Американци и германец с Нобеловата награда за физиология или медицина

Тримата учени разгадаха как клетките организират преноса на вещества
Обновена: 7 окт 2013 13:23 | 7 окт 2013 13:22, Елка Василева
Американци и германец с Нобеловата награда за физиология или медицина
Снимка: Reuters

Американците Джеймс Е. Ротман, Ранди У. Шекман и германецът Томас К. Зюдхоф спечелиха Нобелова награда за физиология или медицина за откриването на механизма, регулиращ везикуларния трафик - основна система за пренос в клетките, съобщи сайтът Nobelprize.org.

Тримата учени разгадаха как клетките организират преноса на вещества. Всяка клетка е като фабрика, която произвежда и изнася молекули. Инсулинът например се произвежда и освобождава в кръвта. Химически сигнали, наречени невротрансмитери, се изпращат от една клетка до друга. Тези молекули се транспортират в клетката в малки мехурчета, наречени везикули. Тримата Нобелови лауреати откриха молекулярните принципи, които определят как този товар се доставя на точното място и време в клетката.

Ранди Шекман откри комплект от гени, необходими за везикуларния трафик. Джеймс Ротман разкри белтъчния механизъм, който позволява на везикулите да се слеят с целта и така да бъде прехвърлен товарът. Томас Зюдхоф разбра как сигналите насочват везикулите да освобождават точно товара си.

Чрез откритията си Ротман, Шекман и Зюдхоф разкриха изключително точната контролна система за пренос и доставка на клетъчен товар. Нарушенията в тази система са вредни и допринасят за поява на невродегенеративни заболявания, диабет, имунологични болести.

Лауреатите за Нобеловата награда за физиология или медицина се определят от Кралския Каролински медицинско-хирургичен институт в Стокхолм, Швеция. Отличията се връчват от краля на Швеция на церемония в Стокхолмската
концертна зала на 10 декември - в деня на кончината на основателя на Нобеловата награда Алфред Нобел.

Първата Нобелова награда за физиология или медицина е присъдена през 1901 г. на Елим Адолф фон Беринг /Германия/ "за работата му върху серумната терапия, специално за прилагането й при дифтерия, с което отваря нов път за медицинската наука и дава на лекарите победоносно средство против болестта и смъртта".

Миналата година Нобеловата награда бе присъдена на Шиния Яманака и Джон Б. Гърдън за открития, свързани със стволовите клетки и клонирането на животни.

Сред по-известните учени, получили Нобеловата награда за физиология или медицина, са: Иван П. Павлов /Русия/ /1904/, Роберт Кох /Германия/ /1905/, Александър Флеминг /Великобритания/ /1945/, Джордж Бидъл /САЩ/, Едуард Тейтъм /САЩ/, Джошуа Ледърбърг /САЩ/ /1958/ и други.

Георги преди 10 години
Много сте бъгнати, бе, хора. Радвайте се, че науката дърпа напред, все някога ще ви потрябва това. Заслужили са си зелената хартия, даже повече трябва да им дадат. Тия хора учат цял живот и са се отдали напълно на науката, за да могат безполезни твари като нас да не боледуват.

До Атанас : Точно, ама дават за пускане на бомби и то такава за "мир"

Атанас преди 10 години
Впечатлен съм. Честито на тези достойни мъже!Анонимният 1, бързо се хващай за чушкопека, сезонът ще свърши! Щом там ти е стихията, действай!Изясни ли ви се, че ние нямаме и няма да имаме Нобелов лауреат? Не дават за чушки...

На лауреатите - честито! Евалла, пичове!Един съвет към Орешарски - наспи се хубаво преди церемонията, да не стане като Борисов миналата година!

разгадали са чушки