Влез в час: Открива ли училището талантите на учениците?

Пушкин е гениален поет, макар че е имал двойки по всичко
Обновена: 29 сеп 2017 16:52 | 29 сеп 2017 12:45, Анисия Иванова
20
Влез в час: Открива ли училището талантите на учениците?
Архив: Булфото

Децата трябва да бъдат приучени да се трудят от ранна детска възраст и това го препоръчват психолозите.  Психофизичните особености на учениците от 7 до 10 години е много благотворна възраст детето да бъде научено  на различни неща.

Според началния учител Мариана Борисова това не се използва пълноценно нито от родителите, нито в училище.

"Напоследък младите родители имат голям дефицит на знание и не могат да се справят с различни ситуации. А децата обичат практични занимания – обичат да работят с ръцете си, а това им е отнето днес", коментира дългогодишният преподавател пред Dnes.bg.

Децата не се научават на труд от малки и когато отидат на лагер в тинейджърска възраст виждаме стряскащи неща – детето спи с мръсните чорапи под възглавницата, а палатката е зарита с боклуци.

Тук е ролята на родителя – момиченцето да бъде научено от майката на определени неща, а момченцата – от бащите, да правят типично мъжки неща. В момента наблюдаваме инфантилни млади хора, които не могат да извършат елементарни дейности, смята педагогът.

Мариана припомня, че навремето в училище е имало трудово обучение, а домашният бит, който го замести днес, се превърна единствено в работа с хартия, което е крайно недостатъчно. В горните класове трудовото се превърна в информационни технологии, разсъждава тя.

"Учениците трябва да работят с различни материали, които се срещат в живота. Някога имаше специализирани кабинети, работеше се с менгеме, с тел, с дърво, с пирограф", припомня тя.

"Талантите на детето са скрити съкровища, те не са на повърхността. Рисуването и пеенето се изявяват веднага. Но други остават скрити и, за съжаление, могат да останат такива завинаги. Днес в училище се набляга на академичното образование и само на него. Детето не трябва да бъде подтискано за това, че не е добър математик или не е овладяло физиката, или химията в по-горните класове. Един Пушкин е имал двойки по всичко, с изключение на литературата. Това не му е пречело да стане велик поет и писател. Но ние искаме всички деца, по всички предмети да са отличници. Това е изключително вредна постановка в образователната ни система", смята Борисова.

Според нея самата програма е над средното ниво дори и при малките, не само в горните класове. Има безкрайно излишни неща, които натоварват децата психически. Това е и една от причините за психическата нестабилност на децата и те търсят компенсаторни механизми, за да се отърват от стреса.

"Ако има повече и разнообразни дейности, практични занимания за децата, това дете, което не е силно по математика, може да се изяви в нещо друго и там да е поощрявано", обяснява преподавателката.

"На моите деца им давам пример – срещу училището работи обущар и съм им казвала: "Това е прекрасен човек и обущар. Другаде не си давам обувките на поправка освен при него. Някой може да каже, че е незначителна професия. Не, не, много е важна, защото всички имат крачета и всички носят обувки. Казвала съм им, че няма значение какво работиш, важно е да даваш всичко от себе си", споделя опита си тя.

Мнението на дългогодишния учител е, че е грешна постановката за децата със специални образователни потребности да се обучават в масовите училища.

"За тях тази система е още по-тягостна и ги поставя в ужасно неравностойни условия въпреки желанието на министерството да са при равни условия с другите деца. В тези условия те стават още по-неравностойни, защото разликата във възприемането е огромна на фона на останалите. За тях тази система е недостъпна", категорична е тя.

По думите й в системата Монтесори има много добри неща и във всяко едно училище трябва да има поне една такава стая, където децата могат практично да усвояват отделните науки. Особено за такива деца там има отделни сектори за всеки един учебен предмет. 

"Когато работех с такава стая, децата чакаха с огромно нетърпение този час. Имах дете, което в тази стая обичаше да мие прозорците с гъба. Това му беше любимото занимание. Някой плетеше, други редяха пъзел, рисуваше. Една такава стая струва около 2000 – 3000 лв., но едно бюджетно училище не може да си позволи всичко това", признава Борисова.

Тя е категорична, че в нейните класове агресия не е имало, но е имало случаи на доминиране - детето търси начин да покаже себе си.

"Но някои от тях не знаят как да го правят и това се дължи на липса на достатъчно общуване в семейството", смята Мариана.

Детето трябва да е обичано, ценено, разбрано. Агресивните прояви са при деца, които са нечути вкъщи, не им е показано внимание и може би са пренебрегнати и недооценени.

Детето има болезнена нужда от изява и го прави по погрешния начин. Затова още на първите родителски среща началният учител обяснява на родителите колко е важно децата да се почувстват ценни и зависими един от друг в колектива.

