Ново проучване: Старите коли са по-екологични от новите

Това се дължи на масовото производство и свръхпотреблението
18 окт 2021 21:52, Нели Христова
44
Ново проучване: Старите коли са по-екологични от новите
Снимка: Pixabay

В световен мащаб тече надпревара за намаляването на въглеродните емисии и забавянето на климатичните промени. Една от основните политики е свързана с премахването на автомобилите с ДВГ и пенсионирането на по-старите коли, неотговарящи на новите еко-норми. Основното мерило е ниското количество или липсата на вредни газове. Според политици и активисти, колкото по-бързо осъществим прехода към алтернативни горива, толкова по-добре за околната среда. Но дали това е така? Ново изследване от Япония разкрива много по-различна реалност, предава ScienceDaily, цитирано от Dir.bg

Използването на коли с бензинов двигател и с нисък разход на гориво за дълъг период от време, би намалило емисиите на въглероден диоксид значително повече от рязък преход към превозни средства, задвижвани посредством алтернативни горива.

"Колкото по-често сменяме колата, толкова повече въглероден диоксид се отделя. Това няма да се промени ако колите са електрически, защото щом търсенето на нови автомобили се усили, ще се увеличат и емисиите от производството им", заявява Шигеми Кагава, професор в Икономическия факултет на университета Кюшу и ръководител на изследването.

Подмяната на автомобили е особено бърза в Япония. Средно, животът на една кола в страната, от производството до завършването й в автоморга е 13 години. Времето, което първият собственик прекарва с чисто новата си кола, е само седем години.

Тези тенденции се дължат до голяма степен на масовото производство, свръхпотреблението и затегнатите регулации над по-старите автомобили.

"Въглеродният отпечатък на автомобила не е само горивото, което той използва. За да се произвеждат коли с алтернативно гориво, целящи намаляване на емисиите от шофиране, са необходими добив на ресурси, производство на суровини, автофабрики и мегаконтейнери за транспорт. Всички тези точки във веригата произвеждат CO2", заявява професор Кагава, допълвайки, че малкият жизнен цикъл на автомобилите влияе зле на околната среда.

Използвайки данни от икономически статистики, учените провеждат изследване за новорегистрираните и употребявани коли в Япония, в периода 1990-2016 година, проучвайки как действията на собствениците влияят над въглеродния отпечатък.

Резултатът показва, че ако колите бяха останали на пътя за 10% повече време, преди да бъдат бракувани, общия отпечатък от превозните средства щеше да намалее с 30,7 милиона тона за периода, или с един процент.

Това е така, защото намаляването на производството на нови коли спестява повече емисии, отколкото предвиждането на съществуващи вече автомобили.

"Това означава, че можем да намалим емисиите на въглероден диоксид, като просто запазим и използваме автомобилите си за по-дълъг период от време", заключва професор Кагава.

И тъй като главният кандидат за нов, по-екологичен начин за придвижване са електрическите коли, не трябва да забравяме, че производството на батериите им не просто е скъпо, но и включващо множество ценни и редки елементи. Наред с това животът им е от 2 до 11 години.

Твърде малко са моделите, успяващи да навършат 10 години, без батерията да влоши драстично характеристиките си. След това електромобилът трябва да се изхвърли или да се предприеме скъпоструваща смяна на батерията.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


44
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
17
2
 
41
 
! Отговори
Факт преди 2 години
То отдавна е известно, че като цяло електрическите коли замърсяват повече от колите с ДВГ, но японците са се сетили и за други фактори.
16
40
 
1
 
! Отговори
Никола преди 2 години
Това е шега, ако терминът фейк нюз има лице, това сте вие. Не ви ли е срам, бе.
15
37
 
7
 
! Отговори
Глупост преди 2 години
Особенно старите дизели без катализатор са най екологични. Абе кой ви кара да пишете такива невярни щуротйи?
14
0
 
39
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Зелените талибани фучаха, когато някой сравни емисиите на дизел и електричка от производството до края на експлоатацията. Ако някой сравни електричка с кола на метан, зелените сигурно ще се мятат от мостовете.
13
6
 
23
 
! Отговори
Трудовакъ, до № 14 преди 2 години
Не ставай смешен. Колите и каруците са в миналото. Не плачи за тези 12 милиона работници, ти нали не си един от тях. Те няма да останат без работа, просто ще работят по-малко, но по-качествено. Проблемът е в качеството на новите коли (с изкл. на "Ролс-Ройс", който се произвежда ръчно). Те са най-деликатно казано некачествени, правят водачите чест посетител в сервизите за неща, които се чупят през година-две, вместо през 6-7 години. Потребителите не получават високо качество, а лъскав ***...
12
0
 
29
 
! Отговори
ПорЦелан преди 2 години
Оловните акумулатори се рециклират почти на 100%. Примерно 95% от оловото в новите акумулатори е от рециклирани стари батерии. За Лития не съм сигурен.
11
1
 
41
 
! Отговори
кървави тесли преди 2 години
електрическите автомобили са "кървави". Те са произведени с експлоатацията на детски труд в мините за редки метали в Африка за производството на техните батерии.
10
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Най вредното производство в един автомобил е на акумулатора
9
13
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 13.Ми тогава да спрат да прозвеждат нови коли. Каквото се е произвело произвело. От сега нататък само резервни части. Какво толкова че около 12 милиона работници, наети по някакъв начин в автомобилостроенето ще останат без работа. Направо да се връщаме към коне и каруци. Още по добре.
8
2
 
56
 
! Отговори
Трудовакъ преди 2 години
В Уругвай, страната с най-голям процент бяло население, се процедира именно като се насърчават хората да си поддържат колите-данък МПС постепенно спада и след 25-тата година данък не се дължи. Прегледите са задължителни и строги и там пушещи коли няма. Тези, които през две-три години си сменят колите са много богати и за тях данък МПС е впечатляващ. Уругвай не произвежда коли и не насърчава изтичането на национален доход навън. Уловените да продават некачествени горива се наказват със затвор...
7
6
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Това доказва само че катализаторите и филтрите им са добри ....Само дебииили биха се водили по акъла на идиооотче като грета и да гласуваш за комунисти и екотъпанари
6
17
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
И 30 годишните дизели без катализотори и филтри ли? Акде стига глупости, дишаме л.айна, а щели и да ни глобяват затова..
5
1
 
17
 
! Отговори
драскач на ТИМ преди 2 години
Като сравняваш прос.титутка с журналист се убеждаваш че мисирките са много по без морални и тъ..пи
4
1
 
15
 
! Отговори
Карък преди 2 години
Тюх! Е ся аз що си продадох старата кола и си купих нова, да ме пита човек?Язък за барута!
3
3
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ако ще и 10 пъти да ги намалите, ако 20 пъти повече се кара и то не леки коли а сувове все тая, елементарна математика е и този ЕС се превърна в пародия на съюз, правила и няма бъдеще в този си вид ако не се реформира веднага.
2
0
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Раво г-н кагава, но всички играем по свирката САЩ с наместник в Европа - ЕС така, че надали вашето проучване ще фане декиш много политици използват климата за да трупат рейтинг..
1
13
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Със сигурност не става дума за нашите стари коли, с изрязани катализатори и фап-ове. Те са извън секви измервания и уред не ги хваща.