При смог: София без коли, автобуси без пари

Ограничават скоростта на места в столицата до 30 км/ч.
134
При смог: София без коли, автобуси без пари
Снимка: Булфото, архив

Столичният кмет Йорданка Фандъкова ще настоява при завишени нива на замърсяване да се ограничи движението на коли в София. За сметка на това Столичната община ще пусне безплатен градски транспорт.

Още по темата

Това са част от идеите на столичния кмет Йорданка Фандъкова в програмата за качество на атмосферния въздух на територията на столицата.

Фандъкова ще внесе програмата заедно със заместника си по екология Йоана Христова в Столичния общински съвет, който да я обсъди и приеме.

"Надявам се след следващото заседание – на 23 февруари, да имаме възможност и право временно да ограничаваме движението на автомобили в определени зони при прогноза за завишени нива на замърсяване, както да регламентираме пускането на безплатен градски транспорт в такива дни. Говорим за дни с трайно завишаване на нормите", обясни тя.

По думите ѝ това е практика в други големи градове и столици. Според нея обаче са по-важни дългосрочните мерки.

"Ще предложим на държавата създаването на национални стандарти за горивата на отопление. Ниски нива на сяра и пепел за дървата и въглищата", допълни тя.

Фандъкова добави, че ще предложи още при подпомагане на енергийно бедните да се предоставят горива с ниски вредни емисии.

Отделно за опазване на въздуха Столичната община ще развива веломрежата и на места ще ограничава скоростта на автомобилите до 30 км/ч.

"Заедно с въвеждането на велосипеди под наем, разработихме и схеми за зони с успокоено движение. Първата такава е с намаляване на скоростта на автомобилите на 30 км/ч, съвместно с велосипедите, между бул. "Христо Ботев", ул. "Алабин", "Леге", бул. "Цар Освободител" и бул. "Васил Левски". Изчислено е, че дори само намаляването на скоростта на автомобилите също помага за намаляване на запрашаването. Отделно от това се стимулира велосипедния транспорт", каза тя.

"Убедена съм, че само с ограничения няма да стане, затова нашата отговорност е да стимулираме на повече хора да използват градския транспорт. Това става чрез неговата модернизация. На второ място с даването на предимство на градския транспорт. Очакванията са ни въвеждането на електронната система за таксуване да подобри услугата и желанието на хората да използват градски транспорт. Категоричен е ангажиментът ни да увеличим миенето на улици и булеварди", коментира Фандъкова.

По думите ѝ на трето място продължават с основните ремонти на улици и булеварди и заедно с тях засаждането на дървета по тези артерии.

Фандъкова обясни, че е разговаряла с началника на КАТ към СДВР комисар Тенчо Тенев и той я е уверил, че от днес започват съвместните проверки с Автомобилната инспекция за вредните емисии на колите.

"Така че ще очакваме колегите да си свършат работа и да не допускаме автомобили, които превишават нормите. Това е един от важните източници на замърсяване", коментира Фандъкова.

Тя обясни, че е разговаряла с настоящия министър на транспорта Христо Алексиев и посочи, че към момента екипи от министерството работят за завишаване на контрола на техническите прегледи.

Фандъкова изброи още, че новата програма за качеството на атмосферния въздух предвижда и проверки за изгаряне на материали, замърсяващи въздуха.

"С това са натоварени колегите от Столичния инспекторат", каза тя и уточни, че те проверяват пунктовете за изкупуване на гуми.

"Тези проверки се извършват с РИОСВ, които имат правомощията, заедно с инспектората да налагат санкциите", допълни Фандъкова.

Тя посочи още, че в програмата е предвиден и контрол върху строителните обекти.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


134
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
96
0
 
22
 
! Отговори
Зачуден преди 7 години
Интересни ми е следното, в момента в час пик и улиците са пълни и метрото е пълно. Ако всички тези, които са с автомобили един ден слязат от тях (поради каквато и да е мярка, наложена от общината) и се запитят към метрото какво ще стане? Не във влака, ами и в станцията няма да може да се влезе 1 час... Проблемът е, че този град и инфраструктурата му не са предвидени за такова население и каквото и да се прави проблем винаги ще има. Но пък поне въздухът ще бъде една идея по-чист.
95
6
 
21
 
! Отговори
werwe преди 7 години
През лятото има повече коли, а няма смог. Пушека е осново от доволни от парното клиенти минали на дърва. Но си намират нов повод за тормоз на шофьорите.
94
0
 
6
 
! Отговори
Бай Евро преди 7 години
Искам само да уточня, че ГТП на ППС е комплексна проверка. Тя не засяга само въпросните измервания за вредни емисии. Наредба Н-32, която регламентира ГТП на всички видове ППС е качена на сайта на ИААА и е достъпна за всеки който се интересува. Направете си труда да я прочете без да си спестявате това което не Ви изнася и се замислете дали наистина искате да се затегне контрола в пунктовете за ГТП...
93
1
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
А кога ще забранят горенето на дърва за отопление в "елитните" квартали? Вечер вони на пушек, и идва точно откъм Витоша, дето са къщите.
92
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
А билетчето от лев и шейсе нали остава и при смог?
91
7
 
