Българин измисли и направи: Електровозила минават 100 км за 30 стотинки

Триколките се продават в цяла България
Обновена: 11 мар 2017 13:21 | 11 мар 2017 13:16, Елка Василева
40
Българин измисли и направи: Електровозила минават 100 км за 30 стотинки
Снимка: БТА

Всяка седмица жителката на димитровградското село Бряст Вълка Колева се готви за пазар в общинския център. Вместо обаче да се запъти към спирката на автобуса, 76-годишната жена възсяда странно на вид превозно средство, наподобяващо количка за голф. Потеглянето е безшумно, защото триколката със сенник е на електричество.

"Нямам книжка, но не е необходима. Много е удобно и почти не струва пари, спестявам 3 лева за пенсионерски билет до Димитровград и обратно", не може да се нахвали от придобивката си брястчанката.

"Спомням ми много добре клиентката ми. Пожела да се моторизира и си купи триколка. Отначало се возеше бавничко - най-много с десетина километра в час", разказва и производителят на уникалното устройство Тенчо Стамов.

Днес хасковлията Тенчо Стамов е на 57-годишна възраст и с всеки изминал ден се посвещава все по-трайно на производството на електрически триколки и скутери. От 1991 година се занимава с частен бизнес, преди да напусне бившия техникум за обучение на стругари и фрезисти "Млада гвардия" в областния център.

Идеята

"Идеята за направата на електрическо возило ми хрумна преди 3 години. От димитровградския неделен пазар ми попадна малко скутерче. Внучето ми тогава беше на три години. Казах си: "Я да му направя една електрическа количка". Оказа се невероятно сполучлива", спомня си началото майсторът. Тестовете текли на картинг-пистата край Хасково.
По негови думи успешната първа стъпка му дала идеята за нещо по-голямо. "Поръчах от Китай два по-големи електрически скутера и разглобих мотопедите. После от двата сглобих един. Оттам насетне първо поръчах части, а след това започнах сериозно", продължава управителят на фирмата "Стамов и Ко".

Неговата гордост е, че реално само двигателят, акумулаторите, веригата и колелетата не са негово дело. Всичко останало - шаси, електроника, управление, цялостна конструкция е минало през ръцете му, а определението "самоделка" му звучи почти обидно.

"Вложих много средства, умения и сили. Защото да започнеш да правиш нещо, което го няма, не само да копираш, изисква ресурс. След 5 - 6 месеца работа първата триколка излезе на бял свят. Стана голям хит. После втората, третата и така нататък...", обяснява конструкторът.

Новаторите

Във вторник тази седмица иноваторът и синът му Стамо показаха прототип на една от произвежданите триколки на среща в Професионалната гимназия по селско стопанство и транспорт "Н. Й. Вапцаров" в Хасково. Там бяха университетски преподаватели и представители на Националната браншова организация за електрическа мобилност - ИКЕМ.

"Превозното средство може да измине с пълен заряд на батериите между 40 и 60 километра в зависимост от терена, тежестта на водача и годишния сезон. Едно зареждане на акумулаторите е 15 стотинки по домашен електромер, така че средно 100 километра се изминават на цена 30 стотинки. Максималната скорост е 60 километра в час", обобщи пред присъстващите ученици и специалисти Стамов.

В момента той продава триколките за 2000 лева бройката, но заради по-скъпия долар смята да вдигне цената с около 200 лева. "Интересът е голям. Досега от миналото лято вече съм пласирал 10 - 12 триколки и скутери, продават се в цяла България“.

„Печалбата е минимална, като повече от половината от стойността са батериите. Но най-важното е, че досега нямам нито едно оплакване за мой продукт", вмята хасковлията. Той обяснява още, че автомобилчетата му могат да бъдат с още по-добри качества, ако замени сега използваните оловни акумулатори със сила на тока 12 - 14 ампера с по-леките и по-мощни в пъти, но пък много по-скъпи литиево-йонни батерии.

"Първата и най-дълго най-експлоатирана количка вече е на 5000 километра. Според дебелите книги акумулаторите й трябва да издържат презареждания до 5 години", предрича изобретателят.

В същото време електрониката синхронизира оборотите на двата двигателя, което е важно при завой. Доброто е, че успях да постигна ефект агрегатите да действат като генератори и да зареждат акумулаторите при движение по стръмно надолу", допълва Стамов. И добавя, че може да увеличи пробега до около 20 километра, ако снабди возилото със слънчеви панели.

Недостатъците

Недостатък според него е, че няма база да доразработи моделите до истински автомобил, тъй като му липсва технологията сам да произведе купе от закрит тип. Иначе оборудването по нищо не се различава от това на всяко превозно средство: има си дискови спирачки на всяко колело, LED - светлини, стопове, клаксон, скоростомер и дори индикатор на батерията.

Не всичко обаче върви като по мед и масло. "След като бях направил 2 - 3 коли, изникна въпросът за узаконяването. Отидох в КАТ. Там вдигат рамене. Пратиха ме в "Автомобилна администрация". Смеят се. От там - в "Технотест". Нищо. Стигнах до Народното събрание - чудят се", връща се назад хасковлията. И недоумява как държавата хем иска да се развиват технологиите на бъдещето, хем стои безучастна и дори по-скоро пречи.

Покрай Тенчо се запалва и синът Стамо. "Отначало бях скептичен. Когато татко направи първата триколка, се качих. Дойде ми мерака, сега и аз работя по моделите с радост", обяснява 25-годишният мъж. Той работи в спедиторска фирма на половин ден, за да може да посвети останалата половина на човъркането в работилницата.

