Държавата погна официално Uber-джиите

КЗК е започнала разследване по сигнал на Столичната община
15 апр 2015 17:04, Бойчо Попов
54
Държавата погна официално Uber-джиите
Снимка: Reuters

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е започнала разследване срещу услугата за споделено пътуване Uber.

Повод за докладната записка във ведомството е постъпило в комисията писмо от Столичната община с приложена към него информация за въвеждане на услугата „UberX“, представляваща алтернатива на стандартния градски транспорт и таксиметров превоз на пътници.

Общината е на мнение, че сигурността при плащанията, които се извършват не в брой, а през приложението, представлява проблем, независимо от твърденията на фирмата, че услугата е изключително сигурна.

Според общината сега действащите закони не позволяват предлагането на услугата превоз на пътници срещу заплащане без нужните регистрации за това. Ето защо юристите на общината искат КЗК да даде становище дали предлагането на такъв вид услуга не създава предпоставки за нелоялна конкуренция.

В писмото си до комисията от Uber Technologies Inc и Uber B.V. Nederlands отговарят, че Uber B.V. е компания със седалище в Холандия, която притежава лиценз за предоставяне и използване на софтуерно приложение/платформа за смартфони (iOS, Android и Blackberry) в България.

Услугата UberХ се предлага в България от 9 декември 2014 г. и е достъпна чрез мобилното приложение на Uber. Тя представлява платформа за предоставяне на социална мобилност. Чрез платформата на Uber физически лица – пътници могат да правят заявки за споделяне на превоз в рамките на населено място при ниски разходи. От друга страна, тя позволява на шофьорите да установят контакт и да се съгласят да споделят и да си поделят част от разходите за използване на личните си автомобили за целите на споделеното пътуване.

Холандското дружество е предоставило на Rasier Opеrtions B.V. лиценз за използване на приложението и предоставяне на услуги чрез него на други лица. Ето защо Rasier Opеrtions B.V. е дружеството, което на територията на страната предоставя на шофьорите достъп до мобилното приложение на Uber, за което начислява такса и влиза в договорни отношения с шофьорите на моторни превозни средства за предоставяне на услугата.

Oт Uber са категорични, че нито Rasier, нито Uber B.V. предоставят транспортни услуги. Компаниите не наемали и трети лица да извършват транспортни услуги от името на двете фирми и не притежавали или отдавали под наем моторни превозни средства.

За да се абонират за приложението Uber, шофьорите сключват договор за предоставяне на транспортни услуги с Rasier, въз основа на който те получават правото да ползват приложението и имат възможност да се свържат и да приемат (по собствена преценка) заявки от пътуващите лица с цел да изпълнят транспортни услуги по заявка на такива лица от свое име. В този смисъл според Uber изпълнението на услугата UberX в България предполага няколко отделни договорни отношения от страна на Uber: между Uber B.V. и пътуващите лица за използването на мобилно приложение Uber и между Rasier и шофьорите за достъп до мобилно приложение Uber.

Заплащането на услугата се извършва безкасово чрез дебитни/ кредитни карти. Тези преводни нареждания се администрират за и от името на шофьора от трето лице - платежна институция. 

От своя страна Rasier селектира шофьорите, които ще използват платформата, като им поставя изисквания към предоставянето на услугите с техни собствени превозни средства, използвайки UberX, както по отношение на автомобила (брой места и врати, произведен след 2005 г., изряден технически преглед и др.), така и по отношение на водача (минимална възраст 21 години, валидна шофьорска книжка, документ за самоличност, свидетелство за съдимост и др.).

В становище от ИА „Автомобилна администрация“ се посочва, че превозът, предлаган чрез платформата UberX, се доближава до голяма степен до таксиметровия превоз на пътници, като в същността си на практика е идентичен с таксиметровия превоз на пътници срещу заплащане. Независимо от идентичността на услугата таксиметров превоз на пътници и услугата, осъществявана чрез платформата Uber X, последната се извършва, без да се спазват изискванията на действащото българско законодателство, касаещи този вид превоз, от страна на предлагащите я дружества, поясняват от агенцията.