4
 
! Отговори
аз преди 7 години
Поне говорим както трябва, а вий от морието кату чили руснаци съ ви правили. Ни глиедати ли тиливизия тъ дъ чуити как и праилну да съ пруизнасиат думити? , Сиело сиело ...
90
15
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Вие чистите шопи сте най-мързелите хора всеки го знае. Благодарете се всеки ден, че някой ф решил селото да е столица. Щяхте да сте към северозападнало. Преместяаме столицата по Морето и си стойте тсм дс ви гледаме сеира.
89
9
 
15
 
! Отговори
аз преди 7 години
Всички провинциалисти дето плюят по София , моля ви приберете се по родните места и ни оставете нас софиянци да си седим тук в мизерията. Аман от аграри. То чистите софиянци сме 200 хиляди от 2-та милиона дето са придошли от всички краища. Преместете Пловдив да е столица и всички марш от тука!
88
2
 
17
 
! Отговори
Обективен преди 7 години
Нали ви е ясно защо не публикуват никакви данни кое колко замърсява в София, да кажем през януари 2017-та? Ако излезе такава статистика всякакви глупотевини колко били замърсявали колите, няма да могат да минат пред бaлъците. Само че има една подробност - има градове в други държави със същия проблем и там си казват - замърсяването се дължи на използването на твърдо гориво за отопление или промишлени производства, от тецовете на въглища и от вятъра и неизмитите улици, а колите имат малък дял.
87
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Също така Варна, Бургас, Благоевград и Пловдив трябва да прибират 90% от туризма си. Те ги печелят! СФ да се спасява сама понеже с пълно с граждани дето едни политици нрмогат да оправят вече 25 год.
86
3
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Ясно е, че всички МПС-та в София да ги спрат през зимата от движение, замърсяването ще си е почти същото. Е, ще има малко намаление, защото колите няма да вдигат прахта от неизмитите улици, но това е малко.
85
8
 
10
 
! Отговори
az преди 7 години
Да се правят технически прегледи и всичките варели за по 1000лв, дето пушат синьо да се пращат директно в надин. Така 60% от замърсяването ще изчезне.
84
9
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До 90Селяните като си заминат предлагам от сф да се преместят 80% от държавните администрации. Да видим тогава сф дали ще е по интересна от Плевен или друг град от такъв тип. СФ е едно село насред нищото и само парите от държавата го издържа.
83
3
 
2
 
! Отговори
# преди 7 години
И колите на батерии ли?Вижте колко им е "дълбока" мисълта!Да си представим, че това наистина е проблема.Оправи данъчните категории според вредните емисии.Оправи техническите прегледи, та да не минават катафалки с отличен.Наеми експерти да организират и оптимизират трафика.Въведи система на база рег- пон започващи с 1 и 2, вт 3и4 и т.н.Има хиляда и една нощи, преди да стигнем до това решение :)
82
6
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Не се правете на много умни пак. Вие сте държавата.. Никой на сила не ви кара да имате коли. Като сте мноого израстнали да давате само акъл....слезте от колите и пеш или метро или друго. Другото са празни приказки. Пушете, пиете, кярате коли и све сте прави.
81
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
В последно време все повече ме е гнус, когато ползвам градски транспорт. Досега метрото правеше изключение, но май и там нещата не вървят на добре, но и метрото не ми върши работа - много е далеч от местата където пътувам. На това отгоре фандъкова страшно много разреди градския транспорт и висиш по 100 часа по спирките, докато се качиш.
80
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Все по-лош градски транспорт и забрани за колите - това само фандъкова и ГЕРБ могат да го измъдрят.
79
1
 
8
 
! Отговори
# преди 7 години
Това не е решение!Ако се направи САМО това, промяната няма да е достатъчна, най-малкото защото ще трябва да се увеличи капацитета на ГТ минимум с 1000%...ЕКОтранспорт.. скъп и качествен екотранспорт!И това ако е "безплатно" :)Просто избягват ПРОБЛЕМА с фураж и празни приказки.Това е абсурдно за нашето и държавното икономическо състояние.
78
0
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Спиране на отоплението с твърдо гориво и редовно миене на улиците в София. Това ще намали 60-70 пъти замърсяването през зимата и 20-30 пъти през останалото време, макар че извън отоплителния сезон замърсяването и досега си беше в нормите. Края на септември и началото на октомври, няма отпускари, колите са в пъти повече отколкото през зимата, но замърсяването си е в нормата. Започват да пушат отоплителните печки и замърсяването скача десетки пъти над нормата.
77
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Тя направи билета 1,60, т.е. да ти е по евтино с кола, а сега седнала да умува и предизборно да обещава. София трябва да се мие за да се подобри въздуха, а тя не е мита с години. Лапат едни данъци, а срещу тях хората не получават нищо.