Кислородът се е появил в атмосферата на Земята 700 млн. години по-рано

Според учени това е станало преди 3 милиарда години
26 сеп 2013 12:02, Елка Василева
Кислородът се е появил в атмосферата на Земята 700 млн. години по-рано
Снимка: архив, Reuters

Кислородът се е появил в атмосферата на Земята преди три милиарда години, което е със 700 милиона години по-рано, отколкото се смяташе досега. Това установи група от канадски изследователи от университета на Британска Колумбия и от датски учени от Копенхагенския университет и университета на Южна Дания, резултатите от работата на които са публикувани в сп. "Нейчър".

Учените, използвайки съвременна апаратура, са извършили анализ на най-древните скали, запазени в Южна Африка. Възрастта им е около 3 милиарда години. В тях са открити следи от окислителни процеси.

Сеан Крове от университета на Южна Дания в Оденсе и негови колеги са изследвали разпределението на изотопите на хрома и на други метали в древните скали от Южна Африка. По тези данни те са определили, че още преди 3 милиарда години скалите са били подложени на химическо изветряне в резултат на окислителни процеси. Крове и неговите колеги са изчислили, че количеството на кислорода в атмосферата по онова време е трябвало да бъде най-малкото на ниво 0,0003 от сегашното.

"Това показва наличието на кислород в атмосферата преди 3 милиарда години, а не преди 2,3 милиарда години, както се смяташе преди - отбеляза ръководителят на групата канадски учени Шон Кроуи. - Промените в състава на атмосферата в крайна сметка са довели до еволюцията на животните и човека."

Досега бе прието да се смята, че промените в състава на атмосферата на Земята и появата на кислород в нея са станали преди малко под 2,4 милиарда години вследствие на възникването на синьо-зелените водорасли. Това събитие е наречено кислородна катастрофа, тъй като промените в състава на атмосферата са довели до масовото измиране на анаеробните форми на живот.

Крове и неговите колеги също се придържат към тази версия за произхода на кислорода на Земята и предполагат, че синьо-зелените водорасли е трябвало да се появят преди 3,3-3,4 милиарда години.

Смята се, че Земята се е образувала преди 4,6 милиарда години.

Darwin преди 10 години
По-дяволите... 700 милиона година по-рано!!!!!!!!???????????? Това промени изцяло мирогледа ми :)

На скоро гледах поредицата на Life On Earth на BBC. Филмчетата са от 79-та година и там се казваше че атмосферата е започнала да се образува преди 3 милиарда години.Интересно как сега се появява статия която казва "до скоро се смяташе" и това е новина? Ми те хората знаят от поне 30 години вече.

bashkircho преди 10 години
До Dnes.bg.1A na koe da viarvame? Na bibliata ? :D shto psihopati kato teb imat dostyp do internet...

Dnes.bg.1 преди 10 години
Никой не знае кога точно се е появил кислорода на земята! Това са само едни догадки и спекулации на учените! Не им се връзвайте! Така лековерно.