Откриха млада планета в далечна звездна система

Учените не са наясно как планетата компаньон се е формирала
10 май 2018 12:37,
Откриха млада планета в далечна звездна система
Снимка: Архив, Reuters

Учени откриха онова, което според тях е млада планета, орбитираща около двойната звезда CS Cha, отдалечена на разстояние 600 светлинни години от Земята, съобщи ЮПИ, цитирана от БТА.

Астрономи използвали инструмента SPHERE на телескопа VLT (Very Large Telescope) в Чили, за да изследват CS Cha в съзвездието Хамелеон. Учените очаквали да попаднат на прашен диск или екзопланети, но с помощта на VLT била открита малка планета компаньон.

След откриването й учените проучили архивите, за да получат допълнителни данни за младата планета. Оказало се, че снимки, направени преди 19 години от телескопа "Хъбъл" и преди 11 години от VLT, показват същата блестяща точка, която все пак е по-неясна.

Учените не са наясно как планетата компаньон се е формирала или еволюирала. Били проучени различни сценарии посредством компютърни модели, но нито един от тях не дал надеждни резултати.

Астрономите смятат, че планетата компаньон вероятно е малко кафяво джудже или супер юпитер - обект, чиято маса е по-голяма от тази на Юпитер.

"Най-вълнуващото е, че светлината от планетата компаньон е крайно поляризирана", заяви Кристиан Гински от Лайденския университет в Холандия. Според учените поляризацията е предизвикана от прашен диск, който обгражда планетата компаньон.
"Дискът блокира голяма част от светлината и затова се затрудняваме да определим масата на планетата компаньон - поясни Гински. - Може да става дума за кафяво джудже, но също за супер юпитер в детска възраст. Класическите модели, които показват формиране на планети, не могат да ни бъдат от полза."

Резултатите от изследването са публикувани в Astronomy and Astrophysics.