Тунелът Евразия под Босфора: За 15 вместо за 100 минути

Дължината на тунела е 14,5 км, от тях 5,4 км са под вода
21 ное 2016 16:30, Елка Василева
63
Тунелът Евразия под Босфора: За 15 вместо за 100 минути
Снимка: архив, Reuters

Точно един месец остава до откриването в Истанбул на тунела Eвразия, който ще свързва Европа и Азия под Босфора.

Откриването на транспортната артерия, която наричат "тунела на века", е предвидено за 20 декември. Поканени са да присъстват ръководители от цял свят.

Турският президент Реджеп Тайип Ердоган и премиерът Бинали Йълдъръм ще открият тунела.

Траспортното съоръжение е част от мащабния проект Мармарай, който влезе в действие преди две години. Засега под Босфора се минава само по релсов път, но с пуска на 20 декември по тунела под Босфора ще могат да преминават леки коли и микробуси.

Преди един месец Ердоган инспектира съоръжението, като премина с кола от европейския на азиатския бряг на Истанбул.

Разстоянието между двата бряга на Истанбул между Казлъчешме и Гьозтепе, което сега се изминава с кола за 100 минути, ще се изминава за около 15 минути. Очаква се с това значително да бъде облекчен трафикът между двата бряга на Истанбул, който се осъществява през двата моста и поради това има големи задръствания.

Дължината на тунела Евразия е 14,5 км, от тях 5,4 км са под водата, най-голямата дълбочина под Босфора е 106 метра. Движението на автомобили ще се извършва в две ленти.

Капацитетът ще бъде от около 100 хиляди коли дневно. Цената за преминаване ще бъде в равностойност на около четири долара в турски лири, плюс ДДС за леките коли и шест долара плюс ДДС за микробусите.

Вентилационна система с два комина, единият на европейския, а другият на азиатския бряг, ще осигурява притока на кислород в тунела. 92 вентилатора с огромна скорост ще изчистват тунела от вредните газове. Вентилационната система на европейския бряг е била инсталирана на височина пет метра от морското ниво, за да не закрива силуета на историческия полуостров на Истанбул, в съответствие със закона за опазването на културно-историческото наследство. На азиатския бряг коминът е бил издигнат на височина 25 метра, за да не пречи на кардиологичния център Сиями Ерсек, който е най-високата сграда на брега.

По трасето ще има връзки с метролиниите и метробусните линии, свързващи пристанището Йени Капъ и ключовите точки Сарайбурну, Саматия и с летището на азиатския бряг на Истанбул Сабиха Гьокчен.

Евразия ще се свързва и с третия мост над Босфора Явуз султан Селим, който бе открит на 26 август тази година.

Изпълнението на проекта започна през 2011 година. Инвестицията е един милиард и 250 милиона долара. В строителството на тунела участват турски и южнокорейски фирми. 

/БТА/

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


63
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
18
7
 
19
 
! Отговори
ПАЗАРДЖИК преди 7 години
турците стояват тунели в бг неможе да строят един автобан до варна ха ха смешници
17
7
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Турция преодоля бедността и се замогна първоначално от масивната финансова помощ получавана в течение на много години от САЩ като важен съюзник в НАТО по времето на студената война. Също много важен беше прихода заработван от огромния брой турски гастарбайтери в Германия и западна Европа. По това време ние си хвърляхме парите да развиваме безперспективни и неконкурентноспособни производства играейки по свирката на СССР в пълна изолация от реалната световна икономика.
16
28
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
На вторият месец ще се срути.
15
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Ми, той вашият Станишев за толкова построи отсечката Карнобат- Бургас през 2005 г.!
14
5
 
42
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Милиард и 250 милиона за строежа на това грндиозно съоръжение! У нас, с тези пари щяха да направят 10км магистрала през полето.
13
27
 
5
 
! Отговори
ККК преди 7 години
До турчина80 милиона, ама 20+ от тях кюрди, които скоро ще са с държава :)
12
15
 
2
 
! Отговори
ККК преди 7 години
До турчинаможе би вместо развита искаше да напишеш разбита .... :):) простено ти е
11
8
 
4
 
! Отговори
KKK преди 7 години
До турчинаи кво обще има със заплатата или ти си някакъв *** и само пишеш без да има смисъл в писанията ти ?
10
17
 
8
 
! Отговори
KKK преди 7 години
До турчинаколкото и в чехия, тоест по твоята болна логика турция е раазвита колкото чехия :):) да, ама НЕ. Който турчин учи тук, забравя да се върне в просперираща турция :) .. що ли?
9
6
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Сто години не можеме да ги стигнем-особено в европейската част! Надолу из азията не съм бил,но с изключение на джамиите,всичко останало е по-европейско,по-чисто и по-подредено,отколкжто в ***,която даже изобразяват като клозетна инсталация от миналия век!
8
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Какво стана с битката за приватизацията на товарни превози на БДЖ.За къде бързат има да чакат на кап. Андреево.
7
0
 
3
 
! Отговори
до 4 преди 7 години
До Анонименбъдеща територия !
6
1
 
4
 
! Отговори
Ориентазия преди 7 години
голяма радост! да им се чудиш на англичаните колко са негативни към тунелите напоследък, един фаражовец искаше даже да го циментират техния.
5
18
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До Анонименград който е два пъти по голям от БГ, ако не може един 15 км тунел да построи .... за никъде не е, мурзилчо
4
1
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
От догодина започва строителството на четвърти мост свързващ Азия и Европа през Дарданелите. Очаква се мостът "Чанаккале1915" да е готов за 100 годишнината на турската република.
3
3
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Определено Ердоган не драпа за ЕС зарази еврофондовете. Справя се чудесно и без европейските пари. Каква може да е причината тогава да има такъв голям зор за влизане в ЕС?
2
6
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
мокрия сън на Тикватадали ще му дадат да клъцне само едното крайче на лентата на откриванетоте вече са приятелчета с Ердоган, Местан може и да го е уредил
1
4
 
38
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Кога ще ги стигнем тези изостанали азиатски племена?