Въпреки закона: Губим битката с шума на мотори, стари коли, камиони

Няма уреди за мерене на децибели, поне до 2023 г.
17 апр 2018 07:00, Александър Попов
59
Въпреки закона: Губим битката с шума на мотори, стари коли, камиони
Снимка: Булфото, архив

Законът за движение по пътищата е приет през 1999 г. и оттогава той е променян повече от 70 пъти, като последният ремонт е от януари 2018 г. И въпреки това постоянно има алинеи и санкции, които не се прилагат.

В него изрично е записано, че ревящите коли, мотори, камиони, които превишават нормите за шум, трябва незабавно да бъдат спирани от движение, а водачите им - глобявани. Но всичко остава на хартия. Причината - липсват устройства, които да "ловят" наднормените децибели. И проблемът ще бъде решен едва след 2023 г., пише в. "Сега".

Проверките за шумните автомобили трябва да се извършват от КАТ и на пунктовете за технически прегледи. Оказва се обаче, че масово пунктовете за прегледи в страната не разполагат с шумомери, а за всички пътни полицаи в страната са закупени 5-6 мобилни устройства.

Още по темата

Което означава, че почти никой не следи за т.нар. шумово замърсяване по булеварди и централни улици. Парадоксалното е, че властите в България изобщо не бързат да решат проблема. Публикуваните за обществено обсъждане промени в наредбата за периодичните технически прегледи предвиждат пунктовете за технически прегледи задължително да бъдат оборудвани с шумомери, но след 2023 г.

В Закона за движение по пътищата пише, че прегледът на превозното средство задължително обхваща и нивото на шума и изправността на шумозаглушителните устройства. Когато МПС-то е неизправно - включително и когато съдържанието на вредни вещества в изгорелите газове или шумът са над установените норми, то се спира от движение до отстраняване на неизправността.

Пак според действащия закон специалистите, които извършват техническите прегледи, могат да правят "субективна преценка" за нивото на шум, т.е. мерят "на ухо" децибелите, и да прегледат дали гърнето и ауспухът са налични и добре закрепени. И тъй като шумомерите ще станат задължителни чак след 2023 г., излиза, че още дълго борбата с високите децибели ще се изчерпва с епизодични акции на катаджиите, които от време на време с няколкото мобилни шумомера ловят участници в нощни гонки.

Според доклад на здравното ни министерство особено високи са шумовите нива в градовете Пловдив, Варна, Русе, Бургас, Стара Загора, Велико Търново, Враца, Габрово, Сливен, Кюстендил, Дупница, Хасково, където "утежнената акустична обстановка" създава здравен риск". Във връзка с голямата плътност на застрояване и гъстота на обитаване София остава лидер по рискова шумова експозиция на населението, сочи анализът.

Според Световната здравна организация шумът от трафика на превозни средства е опасност № 2 за здравето на градския човек след отровения от мръсни газове и прах въздух.

Шумът е доста подценяван у нас проблем, а той причинява стрес, нервна преумора, вдигане на кръвното, сърдечно-съдови болести и т.н. По данни на Евростат всеки десети българин, живеещ в градска среда, се оплаква от високи децибели, като освен бученето на трафика и рева на моторите проблеми създават и шумните съседи и околните заведения.

Преди дни вицепремиерът Валери Симеонов обяви, че скоро ще предложи закон за борба с шума, в който ще има жестоки санкции за нарушителите - от порядъка на стотици хиляди левове. Симеонов обясни, че законът ще е за всички видове шум, не само за гърмящата музика от нощните заведения, срещу които той лично поведе война. А контролът щял да бъде съсредоточен само в МВР, защото сега с това се занимавали различни органи и битката с високите децибели не е ефективна.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


59
Още по темата: моторикамионишумколи
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
18
1
 
7
 
! Отговори
МАФИЯ КАТ преди 6 години
МАФИЯТА КАТ И ГЕРБ
17
7
 
28
 
! Отговори
Емилчо Лаков преди 6 години
Ако мотористите не могат да вдигат джангър, 80 процента ще се откажат от моторджийството. Това е комплексна тръпка, съчетаваща удоволствието от самото каране, и съзнавнието, че обикновен пъпчивец като теб може да предизвика такива промени в околната среда, да кара всички да се обръщат, за ги стресира с грохот, да ги буди по нощите, абе обощено казано, да караш мотор, почти сигурно си комплексар от висока класа.
16
4
 
