Как жабите се приспособиха да живеят с радиацията край Чернобил?

Района около централа е един от най-големите резервати за див живот
4 окт 2022 18:30, Нели Христова
Как жабите се приспособиха да живеят с радиацията край Чернобил?
Снимка: БГНЕС

Екип от биолози откри, че вид жаби се е адаптирал към живот в зона с повишена радиация, съобщава The Conversation.

Аварията в АЕЦ Чернобил през 1986 г. генерира най-голямото изпускане на радиоактивен материал в околната среда в човешката история.

По ирония на съдбата високата радиация и евакуацията на хората от района, превръщат зоната около Чернобил в един от най-големите резервати в света. Днес там убежище намират застрашени в Европа видове като мечки, вълци и рисове.

Меланинова защита срещу радиация

От 2016 година учени изследват жаби, живеещи във водите около авариралата АЕЦ. Те откриват, че видът източни дървесни жаби (Hyla orientalis) е с еволюирал нов цвят на кожата.

Тези жаби имат ярко зелена кожа, но при индивидите в зоната около Чернобил тя е мастилено-черна.

Меланинът е отговорен за тъмния цвят на много организми. Пигментът намалява отрицателните ефекти на ултравиолетовото лъчение. Оказва се, че защитната му функция е по-голяма от считаното досега.

Учените откриват, че меланинът абсорбира и разсейва част от радиацията. В допълнение, той може да почисти и неутрализира йонизираните молекули вътре в клетката.

Тези му качества повишават шансовете за оцеляване на всеки един организъм - включително човекът.

"Резултатите от нашето изследване предполагат, че чернобилските жаби може да са претърпели процес на екстремно бърза еволюция в отговор на радиация. Онези жаби с по-тъмно оцветяване по време на инцидента, които обикновено представляват малцинство в популациите си, биха били облагодетелствани от защитното действие на меланина", пишат учените.

Само 10 поколения са били достатъчни черните жаби да се превърнат в доминиращите района. Причината е, че те са преживяли радиацията по-леко и са се размножавали по-успешно.

Изследването на чернобилските черни жаби представлява първа стъпка към по-доброто разбиране на защитната роля на меланина в среди, засегнати от радиоактивно замърсяване.

Не се учудвай, бе. преди 1 година
Нема смисъл, толкова си ***, че цял живот ще си останеш учуден.

Негърите да не би да са оцелял вид от някой ядрен катаклизъм в миналото?

Б.Х. преди 1 година
Ми то 10 поколения при хората е 250 години. До тогава и ние да станем зелени или са светим като крушки стига да има радиация

Урсула фон дер Лаен преди 1 година
Токсичното, радиоактивно ГЕРБ е същото - национална катастрофа, която убива всичко живо наред. Без значение дали е с тях или против тях. Всичко мре покрай ГЕРБ.

ГЕРБ ги е страх преди 1 година
Същото е като ГЕРБ - околната среда ги мрази и ги отблъсква, но те са заразили голяма част от фауната с токсичност, която фауна е принудена да живее с болестта си и да оцелява някак си, търсейки лек в заразяването на повече фауна, с едничката надежда да се появи някой организъм, който е неуязвим за радиацията им и ако може да не ги чегърка - да си живее в радиацията, за да може да оцелее и той, докато спасява него. Ето това се нарича егоизъм и себичност. Господ да ги пази - радиацията ги убива.

Само да спомена, че всички радиоактивни елементи се изкопават от находища в Земята, т.е. те са си под нас, а ни пази дебелият слой скали и пръст. Хората трудно са разбрали, че понякога радиоактивността е вредна. Преди 100на години примерно е имало паста за зъби с Радий, за да светят зъбите в тъмното. Било е модно??

777 преди 1 година
Тъй де, ама човекът не е жаба!

Ник преди 1 година
Значи само черрните жаби и хора ще оцелеят в цяла Европа

хахаха преди 1 година
хахахаха... отвсякъде върви пропагандата за свикване с и нормализиране на радиацията... който разбрал - разбрал

пуйката преди 1 година
Истината е,че радиация има само на три метра от отсколките от покрива в червената гора в съседство,за която писаха за руски войници пострадали от радиация като са се окопавали.Доколкото си спомням при хиляда пъти над нормата убива,а при отсколките е до три хиляди пъти,но около тях листата не гният и живот няма и животните го знаят,а от хората който не обърне внимание страда или умира.

От хоремага преди 1 година
Важно е Васко Жабата на китарата да е добре и на микрофона Цеца Мецата!Оп..са...

пуйката преди 1 година
А на мечоците,вълците и рисовете гордостта не се ли е увеличила?

Чернобилска жаба преди 1 година
Значи само афроафриканците ще оцелеят. Или? Аз това разбрах от статията за меланина на чернобилските жаби.

Явно думата за афроамериканци се цензурира на този сайт.

По тази логика ако има ядрена война ще оцелеят ***.Нацистите ако оцелеят ще умрат от мъка хаха.По-добре да няма ядрена война и/или авария в АЕЦ.

До 14..... Лисицата еот семейство Кучета и затова се подава на дресировка (донякъде). С котките няма общо, но свиква с човек и се държи като куче.

До 9 Лисицата е почти като котка. На хижа Яворов има дива лисица, която идва вечер при масите и взема храна от хората. Има канал в ютуб за жена, която се грижи за лисици, идват да се гушкат и дават да ги чеше и гали като котки.

Точно по същия начин, по който и ние ще се приспособим!

Както Плевнелиев се приспособи към евроатлантизма с червеното куфарче от Масларова, след като беше комсомолски секретар.