Минаре се издига вече и в далечна Арктика

Канадски мюсюлмани построиха първата арктическа джамия
Обновена: 28 окт 2010 09:13 | 28 окт 2010 09:13, Елка Василева
299
Минаре се издига вече и в далечна Арктика
Снимка: БГНЕС

Канадски мюсюлмани издигнаха първото в Арктика минаре. То се издига над първата арктическа джамия, която се появи през септември в град Инуик, намиращ се на 200 км от Полярния кръг, предаде АФП.

Височината на минарето е 10 метра.

И самата сграда на джамията, и минарето са построени на 4000 км от Инуик и са били докарани на мястото на модули.

Джамията е построена по инициатива на местната мюсюлманска общност, която се състои главно от суните, имигрирали в Канада от Египет, Ливан и Судан.

Плановете са сградата да се използва и като ислямски културен център, пише Lenta.ru.

Джамията ще бъде открита за вярващите следващата седмица.

В Инуик, където живеят общо 4000 души, има 80 мюсюлмани. 
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


299
Още по темата: джамиямюсюлманиминаре
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
282
0
 
0
 
! Отговори
bango veisal преди 13 години
Ot tam sigurno 6te izleti v Kosmosa? Smqh *** v Arktika.vse edno bqla me4ka v Jamaika
281
0
 
0
 
! Отговори
blumenfee преди 13 години
Не съм казала обаче, че те са по-добри. Само някак си идеалистично и наивно вярвам в равенството на хората и културите. Никой не е виновен за това, къде се е родил и какво е научил за света от обществото, в което живее. Мисля, че това е маловажно, защото най-големите екзистенциални въпроси са все още нерешени. Дали нашата наука, която вярва във вечния прогрес е права, или техните опити да запазят морала са оправдани, няма как да знаем.
280
0
 
0
 
! Отговори
blumenfee преди 13 години
Мисля, че тук играе роля и властта. Ние се самоопределяме като европейци, само че западна Европа, на която искаме да приличаме, има грозна колониална история, не по-красива от тази на Османската империя. Тази им предишна позиция на властимащите обаче им ( съответно ни) дава повече власт отколкото имат повечето мюсюлмански държави. Когато някой има малко власт, желанието му да надделее и съответно нетолерантността му са големи.А в техния свят има толкова мнения за нас, колкото в нашия за тях.
279
0
 
0
 
! Отговори
аллах акбар преди 13 години
Големия проблем е,че си толераст,а те не са!По-просто не може да се обясни!Например:В Косово албанците пазаруваха само от албански магазини,сърбите-както им дойде!Те бяха много толерантни и затова загубиха Косово!Когато разбраха,че са измамени-пощуряха,но вече беше късно!А голямата грешка на ислямските духовници,които в името на Аллаха искат целия свят е,че считат всички хора за еднакви,като техните араби,а те не са!*** и да се образова,остава си ***,а те това не го разбират!
278
2
 
2
 
! Отговори
ангел преди 13 години
браво! и аз това питам - защо ние да сме по-добри от тях? кое ни е по-доброто? мюсюлманите поне вярват истински - те са готови и да убиват, и да умрат за вярата и традициите си. а ние - ние сме *** без ценности. консуматорско общество, в което всяко извращение се толерира - това е "модерният свят" в момента. е май по-ми харесват "изостаналите" мюсюлмани.
277
0
 
4
 
! Отговори
бай х преди 13 години
Всеки е свободен във вярата си. Религиите все по често стават обект на спекулации. Опасността не се крие в самата религия а в нейното непознаване. Защото нито една религия не подстрекава към насилие.
276
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
ALLAHUEKBER en kisa zamanda aya da dikcez bi minare İNSHALLAH( ALLAH e velik v nay rano vreme i v lunata shte postroim minareta s pomoshta na ALLAH )
275
1
 
3
 
! Отговори
blumenfee преди 13 години
Аз не виждам къде е големият проблем. Не са ли и те хора като всички останали, които вярват в това, което са научени да вярват? Всеки човек е зависим от културата, към която принадлежи и ако много от нас вярват в извънземни, без някога да са виждали, защо те да не вярват в това, което пише в Корана? Защо нашата култура да е по- висша от тяхната?
274
0
 
