Астрономи откриха галактика на повече от 13 милиарда години

Помогнали им "Хъбъл" и теорията за относителността на Айнщайн
Обновена: 20 сеп 2012 20:49 | 20 сеп 2012 20:49, Петя Славова
Астрономи откриха галактика на повече от 13 милиарда години
Снимка: Reuters

Американски учени наблюдаваха далечната галактика, сформирана едва 500 милиона години след Големия взрив, съобщи Франс прес.

Това е станало с помощта на космическия телескоп "Хъбъл" и базирайки се върху Общата теория за относителноста на Айнщайн. Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Нейчър".

Изданието припомня, че най-древната "снимка" на Вселената е въз основа на шума на електромагнитния фон след Големия взрив. Това се случило по-малко от 400 000 години след Големия взрив, т.е. много рано в историята на Вселената, която е на 13,7 милиарда години. По онова време не е имало звезди, а само току-що създадени водородни атоми, пише БТА.

Следващата "снимка" е от период, възникнал близо 1 милиард години по-късно. Този път "пейзажът" е съвсем различен - има галактики с милиарди звезди. Какво се е случило междувременно? - питат експерти.

Всъщност учените се затрудняват да отговорят на този въпрос, защото не могат да разграничат космологичния фон от сигналите от покрайнините на Вселената. Вей Чжън от катедрата по физика и астрономия в университета Джонс Хопкинс и колегите му намериха частичен отговор на въпроса, след като откриха галактика, сформирана около 500 милиона години след Големия взрив.

Астрономите използвали инфрачервена камера, с която телескопът "Хъбъл" е оборудван от 2009 г. Тази камера вече е идентифицирала над 100 галактики, сформирани между 650 и 850 милиона години след раждането на Вселената. Отвъд тази граница обаче сигналите са твърде неясни и затова екипът на Чжън се обърнал към Общата теория на относителността на Айнщайн и решил да ползва предсказания от нея феномен гравитационна леща.

Учените прибегнали до телескопа "Хъбъл", за да търсят далечни галактики, скрити зад масивни галактични купове, които могат да послужат като астрономическа лупа. След като изследвали десетина галактични купа, учените идентифицирали далечна галактика, сформирана едва 500 милиона години след Големия взрив. В случая феноменът гравитационна леща увеличил 15 пъти излъчената от галактиката светлина.

Това позволило на учените да изследват прецизно галактиката. Тя включва значително количество стари звезди, които са се сформирали 200 милиона години, за да достигнат маса, която е 150 милиона пъти по-голяма от тази на Слънцето. Ако същото се отнася и за други примитивни галактики, това би означавало, че сформирането на звезди е започнало между 300 и 500 милиона години след раждането на Вселената.

Тъй като не разполагаме с други методи за изследване, това е невъзможно да се твърди със сигурност, отбеляза астрономът Даниъл Старк от университета на Аризона в Тусон.

АМИ ИМА РЕЛИГИЯ И ТЯ КАЗВА ЯСНО И ТОЧНО -ПРЕДИ ВСИЧКО БЕ Г О С П О Д....И в БИБЛИЯТА ПИШЕ ,,,,,ЧЕ ...."БОГ СЪТВОРИ СВЕТА ОТ НИЩОТО ...." т.е .както звучи парадигма в момента в началото света бе по-малък от атом ...и после следва Големия взрив ...

Аз открих на тавана 40 годишна сливова ракия в дамаджана от дедо ми. Ето това е изумителна наУчна находка.

Skeptika преди 11 години
До Българин! Моля те довърши си мисълта, защото ми е много интересно! Поздрави!

Българин преди 11 години
....нашата вселена е черна дупка в друга - по-голяма вселена - по-точно обратната и страна. Оттам - можем да предположим, че появата на всяка черна дупка в нашата вселена е раждане на нова вселена - разрастваща се в други, свои си - вътрешни измерения. Но далеч не всяка вселена има условията да ражда нови вселени - стабилност на атомите, триизмерност и т.н.Загадката е само откъде се е взела Пръвата вселена, останалото е ясно.

Даката преди 11 години
Да бе,на 50 милиарда. Стига се фантазирали

Българин преди 11 години
....мият взрив е била вътре в черна дупка, образувана от собствената и маса. И тъй като нищо не може да се разшири толкова бръзо (с надсветлинна скорост) та да излезе от гравитационното поле на черната дупка, това ще рече, че ние още сме вътре, а вселената се разширява вътре в собственото си чернодупково гравитационно поле.Най-забавното е, че уравнението, описващо Големият взрив, обърнато наопъки, описва точно магаимплозивното спихване, образуващо черна дупка. Това означава единствено че.....

Българин преди 11 години
1 - времето се е пръкнало също при Големият взрив, така че думата "преди" е безмислена. До Големият взрив (няма как да се изразя иначе, освен с "до", макар това да е неточно) не е имало материя и време - те са били затворени в сингулярност с точковиден размер, т.е. без никакви измерения, защото и пространство не е имало.Но щом цялата вселена е била затворена в тази сингулярност, това означава огромна маса в нулев обем и съответно гравитационно поле, от което следва, че Вселената преди Голе....

По онова време не е имало звезди, а само току-що създадени водородни атоми,.........................................Kак са се създали?Кое е началото, къде е първопричината?Кой знае отговора?

Българин преди 11 години
Тия мегасосни звезди, разбира се - отдавна са изпушили - само бели жужета, неутронни звезди и чрни дупки могат да живеят толкова дълго. Гледат бая стари образи с Хъбъл, неслучайно използват галактически струпвания като лещи.Впрочем само толкова големи звезди могат да се образумат за стотина милиона години от големи струпвания на водород.

tikva07 преди 11 години