Проект: Забранява се вносът на стари дизели у нас от 2021 г.

Още тази година ги спират от централните части на София и Пловдив
26 юни 2019 07:00, Анисия Иванова
150
Проект: Забранява се вносът на стари дизели у нас от 2021 г.
Архив: Булфото

През 2020 г. у нас трябва да се забрани вносът на дизелови автомобили, като е планирано мярката да влезе в сила от 1 януари 2021 г. Това е записано в проекта на на Национална програма за контрол над замърсяванията на въздуха, който екоминистерството е пуснало за обществено обсъждане.

Става въпрос за дизелови коли със стандарт Евро 3 или по-стари от тях, макар че в програмата е отбелязан и друг вариант - да се допуска вносът само на коли от Евро 4 нагоре.

Има обаче важна забележка – първо трябва да се вземе разрешение за такава забрана от Европейската комисия, тъй като тя евентуално би нарушила директивите за свободно движение на стоки, хора и капитали.

Ако не се получи такова разрешение, се предлага да се направи промяна на Закона за чистотата на атмосферния въздух, която да даде възможност на общините да създадат зони в центровете на градовете, в които да не се допускат силно замърсяващи автомобили

Най-вероятно общините ще получат правото да определят такива зони, независимо дали ще има пълна забрана на вноса, или не, защото в програмата се предвижда в София и Пловдив те да бъдат създадени още тази година.

Друга мярка, която да намали замърсяването на въздуха от транспортните средства, предвижда постепенно намаляване на дизеловите автобуси от автопарка на предприятията за градски транспорт в цялата страна. Това ще става постепенно, като са посочени две дати: през 2030 г. дизеловите автобуси да са под 50% от всички превозни средства в градския транспорт, а през 2050 г. да няма нито един, пише "24 часа".

В програмата пише също, че са разглеждани възможностите за промяна на политиката по отношение на катализаторите. Но е преценено, че с тях се правят твърде много измами и много собственици на коли намират начин да ги свалят, а и контролът в сервизите не е на ниво.

Къде в Европа спряха или ще спират дизеловите коли

Големите градове в Европа, които възнамеряват да забранят навлизането в центъра на дизелови автомобили или вече са го направили, стават все повече.

В Германия например ще се въведе син стикер за автомобилите със слабо замърсяване – най-често от стандарта ЕВРО 6 и по-новите от него, и само те ще бъдат допускани в определени дни и определени зони в градовете.

Това става възможно, след като миналата година Федералният съд разпореди, че в градовете с наднормено замърсяване на въздуха градските управи имат право да въвеждат такива ограничения. Най-вероятно първите ще са Дюселдорф и Щутгарт, но другите градове с наднормени нива на азотни окиси във въздуха са Мюнхен, Кьолн, Берлин, Дортмунд, Есен, Франкфурт, Хамбург, Майнц, Майнхайм и Нюрнберг.

От тях единствено в Берлин има определена зона от 88 квадратни километра в центъра, в която и сега е забранено да се движат превозни средства на дизел.

Рим вече взе решение и от началото на 2024 г. центърът му ще е зона, забранена за движение на всякакви дизелови коли. Париж определи същата година за тотална забрана за движение на всякакви дизелови леки автомобили в града.

В Атина от години има система за движение на всички леки автомобили, при която те се движат само ако са нечетни или четни номера в зависимост от дните. Такава система бе обсъждана и за София, но идеята бе изоставена, след като бяха изнесени данни, че много гръцки семейства имат в гаражите си по две коли - едната с четен, а другата с нечетен номер.

От догодина дизеловите коли няма да могат да се движат също в определени части на Лондон и Мадрид. През октомври 2017 г. в Лондон бе въведена дневна такса за шофиране на автомобил в определена зона от центъра и от догодина пълната забрана за движение на дизелови коли важи за същата зона. Автобусите ще продължат да се движат в нея, но ще заплащат такса за това.

В Милано градската управа раздава ваучери за ползване на градски транспорт на всички, които оставят колите си вкъщи.

В Брюксел засега свободните от дизелови автомобили дни в седмицата са всяка неделя. През този ден хората се насърчават да излизат на пикник в града, като специално за целта по централния булевард “Анслах” са обособени места за такъв отдих.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


150
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
96
1
 
18
 
! Отговори
Купувайте преди 4 години
Майката мо е от лизинг в лизинг и ръст на продажбите на нови другото е ала бала .
95
8
 
32
 
! Отговори
избирател преди 4 години
Както казва ''Стар Софиянец'',няколко големи града в Европа /най вече в Германия/,ограничиха дизела и то най ДЪРТИЯ такъв!!!Ние нали сме по светци от Папата,защо да не ограничим всичко?Да няма лошо в тая идея,но тогава,какво.кой ще кара коли имайки предвид покупателната способност на населението?Само ''ЧЕСТНИТЕ'' хора от правителство и парламент ли ще останат на пътя?!
94
14
 
27
 
! Отговори
Иван преди 4 години
Не Евро 3, а всичко под Евро5 да спре да се внася!
93
4
 
24
 
! Отговори
+++ преди 4 години
Навсякъде по света, където са въвеждали забрани на вноса на стари автомобили, автопарка е остарявал още повече по лесно обясними причини, но .... опитите продължават, сега и в България.
92
4
 
