаш някаква територия трябва да я интегрираш инфраструктурно с останалата част от държавата не като нашия северозапад. Да си водят бележки нашите ***.
345
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Тези защо реват. Щом трябва ще се направи. Не бива да са заложници на укрите фашисти.
344
0
 
20
 
! Отговори
Боби преди 5 месеца
До добрутро русофили
Избълва поста си - който е много смислен между другото браво - без преди това да попрочетеш малко за района
Района е ЗЕМЕТРЪСЕН и РАЗЛОМЕН - нещо като Лос Анжелис - Тунел НЕ МОЖЕ ДА СЕ ПОСТРОИ - А мостове в земетръсни райони хората строят от столетия
Защо моста се строи с такива темпове - защото се строи на 8 места едновременно а не както обикновено 1 или две(от двата края)
ПП Скъп ли е моста? Скъп е но освен изпреварване във времето са и спестили пари(олигарха се е уплашил)
343
25
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Значи щом у нас ГРОБ прибират 50% от всяка магистрала бройте колко процента прибира Путин в неговото царство от такива мегапроекти. После ще разберете за какво му е на Путин тоя мост.
342
0
 
29
 
! Отговори
пЕШО ТАНКИСТА преди 5 месеца
Ама защо му е на путин тоя мост? Ама кой ми се изака в гащите?Егати тъмия въпрос?Когато преди 4г. Украйна се опита да превърне Крим от полуостров в остров този мост стана задължителен.В природата празно няма.Когато едни правят бойкот други се наместват на местата им.Ултраскъпия проект е в пъти по ефтин от мостовете в Малмьо и Лисабон - които со му подобни и дори по къси.на нас кога великия евросъюз ще ни прокопае тунел под Шипка?Та и северна България да се присъедини към нас подобно на Крим .
341
34
 
5
 
! Отговори
добрутро русофили преди 5 месеца
Този мост с няколко ракети ще останат само пилоните от него. Трябваше да построят тунел ама то руснака винаги е бил и ще си остане беден, та явно не е имало пари за тунел. Не стига че моста излезе 3 милиарда от които кремълската хунта е откраднала минимум половината
340
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
До Анонимен

Ползва го ,ама те обират парата а за колумбия-голям праз.
339
3
 
26
 
! Отговори
дс преди 5 месеца
До Пълна пародия

Когато през 1972 година пуснаха "Чайка експрес" влакът изминаваше разстоянието София - Бургас за четири часа и 40 минути. Днес 46 години по-късно влаковете ни са поне 50% по-бавни.
338
24
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
До Анонимен

.А американците създадоха цяла държава Панама от части от Колумбия,за да направят канала
----
Да ама канала го ползва целия свят а моста само Жужето...