Ето защо според КЗК възникват съмнения за наличие на евентуално извършени нарушения на Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) и по-специално на „Забрана за нелоялна конкуренция“. Затова и комисията решава да образува производство за проучване на евентуално извършено нарушение от страна на Uber B.V  и Rasier Opеrtions B.V. 

В средата на февруари един от браншовите съюзи на таксиметровите превозвачи - “Съюз Такси”, заплаши, че ще блокира столицата с протестно шествие. Исканията на организацията са компанията Uber България да прекрати своята дейност, а ако не го направи, държавата да се намеси. В отвореното си писмо „Съюз Такси“ заявява, че неколкократно е сигнализирала властите за „кражба на пътници“, което води до причиняване на загуби. 

В социалните мрежи пък се организира своеобразен контрапротест в защита на Uber, който да съвпадне по време с протеста на таксиджиите. Организаторите защитават свободния избор на българските граждани сами да решат как да се придвижват.

На това становище е и IT специалистът Христо Ласков, който в ефира на Bulgaria on Air коментира, че таксиметровите шофьори в България не трябва да се "борят" срещу мобилното приложение за споделено пътуване Uber, а трябва да предложат по-добра услуга от него, за да си "върнат клиентите".

Преди около месец и транспортният министър Ивайло Московски също критикува открито компанията. Според него услугата на Uber не отговаря на българските закони. Коментарът му бе във връзка с информацията, че НАП, МВР, службите, ДАИ и Министерството на транспорта организират съвместна акция срещу компанията.

В Европа, където Uber предлага широка гама от възможности за транспорт – от професионални лимузини до неформални възможности за споделяне на автомобили, компанията е атакувана от съдебни разпореждания в Белгия, Франция, Германия, Холандия и Испания. Според властите в тези страни компанията е нарушила правилата за лицензиране на таксиметрови услуги.

Стартъпът си има неприятности и във Великобритания. В Лондон например се проведе масов протест на черните таксита заради конкуренцията на колите на компанията. Uber търпи и критики, че не отговаря на данъчните режими на Острова. През юни 2014 г. възлови улици и кръстовища в Лондон, Берлин, Париж и Мадрид бяха блокирани от недоволни от услугата таксиметрови водачи. В протестите тогава се включиха над 30 000 шофьори на таксита и лимузини.

Още подобни новини четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


54
Още по темата: Uber
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
6
3
 
29
 
! Отговори
варненьец преди 9 години
Елемаг, не само в България има проблем с UBER, но мотивите, които се изкарват са смехотворни... Като на бакшишите, които седят на летището в София срещу метрото... що не стачкуваха срещу него?!?! *** е че във фейса е пълно с групи за споделено пътуване, и тях ли ще погнете? Това е бъдещето.. не можете да се борите срещу развитието... Научете се да събирате парите си и да предлагате услуга съобразена с качеството и тогава търсете да забранявате новите неща, които така или иначе ще се ползват..
5
15
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Момчета, тези "иновации" са изгонени от Франция, Германия, Холандия, Испания, Южна Корея, а в САЩ се водят няколко дела срещу дейността на компанията и нелегални операции. Явно има причина да гонят, не мислите ли?
4
7
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Не е много ясно не предоставят услуга а ке вига шум в случая един посредник още ще оскъпи цените да си обират крушите. Който му тябва такси ще звънне и готово.
3
3
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
А кога ще бъде погната столична община, затова, че въобще я има!
2
4
 
25
 
! Отговори
Елемаг преди 9 години
Само в България нещо иновативно винаги трябва да се задушава!!!Цял свят ползва тука някой мутурлак ще му умре транспортната или таксиджийската фирма и надава вой!!!Ми да вземат фотографите от "ФОТо Мексико" да нададат вой и да спрем апаратите от цифровите до телефоните,че не изкарват от снимки.Или кочиашите да искат забрана на автомобилите!!!
1
1
 
21
 
! Отговори
Контрольор преди 9 години
Друго си е в гнусния градски транспорт, между всякакви субекти и контрольори, налитащи на бой.

Спонсорирани публикации