Софиянци за мръсния въздух: Миене на улици - да, забрана за коли - не!

Столичната община попита гражданите кои мерки одобряват
95
Софиянци за мръсния въздух: Миене на улици - да, забрана за коли - не!
Колаж: Bulgaria ON AIR

Софиянци оценяват замърсяването на въздуха като един от най-сериозните проблеми на столицата през последните години и са готови да подкрепят много мерки за решаването му.

Още по темата

Това показват резултатите от представително за пълнолетното население на София проучване на агенция Алфа Рисърч. То е реализирано в периода 15-21 януари сред 800 души по поръчка на Столичната община.

За 86% от анкетираните има проблем с качеството на въздуха в столицата в определени дни от годината.

Като основни източници на замърсяване хората сочат автомобилния трафик (51%), отоплението на дърва и въглища (24%) и нерегламентираното горене на отпадъци в някои квартали (19%).

Всяко второ домакинство в София или приблизително 600 хиляди души ползват автомобил практически ежедневно.

Делът на домакинствата, които се отопляват на дърва, въглища или пелети е 9%. Сред тях се открояват най-вече нискодоходните групи, поради което и готовността им да подменят отоплителната си система с по-екологична е сравнително ниска.

Сред обсъжданите през последните седмици мерки за решаване на проблема гражданите са склонни да подкрепят ангажимента на Столичната община за по-често миене на улиците - 93%. Осигуряване на безплатен градски транспорт в дни с високо замърсяване е подкрепено от 92%, а въвеждане на зелен билет на цена от 1 лв. за целия ден на пътуване с градския транспорт - от 89%.

Силна е подкрепата и за безплатно паркиране в буферните паркинги срещу билет за използване на градски транспорт - 87%.

Затварянето на центъра на София за автомобили в дни с високо замърсяване обаче се одобрява от доста по-малко анкетирани - 60%. Останалите 40% го отхвърлят. 55% одобряват идеята за намаляване на времето за паркиране в синя зона от 2 часа на 1 час, 45 % обаче се противопоставят.

Евентуално увеличение на цената за паркиране в синя зона се посреща с още по-големи резерви и разделя мнението на хората по равно.

74% от самите шофьори декларират готовност да ползват буферните паркинги и безплатен или евтин градски транспорт в дни с повишено замърсяване на въздуха.

Други 58% биха излезли без автомобила си при наличие на предварителна информация за предстоящо замърсяване.

Почти всеки втори е готов да остави автомобила си и да ползва зелен билет за градски транспорт от 1 лв. в дни на изострен проблем със замърсяването.

Най-ниско - 35% е одобрението за забраната за влизане на автомобили в райони с повишено замърсяване и глоби при нарушаването й.

81% одобряват извършването на проверки от КАТ на автомобилите в града - дали отговарят на екологичните норми и дали са технически изправни.

По-поляризирани са мненията за санкциите към нарушителите: 43% смятат, че те трябва да бъдат спирани от движение, а 38%, че трябва само да бъдат глобявани.

69% одобряват инициативата за въвеждане на стандарти за дървата и въглищата, като се продават само такива с ниско съдържание на пепел и сяра.

60 % са позитивно настроени и към идеята да се отказва първоначална регистрация на автомобили, които нямат работеща система за очистване на отработените газове.

54% смятат за полезно поставянето на стикери, отбелязващи екологичния клас на автомобила и в зависимост от това, избирателно допускане на автомобилите до определени зони в дни с високо замърсяване на въздуха.

69% смятат, че ежедневното поведение на гражданите би допринесло за подобряване на състоянието на въздуха в София, срещу 32% привърженици на тезата, че това е изцяло отговорност на общината.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


95
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
66
3
 
2
 
! Отговори
Мастит бизнесмен преди 6 години
Яя, всички с коли поне евро 5, аз ги продавам най-тънко, нов внос. Ко са прайте, в София такива големи заплати взимате. Всички таралясници на скрап, мойта фирма най-добра цена дава за тях.
65
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Цял живот дишам един и същ въздух, един ден се събуждаш и решаваш, че ми е мръсен - ей с това се изчерпва целия въпрос. Много коли имало, а едно време Кремиковци бълваше цветя и рози само, но нищо вие продължавайте да преливате от пусто в празно, важното веселба да има и да сте модерни или иначе казано част от блеещето стадо.
64
0
 
1
 
! Отговори
ss do автора преди 6 години
когато разбереш колко излиза отопление на пелети тогава говори за нискодоходна група
63
1
 
0
 
! Отговори
... преди 6 години
До ИстинатаДа но вижте техните колки :) сигурно са поне евро 5 :Д
62
2
 
9
 
! Отговори
добрия пример преди 6 години
В Холандия има 80 депутати, които ходят на работа с велосипеди, ние издържаме 240 хрантутници с мерцедеси!
61
2
 
6
 
! Отговори
Хер Вернер преди 6 години
Арее, *** пак скочиха в защита на таралясниците си. Ходете малко пеш бе ***, полезно е най малкото.
60
0
 
4
 
! Отговори
Чист въздух преди 6 години
Софиянци за мръсния въздух: Миене на улици - да,маркуча в кюнците на братчедите също ДА.
59
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Карайте таралясниците и не бойте се.
58
1
 
