Борят софийския смог с Евро 5-6, зелен билет и екостикер

Заради смога може да скочи двойно цената на "синята зона"
11 яну 2018 07:53, Петя Славова
152
Борят софийския смог с Евро 5-6, зелен билет и екостикер
Снимка: Олег Попов, Dnes.bg

Всички коли в България да имат стикери, показващи колко вредни емисии изпускат във въздуха. Такива законодателни промени предлагат от Столичната община. В дни, когато се очаква силно замърсяване на въздуха, в центъра на София ще се допуска движение само на автомобили с екологичен стандарт Евро 5 или Евро 6. Това е една от крайните мерки срещу обгазяването, които предвиждат в общината и които бяха представени на заседание на транспортната комисия към Столичния общински съвет, пише "Монитор".

Мерките ще се прилагат в зависимост от степента на замърсяване и количеството фини прахови частици, които се очакват в следващите 48 часа. Ако те са между 50 и 100 микрограма на кубичен метър, общината само ще отправя призиви към гражданите да не излизат с автомобилите си и да не палят печки на твърдо гориво.

Още по темата

Ако се очаква замърсяване от над 100 микрограма буферните паркинги в града ще работят безплатно, за да могат хората да си оставят там колите и да се придвижат до центъра с метро. В случай, че праховите частици са над 150 микрограма на кубичен метър таксата за паркиране в синята зона в центъра ще е двойно по-висока – 4 вместо 2 лева на час.

Най-драстични мерки се предвиждат, ако очакваното ниво на замърсяване е над 200 микрограма. Именно тогава няма да се допускат в центъра на града автомобили, които не отговарят на най-високите екостандарти Евро 5 и Евро 6. За да се случи това обаче, са необходими законодателни промени, с които всички коли в страната да бъдат сертифицирани и задължително да имат стикери, показващи колко замърсяват.

Следващата стъпка е въвеждане на т.нар. зелен билет за градския транспорт. Той ще струва един лев и с него ще може да се пътува цял ден по всички линии на обществения транспорт. Такъв билет ще се пуска, ако праховите частици са били над 200 микрограма на куб. м. в продължение на два дни и в следващите 48 часа прогнозите са те да останата на това ниво. Ако пък екстремното замърсяване продължи повече от две седмици се предвижда пълна забрана за движение на коли в София.

Мерките ще бъдат гласувани на предстоящата сесия на общинския съвет на 25 януари и ще могат да влязат в сила веднага. Изключение са само тези от тях, свързани със стикерите на автомобилите, тъй като за прилагането им са необходими законови промени, които ще отнемат повече време.

Друга мярка, която предстои да влезе в сила съвсем скоро, е значително повишаване на таксите, които плащат строителните машини и тежката техника, за да влязат в центъра на София.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


152
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
82
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Понеже на някои все данъците за колите са им трън в очите, ще трябва малко да ги просветля.Колите замърсяват малко и заради тях няма наднормено замърсяване на въздуха в София.Държавата стимулира закупуването на нови и икономични коли, като дава отстъпка заради екологичност на колите до 100 к.с., т.е. само за по-икономичните. Отстъпката от данъка е 60% за колите с Евро 5 и 6, 50% за колите с Евро 3 и 4 и между 30% и 40% за колите с катализатор, т.е. за най-новите коли е 60%, за следващите 50%
81
2
 
23
 
! Отговори
честито преди 6 години
Що не турите стикери на *** къщи и да ги накарате да плащат примерно по-висок данък сгради! И както казах ограничете безмисленото строителство и ремонтите на ремонтите и мийте улиците! И намалете притока на селяците! Иначе най-лесно е да друснем още някоя такса, както билетите за гр. транспорт! Зам. кмета по транспорта как така направи такава мутра за има-няма една година?
80
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Анонименкой да мисли колега то правилно 80% са де... но 80 от управата то разлика между двигател парен на въглища и дърва и ДВГ явно не могат да направят разлика
79
2
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Всеки, който иска стикери по стъклата на колите, е за затвор, ако не и за психиатрията. Много добре се знае, че колите са пренебрежимо малък замърсител на въздуха, но явно мафията има някаква полза да ни внушава, че колите замърсявали.
78
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
след колите, комините, тецове и какво ли не ще трябва да се преустанови и изпускането на газове от всички живи индивиди и най вече от едни 240 съсредоточени в центъра на София и няколко хиляди около тях които ги командват и обслужват
77
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Не ми стана ясно как при работа от един двигател излизат прахови частици. Дизеловите двигатели замърсяват но замърсяват с азотни окиси. Някой такова нещо мери ли изобщо.
76
2
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Когато има наднормено замърсяване в София, ако ще всички коли да спрем от движение, замърсяването пак ще си е наднормено. Омръзна ми да чета лъжите на Фандъкова, че въздуха щял да стане по-чист, ако се ограничат колите.
75
3
 
