Огромен астероид е паднал в Лаос преди 780 000 г.

Образувалият се кратер е 20-километров
Обновена: 31 дек 2019 20:27 | 31 дек 2019 20:26, Елка Василева
Огромен астероид е паднал в Лаос преди 780 000 г.
Снимка: архив, Reuters

Геолози откриха на територията на Лаос голяма гравитационна аномалия, която навежда на мисълта за съществуване на гигантски 20-километров кратер, образувал се преди 780 хиляди години вследствие на падане на астероид, предаде ТАСС.

"Кратерът и последствията от падането на голям астероид оставаха скрити от нас в разстояние на почти един век", са написали авторите на изследването. "Открихме едновременно 4 доказателства, че тази вдлъбнатина и следите от въпросното събитие са скрити под младо отлагане на лава в южната част на Лаос."

Недрата и повърхността на Земята, за разлика от тези на Луната, Марс, Меркурий и други планети в Слънчевата система, непрекъснато се обновяват благодарение на движението на скали между кората и вътрешните слоеве на литосферата, както и на ерозията. Затова на нашата планета почти няма следи от падане дори на големи астероиди, които може да унищожат живота. Това пречи на учените да разберат как падането им може да е повлияло върху появата и еволюцията на живота и да опознаят характерните особености на тези падания.

Поради тази причина откриването на нови кратери е голямо събитие за геолозите. Преди 4 години в Австралия бе открит най-големият засега кратер в историята на нашата планета, който е с диаметър 400 километра. Откриването му предизвика много спорове, защото преди 300 милиона години, когато се предполага, че е паднал "гостът от космоса", не е имало измиране на видове на Земята.

Брад Сингър и колегите му от университета на Уисконсин-Медисън от няколко години се опитват да разкрият аналогична загадка, свързана с предполагаемо падане на голям астероид на Земята. Учените не извършили разкопки и не потърсили следи от кратери на геоложките карти, а анализирали гравитационна аномалия на територията на Азия.

Формирането на кратер и запълването му с вулканични скали би трябвало да породят особена деформация в гравитационното поле на Земята. Благодарение на тази деформация получената вдлъбнатина би трябвало да се отличава от обкръжаващите я скали. Въз основа на тази хипотеза учените потърсили подобни аномалии и изследвали химичния и минераложки състав на скали. Изследването им навело на мисълта за съществуване на запълнен с лава и отломки от седиментни скали кратер с диаметър около 20 километра в южната част на Лаос.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Протоколи на Американската академия на науките".

Още по темата: астероидЛаос

БатБулгар преди 4 години
Питахте ли Лили Иванова? Тя ще ви даде по-точни данни. Защо питате учените??? Лила като запее и излизат фосили на 780 000г ----- Ветровееееееееееее

Koe преди 4 години
По повода метеорита преди 780 000г, мога да ви кажа, че пръднах!

Зеленоок... преди 4 години
До До додоТрябват такива... някой да чисти, да ползва ***, да ти сипва гориво, да копа....

До додо преди 4 години
Пич това,че си невежа незначи,че трябва да пишеш глупости,разбираш ли ? Добре,че света не се крепи на такива като тебе,ще още щяхме да общуваме с камъни и пръчки.Има обаче,такъв филм за тебе.Казва се idiocracy.

тая новина е за 1ви април

Додо преди 4 години
Лъжат. Те не знаят какво се е случило преди 100 години, да не говорим преди 780.000 години! Науката...по-скоро "науката" е най-големия скем и измама за наивници!

Па сом я :) преди 4 години
Помня го като че ли бе вчера, бая разтърси. Ама все пак бяхме на концерт на Лили Иванова и не обърнах голямо внимание, голяма работа беше, един от първите и концерти....

Лили, ти не подскачаш ли вече на новогодишния концерт ве!

Не си спомням да е падал...

PRINCE OF DARKNESS преди 4 години
Можехте да живеете във светлината, но вие избрахте целия мрак да се стовари върху вас заради вашите грехове... Е тогава ще си получете целия мрак!!!

Стиге, веее!

Астероидът не е достатъчен, за да причини изчезването на динозаврите. Всеки знае, че динозаврите за изтребени от античните македонци.

А тогава защо пак не са изчезнали динозаврите? Или други заври някакви? Нали при всяко падане на такъв астероид нещо трябва да изчезне.

Свикнали сме с претаканите новини в днеса, ама новина от преди 780 хиляди години вече е прекалено!

Много трогателно.