Тези дни интерес към возилата проявили гърци, които дошли на място. "Попитаха за възможности за доставка по 15 триколки на месец. Засега нямам такъв капацитет, с усилия мога да произведа не повече от 5 - 6. Дано обаче някой ден и това да може да се случи", пожелава си Стамов. 

/БТА/


40
Още от
Напиши коментар Коментари
32
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
В aliexpress има пакети са сглобяване и цента е 5 пъти по-евтино.
31
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Braun e imeto na usa cru oficer,koito spasyava izobretateliat ot turskiya zatvor i mu pomaga da zamine v Avstraliya,kudeto po kusno gazta Braun stava aktualna i sega v Kitai.
30
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
"Електровозила минават 100 км за 30 стотинки"
...
"Поръчах от Китай два по-големи електрически скутера и разглобих мотопедите. После от двата сглобих един. "
...

Да разбирам, че оригиналния китайски скутер минава 100км за 15ст. А тук новото е, че вместо скутер имаме триколка(разликата клони към нула) и двойно по-голям разход на енергия? Да не говорим за излишните труд и материали, вложени в това скутера да се превърне в триколка.

Общо взето - вземете си един скутер от Китай. По-евтино е...
29
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
До 24 вярное колата беше запорожец измина пътя от Елин Пелин до ботевград двигатела блокира а човека се казва сашо
28
5
 
6
 
! Отговори
Питам преди 11 месеца
До Помня величието И аз помня двамата французи, които имоха ситроен с вода и голям стащионарен двигател в гаража .Палеха го с бензин и след това директно вода от чешмата.Единия се казваше Жак Шамбрен,а другия не си го спомням.Такъв сполучлив опит е правен и в Япония.Българина разграждаше водата по химичен път, а французите по физичен.Палзваха кутия к тегло 10кг.,охраняваха се от полиция , а нощем се съхраняваше в банка. Дали няма истина в това и нефтените мафиоти да са се дадействали ?
27
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
До 23
От чалга се глупее, старее и човек се изпуска пред тоалетната.
Важното е че си чувал за Азиз който сам по себе си има много по богата обща култура от теб.
26
1
 
6
 
! Отговори
Сп€€нс преди 11 месеца
Пак сме 100 години назад , когато на един панаир занесли кожи и шаяк от подбалканските градове и западняците цъкали с език и се дивели на качеството , и как гордите занаятчии се оцъклили кагато ги попитали за кой ден могат да доставят 10 хил. бр .
Пак не разбрах как точно са го узаконили за движение , в Испания едно колело с батерия , ако развива над 25км/ч трябва да мине за регистрация в КАТ ....
25
1
 
43
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
До 24

Този българин се казва Илия Велбов и заради подигравките главно от неразбиране и невежество напуска България една година след предаването по телевизията, където запалва вода директно от течаща мивка. Отива в Австралия където се прекръства на Юл Браун, открива фирма и продължава да работи по електролозата на водата, най-голямото му изобретение е Брауновия Газ и горелката, която може да стопи керамика. Това е съдбата на големите умове, останалите се хилят идиотски пред телевизорите
24
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Искам!
23
4
 
0
 
! Отговори
Дедо мераклия преди 11 месеца
Е.л.к.е, това на скутерчето да не си ти бре, моме?
22
29
 
5
 
! Отговори
Помня величието преди 11 месеца
През 80-те, един българин плачеше по телевизията че е измислил двигател който се задвижва с вода.

Голем смях падна в къщи.
21
10
 
4
 
! Отговори
TТатарски Тракиец преди 11 месеца
А ве важното е да се мислиме за важни.....останалото е яко секс и малко шкембе чорба :))))))
20
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Не мога да повярвам на безумието. Чуда се статията ли е по-*** или коментарите!?
19
0
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
До Анонимен 20
По-добре късно отколкото чалга цял живот за няколко поколения!
18
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Ili naistina neznaete ili ste mnogo prostovatichki,v uk de otdavna ima podobni i po hubavi vozila za pensionerite pochti vsichki karat taki va
17
28
 
12
 
! Отговори
маке-ариец преди 11 месеца
"Неговата гордост е, че реално само двигателят, акумулаторите, веригата и колелетата не са негово дело"

Е то остана само боята... Ганя открил топлата вода, ама той само бил боядисал тръбите...
16
5
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Трагедия, на какво се радва това диво племе. Китайците имат вече над 20 (двадесет) автомобилни производителя - КИТАЙЦИТЕ, дето допреди 10-ина години можеха да правят единствено скутери и велосипеди и са най-големият пазар на Мерцедес и Тесла. И това диво племе смее да се подиграва на другите нации - ДИВАЦИ!!!
15
4
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Точно такива статии ме радват и карат да се гордея със страната си! Искам още такива новини! Искам още такива предприемчиви хора да излязат на пръв план и осъществят нещо тяхно макар и с чужда идея.
Мразя традициите и тесногръдието което пораждат за съжаление! Не ни греят мартениците, леенето на куршум, гледането на кафе, квантовата побългарена психология (патология) и телевизионните и всякакви екстра"сенси"! Една от основните черти на качествената култура е реалността!!!
14
1
 
16
 
! Отговори
Борнео ДО 10-ТИ преди 11 месеца
До Потребител 10 И без тази агенция сме начело по брой "административен капацитет".Тези бюджетници по местата с които се е сблъскал да намерят начин да помагат, а не да вдигат рамене.Дали така помагат когато се редят за заплата?
13
2
 
50
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Една наистина хубава новина! Нека се утроят за в бъдеще!