"Персонално съм се обръщала към всяко едно дете и съм му казвала колко е ценно и важно като личност, и като част от класа. Непрекъснато им говоря, че не бива да правят неща, които не искат на тях да им бъдат направени. Още от първи клас се опитвам да създам общност на взаимно доверие, грижа, обич и в моята 30-годишна практика не съм имала случаи на проява на агресия", разказва началният учител.

А за промените в образователната система Борисова смята, че те са повърхностни, елементарни.

"А има добри практики, които могат да се вземем от Европа. Класовете там са по 15-17 души, класната стая е като дом – вътре децата се чувстват удобно и уютно. В колко български училища има басейн или тенис кортове? Учебната програма трябва да бъде с практична насоченост – това, което учат, да могат да го приложат", изброява тя.


20
Още от
Напиши коментар Коментари
18
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Винаги! България е осипана с таланти та се пръска като на задушница! Дали ще ваведът предмет "ятак"?
17
0
 
3
 
! Отговори
Helleborus преди 9 месеца
Колкото до играта в училище, всичко зависи дали го ползвате като училище или забавачка. Ако не искате да губите времето на детето си да виси в училище, а го пращате наистина да учи, не бихте искали да има часове, в които да играе, макар полезни игри и да му пишат отсъствия за това. Играта е допълнителна опция, ако става дума за незадължителна занималня. Но не ми изглежда редно в задължителните му 6-7 часа дневно, да му се губи времето с песни, танци и игри. Заради малцинствата.
16
0
 
4
 
! Отговори
Helleborus преди 9 месеца
И за това е смешно очакването на МОН, децата да бъдат някак възпитани вечер и това да държи целия ден в училище. Децата не бива да се оставят никога в среда, която не може да ги възпитава, озаптява, контролира и дори наказва. Лошото лесно се учи. Хората, които не контролират децата ни ги развращават и скапват тяхното възпитание. Абсолютно логично е дете да направи беля в училище, която никога не би направило у дома, защото на едното място има ред, а на другото - произвол.
15
0
 
5
 
! Отговори
Helleborus преди 9 месеца
И една голяма лъжа, обучението го правим от 7.30 до 13.30. А възпитанието започва у дома, от 18 нататък, като се приберат родителите. Детето не може да пренася възпитание от една среда в друга, защото е дете, точно това е детството, нямаш установено поведение. Детето се държи различно навсякъде, където отива, според уменията за контрол на възрастните. Детето ви, което ви слуша и ви гледа в очите, ако го наблюдавате отстрани как върти баба си на пръста, няма да повярвате. Същото в училище.
14
0
 
4
 
! Отговори
Helleborus преди 9 месеца
Отново да напомня, че училището е продължение на семейството, защото се случва преди пълнолетието на децата, когато родителите и само родителите са отговорни за тях. А ученето е една малка част от родителската грижа към детето. Права как да бъде възпитавано и обучавано детето може да делегира само родителя, както е било през годините, а всяка форма на училище трябва да удовлетвори изискванията му. Училище, което остава отделено от семейството и преследва свои цели, никога няма да бъде ефективно.
13
0
 
4
 
! Отговори
Helleborus преди 9 месеца
Мъдростта е скрита в самия живот, който няма нужда да се имитира. Децата вървят след родителите си и им помагат, всъщност целта е да се научат на всичко, което могат те, за да ги отменят. А домашните дейности са по-разнообразни от всякакви играчки Монтесори. Играчките имитират живота, а животът не имитира играчките. Трудът у дома е разнообразен и развива ума непрестанно, защото изисква усъвършенстване, докато играчката изисква само забавление. Децата също предпочитат живия живот, пред играчката.
12
0
 
5
 
! Отговори
Helleborus преди 9 месеца
Трудът не е образователна самоцел. Децата трябва да помагат на родителите си, защото родителите не са им слуги или спонсори. Възпитанието тръгва от ето този важен урок, че детето има съвсем същите ангажименти към дома си, каквито имат и неговите родители от момента, от който се научи да ги изпълнява. Старата поговорка е - "слугува като син на баща си", ако детето не "слугува" у дома, то започва да чувства възрастните като свои слуги. Ефектът е комплексен, трудът развива уменията и мисленето му.
11
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Българското "образование" е престъпно. В гимназия се влиза със зубрене на готови теми, купени от учителки, във филологиите в университета не се чете нито една книга и не се пише нито една научна разработка, а се зубрят лекции. Няма я западната система на чиракуване със заплата за изучаване на професия, ученици излизат без никаква квалификация и шанс за работа. Да се учат всички точни науки на университетско ниво до 12-ти клас, това го няма никъде. Резултатът са неграмотни, които не знаят НИЩО.
10
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Госпожа началната учителка първо да прочете в оригинал някое стихотворение на Пушкин, когато е бил например 14-годишен. Да се опита да вникне в паралелите, които прави с античната философия, литература и история, а след това да се изказва по въпроса за оценките и за нужността и ненужността на преподаваното.
9
1
 