7
 
! Отговори
+++ преди 6 години
Значи в следващите дни и да се спрат всички автомобили, повишените нива,пак ще останат повишени, ако прогнозата е вярна. Много е вероятно Фандъкова да си прави реклама и никакви повишени нива да не се очакват, температурите се покачаат според прогнозите. После като няма повишени нива, Фандъкова ще се хвали, че защото хората се били отказали от автомобилите, нямало повишени нива, а то няма и да има заради по-топлото време и съответно намаленото използване на гуми, дърва, въглища, .. за отопление
57
3
 
6
 
! Отговори
Обективен преди 6 години
Истината е, че колите замърсяват малко с фини прахови частици, примерно 1,5-2 мкг/м3. Неизмитите улици добавят още 25-30 мкг/м3. През лятото горенето на гуми и други,добавя още около 5-10 мкг/м3. През зимата тези 5-10 мкг/м3, стават 10-1600 мкг/м3, като това варира според температурата, според часа от деня и т.н., т.е. не стои постоянно 1600 мкг/м3, а се мени. Може в един ден, на едно място да варира от 100 до 1600 мкг/м3, а на друго място същия ден да е между 10 и 50 мкг/м3.
56
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Преди малко госпожата Фандъкова написа в Туитър:"Прогнозните данни от системата за ранно предизвестяване сочат, че в следващите два дни в София се очакват повишени нива на фини прахови частици. Моля всички граждани, които имат възможност, да не използват личните си автомобилите и да се придвижват с градския транспорт."Отговорих й да даде пример, но надали...
55
1
 
9
 
! Отговори
Истината преди 6 години
След като от много време Фандъкова и бандата й, непрекъснато повтарят колите, та колите, когато става дума за замърсяването на въздуха в София, какво могат да отговорят хората в анкетата? Колко от тях са се поинтересували малко повече от проблема? Колко от тях знаят истината, че използването на твърдо гориво винаги и навсякъде по света води до наднормено замърсяване? Едва ли повече от двама-трима от тези 800 анкетирани, а като знам как се прави анкетирането и резултатите се нагласяват, нищо от
54
0
 
12
 
! Отговори
Анкетата преди 6 години
И как хората да отговорят на такава анкета, след като не се публикуват верни резултати за това кой колко замърсява. Непрекъснато се говори за колите, а те са малък замърсител, пренебрежимо малък. Според един анализ 90-95% от замърсяването "от колите" е заради мръсните неизмити улици. Обемът на това замърсяване зависи и от тежеста на съответното МПС, така че един тролей или трамвай замърсява в десетки пъти повече от един автомобил. Колко от анкетираните занаят за това? Нула или ... нула?
53
4
 
8
 
! Отговори
До най-важния преди 6 години
Има логика. Не познавам дете родено в последните години, което да не е бъкано с алергии. П.П. Трудоспобните софиянци избягаха още преди 15-20 години. Като изключим останалите живи пенсионери, преобладаващите вечИ са столичани и дИцата им.София нямаше да е такава ***, ако на хората им пукаше. Но градът стана млеконадойна крава за половин България, която само взима, без да дава и резултатът е налице.
52
1
 
11
 
! Отговори
Обективен преди 6 години
Горенето на гуми, дърва, въглища и много други е ясно че замърсяват в пъти повече въздуха от всичко останало взето заедно, но интересен замърсител са неизмитите улици и тротоари. Максимално допустимите норми са 50 мкг/м3, а замърсяването на неизмитите улици и тротоари е между 25 и 30 мкг/м3. Фандъкова манипулативно го приписва на колите, но освен колите, това замърсяване по вина на Фандъкова, се вдига във въздуха и от пешеходците, велосипедистите, трамваи, тролеи, автобуси и най-вече вятъра.
51
5
 
3
 
! Отговори
Най-важния преди 6 години
въпрос за решаване в момента е дали да се признае "***"....а те ни занимават с глупости като въздуха на софиянци. А този въпрос ще се реши по естествен път. Колкото по-малко софиянци-толкова по чист въздух. А колкото по-мръсен въздух в София толкова по-малко живи софиянци.
50
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ха, добре сте го решили казвате
49
2
 
12
 
! Отговори
Факт преди 6 години
Има разни измервания и изчисления кой колко и кога замърсява в София с фини прахови частици (останалото е в нормите). Изводът е от ясен по-ясен - единственият наднормен замърсител е горенето на гуми, дърва, въглища и кавко ли не, най-вече за отопление, но не само за отопление. Това наднормено замърсяване е само в студените дни и е особено голямо в най-студените дни. Друг голям замърсител, който не може да замърси наднормено, са мръсните улици и тротоари, от които вятъра и всичко, което се движи
48
3
 
10
 
! Отговори
Промиване на мозъци преди 6 години
На учудващо много хора успешно са промили мозъците, че колите били голям замърсител с фини прахови частици в София. Затова няма да дишаме чист въздух.
47
2
 
14
 
! Отговори
Факт преди 6 години
Докато говорим все за колите, а не за замърсителите на въздуха - горенето на дърва, гуми, въглища и т.н., както и неизмитите улици, въздухът в София ще става все по-мръсен.