0
 
! Отговори
ангел преди 13 години
сега пък ти не ме разбра. естествено, че войната е мсаов конфликт, и много ясно, че опълченец се е ставало доброволно. ама войната е почнла през 1876-а, а случката, кояъто разказах, е станала доста преди това. е, къде да се запише за опълченец човека? тогава не е имало война - а когато войната е почнала, той вече е бил покойник. нали затва се разправяме - кой бил опълченец, кой - криминален.... е, обстоятелства, кво да се прави. на някои им е провървяло с война, в която да участват.
273
0
 
1
 
! Отговори
veselin преди 13 години
г-н татунчo,защо се криеш зад това име?сигорно има,ако нямаше света пороци нямаше да има ислям,християнство,юдеизам,будизам...ти неверник ли си,в нищо ли не вярваш или си се продал на ,,сатаната,,.да,по лесно е да си от тьмната страна.един елементарен вьпрос имаш ли деца и какьв свят искаш да им завещаеш.чувал ли си че полу знанието е по лошо от незнанието.неможе да коментираш неща които не си проучвал,не си запознат.
272
0
 
4
 
! Отговори
ало,днес.бг преди 13 години
Градчето не е Инуик,а ИнуВик!Само дето сте забравили да пишете,че местните получават пари от правителството,за да не се разбягат!А иначе всичко е много ДЕМОКРАТИЧНО и ТОЛЕРАНТНО!
271
2
 
3
 
! Отговори
бо преди 13 години
Офффф и там ли?????
270
0
 
1
 
! Отговори
татунчо преди 13 години
Сигурно е така,нали е религия,няма да е за кражбите,насилието,жестокостта...Тези сладки и медени приказки много ми напомнят на комизмишльотините за равенството,светлото бъдеще и всеобщото щастие!Между другото,много ми е интересно има ли в ислямските страни кражби,еднополови връзки,банки,наркотици!?Щото ако има,значи исляма не работи и всъщност е най-обикновена политическа далавера за прости хора!И отново се налага сравнението със стария,добре познат комунизъм,дето беше зяпнал да лапне целия свят
269
3
 
9
 
! Отговори
veselin преди 13 години
ще се опитам да бьда максимално кратак и конкретен.исляма е против лихвите,против убииствата,против проституцията,против наркотиците,против еднополовите врьзки,против кражбата.всеки които исповядва тази религия е дльжен непрекьснато да се образова и да тьрси знанието.против исляма са тези които се зенимават с тези неща.които печелят от тези пороци.сами си направете анализ и paвносметка.
268
2
 
3
 
! Отговори
taka преди 13 години
само да не забравят да се събоут преди да влезнат в тази джамия :P
267
2
 
1
 
! Отговори
филип тотю преди 13 години
войната е масов конфликт, само дето българските опълченци са всичко на всичко под 10 000 души, т.е. опълченството не е било масово явление и опълченец се е ставало доброволно.
266
4
 
