НАСА откри обитаеми планети. Какво значи това?

Планетите приличат доста на Земята, но дали са населени?
23 фев 2017 18:15,
НАСА откри обитаеми планети. Какво значи това?
Така би изглеждал пейзаж от ТРАППИСТ-1. Снимка: Ройтерс

От 90-те години на миналия век са открити близо 3600 екзопланети - планети извън Слънчевата система. Заради потенциалната им значимост около оповестяването на подобни открития често се вдига доста шум. Какво прави новата находка толкова значима? Отговор на този въпрос дава анализ на BBC.

Вълнението около откритието е породено не само от необичайния му мащаб - седем екзопланети, орбитиращи около една звезда, както и че три от тях се намират в т. нар. обитаема зона, или от факта, че много от тях са с близки размери до Земята.

Особено вълнуващо за научната общност е, че звездата ТРАППИСТ - 1, около която те орбитират, е "удобно" малка и бледа. Това означава, че изследващите планети телескопи няма да бъдат "заслепени", както в случаите с наблюдения на по-ярки звезди, и пред учените се откриват неподозирани възможности да изучават тези отдалечени светове, и най-важното - техните атмосфери.

Следващата изследователска фаза вече е в ход - търсенето на ключови газове като кислород и метан, благодарение на които специалистите ще добият представа за случващото се на повърхността.

Откриването на екзопланети неминуемо поражда надежди за намирането на извънземен живот. Вълнуващото около новооткритата планетна система е, че предоставя добри шансове за търсенето на такъв.

Шестте вътрешни планети в орбита около свръхстудената звезда джудже ТРАППИСТ-1 са със специфичен орбитален резонанс. Това означава, че за времето, необходимо за най-вътрешната от тях да направи осем обиколки около звездата, втората, третата и четвъртата планети се завъртат съответно пет, три и два пъти около нея. Това изглежда е резултат от ранните взаимодействия в еволюцията на планетната система.

Астрономите смятат, че ще бъде възможно атмосферните свойства на планетите да бъдат изучавани с помощта на телескопи. "Телескопът "Джеймс Уеб" - наследникът на "Хъбъл", ще може да открие "подписа" на озона, ако молекулата е налична в атмосферата на някои от тези планети. Подобна находка ще свидетелства за биологична активност на планетата", казва един от съавторите на изследването, Брис-Оливие Демори от университета на Берн, Швейцария.

Астрофизиците обаче предупреждават, че към подобни наблюдения от разстояние в търсенето на извънземен живот трябва да се подхожда изключително предпазливо. Част от свойствата на хладни звезди с ниска маса могат да "попарят" възможностите за възникването на такъв. Например, някои от въпросните звезди излъчват огромно количество радиация, способна да "стерилизира" повърхностите на намиращи се в близост до тях планети.

В добавка към това, обитаемата зона се намира по-близо до централната звезда и планетите получават необходимото количество топлина за поддържане на вода в течно състояние - една от основните предпоставки за възникването на живот. Подобна близост обаче поражда феномен, известен като синхронно въртене, характерен за Земята и Луната, в резултат на който планетите може да са обърнати винаги с една и съща страна към централната звезда. Така едната им част може да се окаже топла, а другата - студена.

Според някои специалисти ултравиолетовата светлина може да се окаже важна предпоставка за производството на химически съединения, които впоследствие да се свържат в биологически системи. Също така, ако живот възникне на тънещата в постоянен мрак страна на планета, той вероятно ще бъде защитен от радиационните "залпове".

Подобно на други наблюдавани досега свъхстудени джуджета, ТРАППИСТ-1 не се характеризира с голяма активност, отбелязват изследователите.

Не съм чул някой да отрича ОТО на Айнщайн. Има такива които стъпвайки на постиженията и откритията на тези преди тях достигат до нови открития и теории. Това не означава, че се отрича нещо, просто науката се развива и върви напред.

Инженер 84Физици-антирелативисти = антифизици.

пешо от мала фуча преди 7 години
а бе тоА спИцалиста,Астрономо демек,не е ли видел като е "видел планетите" на 40 светлиннигодини дали на некоа от тях инзвънземните са игралЕ футбол бе!да им спретнем едно мачле викам!

Телепортацията на човек ще стане след 200 години

На 40 светлинни години са само от нас. Тоест за 800 000 години с нашите космически модули можем да достигнем до тях . Движат се с 17 км в секунда тези модули като Вояджър да речем.) Въпросът е можем ли да преминаваме през пространството, защото то е спираловидно- тоест да минаваме от обръч на обръч за да скасяваме разстоянията в Космоса, защото виждаме че и да се движим с кораб със скоростта на светлината която е 300 000 км в секунда ни трябват 40 години до там..демек на един космонавт живота

НАСА ЛЪЖЕ НАЙ-ПОДЛО И НАГЛО!!!НА 50 ТРИЛИОНА СВЕТЛИНИ ГОДИНИ НИЩО НЕ МОЖЕ ДА СЕ РАЗЛИЧИ ОСВЕН ЗВЕЗДИ!!! ------НАСА Е ЕДНА БЕЗДЪННА КАЦА ЗА ПАРИ И МОМЕНТАЛНО ТРЯБВА ДА ИМ СЕ ОРЕЖЕ БЮДЖЕТА С 95% ЗА НИЩО НЕ СТАВАТ!!!ВСЯКАКВИ ИЗСЛЕДВАНИЯ ИЗВЪН СЛЪНЧЕВАТА НИ СИСТЕМА ТРЯБВА ДА БЪДАТ ПРЕКРАТЕНИ БЕЗПОЛЕЗНИ СА!

е преди 7 години
Добре. Тези ги откриха, но дали има и други такива планети. Да ги намерят и после пак ще приказваме.

з н а й к о преди 7 години
Започнах да изпращам сигнали с фенерчето си, сигурен съм че ако там има живот, той със сигурност е по-развит от нас и ни наблюдава отдавна, очаквайки покана да ни навестят. Използвам елементарен код, измислен от мен, ако са по-напред от нас, в което не се съмнявам, ще го дешифрират без проблем.

Чи те руснаците отдавна са там ... пък и македонците имат право да претендират нещо.

Разговор по телефона:- Извънземен съм, бе! Потърси ме по-късно, нали ти казвам. Пътувам, извън Земен съм, довечера ще се прибера.

Щом планетата им прилича на Земята, значи и те приличат на нас.

Понеже знаем, че комунизмът е най-съвършения строй, то следователно, тия извънземни, които са много по-развити от нас, са всичките едни малки комунистчета. Затова дупе да им е яко на НАСА!

наса преди 7 години
Открили топлата вода и колелото!

Бай Ристо преди 7 години
Откриха няколко точки и им заработи фантазията.

Интересният въпрос е не дали ще открият живот. А като се случи какво ще правят. Дори само като констатация е интересно. Полувината свят още мисли със стотици години назад. Ако се замисли човек доста възприятия трябва да се преосмислят.

Извънземните преди 7 години
Тея са пратили послание и при предварителни изчисления може да го получим след 40 години.

Гошо...Тъпото преди 7 години
НАСА,кога отиде...там и откри...живота.Когато...опапат планетите в нашата система,тогава да гледат по...далеч,ама с тази...реактивна тяга можем да се отлепим най...много до Марс.

Робинзон преди 7 години
Означава че * не вдяват значението на думата "обитаем".

От време на време НАСА се отчитат да си оправдаят милиардите бюджет в търсене на извънземен живот...всъщност и да има такъв - голям праз

Явно Наса са закъсали с бюджета и пускат такива бомбастични новини, които никой не може да провери. Нещо като финансова пирамида по нашему.