24
 
! Отговори
Стар Софиянец преди 4 години
Лесно обяснимо е защщо в България няма значимо замърсяване с тези азотно оксиди, които мъчат центровете на най-голямите градове в западна Европа. Там на квадратен километър площ, автомобилите изминават над 100 пъти повече километри, в сравнение със София. В София автомобилите изглеждат много, а реално са малко. Много изглеждат заради ниската скорост на движение и липсата на закрити паркинги.
91
20
 
11
 
! Отговори
Мен преди 4 години
Хехе всички мизерници с полуизгнили премиуми са ми нацъкали минуси. Пичове, нормалните технически прегледи, по-малкото и по-нови коли по улиците е плюс за всички, имате глави на раменете поразмърдайте я малко тая кухина между ушите.
90
5
 
18
 
! Отговори
Стар Софиянец преди 4 години
До 85 СофиянецаСтранно е само за незапознатите хора.Не е половин Европа, както ни лъжат медиите, а само в няколко града и то само за няколко улици в центъра. Там се борят със замърсяването с азотни оксиди, заради могото коли и голямото им използване, а в България няма такъв проблем, има изследвания, има измервателни станции, всеки може ако се поинтересува да види какво е и какво е било замърсяването в София например. Лесно обяснимо е защо в България няма значимо замърсяване заради колите - мал
89
0
 
4
 
! Отговори
Да преди 4 години
До МатематикаЯвно и германците се мъчат!
88
2
 
16
 
! Отговори
+++ преди 4 години
След 2020 година, старите автомобили внасяне във България и без забрани ще са поне с Евро 4, като много малко ще са с Евро 4, примерно около 1-2% от внасяните стари автомобили, а болшинството ще са с Евро 5 и 6, при които нормите за замърсяване с фини прахови частици са едни и същи, което води до същия въпрос - защо дизеловите, а не бензиновите, които замърсяват с въглероден двуокс с 40-50% повече от дизелвоите.
87
2
 
9
 
! Отговори
Математика преди 4 години
продажби в Германия на нови коли 2019 до май включително:Всичко - 1523769 колиот тях електрички - 25999 А в Германия се движат 100 милиона автомобила. След колко години ще си подменят парка ако си закупуват по 2 милиона на година нови ..
86
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До СофиянецаЕ нали знаеш, че българина винаги знае по-добре от останалия свят?
85
9
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Аз карам Евро 6 оправяйте се.
84
7
 
10
 
! Отговори
Софиянеца преди 4 години
Не е ли малко странно, че в Германия (и половин Европа изобщо) борят мръсния въздух като ограничават автомобилите, а тук ни обясняват, че те изобщо нямали ефект върху качесвтото на това, което дишаме?
83
3
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Винаги съм си мечтал за БМВенце нов внос от Швейцария за 150 000км за 2000 леа карано от баба само в неделя!
82
7
 
13
 
! Отговори
+++ преди 4 години
Евро 3 е от 2000-2001 годинаЕвро 4 е от 2005-2006 годинаЕвро 5 е от 2009-2010 годинаКакво значи да се забрани вноса на дизелови автомобили преди Евро 3 от 2020 година? Това са автомобили на възраст над 20 години? Не мисля, че в България се внасят стари автомобили на над 15 години, даже над 12 години са малко, т.е. даже и сега рядко се внася автомобил под Евро 4.Защо точно дизеловите, остава неясно, защото като цяло бензиновите замърсяват повече от дизеловите с изключение на азотните оксиди.
81
2
 
12
 
! Отговори
Софиянеца преди 4 години
Евро 4 стандарта е от 2005-та година, през 2021-ва година това ще означава. че 15-16+ годишните дизели са подходящи за околната среда, така ли?
80
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
УжасТ!
79
3
 
14
 
! Отговори
+++ преди 4 години
В България единственото наднормено замърсяване е с фини пархови частици през зимата заради отоплението с твърдо гориво. За да имитира борба с това замърсяване, Фандъкова решава да ограничи дизеловите автомобили, които имат дял в наднорменото замърсяване по-малко от половин процент!!! Някои на това му викат Браво!!!Най-важнбото замърсяване е това с въглероден двуокис, при което бензиновите автомобили са по-големият замърсител, но като цяло дела на автомобилите е около 10% в това замърсяване.
78
6
 
13
 
! Отговори
+++ преди 4 години
Видяла жабата, че подковават коня и тя вдигнала крак.В България никъде няма наднормено замърсяване от автомобилите, вкл. и в София. Рядко някое от замърсяванията заради автомобилите достига до 10% от максимално допустимите норми, а обикновено замърсяванията от автомобилите са 1-2% от нормите.За арзлика от България, в Западна Европа има градове с много интензивно движение и затова там имат проблем със замърсяването с азотни оксиди. В София интензитета на движението е под 1/10 от техният интензи
77
5
 
11
 
! Отговори
Мен преди 4 години
Допълнително най-накрая да се реши проблема с фиктивните и половинчати технически прегледи. Повече от очевидно е колко коли има по улиците, които няма никакъв шанс да преминат нормален технически преглед. Вдигане на данъците на старит и на мощните коли и всичко ще си дойде на мястото.