Русия остана без авточасти, авиокомпании "канибализират" самолетите си

Проблемите се дължат на международната изолация на страната
20 юни 2022 18:55, Нели Христова
194
Русия остана без авточасти, авиокомпании "канибализират" самолетите си
Снимка: БГНЕС

Сърцето на Елдар Гаджиев се свива, когато един ден през април чува странен звук от двигателя на неговата Шкода. Гаджиев, който притежава автопарк от четири коли, които отдава като таксита в Москва, знае, че е ужасно и скъпо време за повреда.

"Цените на резервните части, ако изобщо можете да ги намерите, излязоха извън контрол, след като Владимир Путин разпореди инвазията в Украйна. Разбрах, че съм в лоша ситуация", споделя Гаджиев пред The Guardian.

"Помислих си: ремонтът ще струва колкото колата. Автокъщите са безполезни", казва той.

От магазина му за авточасти му казали, че списъкът на чакащите е дълъг и ще отнеме месеци да стигнат до неговата поръчка. Затова той публикува съобщение в публичен чат. Тогава телефонът му се "взривява". Елдар получава десетки обаждания, някои от които са от грубо звучащи "дилъри", които му предлагат да се срещнат или му дават неясни обещания да получи частите, от които се нуждае.

"Това е пълна спекулация", казва той. "Няма повече резервни части. Така че цените са или твърде високи, почти бихте могли да изхвърлите колата, или си мислите: това незаконно ли е?"

Той подозира, че много от частите, които са му предложени, са били откраднати. "Това е завръщането на престъпността", добавя той.

Малко сектори от руската икономика усещат напрежението от почти пълната изолация на страната така, както  автомобилната индустрия, където частите за нови и употребявани превозни средства са в недостиг.

Гаджиев казва, че в крайна сметка е платил осем пъти по-висока цена за ремонта на колата си. Други казват, че цените са скочили десетократно.

Алексей Атапов, собственик на фирма за ремонт на автомобили, казва: "Ние сме в доста тъжна ситуация по отношение на ремонта и поддръжката на автомобили в Москва. Централните складове затвориха в края на февруари и дори пристигналите по поръчка части не ни бяха дадени. Върнаха парите и взеха всички части обратно в чужбина."

"Заради сроковете в доставките те просто спряха всички дейности. Централните складове са нашето всичко. Две седмици след 24 февруари (денят на инвазията), спекулациите с автомобилни части достигнаха своя връх. Нещо, което би струвало 900 рубли (£12,50), би струвало 7000-7500 рубли. Оригиналното автомобилно масло би струвало 12 000 вместо 1200", допълва той.

Докато руското правителство промотира своите политики за заместване на вноса и "паралелен внос", които позволяват на вносителите да игнорират забраните за изпращане на резервни части в Русия, планът едва е започнал да се прилага и е малко вероятно предлагането да достигне търсенето в скоро време, на мнение са анализатори. Междувременно анекдотични доказателства сочат, че фалшивите и откраднати части заливат пазара.

Пазарът се стреми да се адаптира. Wildberries, руски онлайн търговец на дребно, добави автомобилни части, включително двигатели, горивни системи, трансмисии, части за шасита и други, съобщиха от компанията.

Но в момента участниците на пазара казват, че запасите са достигнали изчерпване. "Всички резерви свършиха много бързо“, казва Атапов.

Недостигът засяга и новите автомобили. Автоваз, най-големият производител на автомобили в Русия, обяви допълнителна седмица отпуск за работниците си поради недостиг на чужди части, по-специално полупроводници. Продажбите на автомобили в Русия спаднаха с 83,5% през май, съобщи Асоциацията на европейския бизнес (AEB) в понеделник, а цените на новите автомобили са се повишили средно с 50%.

Новите Lada Grantas, произвеждани от Автоваз, няма да имат ключови функции за безопасност, включително антиблокиращи спирачни системи и въздушни възглавници, както и ограничения на емисиите и сателитни навигационни системи.

Ситуацията може да е още по-тревожна в руската авиационна индустрия, където авиокомпаниите канибализират флотите си за части, докато търсят всякакви нови източници за внос, които могат да намерят.

"Основният проблем е, че обслужващите компании, фирмите, които обслужват и сертифицират Airbuses и Boeing и раздават документи, които позволяват на самолетите да летят до Европа, нямат право повече да издават тези документи", обяснява старши изпълнителният директор на Sukhoi Superjet. "Започнахме да канибализираме някои самолети, като използваме части от няколко по-стари, за да поддържаме новите."

Един пилот, който редовно покрива полети на междинна разстояния до Обединеното кралство и други европейски дестинации за своята авиокомпания, пише, че ситуацията е „"прецакана", добавяйки, че смята, че компанията му пренебрегва опасенията за безопасността, повдигани от пилотите редовно.

"Решението е или паралелен внос, или правителството ще трябва да предприеме бързи действия за изграждане на руски самолети", казва мениджърът на Сухой. "Давам на руската авиационна индустрия една година, ако нищо не се промени."

Максим Пирков, пилот на руската авиокомпания Nordwind Airlines, публикува снимка от московското летище Шереметьево, на която се вижда наскоро наетите от компанията 777, паркирани на пистата, "очакващи по-добри времена, ако дойдат, разбира се".

