НАСА обясни защо отложи изстрелването на "Артемида": Ще успее ли на 2 септември?

Инженерите работят по отстраняване на проблемите
Обновена: 30 авг 2022 16:32 | 30 авг 2022 16:30, Нели Христова
Снимка: БГНЕС

Началото на историческата лунна мисия на НАСА "Артемида I" бе отложено, след като екипът от инженери не успя да се справи с проблем с един от четирите двигателя на ракетата.

"Твърде рано е да се каже какви са опциите", обяви Майк Сарафин, ръководител на мисията "Артемида" на пресконференция на НАСА. "Наистина ни трябва време, за да разгледаме цялата информация, всички данни. Ще изиграем всичките девет ининга тук. Все още не сме готови да се откажем", посочи той.

Следващата възможност за изпращане на ракетата Space Launch System и космическия кораб Orion към космоса  е 2 септември, но дали в този ден ще бъде направен нов опит или не, зависи от това как протичат тестовете. Сарафин потвърди, че изстрелването определено ще се осъществи в петък, ако екипът може да разреши проблема, докато ракетата стои на подложката в рамките на следващите 48 до 72 часа.

"Инженерите продължават да оценяват защо тестът за обезвъздушаване, който трябва да накара двигателите RS-25 на дъното на основната степен да достигнат правилния температурен диапазон за излитане, не беше успешен и изтече времето в двучасовия прозорец за изстрелване", гласи актуализация на НАСА. "Инженерите продължават да събират допълнителни данни", обясни той.

Екипът за изстрелване знаел, че тестът за обезвъздушаване представлява риск, тъй като не успяха да го включат в предишни репетиционни тестове, симулиращи изстрелването, а в понеделник бе първият път, в който се демонстрира това, обясни Сарафин. "В момента проблемът не предполага проблем с двигателя, а по-скоро проблем в обезвъздушителната система, която се използва за охлаждане на двигателя", добави той.

"Имаме нужда двигателят да бъде на криогенно ниска температура, така че когато стартира, да не бъде шокиран от цялото студено гориво, което протича през него. Така че ни трябваше малко допълнително време, за да преценим това", допълни Сарафин. "Екипът откри и проблем с вентилационния клапан във вътрешния резервоар и комбинацията от проблеми убеди експертите, че се нуждам от повече време", каза Сарафин.

Ако е необходима съществена поправка, на екипа може да е необходимо повече време, за да се справи с нея. Тогава ще се наложи ракетата да бъде върната обратно в сградата за сглобяване на превозни средства на космическия център Кенеди. Това е процес, който отнема повече от 3 дни.

Екипът за изстрелване все още трябва да отстрани проблема с двигателя и ще запази ракетата в настоящата й конфигурация, за да събере данни и да оцени какво трябва да се направи. Както ракетата Space Launch System, така и космическият кораб Orion остават стабилни, според служители на НАСА.

"Имаше и поредица от метеорологични проблеми през целия прозорец на изстрелване. Имаше забрана в началото на прозореца поради валежи. По-късно през прозореца излигането бе спряно заради светкавици в рамките зоната на стартовата площадка", каза още Сарафин.

Преди това бяха прогнозирани 80% благоприятни метеорологични условия за началото на прозореца, който отвори в 8:33 сутринта ET, но времето се промени в последните мигове преди изстрелването.

Вицепрезидентът Камала Харис, която пътува до космическия център Кенеди във Флорида с втория джентълмен Дъг Емхоф, за да наблюдава изстрелването, подчерта ангажимента на Съединените щати към програмата "Артемида" на НАСА в коментари, направени след отлагането на полета.

"Въпреки че се надявахме да видим изстрелването на "Артемида I" днес, опитът предостави ценни данни, докато тестваме най-мощната ракета в историята“, написа Харис в Twitter. "Нашият ангажимент към програмата "Артемида" остава твърд и ние ще се върнем на Луната."

Високата 98 метра ракета в момента стои на Launchpad 39B в космическия център Кенеди на НАСА във Флорида.

Администраторът на НАСА Бил Нелсън подчерта на свой ред, че "Артемида I" е тестов полет.

"Не стартираме, докато всичко не е правилно", каза Нелсън. "Има проблем с изтичането на газове от единия двигател. Това е просто илюстрация, че това е много сложна машина, много сложна система, в която всички тези неща трябва да работят. Не палете свещта докато не е готово за работа."

Това е нещо, с което Нелсън има личен опит. Като космонавт той участва в 24-ия полет на космическата совалка.. Тя беше сваляна четири пъти от подложката, а петият опит доведе до безупречна мисия. "Ако бяхме стартирали някой от тези двигатели, нямаше да е добър ден", спомня си той.

Няколко проблема възникнаха, след като ракетата започна да зарежда гориво след полунощ.

Офшорни бури с потенциал за светкавици попречиха на екипа да започне процеса на зареждане с гориво, който трябваше да започне в полунощ, за около час. Задържането беше отменено в 1:13 сутринта ET, като започна зареждането на основната степен на ракетата със суперстуден течен кислород и течен водород.

Екипът спря пълненето на резервоара с течен водород два пъти поради първоначално изтичане, както и скок на налягането, но процесът се възобнови за основния етап и започна за горния етап или междинния етап на криогенно задвижване.

Инженерите откриха и скреж върху вътрешния фланец на ракетата. Първоначално те смятаха, че скрежът може да показва наличието на пукнатина в резервоара, но се оказа, че това е пукнатина във външната пяна. Екипът сподели, че проблемът е решен, тъй като пукнатината в пяната не показва теч.

