Борят софийския смог с Евро 5-6, зелен билет и екостикер

Заради смога може да скочи двойно цената на "синята зона"
11 яну 2018 07:53, Петя Славова
152
Борят софийския смог с Евро 5-6, зелен билет и екостикер
Снимка: Олег Попов, Dnes.bg

Всички коли в България да имат стикери, показващи колко вредни емисии изпускат във въздуха. Такива законодателни промени предлагат от Столичната община. В дни, когато се очаква силно замърсяване на въздуха, в центъра на София ще се допуска движение само на автомобили с екологичен стандарт Евро 5 или Евро 6. Това е една от крайните мерки срещу обгазяването, които предвиждат в общината и които бяха представени на заседание на транспортната комисия към Столичния общински съвет, пише "Монитор".

Мерките ще се прилагат в зависимост от степента на замърсяване и количеството фини прахови частици, които се очакват в следващите 48 часа. Ако те са между 50 и 100 микрограма на кубичен метър, общината само ще отправя призиви към гражданите да не излизат с автомобилите си и да не палят печки на твърдо гориво.

Още по темата

Ако се очаква замърсяване от над 100 микрограма буферните паркинги в града ще работят безплатно, за да могат хората да си оставят там колите и да се придвижат до центъра с метро. В случай, че праховите частици са над 150 микрограма на кубичен метър таксата за паркиране в синята зона в центъра ще е двойно по-висока – 4 вместо 2 лева на час.

Най-драстични мерки се предвиждат, ако очакваното ниво на замърсяване е над 200 микрограма. Именно тогава няма да се допускат в центъра на града автомобили, които не отговарят на най-високите екостандарти Евро 5 и Евро 6. За да се случи това обаче, са необходими законодателни промени, с които всички коли в страната да бъдат сертифицирани и задължително да имат стикери, показващи колко замърсяват.

Следващата стъпка е въвеждане на т.нар. зелен билет за градския транспорт. Той ще струва един лев и с него ще може да се пътува цял ден по всички линии на обществения транспорт. Такъв билет ще се пуска, ако праховите частици са били над 200 микрограма на куб. м. в продължение на два дни и в следващите 48 часа прогнозите са те да останата на това ниво. Ако пък екстремното замърсяване продължи повече от две седмици се предвижда пълна забрана за движение на коли в София.

Мерките ще бъдат гласувани на предстоящата сесия на общинския съвет на 25 януари и ще могат да влязат в сила веднага. Изключение са само тези от тях, свързани със стикерите на автомобилите, тъй като за прилагането им са необходими законови промени, които ще отнемат повече време.

Друга мярка, която предстои да влезе в сила съвсем скоро, е значително повишаване на таксите, които плащат строителните машини и тежката техника, за да влязат в центъра на София.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


152
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
122
9
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Автомобилите в голямото село София са повече от хората.Как няма да има смог.Изчистихме всички стари кошници на Европа.Това е държавна политика.Повече коли -,повече данаци ,винетки ,прегледи,Застраховки и повече глоби.Още преди 20.г.можеха да забранат вноса на коли над 10г.Но лапането ще е по малко.
121
3
 
23
 
! Отговори
? преди 6 години
а ***, дето горят дърва , изсечени от западен парк кое евро са ?
120
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
А,колко години минаха откак въведохте сини,зелени зони в столицата??Колко пари минаха за тава време през общинската каса и защо тези пари вместо да бъдат ползвани по предназначение се пръскаха за всичко друго,но не и за въздуха на София??Трябва да си пълен и завършен наивник,за да се хванеш на локума,че по-висока такса ще промени нещо и ще изчисти въздуха на София!!Просто ще увеличим печалбите и комисионите на някои дружества!!
119
4
 
15
 
! Отговори
ВЪПРОС преди 6 години
Имам един въпрос към Столична Община .Не сте ли чели Новини от ЕС ?Евро 5 и Евро 6 са Комроментирани заради Измами на Фирмите Произвели и Фирмите Узаконили този стандарт . Евро 1 до 4 е с по-малко замърсяване на Околната Среда /
118
3
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Фъндъка се провали с гръм и трясък по 3 от нейните точки. "Зелена София (повече паркове и зелени площи)" "Чист Въздух (подразбира се)" "Градски транспорт и вело столица(50км вело алей от които 3/4 не стават за нищо и градският транспорт чиято цена вдигна с 60% и още не могат да въведат системата за таксуване на изминати спирки)"
117
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Анонимен"Аз едно не разбрах: Нали билетчето от 1,60 беше обявено за незаконно от съда?"По тоя повод един познат каза, че дейстието на съда не отменя решението на общината, а само го обявява за незаконно.Найс, а?
116
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Само не разбрах как точно ще ги спират? КПП-та ли ще правят или ще накарат милиционерите да си размъдат задниците?
115
5
 
