Терзиев: Ще анализираме забраната за стари коли в центъра

Нискоемисионната зона ще влезе в сила на 1 декември
29 ное 2023 13:49, Нели Христова
39
Терзиев: Ще анализираме забраната за стари коли в центъра
Снимка: БГНЕС

Нискоемисионната зона (НЕЗ) за автомобили в София ще влезе в сила на 1 декември 2023 г. и ще е валидна до 29 февруари 2024 г. Зоната се въвежда в т.нар. малък ринг, който обхваща бул. "Васил Левски", бул. "Патриарх Евтимий", бул. "Ген. Скобелев", ул. "Опълченска" и бул. "Сливница".

НЕЗ беше приета от предишния общински съвет в края на миналата 2022 г. в изпълнение на решение на Софийския градски съд. Тогава съдът постанови, че Столичната община трябва да предприеме мерки за въвеждането на нискоемисионни зони като част от мерките за подобряване на качеството на въздуха особено през зимните месеци.

“Зоната трябва да бъде въведена сега, защото такова е решението на съда и на предишния общински съвет. Новият екип на общината няма как да не се съобрази с това.”, каза кметът на София Васил Терзиев. "Ние обаче ще анализираме внимателно ефекта от въвеждането на нискоемисионната зона и след детайлен анализ ще предложим на Столичния общински съвет как да продължим в бъдеще и какви да са следващите стъпки за 2024 г.", добави той.

Кметът на София поясни, че за съжаление предишният екип на общината не е провел активна и ясна разяснителна кампания, което може да доведе до объркване сред хората, които ще използват старите си автомобили в идеалния център на столицата. Ето защо при първи нарушения хората ще бъдат предупреждавани и няма да бъдат санкционирани.

Достъпът в НЕЗ на града ще бъде ограничен за всички автомобили от I екогрупа. Това са бензиновите с датата на първа регистрация преди 1 януари 1996 г., и дизеловите с регистрация преди 1 януари 2002 г.

Ограничението не важи за автомобили на граждани с адресна регистрация в малкия ринг и за хората с увреждания. Това ще се отбелязва със стикер за паркиране, издаден от Центъра за градска мобилност (ЦГМ). При наличие на вече издаден стикер за паркиране (по местоживеене) в рамките на зоната за платено паркиране в града, няма да има нужда да се подава заявление. В този случай данните на гражданите и автомобилите им ще бъдат автоматично отчетени в контролиращата система. Хората без стикери и живеещи в рамките на нискоемисионна зона ще трябва да подават заявления до ЦГМ, за да бъдат изключени от ограниченията. Същото се отнася и за хората с увреждания, като те ще могат да регистрират до 2 автомобила, с които да преминават през зоната.

До 1 декември на входните улици по границата на НЕЗ ще бъдат разположени пътни знаци, които ясно обозначават нейния обхват. Автомобилите, чийто достъп ще е забранен до края на февруари 2024 г., ще могат да ползват заобиколни маршрути.

Практиката за въвежда на нискоемисионни зони се налага по цял свят от години и в над 300 града в света има подобни рингове. Някои са доста по-строги от това, което се въвежда столицата. Зоните с ниски емисии могат да са ефективна мярка за подобряването на качеството на въздуха, тъй като чрез въвеждането им се намаляват емисиите на фини прахови частици. Те насърчават използването на алтернативни начини на придвижване в централните части и повече употреба на градския транспорт. Въвеждането им цели също ограничаване на задръстванията и създаване на по-добри условия на живот в градовете.

След края на февруари, Столичната община ще информира гражданите за ефекта от НЕЗ, съобщиха от екипа на Васил Терзиев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


39
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
36
0
 
0
 
! Отговори
Денисс преди 7 месеца
47 години работя за този град и по-голяма простотия от тази не съм видял!Минаха татари,хуни,вандали,въпреки всичко градът оцелява.Как ще квалифицират бензинките след 1994 г.смонтирани газови инсталации за по 1000-1500лв. с 0"нулеви емисии?90-95% от старите автомобили са такива.Градът е потънал в мръсотия,засипан от кал и пясък,опашен и гнусен и вие решаване проблемът със замърсяването му,като спиране тези чийто дял е между 3 и 5%.18 години се вършеха простотии и явно ще продължат!.
35
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Свободно движение на хора:))
34
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Тези "ниско емисионни зони" са абсолютна глупотевица. Тотална измислица на зелените комунисти! Има две цели. Да събира пари и да дава власт на общинарите над хората! Няма нито един анализ, как подобна забрана ще подобри качеството на въздуха. Няма, защото няма да го подобри. Само ще се съберат едни пари от едни глоби!
33
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Центъра е за баровци, богаташи рентиери реститути и жълтопаветни грантаджии. Вън плебеите, гласували за Путин на Григорова!
32
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Едни павета не могат да наредят СОСовете. И паметника на Съветската армия не могат да съборят. Още обикалят и не знаят как да го разрушат. Защото не е строен от тях като реденето на паветата.
31
0
 
