Проект: Забранява се вносът на стари дизели у нас от 2021 г.

Още тази година ги спират от централните части на София и Пловдив
26 юни 2019 07:00, Анисия Иванова
150
Проект: Забранява се вносът на стари дизели у нас от 2021 г.
Архив: Булфото

През 2020 г. у нас трябва да се забрани вносът на дизелови автомобили, като е планирано мярката да влезе в сила от 1 януари 2021 г. Това е записано в проекта на на Национална програма за контрол над замърсяванията на въздуха, който екоминистерството е пуснало за обществено обсъждане.

Става въпрос за дизелови коли със стандарт Евро 3 или по-стари от тях, макар че в програмата е отбелязан и друг вариант - да се допуска вносът само на коли от Евро 4 нагоре.

Има обаче важна забележка – първо трябва да се вземе разрешение за такава забрана от Европейската комисия, тъй като тя евентуално би нарушила директивите за свободно движение на стоки, хора и капитали.

Ако не се получи такова разрешение, се предлага да се направи промяна на Закона за чистотата на атмосферния въздух, която да даде възможност на общините да създадат зони в центровете на градовете, в които да не се допускат силно замърсяващи автомобили

Най-вероятно общините ще получат правото да определят такива зони, независимо дали ще има пълна забрана на вноса, или не, защото в програмата се предвижда в София и Пловдив те да бъдат създадени още тази година.

Друга мярка, която да намали замърсяването на въздуха от транспортните средства, предвижда постепенно намаляване на дизеловите автобуси от автопарка на предприятията за градски транспорт в цялата страна. Това ще става постепенно, като са посочени две дати: през 2030 г. дизеловите автобуси да са под 50% от всички превозни средства в градския транспорт, а през 2050 г. да няма нито един, пише "24 часа".

В програмата пише също, че са разглеждани възможностите за промяна на политиката по отношение на катализаторите. Но е преценено, че с тях се правят твърде много измами и много собственици на коли намират начин да ги свалят, а и контролът в сервизите не е на ниво.

Къде в Европа спряха или ще спират дизеловите коли

Големите градове в Европа, които възнамеряват да забранят навлизането в центъра на дизелови автомобили или вече са го направили, стават все повече.

В Германия например ще се въведе син стикер за автомобилите със слабо замърсяване – най-често от стандарта ЕВРО 6 и по-новите от него, и само те ще бъдат допускани в определени дни и определени зони в градовете.

Това става възможно, след като миналата година Федералният съд разпореди, че в градовете с наднормено замърсяване на въздуха градските управи имат право да въвеждат такива ограничения. Най-вероятно първите ще са Дюселдорф и Щутгарт, но другите градове с наднормени нива на азотни окиси във въздуха са Мюнхен, Кьолн, Берлин, Дортмунд, Есен, Франкфурт, Хамбург, Майнц, Майнхайм и Нюрнберг.

От тях единствено в Берлин има определена зона от 88 квадратни километра в центъра, в която и сега е забранено да се движат превозни средства на дизел.

Рим вече взе решение и от началото на 2024 г. центърът му ще е зона, забранена за движение на всякакви дизелови коли. Париж определи същата година за тотална забрана за движение на всякакви дизелови леки автомобили в града.

В Атина от години има система за движение на всички леки автомобили, при която те се движат само ако са нечетни или четни номера в зависимост от дните. Такава система бе обсъждана и за София, но идеята бе изоставена, след като бяха изнесени данни, че много гръцки семейства имат в гаражите си по две коли - едната с четен, а другата с нечетен номер.

От догодина дизеловите коли няма да могат да се движат също в определени части на Лондон и Мадрид. През октомври 2017 г. в Лондон бе въведена дневна такса за шофиране на автомобил в определена зона от центъра и от догодина пълната забрана за движение на дизелови коли важи за същата зона. Автобусите ще продължат да се движат в нея, но ще заплащат такса за това.

В Милано градската управа раздава ваучери за ползване на градски транспорт на всички, които оставят колите си вкъщи.

В Брюксел засега свободните от дизелови автомобили дни в седмицата са всяка неделя. През този ден хората се насърчават да излизат на пикник в града, като специално за целта по централния булевард “Анслах” са обособени места за такъв отдих.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


150
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
76
2
 
14
 
! Отговори
Соломон Паси преди 4 години
............ А ТРАБАНТИ ?!?! ..................... С които да "пърпорим" към ........... НАТО ?!?! .........
75
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
А тировете какво ще ги правят?
74
4
 
5
 
! Отговори
Мен преди 4 години
Ако ще започва през 2021-ва тази забрана е най-логично да започне с евро 5 поне и да е съчетана със стимули за закупуване изцяло електрически автомобили + подобряване и поевтиняване на градския транспорт, съответно и вдигане на цените в сините и зелените зони.
73
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До 73На 30 е години е, карам и е в перфектно състояние - на бензин, 200,000 км, няма електроника и глупости, никога не ме е оставяла на пътя. Яд те е, че постоянно твоята нова я ремонтираш, нали?
72
6
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен70Ти по колко години си караш колата?Да не си се оженил за нея?
71
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До 63Е, как няма да се сдухва тая кола като са с турбо и от 1.2 двигател вадят 140 коня - безумие. Те са й взели здравенцето и душата. Чуя ли турбо бягам като дявол от тамян.
70
7
 