18
 
! Отговори
Amenhotep преди 13 години
Джеймс Джордж ДжатрасИслямът, религията на терораБезгрижното отношение към надигащият се мюсюлмански радикализъм и пренебрежението към опита на православните християнски държави, внезапно изправи Запада лице в лице с жесток и незнаещ милост противникВсе още е спорно, доколко преодолима е културната схизма между Западната и Източната половина на Европейската християнска цивилизация, породена предимно от различните им религиозни традиции (римо-католическа и протестантска на Запад и православна на Изток). Има обаче нещо, което превръща тази схизма във второстепенен въпрос и това е невижданият възход на Исляма, превърнал се в Основен белег на ерата след студената войнаЗа православния Изток, граничещ с мюсюлманския свят, проблемите и днес са същите, както и в първия момент на сблъсъка му с ислямския натиск през далечния V век и произтичат от директната и жестока конфронтация по линията Балкани-Кавказ-Средна Азия. За Запада, от друга страна, проблемът е, преди всичко, вътрешен, породен от идеологическа обърканост (водеща нерядко до сътрудничество с агресивния ислямизъм), съчетана с демографска инфилтрация. Ще дам само един пример. Миналата година в графство Лоудън, Вирджиния, на няколко мили от федералната столица Вашингтон, избухна голям скандал заради намерението на местните власти да предоставят значителна площ и необходимите облекчения за изграждането на внушителна Ислямска академия, включваща начално, средно и висше училища, общежитие за около 1000 души и грандиозна джамия със стометрово минаре. Финансирането на академията бе поето от Министерството на образованието на Саудитска Арабия като в границите и щеше да действа единствено законът на Шариата, при това в крайното му уахабитско тълкуване, под едноличния контрол на посланика на Риад в САЩ. Протестите на местните жители провалиха проекта, давайки повод на американската либерална преса да обвини тези хора в религиозна нетърпимост и примитивен фанатизъм. Като основен аргумент в случая се изтъкваше, че след като различните християнски църкви могат да създават свои училища, това следва да бъде разрешено и на изповядващите исляма. Толкова ли е безобидно проникването на мюсюлманската религия в християнския свят?Всъщност, ислямисткото движение никога не е криело намерението си да обърне Запада в правата вяра. Пропагандните материали, свободно разпространявани във всички европейски и американски ислямски центрове през последните трийсетина години декларират именно тази цел, както и средствата за постигането и. Сред тях са доброволното приемане на исляма, браковете с християнки и преди всичко имиграцията. Да си припомним, че мюсюлманите винаги първоначално са били малцинство в завоюваните (освободените) от тях страни и в този смисъл идеолозите на съвременния ислямизъм гледат на имигрантите мюсюлмани в Европа, САЩ и където и да било другаде, като на исторически шанс за учението на Мохамед. На Запад продължават да смятат Исляма просто за една от световните религии. В същото време обаче, изявления като това на аятолах Хомейни че мюсюлманите нямат друга алтернатива, освен да започнат свещена война срещу нечестивите светски правителства и дълг на всеки възрастен мъж е да стане доброволец в тази битка за овладяването на всички неислямски земи и установяване властта на Корана от единия до другия край на света, малко се различават от безумните призиви за разпалване на световната революция, разпространявани от комунистическите режими по време на студената война. Противниците на подобно схващане твърдят, че Хомейни все пак бе отявлен фундаменталист и идеите му нямат нищо общо с умерения, т.е. с истинския Ислям. Нещо повече, онези които се опитват да докажат, че тъкмо идеите на покойния аятолах са водещото течение в Исляма, биват квалифицирани като християнски фундаменталисти и дори за още по-опасни от мюсюлманските радикали.Междувременно, значителният ръст на броя на мюсюлманите в Америка (по някои данни това вече е втората след християнството религия в страната) и наивната вяра в мирния характер на Исляма, послужиха като основа за превръщането му в Сериозна социална и политическа силаПри управлението на Клинтън бяха положени значителни усилия той да се присъедини към християнството и юдаизма в техния полуофициален статус на водещи религии в американското общество.Днес, схващането, че Ислямът, има общи корени с християнството и юдаизмът, основаващо се върху фразата от Корана, че изповядващите тези две религии, също както и мюсюлманите, са хора на Завета се е наложило повсеместно. Истината обаче е, че Мохамед просто превръща в единствен Бог дотогавашното върховно божество в политеистичния пантеон на древните араби (общият брой на боговете в него е бил около 300), чиито произход съвременните учени свързват с култа към Бога-луна, практикуван още в Шумер и Вавилон и в този смисъл Ислямът съвсем не притежава същите корени като християнството и юдеизма. Що се отнася до истинския характер на създадената от него религия, нека цитираме византийският благородник от ХV век (канонизиран по-късно за светец) Григорий Палама, който заявява следното на пленилите го турци: Пътят на мохамеданското учение от Изток към Запад бе съпроводен единствено с войни, кланета, грабежи и заробване, доказвайки, че не е дело на един добър бог, а напротив на дявола.Ислямът се ражда с насилие и неслучайно първата заповед на Мохамед към последователите му е да атакуват и ограбят братята си си от племето Курейш, отказващи да приемат сериозно неговото учение, а след това да унищожат всички мъже, принадлежащи към друг клан от същото племе и изповядващи юдаизма, изнасилвайки жените и поробвайки децата им.От самото начало, в средите на арабите, а след това и на другите неверници, Ислямът се налага изключително със сила, идентифицирайки се с насилието, войната и терора с една дума с джихада, понятие включено от Мохамед и в Корана (Сура 9:29). Днес защитниците на тази религия на Запад отхвърлят асоциациите между днешния Ислям и жестокостите, свързани с него в миналото, определяйки ги като проява на невежество и фанатизъм. В съвременните европейски и американски учебници Кръстоносните походи се квалифицират като агресия срещу мюсюлманския свят, но никой не се сеща да определи по същия начин завоюването с огън и меч на християнския Среден Изток от последователите на Пророка.