Нов рушвет - "зимни гуми"! Да, ама не!

Законът все още не е факт, а катаджиите искат да "глобяват"
Обновена: 10 ное 2015 07:13 | 10 ное 2015 07:00,
153
Нов рушвет - "зимни гуми"! Да, ама не!
Снимка: Булфото

Зимните гуми са на път да станат задължителни, ако парламентът приеме окончателно текста в Закона за движение по пътищата, вече минал през транспортната комисия. Към момента обаче това не е факт, въпреки че вече катаджии искат рушвет заради каране с летни гуми, пише в. "Труд".

"Двама катаджии поискаха да ме глобят, защото не съм си сменила летните гуми",  разказва читателка от Пловдив.

Случката е станала на 4 ноември. Полицаите чакали на паркинг на голям магазин да излязат коли с летни гуми, които вече си били набелязали.

"Единият ми каза, че вече е гласувана промяна в закона и има нова глоба от 200 лева, но за 20-30 може да се размина и без акт. Аз му отговирих, че дъщеря ми е юристка в София и искам да й се обадя по телефона. Позвъних й и тя ми каза, че забраната още не е влязла в сила и е приета само на първо четене. Тогава дойде и другият катаджия и ми обясни, че те имали акция "Зима" и били инструктирани да предупреждават шофьорите да си сменят гумите. И накрая ми казва: "Госпожо, пари нито сме ви искали, нито сте ни дали. Хайде сега, довиждане!". 

Още по темата

В Закона за движение по пътищата няма задължително изискване, нито глоба за каране с летни гуми през зимата. Необходимо е само дълбочината на протектора да е над 1,6 мм и гумата да няма разкъсвания. Ако са допуснати тези нарушения, наказанието е 50 лв., което катаджията може да наложи и с фиш.

Смяната на летни със зимни гуми не е свързана с точна дата като 1, 7 или 10 ноември, а с падането на температурите до около 7 градуса. По-ранни дати трябва да изберат само онези, които пътуват рано сутрин през планински проходи или по поречията на реките, където има мъгли и заледявания. През миналата 2014 г. например на 25 октомври в Габровско паднаха 30 см сняг, помнят водачите, минавали тогава през Шипка. А сега тече втора седмица на ноември и имаме температури до 20 градуса.

Зимните гуми се познават по означението М+S (Mud and Snow - кал и сняг). За производството им се използва повече каучук, който запазва еластичността си при ниски температури. В състава на материала за истински зимни (а не всесезонни) се добавя т.нар. силика - хидратиран силикатен оксид, който осигурява контакта на гумата с мокра настилка.

Зимните гуми са с по-едри шарки (ламели), между които са оформени дълбоки канали, които задържат и отвеждат встрани водата или кишата и се вкопават в снега.

Цената на зимна гума за среден клас автомобил от реномиран производител е около 150 лв., а по-масови се предлагат дори и по 70-80 лв. В България масово се кара с две зимни, сложени отпред, ако автомобилът е с предно предаване. Отзад се слагат две летни, две всесезонни или две рециклирани. От една страна, това е опасно на пътя заради риска от поднасяне на задницата, а от друга - губи се над 70% от стабилността и оптималния спирачен път, които могат да осигуряват зимните гуми, ако са четири.

Зимните гуми стават задължителни за моторните превозни средства от 1 ноември до 1 април. Шофьор, който бъде заловен да кара с летни гуми, ще получава глоба от 50 до 200 лв., а книжката му ще бъде отнета за срок от 1 до 6 месеца. При повторно нарушение санкцията стига до 300 лв., а без свидетелство се остава до 1 година.

Тези промени в Закона за движение по пътищата бяха приети на 29 октомври на първо четене от парламентарната комисия по транспорт, оглавявана от Гроздан Караджов от РБ. От 11 гласували от всички партии 10 са “за” и само един се е въздържал.

Нито един от тях не се е поинтересувал и не е прочел някъде какво точно гласува. Така единодушно бе прието България да стане четвъртата страна в Европа, в която зимните гуми са задължителни след Финландия, Норвегия и Швеция.

Освен различните климатични условия на Балканския и Скандинавския полуостров, нашите депутати дори не знаят датите за съответната страна. Проверка на "Труд" показва, че за Финландия и Швеция задължението е от 1 декември до 1 март, а за Норвегия - от 15 ноември до 15 март.