12
 
! Отговори
10 преди 9 месеца
При сегашната герберска система на кадруване-всички директори и учители от ГЕРБ-цари атмосфера на страх за работното място .И затова кадърните учители не смеят да критикува недъзите на некадърния "нов" образователен закон.Практическата насоченост на обучението липсва,кабинетите са от средата на миналия век,стандартите са некачествени,учебниците претрупани с информация...нищо не е пробвано преди това, за да се види кое върви и кое не,частните уроци крепят системата...
8
1
 
12
 
! Отговори
Млад учител преди 9 месеца
"В горните класове трудовото се превърна в информационни технологии, разсъждава тя."

Едно вре по трудово обучение и електрически инсталации проектирахме и свързвахме и дърво и метал обработвахме, и с чук, пила, шило и менгеме работихме. Сегашната младеж една лампа не могат да си сменят сами. Един болт не могат да завъртят правилно.
7
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
До голяма степен родителите са виновни, за тях всички тези умения са били нещо нормално и ежедневно, и им се вижда обидно генийчетата им да трябва да го вършат. Да не говорим за "бабо сандвичите", които нямат много реална представа за нещата, но за да не бъдат внуците им "слугини" ги натискат да си изберат професия, в която ще си седят на бюро пред компютъра, нищо че например една фризьорка печели повече.
6
0
 
22
 
! Отговори
НЕ ВЯРВАМ НА МОН преди 9 месеца
Работя като учителка по математика в училище с преобладаващи деца "билингви"/ така сега модерно и евфемистично казваме на ци....те/, ДВАДЕСЕТ И ОСЕМ деца в клас, изнасям урок ,който НИКОЙ НЕ РАЗБИРА, всеки път като влизам в час СЕ МОЛЯ НА ГОСПОД ДА СЕ РАЗМИНЕ, за последната година ПОНЕ 10 ПЪТИ СЪМ СЕ ЧУВСТВАЛА СИЛНО ЗАСТРАШЕНА и това на фона на разните чиновнически врътки за присвояване на пари, като квалификации, обучения, програми, проекти и разни смешни министерски инициативи, "РЕФОРМИ"...
5
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
За какво да мисли човек като е по важно да запемети и повтори нещо от великите писания на МОН .Образованието не е мръднало същото е като през комунизма, вместо БКП сега учим за ГЕРБ ,вместо за Съветският учим за Европейският съюз .. то и без то авторите им са едни същи !
4
4
 
7
 
! Отговори
Страхил, преди 9 месеца
да не обсъждаме гениалността. Да минем на нещо по-просто, но пък приложимо за всички - насочеността на децата, интересите, начините им работа, на учене, на възприемане, съхраняване и изразяване на наученото. Изобщо не я е еня системата ни за това. Тя е като плевел - съществува, за да се храни от жизнените сокове на децата.
И забележи, точно учители не нападаме.Теб,специално,също.Та не бой се.
Но не е страшно да се огледаме и да видим реалността. Включително и вие,които работите в тази система.
3
1
 
11
 
! Отговори
Страхиле, преди 9 месеца
поради що те е страх от истината?
Точно това прави образователната система с децата у нас - каръпира ги от първи клас, занимава ги години наред с остаряла и ненужна информация, понеже само за такава са готови кадрите й и не могат и не желаят да се квалифицират.За сметка на това пък я искат назубрена,за да могат децата да задраскват верните отговорчета по съчинените тестове с готови отговори, което грам мислене не изисква, т.к. скалите за оценявани са тъй сътворени, че и неграмотен да изкара три.
2
3
 
20
 
! Отговори
Димова преди 9 месеца
Ето, това е абсолютната истина!
Защо не говорят така хората, които взимат решенията и правят промените в образователната система?
Това е, което трябва да се направи, че започва да става много късно.
Така може да разсъждава човек, който мнооого обича децата. И своите и чуждите.
1
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
ългарското училище основно цени и подкрепя един "талант" - запаметяването и възпроизвеждането на запаметеното.
Мисленето няма как да се оцени, т.к. няма достатъчно хора, които обективно да умеят да преценят наличието, проявлението и съдържанието му.
Творческите заложби на децата също са безинтересни, т.к. те не се "тестуват" с готови отговори и налагане на матрица. БГ училището е отбий номер и бюджетен харч, съществуващ за обслужване най-вече на работещите в сферата, не и учениците.