Ембарго върху руския дизел от 5 февруари – какво ще се случи с цените?

По-висока цена на дизела ще се отрази буквално на всичко
Обновена: 31 яну 2023 11:09 | 31 яну 2023 08:40, Елка Василева
289
Ембарго върху руския дизел от 5 февруари – какво ще се случи с цените?
Снимка: архив, БГНЕС

Европа предприема поредната сериозна стъпка към намаляване на енергийната си зависимост от Русия и от 5 февруари налага ембарго върху вноса на дизел и други продукти, произведени от суров петрол в руски рафинерии, обобщава Асошиейтед прес.

Забраната идва след отказа за внос на въглища през миналото лято и на суров петрол от декември. Новото ембарго обаче носи рискове от ръст на цените на горивата, които и без друго скочиха след началото на руската инвазия в Украйна преди близо година.

Още по темата
"Пръскаме пари по пътищата, за да работим", казва Ханс-Дитер Зеделмайер от германската семейна компания за преводи "Раст райзен" (Rast Reisen).

Повечето неща, които хората потребяват, се транспортират с камиони, които се движат предимно с дизел. Горивото се ползва масово в селското стопанство, за градския транспорт и при индустриалното оборудване. По-високата цена на дизела ще се отрази буквално на всичко.

Може ли ембаргото да повиши цената на дизела?

Цената на дизела, както и на петрола, зависи от глобалния пазар. Европа може да потърси алтернативни източници, като например САЩ, Близкия изток или Индия. Ако този преход мине плавно, въздействието върху цените ще бъде временно и умерено.

Европа вече намали наполовина вноса си на дизел от Русия. Преди началото на войната половината от ползвания на Стария континент дизел идваше от Русия, а сега това се отнася за 27 на сто. В същото време американските доставчици увеличиха вноса от 34 000 барела дневно в началото на 2022 г. до 237 000 барела дневно през януари, по данни на "Стандарт енд Пауърс глоубъл" (S&P Global).

Еврокомисарят по енергетиката Кадри Симсон заяви, че пазарите са имали време да се нагодят към ситуацията, тъй като ембаргото беше обявено още през юни. През последните седмици вносът на дизел в Европа расте, което значи, че запасите се увеличават.

Налице е обаче един усложняващ ситуацията фактор. Г-7 обсъжда налагането на таван на цената на руския дизел по подобие на вече наложения таван на цената на суровия петрол. Целта е дизелът да продължи да има достъп до световните пазари, но приходите на Кремъл да спаднат.

Ако таванът проработи, както е замислен, дизеловите потоци ще се променят, като Европа ще намери нови доставчици, а Русия - нови клиенти, без това да доведе до недостиг.

Какво може да постигне таванът на цената на дизела?

Целта е бъде повторен ефектът от тавана на цената на суровия петрол, който практически забрани на западни компании да превозват руски суров петрол, чиято цена е над 60 долара за барел.

Русия обяви, че няма да продава петрол на страни, които спазват този таван, но намалялото търсене заради забавянето на световната икономика означава, че купувачи от Китай, Индия и други страни могат да получават руски петрол със сериозна отстъпка, което намалява приходите на Кремъл.

Подкрепени от скъпия петрол, цените на дизела се покачиха миналата седмица до 1000 долара на тон от 800 долара на тон в началото на декември. Цената на барел дизел по правило е с около 40 долара повече от тази на барел суров петрол.

Една от причините за поскъпването на дизела бяха зимните бури в САЩ в края на декември, които удариха рафинериите.

Какво ще стане, ако дизелът поскъпне?

Цените на горивата са основната причина за високата инфлация в Европа през миналата година, която забави икономиката и драстично намали покупателната способност на потребителите.

Цените на дизела в бензиностанциите през годината варираха между 1,66 евро и 2,14 евро за литър.

"Това е гигантско увеличение", казва Кристофър Шулдес, чиято фамилия вече трето поколение управлява германската транспортна компания "Шулдес спедишън" (Schuldes Spedition).

Компанията, базирана в малкото градче Алсбах-Хенлайн в провинция Хесен, разполага с 27 дизелови камиона и 50 служители. Тя вече е преоборудвала машините с по-ефикасни двигатели и е обучила шофьорите им как да карат, пестейки гориво.

"Ние сторихме всичко това, преди Русия да атакува Украйна. Нямаме повече възможности за оптимизация", казва Шулдес.

В опит да облекчи натиска на високите цени на дизела компанията опитала да договори по-високи цени с дългосрочните си клиенти. Някои се съгласили, други - не. Дори и в договорите да има клауза за ръст на цените, това става с двумесечно забавяне.

От "Раст райзен" отчитат ръст на цените на дизела между 12 и 25 на сто. И тъй като 15 от 25-те й автобуса са част от регионалния обществен транспорт, компанията не може автоматично и бързо да повиши цените, а ръстът, определен от властите, е "капка в морето", казва Зеделмайер.

Компанията вече е добавила 10-15 евро "дизелова" добавка към пътуванията до популярни дестинации като северния германски остров Зюлт и хърватското крайбрежие.

Какво може да се обърка?