13
 
! Отговори
До 114 преди 6 години
Велосипедистите също замърсявате, както и трамваите, тролеите, ... Движите се, значи вдигате фини прахови частици от неизмитите улици във въздуха и замърсявате въздуха.
114
2
 
11
 
! Отговори
+++ преди 6 години
Цитат: Ако пък екстремното замърсяване продължи повече от две седмици се предвижда пълна забрана за движение на коли в София.+++И това с какво ще помогне да се намали замърсяването?!Като спрат колите, замърсяването от 300 мкг/м3 ще се срути до 280 мкг/м3, т.е. от 6 пъти над нормите, до 5,6 пъти над нормите.
113
7
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
само велосипедисти в синята зона -инак няма спасение -
112
3
 
6
 
! Отговори
Голям смЕх преди 6 години
Някои смятат,ч е сега сме открили топлата вода. От край време в закона е записано, че коли, които са технически неизправни не могат да се движат, като неизправностите са изброени в закона. Има и изисквания, към колите когато минават на ГТП и в закона пише, че коли без ГТП не могат да се движат. Някои като КРАЙ незнайно защо решиха, че сега се извършва революция по отношение на колите, които могат да се движат по улиците.
111
3
 
1
 
! Отговори
До Кривондел преди 6 години
Във всички евростандарти има максимално допустими стойности за фини прахови частици, които много бързо стават многократно по-строги, както и останалите за газовете. Например от Евро 4 към Евро 5, изискванията са 5 пъти по-строги за фините прахови частици, 10 пъти по-строги спрямо Евро 3 и 28 пъти спрямо Евро 1.
110
5
 
3
 
! Отговори
Край преди 6 години
Българите и смотаната им власт се БОРЯТ с елементарни въпроси - отдавна решени от другите народи. Сега терзания да се спират ли от движение неизправните коли - ми не - давайте на шофьорите карамфили и да фащат към Орландовци.
109
2
 
2
 
! Отговори
От пусто в празно преди 6 години
До 108 КривонделСтатистика я извадих от една публикация от 2015 година с точни бройки взети от КАТ на регистрираните леки коли в София по възраст на колите на периоди от 5 години. За тези почти 3 години, има леко изменение, но предполагам, че не е голямо.
108
3
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Борят се със собствения си акъл и с липсата на визия за решаването на проблемите.
107
2
 
16
 
! Отговори
Кривондел преди 6 години
До 106Според мен първо - статистиката не е съвсем вярна, съдейки по това какво виждам като автопарк по улиците.Второ - ако вземеш моята вярна каляска Евро 4 (с филтри и катализатори) - и по български затапиш EGR-a, махнеш DPF-a, продадеш катализатора, чипосаш двигателя и не ти дреме, че доливаш 10 литра масло на смяна - то резултатът е фрапиращ.И трето. Смогът в София мирише на въглища, дърва и гуми. Не на бензин и нафта.
106
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Аз едно не разбрах: Нали билетчето от 1,60 беше обявено за незаконно от съда? Т.е. трябва да се върне на цена от 1 лв. Какъв е сега тоя "зелен" билет по левче? Ами че то толкова трябва да си струва! Виж, ако в дните със смог обявят БЕЗПЛАТЕН градски транспорт, тогава вече мярката ще е по-ефективна.
105
2
 
8
 
! Отговори
От пусто в празно преди 6 години
В България коли отговарящи поне на Евро 4, вече не се внасят. По-старите коли в България, от преди Евро 3, който е от 2001 година, след няколко години ще изчезнат, а те и сега са малко в София. Сега в София, колите, които са произведени преди въвеждането на Евро 3 (над 17 годишни), са под 16%, а тези от преди Евро 2 (над 20 годишни) са около 6%. Процентите са приблизителни, но горе-долу верни.
104
3
 
12
 
! Отговори
Кривондел преди 6 години
Доколкото зная, в Германия допускат и Евро 4 (първите дизели с филтри за твърди частици). Пак ще се окажем по-светци от Папата. И пак - сигурно само на хартия.
103
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Столична община разполага с над 1 милиард лева бюджет,но нямат идея как да решат проблема с мръсния въздух.Всички крайни квартали бълват отровен дим от комините,но никой не взема мерки за това.Като са толкова некадърни да си подават оставките,иначе ние ще им ги подадем.Или ще бъдем европейска столица или гето,трбва сами да изберем.