Интепретирайки Ключовото понятие джихадмюсюлманската религия разделя света на две сфери: Дом на Исляма (Дар ал-Ислам), където управлява законът на Аллах, т.е. Шариатът, и Дом на Войната (Дар ал-Харб), обитаван от неверниците, тънещи в беззаконие. Според арабския теолог от ХV век Ибн Таймия, последните, включително християните, нямат законно право да притежават имот и земя, нямат дори право на живот, защото права имат единствено на правоверните мюсюлмани. Смята се, че неверниците притежават въпросните блага само временно, докато Ислямът не стане достатъчно силен за да наложи Шариата навсякъде по света. Впрочем, показателно е, че Ибн Таймия е особено почитан и днес от сектата на уахабитите, течение в Исляма, което доминира в Саудитска Арабия. Интересно, как ли се отнасят студентите във финансираните от Саудитите ислямски центрове в Западна Европа и САЩ, задължително изучаващи трудовете на този и подобни теолози, към своите съграждани християни?Проследявайки дългата история на ислямския натиск срещу християнския свят, трябва да признаем, че последният неведнъж се е оказвал на ръба на пълното си унищожение. В края на краищата между Поатие, където през 732 Карл Мартел спира арабското нашествие, и Виена, където през 1683 турците са разгромени от Ян Собески, разстоянието по права линия е само 700 км.! От ХV век нататък неоспоримото технологично и военно превъзходство на европейците като че ли окончателно решава хилядолетния спор между Кръста и Полумесеца в полза на първия. През ХХ век християнските народи на Балканите единствената завоювана от Исляма територия, където мюсюлманите така и не успяват да станат мнозинство (както в Египет и Сирия) или тотално да унищожат иноверците (като в Магреб), отхвърлят игото на своите господари-мюсюлмани. След Първата световна война Европа получава значително военно и геополитическо предимство пред света на Исляма, но така и не съумява да се възползва от него. Внезапно постигнали онова, за което предшествениците им кръстоносци само са можели да мечтаят и поставяйки под свой контрол Ерусалим, Антиохия, Александрия и Константинопол, изтощените и деморализиравни западноевропейски правителства не правят и най-малкия опит за ре-християнизация на региона и само след няколко десетилетия го изоставят. След Втората световна война, с установяването на формално про-западни правителства в много мюсюлмански държави, САЩ и европейските им съюзници окончателно възприеха идеята за съществуването на добрия Ислям. Нещо повече, помощта за умерените мюсюлмански режими (особено за онези, чиито страни разполагат със значителни петролни запаси) се превърна в ос на американската глобална политика. През един или друг период Египет, Саудитска Арабия, Йордания, Турция, Пакистан, Мароко, държавите от Залива, Босна, Нигерия, Индонезия и т.н. се подкрепяха от Вашингтон като бариери пред фундаментализма от ирански тип (впрочем, преди свалянето на шаха, Иран също бе сред любимците на Америка). На практика това означаваше, пренебрегване активността на радикалните ислямисти на територията на уж умерените мюсюлмански държави, игнориране подкрепата на Саудитска Арабия и Пакистан за режима на талибаните в Афганистан (макар че дори Иран осъди последните като опасни фанатици) или помощта на ислямските нации за зле прикрития фундаменталистки режим в Сараево и за албанските ислямисти в Косово и Македония. В района на Кавказ пък, американските симпатии твърде бързо се прехвърлиха от бедната и християнска Армения към богатия на петрол ислямски Азербайджан.С горчивина следва да отбележим, че през последните години американският елит ставаше все по-промюсюлмански настроен. В същото време сред западноевропейците и американците растеше антипатията към източноевропейските им братовчеди, преживели ужаса на пряката конфронтация с Исляма, а след това и комунистическата тирания, и отчаяно опитващи се да избегнат повторението на горчивия си исторически опит.Очевидните предубеждения спрямо православните нации, съществуващи на Запад, които спокойно бихме могли да формулираме като Православофобиясе дължат не толкова на антипатията към Православието като религиозно течение, а по-скоро на отхвърляне специфичния манталитет на граничещи с Исляма нации, който православните европейци са си изградили с течение на вековете. Стремежът на тези народи да избягнат както ислямизацията, така и уестърнизацията, съхранявайки своята самобитност, допълнително влошават отношението на Запада към тях. Всъщност това отношение днес поразително напомня онова, което Западът демонстрира към умиращата Византийска империя, България и Сърбия в драматичните години на османското нашествие на Балканите. И днес, както и тогава на православния Изток се заявява безапелационно, че трябва да приеме западната опека в политическата, социална, морална и икономическа сфери или отново ще бъде оставен на вълците. На практика, Западът дори помага на въпросните вълци.Неморалността и глупостта на подобно поведение са очевидни. Възможно е източните и западните християни никога да не се споразумеят по въпросите на религиозната доктрина; възможно е Изтокът да държи да запази специфичното си културно и религиозно наследство. Каквото и да стане, следва да сме наясно, че оцеляването на Православната християнска цивилизация на Изток е не по-малко важна за сигурността на Запада, отколкото за тази на самите православни и, че в едно по-отдалечено бъдеще съдбата на Запада ще зависи от това. Ние обаче все още не можем да го осъзнаем и най-доброто доказателство е гората от минарета, израстнала в европейските и американски градове.Възможно е някои на Запад да виждат в потока мюсюлмански имигранти добра възможност за обръщането им в християнската вяра и освобождаването им от онази жестока система, в която са имали нещастието да се родят и чиито най-големи жертви всъщност са. Истината обаче е, че изправен пред мощната вълна на мюсюлманската емиграция, Западът бе обречен да открие (много по-скоро отколкото ни се струва, имайки предвид резкият спад на раждаемостта в Европа и Северна Америка), че е дошъл часът на прекия му сблъсък с яростта на Исляма, същият онзи сблъсък, който от столетия насам е въпрос на физическо оцеляване за християните от Изтока. И в този смисъл ужасните атентати в Ню Йорк и Вашингтон са просто първите лястовици на очертаващият се Апокалипсис.
265
3
 