Енергийните пазари гледат към Китай и се чудят кога втората световна икономика ще се възстанови от пандемичните ограничения. При ниското домашно потребление китайските власти разрешават на местните рафинерии да увеличат производството и износа. Но ако търсенето в Китай се увеличи, китайският дизел може да изчезне от световния пазар, което да предизвика недостиг и да вдигне цените.
(БТА)

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


289
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
160
9
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
"Но ако търсенето в Китай се увеличи, китайският дизел може да изчезне от световния пазар" - Не само, че ще изчезне, ами ще понат да вкарват яко от Русия.
159
9
 
20
 
! Отговори
179 преди 1 година
Кво? Ще ми каже някой, че всичко е ок в Германия? Че няма проблем? Как е 16 градусовата политика? Перфектна, ако искаш да измориш старите, нали?
158
12
 
25
 
! Отговори
Тенгри яко преди 1 година
Логически нещата ще се закучват още по-яко, защото това е нов вид "Берлинска стена" между Изтока и Запада, основата, на която се явява самата Украйна. Запада успя да я построи там. Ако руснаците, обаче превземат Украйна, шанса Берлинската стена да се завърне в Берлин става осезателно реална. Полша просто ще престане да съществува. Най-интересното е, че за нея, няма да плаче никой. Много криви били поляците;))))
157
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
То бензинка да беше, да минеш на газ поне, ама няма ... ХАХ! Камион на газ! То М класа АМГ 630ки на га им, че камионче ли да няма.
156
11
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Как е цената на тока в Германия? Добре, че не издумка някоя люта зима (въпреки, че аномалии с топъл ануари и много студен февруари, че чак до срадата на марс, са се случвали), че протестите във Франция, щяха да им се сторят леки в сравнение.
155
8
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
В Иран на бензинджийницата е под 2 стотинки литъра. Намате си на идея, колко яко вардят турците. Ако успееш с курса, да прекараш 3 тон в БГ си 10к на далавера.
154
4
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
"Това е Американска схема. Европа влезе в нея с 2та крака и сега обикновенните хора плащат цената. Липсата на лидери със собствена визия в европа е сериона." Сифа схема е ... койт разбрал, разбрал :)
153
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Сега поне ще има яйцапо магазините ... защото ще станат по левче и няма да може, да си ги позволим.
152
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До патриота възрожденец. Нямаш аналитично мислене . Това за руския дизели ембаргото не ни засяга нас българите. В България както си и ти подозирам , че си по голям соц. Тарикат от другите. И не се занимаваш с продукти , транспорт и услуги , че да ти трябва дизел. Населението 80% е в София , Пловдив, Варна и др. Градове. Не се занимават като германците с частни и семейни фирми. Било земеделие, ферми и др. В Германия се работи.
151
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
"Тя вече е преоборудвала машините с по-ефикасни двигатели и е обучила шофьорите им как да карат, пестейки гориво." - Това са абсолщщтни глупсоти. Всеки шофьор знае как се кара ефективно. "Ефикасни" машини са тези, кото не може да мъкнат тежки товари и да не ти се налага, да си на дълъг път с тях, особено през планините през зима.
150
5
 
19
 
! Отговори
Петко преди 1 година
Не е важно че дизела ще удари 5 лв нас това не ни бута. Важното е всички в хор да изповядваме като папагали Евро атлантически ценности и да се наваждаме ниско пред бащицата ни Америка. Амин!
149
9
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
***, ПРЕЗ НОСА Е ВИ ИЗЛЕЗЕ ТАЯ ВОЙНА! НИЕ ЗА 2-3 Г. ЩЕ СЕ ОПРАВИМ И ЩЕ НАМЕРИМ ДРУГИ ДОСТАВЧИЦИ, ВИЕ 200 ГОДИНИ ЩЕ СЕ ГОНИТЕ С МАААЙЙМУНИТЕ!
148
8
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
аааа! Радев, връщай руската нафта, иначе ще емигрирам в Руззия на евтина нафта!
147
7
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Я си карам колелото и ми дреме на сайдера. Само се чудя европейски , китайски или руски *** да си купя.
146
6
 
23
 
! Отговори
Топ преди 1 година
Това е Американска схема. Европа влезе в нея с 2та крака и сега обикновенните хора плащат цената. Липсата на лидери със собствена визия в европа е сериона.
145
5
 
22
 
! Отговори
хаха преди 1 година
САЩ станаха най-големият купувач на руски рафиниран петрол през Индия. САЩ традиционно са голям купувач на руски рафиниран продукт, наречен суров петрол (virgin gas oil - VGO). Сега, тъй като не могат да купуват VGO директно от Русия, те го купуват от индийски рафинерии, управлявани от Reliance Energy и Nayara Energy - а VGO от тези рафинерии е произведен от руски суров петрол. === След ембаргото-цените до небесата. Други ще си купуват. Честито аборигени!
144
3
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ебхти скапаните ес едно решение като хората не могат да вземат,да се разберат като хората и това ми били лидери,
143
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
"Европедалите пак купуват руски петрол, само, че през посредници, за по-евтино....." - Абе да ти кажа, ако и ние ги купувахме горивата с посредници, а не директно от Лукойл и на нас щеше да ни е по-евтино.
142
9
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Всички си продават дизеларниците на половин цена дори само да се отърват от тях.
141
5
 
23
 
! Отговори
Стефчо преди 1 година
Европата под Американски чехъл,скоро ще мине на стари гуми и палети за отопление. Това се казва "независимост" хихи...