8
 
! Отговори
ХеХеХе преди 4 години
Голяма мъка ей. Сега *** е недоволен щото ще му забранят да кара кола на *** не знам си коя употреба.Остава само да му спрат ракията и чалгата и това ще краят за ***. Вече иска или не иска ще трябва да става европеец.
69
16
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Дизелджиите голям го вадиха, но се усетиха колко се прекараха - нито е икономичен дизела, нито надежден. Сега забраняват Евро 3, след това Евро 4, накрая всичкия дизел заминава.
68
2
 
7
 
! Отговори
.. преди 4 години
има да си почакате.. мерцедес ауди бмв .. тази година пуснаха и ще пускат топ премиум автомобили..Дизел. поне след 2030 може нещо да се случи
67
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
продажби в Германия на нови коли 2019 до май включително:Всичко - 1523769 колиот тях електрички - 25999А някои форумни мухльоФци се мъчат да ни убеждават, как всички други вече карали електрички, само в България - дизели.
66
5
 
3
 
! Отговори
.. преди 4 години
ама защо спорите не разбирам? коли с евро 3 са преди 2004 година.. сега сме 2019. след 2 години кола 2004 ще е точно 17 годишен кник. така, че ституацията си е непроменена просто ще се правим и ние на европейци. всичко ще си е ок.
65
0
 
10
 
! Отговори
Пак да се разделим преди 4 години
Хайде пак да се почне едно анализиране, едно плюене, едно мерене кой повече знае. Големите фигурив автомобилостроенето твърдят, че в следващите 20 години електроавтомобилите няма да минат 50% от пазара в развитите страни. А и с настоящето ниво на технологии нямаме ресурс да ги захраним с електричество. Много вода ще изтече преди да пенсионираме дизела. А пък ние вървим 15 години назад по отношение на колите, все си мисля, че това не ни е проблем. Общината да оправи улиците, пък тогава дизелите.
64
0
 
2
 
! Отговори
човек преди 4 години
До: СократисАми... струва ми се, че бай *** от времето на Алеко е еволюирал.Лошото е, че в обратна посока. Алековия бай *** е бил по-хуманен от днешния.Това ще ни изяде държавата. Което е нормално, какво очаквате?От най-високо държавно ниво се дава пример за нечовешко отношение.Да крадеш, да лъжеш, да убиваш, всичко това са новите ценности които се дават за пример надолу по веригата до последния представител на малцинствен етнос, който си вика, ако не ме фанат що да не краднем ток?
63
1
 
4
 
! Отговори
До 51 преди 4 години
И малкия издухан двигател пуши и лошото е ,че се сдухва много по бързо от големия.... не евъпроса в малко и голямо въпроса е подмяна на всеки 150 000 -- и след това колата ще върви перфектно до 300 000 км но няма начин показателите и да са същите....и като премахнем малките квартални сервизчета и частите от Турция Китай и прочие и идеш в оторизиран сервиз ще разбереш защо германеца продава ,,почти,, новата си кола...
62
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Джамбаз от ГорублянеТа как точно ще го направиш?
61
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До ИНЖ. НАЛБАНТОВВиж си ти правописа бе смотльо.Ти на български ли пишеш?Селски въздухар с претенции.Какво те интересуват лайковете на по-голями *** от тебе.Аз ти казвам официалните числа от продажбите какви са.Ти ми казваш, че някой *** ти бил дал лайк.Ми радвай му се на лайка.
60
1
 
6
 
! Отговори
Джамбаз от Горубляне преди 4 години
Аз Евро 3 ще я пиша Евро 5 по документи, така както превъртам километражите.
59
0
 
9
 
! Отговори
Пак да се разделим преди 4 години
Сега се почва едно дизелджии, бензинджии, ч**иджии... Къде по-знаещи хора от нас тука като шефа на Континентал и главния конструктор на Фолксваген казват, че в обозримо бъдеще няма как електроавтомобилите да бъдат повече от конвенционалните. Да, работи се по нови технологии, да, инвестира се в развой и това е. И това е в Германия. А ние както сме с 15 години назад в автопарка, изобщо не ни е на дневен ред това. Общината понеже оправи улиците и сега колите ще организира.
58
8
 
7
 
! Отговори
Бензинджия преди 4 години
Трака-трака-трака като чуя "модерна" нафтаджийска печка да ми трака по улиците и ми идва да взема един чук и да ги натроша. Набълбукаха се със стари дараци, сега реват, че ги забраняват - демпфери, дюзи, турбини....да казвам ли колко струват тия чудесии?Карай си бензин или ако си скъперник като мен на газ и си свиркай!
57
0
 
34
 
! Отговори
Сократис преди 4 години
Странно е, че има хора, които открито злорадстват и се радват на поредното ограничение и ощетяване на събратята им.Примирихте с факта, че ви баламосаха, и ви наложиха фаровете посред бял ден(в Германия и в други европейски страни, това го няма), забравихте когато чакахте по цяла нощ но опошка пред КАТ за смяна на номерата с европейския знак(в Германия още се движат със старите знаци) и всичко това, за да сме първи, изпълнителни и отличници...На гърба на Народа, нали? Къде е тук повода за радост?