Нулевият пациент: Откриха една от първите жертви на чумата

Той е бил 20-годишен мъж, погребан в Латвия
30 юни 2021 20:30, Нели Христова
Нулевият пациент: Откриха една от първите жертви на чумата
Снимка: Flickr

Учените идентифицираха нов претендент за "нулeвия на пациент", който първи се е заразил с вируса, причинил Черната смърт.

Според нови доказателства мъж, починал преди повече от 5000 години в Латвия, е бил заразен с най-ранния известен щам на чумата.

Черната смърт обхвана Европа през 13 век, като унищожи половината от населението на континента. По-късно вълните продължават да удрят редовно в продължение на няколко века, причинявайки милиони смъртни случаи.

"Досега това е най-старата идентифицирана жертва на чума, която имаме", казва д-р Бен Краузе-Киора от университета в Кил в Германия за останките на 5300 години.

Мъжът е погребан с трима други на неолитно погребение в Латвия до река Салац, която се влива в Балтийско море.

Изследователите секвенират ДНК от костите и зъбите на четирите индивида и ги тестват за бактерии и вируси.

Те остават изненадани, когато откриват, че единият ловец-събирач, мъж на двадесет години, е заразен с древен щам чума, причинен от бактерията Yersinia pestis.

"Най-вероятно той е бил ухапан от гризач, получил е първичната инфекция на Yersinia pestis и е починал няколко дни по-късно или може би седмица по-късно - от септичен шок", каза д-р Крусе Куора.

Изследователите предполагат, че древният щам се е появил преди около 7000 години, когато земеделието започва да се появява в Централна Европа. Те смятат, че бактерията може да е прескачала епизодично от животни към хора, без да причинява големи огнища.

С течение на времето обаче вирусът се адаптира към заразяване на хора, като в крайна сметка се превръща във формата, известна като бубонна чума, която се разпространява от бълхи и бушува из средновековна Европа, причинявайки милиони смъртни случаи.

Идеята, че ранните щамове на чумата се разпространяват бавно, предизвиква много теории за развитието на човешката цивилизация в Европа и Азия.

И това поставя под съмнение хипотезата, че болестта е причинила голям спад на населението в Западна Европа в края на неолита.

Други изследователи приветстват проучването, но казват, че то не изключва възможността чумата вече да се разпространява широко в Европа по това време.

Хората обикновено се заразяват с чума, след като са ухапани от гризач, който носи бактерията на чумата, или при боравене със заразено с чума животно.

Заболяването съществува и до днес, но се лекува с антибиотици, ако се хване рано.

Изследването е публикувано в списание Cell Reports.

хехе не откриха нулевия на ковид сега, ама открили нулевия отпреди векове, при все че никога няма как да знаят дали е той, защото това, че са намерили най-старият досега, не означава, че е най-старият изобщо, не знам такива ли глупости вече пишат учените или глупавите медии ги съчиняват

АнтиЧумов преди 2 години
България отдавна е трясната от Червена Чума и все още не са открили правилната ваксина или медикаменти. Чумата продължава да тресе България по-зле от Ковид-19 бактериите. След време ще намерят червените кокали на падналите геройски в съпротивата.

Щирлиц преди 2 години
Е такава находка може да бъде открита само в ненормални държави,като бившите симпатизанти на Третия райх.

Е айде нема нужда да им бъркат по костите , туко виж тръгнала някаква вова болест и ни върне в 1 клас пак с чумата. Аман вече от експерти и изследователи ...

Затворете!Става течение от този прозорец.На Овертон,имам предвид.Черноризци-монаси тровят питейни източници,за снижаване броя на населението,но антидота също е тяхно притежание.Те са черната чума-сложи му кръст-израза ,произтича от там,нещо което е белязано,разграфено и приключено.Сега пробват реакциите ни.Древни лаборатории на смъртта.Наскоро изкараха някакъв бацил от пулпита на зъб от древен смъртник,за да го развяват ,я по мрежата,я по лаборатории.После изведнъж го изпуснали,белите престилки.

Gregory House, MD преди 2 години
То не че е новина, ама за пореден път пишете със "широко затворени очи".Причинителят на бубонската чума не е вирус, а бактерия!Това е бактерията Yersinia pestis. Също както не правите разлика между Силициевата долина и силиконовите импланти. Чумата през средновековието е била пандемична и е взела много жертви, защото не са познавали антибиотиците.Сега също има огнища на чума, включително и в САЩ, но сега тази болест се лекува с антибиотици.

възрастен на 87г преди 2 години
Е бах ти лъжите и простотиите дето пишете!

НикогаВечеСДС-Чума преди 2 години
Но никой не казва кой е нулевият пациент на синята СДС-Чума,която изкорми държавицата ни,умори от глад и в мизерия над два милиона българи, и прокуди още толкова да слугуват на краварЕ-господарЕ

Открили сте на дедо ...

Даже и професията му разкодирали, вероятно по баджа - плочка на вратните прешлени с рунически знаци. Пишело ясно - "ловец - събирач". Евала!

Днеса, има огромна разлика между най-стария известен случай на заразен с чума и "нулев пациент".

Абе открили, трънци. Самосмучат пари за "открития"

епидемиолог преди 2 години
Понеже планираната и доходна хистерия с ковид се поизтърка вече, ето че вече подготвят хората за нови планове и идеи. Важното е ваксини да се харчат. И разбира се да се да преполовят населението на земята както си признават. Затуй и са се фокусирали към млади хора и деца- където е ключа към размножаването.

Мислех че е бактерия, ама...

Вируса на чумата, бактерията на чумата.., последно?

Лекар преди 2 години
ПроСоТо, това е маска беидиот

Руснаците държат мумии в мавзолеи, оттам е нулевия пациент.

ПроСоТо преди 2 години