В Транспортната комисия не ги интересува и кое колко струва. Ако текстът мине, първите, останали без книжки, трябва да са шофьорите на служебни коли в полицията, армията, в общини, болници и пр.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


153
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
72
1
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Държавата държи служителите си на ниски заплати, в замяна на което ги оставя да си изкарат колкото могат от рушвети.Ако полицейските заплати са ниски, ние другите какво да кажем?
71
1
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
От милиционер акъл не се взема.
70
2
 
46
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Депутатите да гласуват премахването на КАТ като служба.Освен да измислят простотии и да искат рушвети в КАТ с нищо друго не се занимават.
69
14
 
15
 
! Отговори
Чиновник преди 8 години
Щом може да си слагате китайски ксенонови крушки на обикновени фарове, значи можете да карате със зимни гуми.
68
1
 
23
 
! Отговори
Катаджията Тръпков преди 8 години
Браво на колегите. Превенцията има ключова роля за постигането на целите - а именно да капе и по перото "зимни гуми".
67
0
 
47
 
! Отговори
Поп Грую преди 8 години
Аз карам с гуми за мъгла.
66
0
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
сложих гумите за вторник при температура за под 15 градуса и отскочих до офиса, вечерта ако падне температурата ще сменям пак с другите и така 8 чифта гуми всяка седмица, тъй де да отговаряме на стандарта на КАТ.
65
1
 
35
 
! Отговори
Лобизъм преди 8 години
Поредната лобистка промяна в закона. С това изискване да се шофира с зимни гуми от 1 ноември до 1 април, зимните гуми ще стават неизползваеми още през първия сезон и ще трябва да купуваме нови, за следващия сезон. Много добре се знае, че с зимни гуми не трябва да се шофира на топло време, но явно човешкият живот не представлява ценност за депутатите.
64
1
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Е затова няма да излезнем да ви подкрепим в протестите. Гледате само как да ни ограбите.
63
0
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Ей много се палите бе хора. От 25 години има негласна практика. Държавата държи служителите си на ниски заплати, в замяна на което ги оставя да си изкарат колкото могат от рушвети.Изгодно и за двете страни.
62
0
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Няколко дни подред в София сутрин е над 12 градуса, а следобяд е 18-20 градуса. Според депутатите, КАТ и Бан Янука, трябва да си повредя чисто новите зимни гуми за 2000 лева с джантите, като шофирам задължително с тях. При това, аз обикновено изчаквам да стане по-топло и тогава излизам, т.е. не шофирам сутрин, когато е най-студено.Знае се, че при топло време каучука на зимната гума се поврежда и тя става опасна, а с тази промяна в закона, точно това ще стане, т.е. всяка година нови гуми.
61
3
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Първо ФАРОВЕТЕ бяха проблемни, сега пък ГУМИТЕ!
60
26
 
8
 
! Отговори
Бан Янука преди 8 години
До До 83 Я да ми обясниш тогава ? И на тебе ли ти се свидят париците за гуми?И 20 градуса да е следобяд, рано сутрин е 5 градуса а на сянка е 2-3. В Бояна има слана, има замръзнала кал. Да не говорим за по-високите места. Как ли ще си с летните там а? Или ти караш само следобяд и за тебе не важи ? Овцата си сака бой, профана закон. Не става иначе.
59
1
 
12
 
! Отговори
Васо преди 8 години
Не е необходимо да четат. Не е необходимо да мислят. Важното е да изпълняват.
58
0
 
35
 
! Отговори
Реалист преди 8 години
Зимните гуми се повреждат на топло време и стават много опасни - азбучна истина. С изменението на Закона, депутатите ще ни задължат да шофираме с опасни гуми. Някои хора им ръкопляскат. Пита се в задачката, кой е "по-умен", депутатът ли, който гласува шофирането да стане по-опасно за нас или този, който го подкрепя, вкл. и в този форум?
57
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Ако депутатите бяха приели това изменение в закона малко по-рано, сега на тези 20 градуса, трябваше по закон да сме с зимни гуми, което води до повреждането им и после КАТ ще твърди, че сме се били претрепвали заради гумите. *В последните 26 години, всяко изменение на закона предложено от КАТ задължително е довело до влошаване на нещата. Сега е същото с тези зимни гуми.
56
19
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Точно заради дървените философи трябва да има такъв закон, дори и по-строг, но и да се прилага.Всичко в тази страна трябва да е определено в много тесни граници за да няма място за тълкуване от прости хейтъри.
55
5
 
12
 
! Отговори
ме преди 8 години
За всички, които са много знаят колко са полезни зимните гуми, ще кажа че няма нищо по-опасно от зимна гума карана над температура 7 градуса. Вижте какво е времето навън и си помислете. Зимната гума е за зимни условия, който в БГ има 10 дни. Съгласен съм, че тогава са необходими. Но това не е начина всички неработещи институции да си измиват ръцете (за непочистените улици) и да ни осигуряват "безопасност". Всичко останало е РУШВЕТ за чичко,*** полицай
54
0
 
13
 
! Отговори
До 84 Rumen преди 8 години
Явно не си шофьор. Ето сега сме 10 ноември, но навън е 20 градуса. С летните гуми сега е много по-безопасно отколкото с зимни гуми. По моя опит на дъжд, с летните гуми е по-добре от зимните. Разбира се с какви гуми трябва да шофираш зависи най-вече от температурата, а тя в България в повечето райони се колебае на границата между температурите за зимни и за летни гуми, особено в тези преходни месеци - края на октомври, ноември, края на февруари и март. Преди няколко години сняг валя през май ...
53
0
 
12
 
! Отговори
До 83 Бан Янука преди 8 години
Ти си поредният неразбрал за какво става въпрос.Заради разсъждения като твоите, ще загиват деца и ще стават катастрофи. Ти си на нивото на КАТ - много приказки и никаква мисъл.