90% от свлачищата - дело на човешка дейност

Не ни е виновна природата, нито дъждът, изтъкна експерт
1 фев 2021 13:01,
21
90% от свлачищата - дело на човешка дейност
Снимка: БГНЕС

Поне 90% от свлачищата в съвременния свят имат антропогенен произход - дължат се на недобре преценена човешка дейност. В абсолютно никакъв случай не ни е виновна природата, нито дъждът като част от нея. Даваме си сметка от колко милиона години по нашите земи вали дъжд, топи се сняг, разливат се реки и т.н. Това заяви пред БНР проф. Чавдар Колев, преподавател във Висшето транспортно училище "Т. Каблешков" и експерт по геозащита.

За свлачищата по пътищата предпоставките са три - непълни проекти при нови участъци, лошо изпълнение на откосите и липса на поддържане по време на експлоатацията, подчерта проф. Чавдар Колев.

Още по темата

Миналата седмица над 4 хиляди тона затрупаха пътя пред Искърския пролом край Елисейна и участъкът бе затворен и в двете посоки.

"Свлачището в Елисейна, потенциалът за него, са известни много отдавна, заяви той. "Чакахме да падне и сега излезе приоритетно".

Проф. Колев оспори и обявената цена от 10 милиона лева за разчистването на терена на свлачището край Елисейна.

"Оставам с впечатлението, че първо се измисля числото, след това обекта, подписва се договор и накрая се търси с какви дейности да бъде този договор подплатен. Инвестиционният процес у нас в това отношение е порочен", добави той.

Срутването на скални маси и търкалящи се камъни по пътища и жп линии е абсолютно недопустимо явление например в Австралия. По думите на експерта там правят високи откоси от по 25-30 метра с идеално гладки повърхнини. "В резултат на което в скалата не остават никакви предпоставки за концентрация на напрежение. Има ли ръбове, има ускорено разрушаване", обясни той.

"В Австралия мрежи няма. Дават малко повече пари при строителството. Прецизно гърмят, майсторски гърмят, каквито майстори има и у нас. След това престъргват и няма мрежи. Имаш малко по-високи строителни разходи, след това за 100 години имаш нула експлоатационни разходи", поясни проф. Чавдар Колев.

Мрежата сама по себе си не е укрепително, а предпазно съоръжение, изтъкна той.

Теорията и практиката са напреднали много, а родният опит изостава от добрите примери, посочи преподавателят.

Преди няколко години е била изготвена програма за приоритетни свлачища и укрепването им. "Започнаха няколко обекта, оттук нататък работим след причината", коментира Чавдар Колев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


21
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
17
0
 
0
 
! Отговори
Пашата преди 3 години
Кой изсече гората
16
0
 
11
 
! Отговори
SHEFA преди 3 години
До Даниел-НЕ ТО Е ПРОЕКТИРАНО ПРАВИЛНО НО СЕЧТА НА ДЪРВЕТА Е ГЛАВОЛОМНА-ТОВА ГО НЯМА НИКАДЕ ПРЕЗ -ПРОМАХОНА ЗНАЕШ ЛИ КОЛКО ТИРА НА ДЕН СЕ ИЗНАСЯТ С ДЪРВЕН МАТЕРЯЛ-ЗАГОТОВКИ И ТНТ?
15
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Нанко Буратинов пуска свои алпинисти да рутят,после Баце прибира по 6 милиона за картичка.То чекмеджето трябва да се пълни все някак....
14
0
 
6
 
! Отговори
SHEFA преди 3 години
за свлачищата-ТОВА ВИ ГО ПИША ОТ ГОДИНИ АМА ВСИЧКО ТРАЕ.-ИМИТИРАТ ДЕЙНОСТ КАТО СЕ ПРАВЯТФИКТИВНИ ПРОВЕРКИ И ВРЪЧВАТ ПРЕДПИСАНИЯ ПЪРВО ВМЕСТО АКТОВЕ.-ТАКА СЕ ЗАОБИКАЛЯ ЗАКОННО.-
13
0
 
2
 
! Отговори
И пак до 6 преди 3 години
Колкото до Винкелщрасе-то, няма смисъл да се коментират техническите решенияя в участъка между Мало и Голямо Бучино. Пълна загуба на време и само ще ти образуват нерви. Особено с укрепването на вечно подгизващия скат до бившата карирера, пълен с ледени склуптури през зимата и вечно зелен през лятото и най-вече есента...
12
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Цялата държава е превърната в свлачище и се пързаля по надолнището.Няма нито един сектор на обществото който да не е в криза. На места кризата е по явна и всички я виждат. На други места тепърва ще става явна. Намираме се на краят на една цивилизация и вероятно и на краят на тази човешка раса.
11
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Анонимен 9А не .. нека всеки втори загубеняк да си приказва и да дава "експертно мнение".
10
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Промяната започва от човека.Направи промяната.Не разрушавай,това което не си саздал.Прави добро!
9
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
6,колкото е на Тройната, толкова е и на Герб, най-малкото заради времето между началото на строителството в началото на 2007-*** и официалното й откриване през май 2011-та...И за да не се мориш:- кабинет на Станишев/Тройна коалиция управлява между 17 август 2005 и 27 юли 2009 година- първо правителство на Борисов/Герб - 27 юли 2009 - 13 март 2013 г.Единият прави копа с багер за първа копка, другият ряза лентичката...
8
2
 
13
 
! Отговори
i'm преди 3 години
Така е експерте! Природата и законите във физиката не са виновни за човешката глупост и/или безхаберие, невежество и некадърност! За това реките ни преливат, водата в язовирите изчезва безследно, свлачища и т.н.
7
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
В България ако не си професор нямаш думата.Професори дал бог и такива с титла и много без титла.
6
9
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До АзМоже ли на магистрала да оставиш надвиснали скали? Защо 2007-*** цената на този участък от магистрала Струма от 32милиона евро набъбва на 98 милиона евро? Повтаря се едно и също, и се ловите като шарани. Помните ли какъв вой бе от БСП за участък от магистрала Тракия строен според тях с"червена"земя в парламента? Май и от ДСБ пригласяха тогава? Е, какво стана? Нагъна се, само че участъка строен с пепел от Тройната! 2017-та се срути 6-7км.на тогава автомагистрала "Люлин"! Пак Станишевска!
5
15
 
6
 
! Отговори
MaйMyнaтa преди 3 години
До 2Кога е правено искърското дефиле бе, къви гербави те гонят като Бойко е бил у 6ти клас
4
3
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Гербажиите не са човеци.
3
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Е,че то това ни е цялата практика. След като се преобърне колата-викат,че имало много пътища....
2
3
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Човешка или гербава?
1
3
 
23
 
! Отговори
Аз преди 3 години
По -скоро са дело на безхаберие от властимащите.