1
 
! Отговори
Дядо КОледа възмутен преди 6 години
Нагли престъпници на власт в София принуждават милиони водачи да увреждат тежко Земята и въздушния океан с тежко теористични холограмни стикери лепени НЕзаконно на предни стъкла и с включени фарове вкл против мъгла денем.Уврежданията с а исключително жестоки .Срината е ОСновна Биосферна охрана над София която в миналото прочистваше въздуха на София за броени минути..
74
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Анонименто и на 30 км да е мойта 12 годишна газифицирана и поддържана кола пак ще изкара по ниски емисии, така че начина е реално отчина на тези емисии в пунктовете за прегледи
73
3
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Много ще ми е забавно, като спрем всички коли и София ПАК е потънала в гъст миризлив смог. Тогава даскалицата какво ще ни лъже?!?Днеска спираме всички Евро 1,2,3 и 4, утре ще спрем 5 и 6. Евро 7 не очаквайте, защото производителите едва(с лъжи и трикове) покриват евро 5 и 6. Де факто реалистичния за покритие стандарт е Евро 4. Евро 4, с манипулиране на тестовете става Евро 5 и 6... Но ние ще оставим Евро 5 и 6 да се движат... хахаха, даскалица, какво да кажеш повече...
72
4
 
12
 
! Отговори
Морски преди 6 години
ГЕРБ = МАФИЯ.Всичко е за да си напълнят джобовете крадците от ГЕРБ.
71
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Поредната стикерна глуппст, щом една кола е минала технически преглед значи всичко трябва да е в нормата, ппдобре засилете контрола там, отколкото да въвеждате поредния безсмислен стикер, отделно че не колите създават тоя проблем, България сигурно е на едно от първите места по използване на газ при автомобилите, а това както е известно е доста по екологично гориво
70
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Този стикер де ще си го лепим, формат А4 на предното стъкло? и кой ще го издава? защото за всяка кола спрямо употребата се променя, каталожните стойности са за първите 3 години и под Х километра, после се променят. Т.е евро 6 дизеляк на 350 000км със сигурност няма да е колкото пише в каталога...
69
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Обобщено: Понеже държавата не прави абсолютно нищо против замърсяването в градовете, затова гражданите ще плащат повече.Дори от седмици не съм виждал тези дето метат улицата, явно са ги взели всичките пред НДК за гостите, да им метат и размитат.
68
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
"Всички коли в България да имат стикери, показващи колко вредни емисии изпускат във въздуха."Само това ни липсваше, още стикери по колата... гениално!
67
3
 
4
 
! Отговори
Без име преди 6 години
Такса комин трябва да има във всички градове.Няма значение ползва ли се или не.
66
2
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Проблема е това,че София се пренасели и презастрои.Сградите са наблъскани една до друга и въздуха не може да циркулира.Преди тъпите комунисти са изчислявали какво пространство трябва да има между блоковете,сега всяко свободно място се застрои.Няма зеленинка.
65
6
 
2
 
! Отговори
До 59 преди 6 години
Да бе стара бензинова кола,горяща 1/100 масло,ще замърсява по-малко от нов дизел.
64
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
мойта кола е евро3 и е на газ е и не гори масло и изобщо не може да се сравнява с дизел евро 5 така че как ще ги определят не знам освен реално измерване в пунктовете за прегледи
63
3
 
9
 
! Отговори
tc tc tc преди 6 години
Пълни глупости. Две неща са необходими, за да се оправи проблема:1. Пълна забрана за отопление на твърдо гориво в цяла софия от околовръстното навътре.2. Да се оправи данъчното облагане на колите да е спрямо евро стандарта и колко екологична е колата. Като това включва и дали е на газ/метан, хибрид и т.н.