Транспортират туристи до дома им при проблеми с полета или влака

Това би било възможно с такса за гаранционния фонд от всеки турист
16 сеп 2020 20:55, Петя Славова
2
Транспортират туристи до дома им при проблеми с полета или влака
Снимка: БГНЕС

С такса от всеки турист туроператори смятат да напълнят гаранционния фонд за пътувания. Това гласи идея, заложена в проект на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) относно създаването на "каса" за гарантиране на пътешествията. Капиталът му може да бъде осигурен и от бюджета, събран от първоначалната регистрация на даден туроператор.

Още по темата

По думи на Димитър Попов от АБТТА в нашия застрахователен закон има дупка - потребителят не може да бъде обезщетен на 100%, а застрахователят не е длъжен да го върне в страната откъдето е тръгнал. Именно това са основните причини за създаването на проекта, който би могъл да се финансира по два различни начина.

Обикновено всеки туроператор е длъжен да заплати 5000 лв. начална такса за регистрацията на своето дружество. Бърза сметка показва, че 3000 туроператори, които работят на територията на страната, са дали близо 15 млн. лв. в бюджета, част от които могат да бъдат пренасочени към въпросния гаранционен фонд. Алтернативен вариант пък е събирането на такса от всеки турист.

Подобна практика се използва в Дания, където, за да се запълни фондовата каса, туроператори е трябвало да плащат по 5 крони, или 1.30 лв. на турист. Според експерта, за да се напълни касата у нас, ще са необходими 5 млн. лв.

Като основна функция на фонда е посочена защитата на потребителите в случай на нетрудоспособност от страна на туроператора. Докато досегашната полица покриваше само застрахователния праг на пакетната услуга, гаранционният фонд ще поеме 100% от щетите, възникнали по време на пътуване.

Освен това той ще гарантира и прибирането ни у дома. Планирано е новата структура да осигурява въздушен или друг вид транспорт, чрез който туристите, „заседнали“ в дадена страна, ще могат да се върнат вкъщи в рамките на 24 часа. В задълженията на застрахователите подобна клауза не съществува. Разходите за репатриране ще се покриват от фондовата каса, а сумата впоследствие ще се компенсира от банковата гаранция на изпадналия в несъстоятелност туроператор.

Освен че ще обезпечи туристите, фондът  ще позволи на заетите в бранша да намалят разходите си като те ще бъдат свързани единствено с административната поддръжка - заплати и наеми. Вноските за покриването им пък ще се базират на оборота от пакетните пътувания.

Задължително изискване, за да може даден „доставчик“ на туристическа услуга да се възползва от гаранционния фон, е неговата ликвидност. Попов обобщи, че официалното му въвеждане може да отнеме поне две години заради сериозния удар, който COVID-19 нанесе върху туристическия бранш.


2
Още от Ваканция
Традиция и съвременност в "Св. св. Константин и Елена": СПА, гроздолечение, слънце и настроение
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
1
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
казах ли ви преди 4 часа че се започва с увеличаване на таксите ... трябва да се връщат тези 2,5 млрд взети тези дни ... ще плащате роби и вие и децата на децата на децата ви. Тока тази зима ще е скъп, и сега се започва с такситееее, честито