9
 
! Отговори
Кан Крум преди 13 години
Народна песен от Пловдивския край:Овчар си гора питаше:- Горо льо, горо зелена,до скоро беше зелена,...сега ми, горо, изсъхна,дали те пожар пожарил,или те слана сланила?Гора овчарю говори:- Овчарко, млади овчарко!Нито ме пожар пожарил,нито ме слана сланила;снощи, овчарко, минахадо три синджила със робе:Първият синджир, овчарко,все тези млади девойки.Кога девойки заплачат,гора се с върше превива,широки друми метеше,девойки плачат и думат:- Боже льо, мили Божичке,тез наши тежки дарове,ткаени, недоткаени,белени, недобелени,кой ще да ги изткае,изткае, още добели?Кой ли ще да ги довеже,довеже, още дореси?Вторият синджир, овчарко,все тези млади невести.Кога невести заплачат,гората с шума опада.Невести плачат, нареждат:- Боже льо, мили Божичке,тез наши дребни дечица,сутрин без майка станали,за майка плачат и питат,дали е майка при крави,да беше майка при крави,телци не щяха да реват.Дали е майка на вода?Да беше майка на вода,котлите щяха да дрънкат.Третият синджир, овчарко,все тези млади юнаци.Кога юнаци заплачат,гора с клонове изсъхва.Юнаци плачат, нареждат:- Боже льо, мили Божичке!Тез наши църни биволи,прегнати, неразпрегнати,кой ще да ги разпрегне?Тез наши църни угари,орани, недоораникой ще да ги изоре?Таз наша бяла пшеница,сеяна, недосеяна,кой ли ще да я досее?
264
2
 