Той написа: "Според моя информация някои руски авиокомпании в складовете си имат достатъчно колела и накладки за още един месец максимум. Изглежда, че ще трябва да търсим някакъв път към черния пазар за резервни части. Хей китайци! Тук!"

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


194
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
70
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Абе къде е Путин, че няколко таскиджии го търсят да го бият.
69
18
 
4
 
! Отговори
Много се смях преди 1 година
Стана ми смешно преди 8 години Русия копува ябълки от Полша обаче онея Простите Поляци казаха слагаме ви санкции няма да копувате повече.. Русия добре няма проблем фермерите в русия бяха сити и щасливи щото заради санкций те печелега.И на края кво се получи Полша почна да плаче че никой не копува от продукцията им и на края почнаха да печатата шампи че ябълките се произвеждат в беларус само и само да им ги копуват Руснаците ...
68
14
 
7
 
! Отговори
ТРАКТОР ГАЗИ ТУРЦИ преди 1 година
Русия останала била без части! Хахахаха...И като е останала без части,зашу турците и американците не я нападнат ,а се гушат и мастурбиираат ,гледайки красивите Рускини до които не могат да припарят ,понеже Руските мъже не са кекави като турските и еврейските! Аре бре,нападнете Свята Русия ! Що се гърчите пред мониторите с психарските ви комплекси за малоценност и грозотия арабо-столипинова? Що бре,nyтляци оор.е.з.анниии! ?
67
6
 
5
 
! Отговори
Хард да ви е Олита преди 1 година
Печалби от началото на годината:Гоогле -37 % Ябълката - Apple - 27 %Авуди -34%Лексус -21 % И т.н Газпром +87 % Само *** може да си мисли че като е спряла нещо на някой печели..Не драги смехурковци в цялата ситуация само губите и загубите ви ще претърпяват още повече загуби защото европа е малка. Погледнете от другата страна на земното кълбо Милиардиииииии от хора само *** може да си мисли че ще засегнат чужди интереси
66
8
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Расия се бори да бъде полюс на света! Мале, Мале, ба. хти полюса, които след година ще остане без сертифициран за света самолет и коли с технология от 70те на миналият век.
65
15
 
4
 
! Отговори
Пенка от Габрово преди 1 година
Да живее Русия! Долу турска Украина!
64
5
 
11
 
! Отговори
санкции до дупка преди 1 година
В окупирания от Русия Кьонигсберг (Калининград) вчера са се били за цимент
63
6
 
4
 
! Отговори
Веселинъ 7112136860 преди 1 година
Имам видения! Виждам чuфъута Едвин Сугарев да се поти над хампютъра сглобявайки информации ,които нема как да са достоверни,защото за да се достигне до каквато и да е било Руска информация е нужно,първо на първо,да се общува с Руснаци. А на чuфъутът ашкеназки Сугарев Едвински му липсва едното и другото топката и онуй що евреин нема как да има ни като качество,ни като размер. Наздраве! ДА ЖИВЕЕ РУСКО-БЪЛГАРСКАТА БЕЗСМЪРТНА ДЪРЖАВА,ГНУСНИ ТУРЦИ,АРМЕНЦИ,ЕВРЕИ,ГЪРЦИ,ГРУЗИНЦИ,ИЛИРИЙЦИ ,ИСПАНЦИ,РОМИ !
62
7
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Искаме референдум за напускане на НАТО и ЕС за да си получаваме пенсиите най-накрая в рубли!
61
1
 
8
 
! Отговори
Зевзек преди 1 година
Аз откога им разправям да почват да отглеждат магарета и катъри а за въздушния транспорт най добре да внасят летящи килимчета от Саудитска Арабия.
60
4
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Путин искаше да демилитаризира Украйна - Украйна вече има една от най-добре въоръжените и обучени армии в света.
59
4
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Путин искаше да държи НАТО далеч от границите си - Финландия и Швеция вече бързат да се присъединят към НАТО.
58
5
 
13
 
! Отговори
Оберщурмбанфюрер преди 1 година
Бил съм две години в Свети Ленинград по стечение на семейни обстоятелства и знам всичките им батаци още тогава. Баща ми караше "Мосю", а през зимата стартираше двигетеля с яко въртене на манивелата. Още тогава бяха пълна скръб. Когато седем годити по-късно посетихме Париж и Фракфурт, разбрахме че Матушката е пълна порнография и досега е оцелявала само на късмет, но вече и късметът й избяга.
57
7
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
На следващите избори гласуваме за Възраждане и ставаме провинция в Руската федрация
56
5
 
2
 
! Отговори
РУССКИЙ ОККУПАНТ преди 1 година
Скоро в Русия ще започне производството на части за Еърбъс и Боинг !
55
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Важното е че санкциите правят рАссия по-силна !
54
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Там където са замръзнали мамутите, там ще открием скоро и археологическите разкопки със замръзнали руснаци
53
6
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Путин искаше да смени президента Зеленски с проруска марионетка - рейтингът на Зеленски скочи от 26% на 93%.
52
6
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Путин искаше да покаже на света силата на руската армия - Русия загуби 1/3 от военните си сили, без да превземе и една цел.
51
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Путин искаше бърза военна победа за отвличане на вниманието от влошаващата се икономическа ситуация в Русия - руската икономика все повече се унищожава от санкциите, а рублата се срина.