1
 
! Отговори
Манго преди 7 месеца
Е,аз си имам кон,кой си няма да си купи!
30
0
 
5
 
! Отговори
Калин преди 7 месеца
Изключително слаба, направо нулева работа върши този човек!
29
0
 
2
 
! Отговори
Радко преди 7 месеца
Има ли все още паднали клони в района на Руски паметник!
28
0
 
1
 
! Отговори
Пипи преди 7 месеца
тези живеещи в центъра да духат в определен час в посока на покрайнните ,за да може образувалият се вятър да гони пушилката от тецовете!Сега като се замисля ами София си е била еко зона пре 1922 ра година
27
0
 
8
 
! Отговори
анонимен преди 7 месеца
Нали на всички е ясно, че това което говори кмета и СОС не е така! Мръсния въздух не е като водата в перловската река - вкарваш я в корито и тя тече покрай централната част. Като мина с една пушеща кола по "Опълченска" и духа западен вятър къде ще отвее пушилката?? В центъра, няма къде другаде! Ами десетките хиляди пушещи товарни камиони които са по работа в центъра на София. Всичко е демагогия, ала-бала. Бедните ще бъдат мачкани и маргинализирани.
26
6
 
3
 
! Отговори
Алекс преди 7 месеца
НЕЗ има в много градове по света.Пушещите таралясници аут от центъра.
25
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Забрана за стари коли не трябва да съществува въобще. Стара не е критерии за замърсяване на въздуха. По правилно е неизправна. А неизправните коли трябва да се спират при прегледи до отстраняване на причината.Отделно дори Евро 1 малолитражка, не може да замърсява повече от Евро 6 джип с примерно 6л.
24
3
 
15
 
! Отговори
Ментора бай Иван преди 7 месеца
Навремето Радой Ралин написа : Качете се на тротоарите за да минат волгите с другарите ! Днес обаче не е така : В центъра е забранено ,могат само милионери ,мутри ,корумпета и бандюги с новички автомобили!
23
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Ясно е, че с такава забрана въздуха в София няма да стане по-чист. Дали София ще отърве глобите от ЕК за замърсения въздух от печките през зимата, като имитира, че нещо прави с тази забрана. Според мен едва ли, ЕК пак ще ни глоби.
22
0
 
1
 
! Отговори
L. преди 7 месеца
Тяхната работа - още неизлезли от къщи и се върнали.
21
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Тия които предлагат тази мярка да покажят доходите си и реално платените си данъци
20
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Май цялата работа е, за да може ЦГМ да ни прибира едни пари за стикерите, примерно по 300 лева на автомобил.
19
1
 
4
 
! Отговори
Не разбрах? преди 7 месеца
Стари или исторически коли? Пишете ***!
18
0
 
11
 
! Отговори
до 9 преди 7 месеца
е то е ясно, че не го правят за хората. за какво да може дядо пенчо или чичо иван да спре да си свърши работа в работно време като ще запълни и без това несъщесвуващите места в центъра на депутата ицо хазарта и джипа му за 200к лв ?! къде да спират заблажилите хорица !? не може ли дядо пенчо с трамвай да дойде?!
17
12
 
5
 
! Отговори
Тялото преди 7 месеца
Целия град трябва да бъде зонаЗеоната трябва да е 24/7Месечния абонамент трябва да почва от 200лв на месец в крайните квартали и да стига до 800-900лв в центъра. Ако града се изчисти от коли както беше преди 30 години, не само въздуха, но и шума и стреса от задръстванията ще изчезнат и всички ще живеем по-добре.С кола съм, но 12 години бях без въпреки че имах книжка. Градовете в които е супер скъпо да имаш кола и никой няма са по-хубави за живеене.