Имало е и 11-минутно забавяне в комуникациите между космическия кораб Orion и наземните системи. Проблемът можеше да окаже влияние на началото на отброяването на терминала или обратното броене, което започва, когато остават 10 минути преди излитане. Екипът успя да се справи с проблема, който беше резултат от проста неправилна конфигурация.

В допълнение към посещението на Харис, изяви на известни личности като Джак Блек, Крис Еванс и Кеке Палмър и изпълнения на The Star-Spangled Banner от Джош Гробан и Хърби Хенкок и America the Beautiful от Филаделфийския оркестър и виолончелиста Йо- Йо Ма бяха планирани като част от програмата.

Когато "Артемида I" бъде изстреляна, пътуването на Орион ще продължи 42 дни, докато стигне до Луната, обиколи около нея и се върне на Земята - изминавайки общо 2,1 милиона километра. Когато се върне на Земята, капсулата ще се падне в Тихия океан край бреговете на Сан Диего.

Въпреки че списъкът с пътници не включва хора, той все пак има екипаж: три манекена и плюшена играчка Снупи ще се возят в Орион.

Екипажът на борда на "Артемида I" може да е необичаен, но всеки има своята цел. Снупи ще служи като индикатор за нулева гравитация -- което означава, че той ще започне да се носи вътре в капсулата, щом тя достигне космическата среда.

Манекените, наречени Commander Moonkin Campos, Helga и Zohar, ще измерват радиацията в дълбокия космос, която бъдещите екипажи биха могли да изпитат и ще тестват нов костюм и технология за екраниране. Биологичен експеримент, носещ семена, водорасли, гъби и дрожди, е поставен в Орион, за да измери как животът реагира и на тази радиация.

Камерите вътре и извън Orion ще споделят изображения и видео по време на мисията, включително изгледи на живо от експеримента Callisto, който ще заснеме Moonikin Campos, седнал на мястото на командира.

Докато научните експерименти и технологичните демонстрации се движат в пръстен на ракетата, 10 малки спътника, наречени CubeSats, ще се отделят и ще тръгнат по различни пътища, за да събират информация за Луната и околната среда в дълбокия космос.

Встъпителната мисия на програмата "Артемида" ще постави началото на фаза на изследване на космоса, която приземява различни екипажи от астронавти в неизследвани преди това региони на Луната и в крайна сметка осигурява мисии с екипажи до Марс.

radeon преди 1 година
С това доказват, че никога не са стъпвали на луната. Като се предполага, че сегашната техника е в пъти по-добра от тогава и още не могат да отидат.

Хахаха преди 1 година
Ракетата е дефектна, направо бракувай и да се приключва с глупавата програма. Така или иначе нямат никакъв шанс да кацнат на луната още по-никакъв да излетят от нея. Ще почакаме китайците. Никой не може да ме убеди, че американците някога са стъпвали на луната.

До Байдъна с ковида: Не приятелю :) Кацнаха цели 5 пъти. После закриха програмата защото САЩ са практици. Не носи ли нещо печалба , НЕ се развива. Това беше състезание със СССР което спечелиха. КРАЙ :) Освен това можеш да си купиш телескоп за 200-300 евро и сам да засечеш лазерите инсталирани на Луната :) Разбира се ако не мислиш,че Земята е плоска и самолетите пръскат. Тогава си неспасяем :)

Каква радост за комунопитеците и журналистите на заплата. Даже не могат да си представят какви технологични проблеми има една програма която е заложена като дългогодишна и всеки етап има задачи, за които не трябва да се харчат пари на следващите етапи. Това просто е нов ера в космоса и изостаналите в научно отношение нации могат само да подсмърчат. След сблъскването с проблема имат една опция повече. Поняли?

Земята е плоска !

Смех преди 1 година
Американците казват на тази дата в толкова часа ще изтреляме. При проблем отлагат. *** ако не се разбие, пишат ние излетяхме.

До байдъна....дали са ходили. На луната е без значение. Това което има значение че цивилизационно и технологично в сравнение с американците тва българите сте в каменната ера

Махнете българските камери и всичко ще е ОК

11 преди 1 година
Ем те така - краварите нямат акъл да се справят с руските двигатели без руски инженери.

Нямат двигатели русия ги отряза и сега не могат да го пуснат единия

Русия=Психиатрия преди 1 година
Това забавяне може да даде шанс на Елон Мъск да изстреля неговия Старшип преди недоносчето на НАСА. Всяко един полет на SLS ще струва на данъкоплатеца над 1.5 милиарда без да се смятат парите за разработката. Добре поне, че избраха Спейс Х да разработи кораба за приземяване на Луната.

Избамкали са газа за тестовете, чакат два танкера от Русия, пардон, Азърбайджан, другиден.

Братушките ги е яд , че не можаха да отведат Вернер фон Браун в Русия. Много ги е яд. Щатите успяха. А другарят Сергей Корольов(бащата на съвецката космонавтика) е украинец за разочарование на всички путинофили.

Спреха тока в Бояна две минути преди да е готов рендера на тридето от луната. Пуснахме го наново, утре шае готово.

Американски виц преди 1 година
Била нова ракета и затова не трябвало да лети.Като стане стара .

Мирише ми на грандиозен провал. По-добре да се върнат на снимачната площадка и поканят Том Круз, да замаже положението!

Няма Космос!

Не са приготвили 3д анимациите от Луната още

Русия=Психиатрия преди 1 година
Половината от бюджета на НАСА отиват на държавната хранилка в няколко щата под покровителството на местни политици. Другата половина са реално използвани за някаква полезна дейност. Системата SLS е един от примерите за разхищения където основния смукач на средства е Боинг. Именно те са производителите на първата степен която отне няколко милиарда по-вече от разчетите и закъснява с години. Локхийд и ЕКА си свършиха работата с втората степен и кораба Орион.

Вълкодав преди 1 година