10
 
! Отговори
Amenhotep преди 13 години
ТОЛЕРАНТНО ПОБИВАНЕ НА КОЛКогато заповядаха на Радисав да легне се поколеба, а после, без да гледа ***, сякаш ги нямаше, се приближи до Плевляк и почти като на свой, му каза тихо и глухо: Слушай, заклевам те в тоя и оня свят, направи добро и ме прободи да се не мъча като куче.Плевляк се дръпна и му викна, сякаш се бранеше от този толкова свойски разговор: Сиктир, гяурино! Зер ти, такъв делия, дето царство рушиш, ще хленчиш като жена! Ще бъде както е заповядано и както си го заслужил.Радисав още повече сведе глава, а *** се приближиха и почнаха да му свалят абата : гърдите му се показаха раните от веригите, покрити с мехури и почервенели. Без да каже нито дума, селянинът легна, както му бе заповядано, с лице към земята. *** се-прибяижиха и първо вързаха ръцете му на гърба, а после по едно въже за глезена на всеки крак. Всеки опъна въжето към своята страна и широко разкрачиха нозете му. През това време Мержан постави кола върху две къси обли дървета така, че върхът му дойде между краката на селянина. Пое пояса си къс широк нож, клекна до осъдения и се наведе над него, за да разреже сукното между краката му и да разшири отвора, колът щеше да влезе в тялото. За щастие тази най-страшна част от работата на палача беше закрита от хората. Виждаше се само как вързаното тяло затрепера от краткото и незабелязано убождане се повдига до пояса, сякаш ще стане, но веднага, пада обратно и се удря тъпо о дъските. Щом свърши това, *** скочи, хвана дървения чук от земята и с него почна да удря долния *** край на каля с бавни и отмерени удари. Между два удара се малко и поглеждаше първо тялото, в което забиваше кола, а после двамата ***, напомняйки им да теглят полека и равномерно. Тялото на разкрачения селянин се гърчеше от само себе си; при всеки удар гръбнакът му се свиваше и изкорубваше, но въжетата го изправяха затягаха. Тишината от двете страни на реката беше такава, че ясно се различаваше и всеки отделен удар, и неговото ехо по стръмния бряг. Най-близките можеха да чуят как човекът удря чело в дъските и още един друг необикновен звук; но това не беше ни вопъл, нито ни предсмъртен стон, нито какъвто и да е човешки глас, а цялото това разпънато и мъчено тяло издаваше някакво скърцане и пукот, като плет, който тъпчат, или като дърво, което чупят. След всеки втори *** се приближаваше до протегнатото тяло, надвесваше се над него, проверяваше дали колът отива в добра посока и когато се увереше, че не е повредена нито една от важните части на вътрешността, връщаше се и продължаваше своята работа.Всичко това се чуваше малко и още по-малко се виждаше от бреговете, но краката на всички трепереха, лицата бледнееха и пръстите на ръцете изстиваха.По едно време удрянето престана. Мерджан видя, че на върха на дясното рамо мускулите се опъват и кожата се повдига. Той бързо се приближи и разсече на кръст това подуто място. Потече бледа кръв, отначало малко, а после все по-силно. Още два-три леки и внимателни удара и от насеченото място почна да излиза окованият в желязо връх на кола. Удари още няколко пъти, докато върхът на кола стигна до височината на дясното ухо. Човекът бе набит на кол, като агне на ръжен, само че върхът не излизаше през устата му, а през гърба и не беше повредил силно нито утробата, нито сърцето, нито дробовете. Тогава Мерджан захвърли *** и се приближи. Разгледа неподвижното тяло, заобикаляйки кръвта, която шуртеше от местата, колът бе влязъл и излязъл, и се събираше на малки локвички по дъските. Двамата *** обърнаха вдървеното тяло на гръб и почнаха да връзват краката за основата на кола. През това време Мерджан гледаше дали човекът е жив и внимателно разглеждаше лицето, което изведнъж бе станало подуто, по-широко и по-голямо. Очите бяха широко отворени и неспокойни, клепачите бяха неподвижни, а устата разтворена и двете устни вцепенени в гърч; между тях се белееха зъбите. Отделни лицеви мускули човекът вече не можеше да владее, затова лицето изглеждаше като маска.Иво Андрич, из Мостът на Дрина
263
2
 
1
 
! Отговори
Кан Крум преди 13 години
Долунаписаното от мен е взето от вестник "Декокрация" брой 244 от1998-09-11