15
 
! Отговори
Илия Пенев преди 6 години
Съседката ми отдолу под нас в кв.Лозенец, София като се напие и дрогира започва да удря по тръбите на парното и да вдига шум! Прави го почти всяка вечер наложи се да подам жалба за психически тормоз в полицията! Сега полицаите я затвориха за 24 часа и като се върна бе кротка като агънце. Снощи пак се разтропа и ще взема пак да се обадя да я приберат на топло!
15
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
И питам азКой им дава разрешителните на пунктовете за ГТП след като нямат нужната апаратура?Аз като си правих една барака-гараж минах през 5-6 различни гишета и накрая ми писна го струпах без разрешителните- ако направят нещо проблем ще го бутна.
14
14
 
8
 
! Отговори
Боби от Бобовдол преди 6 години
Има много проста мярка срещу старите коли. Държавата да направи притежаването на автомобил да не е по джоба на човек с под 2000 лв. на човек в семейството. Само че ще избухне революция, българина може да го унижаваш цял живот и няма да гъкне, но за колата е готов да убива.
13
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Кое му е сложното ?Аз съм си инсталирал безплатно приложение шумомер на телефона :), не че има някаква правна стойност но и това е ориентир. 50-100 лв са дори скъпи, сигурно на количество ще са и по евтини. Те искат сигурно някаква прецизна супер станция за крадене на още пари, ненужно. То е явно че и с обикновен шумомер и предизвикано чувство за дискомфорт може да се глоби, но на някой не му се иска да мине евтино ... Да си разболяват техните деца ако щат...
12
9
 
20
 
! Отговори
Шопа преди 6 години
Не знам в кой свят живеете, но хората няма как да си купят нови коли. Тези коли на по 20/30 години са по джоба на българина. А това за замърсяването, шума и др. са глупости на разни НПО та дето смучат пари и отчитат дейност. Нали не ми казвате, че когато Кремиковци и ТЕЦОВЕ на мазут са бълвали сажди и облаци дим, оловен бензин, 50 % печки на твърди гориво и други подобни е бил по чист въздуха. Айде спрете се и не бъдете по големи светци от Папата щото сте смешни.
11
3
 
15
 
! Отговори
има и по-важно преди 6 години
Всичко е важно, но за управляващата клика от 30 г. насам най-важното нещо е собственият джоб. А най-трагичното е , че сами ги избираме и на новите избори пак ще изберем същите, с уродливото оправдание---ми, то няма за кой... Така ни се пада. Негодното изчезва, само Боко Тиквата, Хидроинженера Доган и Честната Нинова остават.
10
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Законите у нас са фасада, за пред ЕС. Има ли закон у нас, по който да се прилагат каквито и да било превенция и контрол. Няма, няма и да има. Заплатите и така си вървят, че даже се и повишават.
9
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Че кой закон се прилага в ко..ата!?!
8
1
 
28
 
! Отговори
Кое му е сложното ? преди 6 години
Един шумомер струва 50 - 150 лева.
7
3
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Почти 80% от моторите у нас са с празни ауспуси. От тях е извадено всичко, за да вървят по-бързо. По сервизите свободно се продават и монтират спортни гърнета за коли шумът от които е много висок.
6
9
 
16
 
! Отговори
Ангел преди 6 години
Махнете паветата от булевардите!
5
2
 
18
 
! Отговори
А въй преди 6 години
То законите са между другото
4
5
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
ами осигорете пари за нови исксн 30000 отде да зема от луната
3
14
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Мойта е шумна , пуши , 350 коня ама си плащам
2
2
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
на мен пък малоyмната ми съседка тича с токчета по теракота в 6:30.Всякакви психари има.в София има много диви селяни те обожават около тях да се тропа,гърми,трака,блъска шуми чалга да бичи изобщо да има дразнещ и постоянен шум.и на срането му викат 'тропане' аристокрация разбираш.
1
1
 
12
 
! Отговори
шматка преди 6 години
Като говорим за шумни коли точно тези с бурийте закона не ги Фаща.