Парите за образование нарастват, качеството на обучение се влошава

Във ВУЗ-овете все още залагат на консервативни подходи
Обновена: 23 дек 2022 20:05 | 23 дек 2022 19:20, Анисия Иванова
41
Парите за образование нарастват, качеството на обучение се влошава
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Образованието в България не само е в застой, но по някои индикатори дори оставаме още по-назад от нашите европейския партньори. Парадоксално е, че на фона на това разходите за образование нараснаха изключително много през последните години, инвестираме изключително много и в обучение и квалификация на учители, и в инфраструктура, като сме привлекли големи суми от европейски средства. Очевидно тяхното усвояване не води до подобряване на състоянието на образователната система, нито от гледна точка на това тя доколко успява да задържи и включи децата в нея, нито доколко тя им дава качествено обучение и умения да бъдат успешни в живота и в работата си. Това каза Златка Димитрова, координатор на Сдружение "Образование България 2030", в предаването "Бизнес старт” с водещ Роселина Петкова.

"Виждаме стъпки назад и опити някои добри практики да бъдат заличени. Пример за това е премахване на атестацията на учителите или въвеждане на мандатност за директорите. Това не са добри решения и водят до допълнителен застой в образованието”, смята гостът.

По отношение на появяващата се периодично идея за въвеждане на мандатност за директорите на училища, експертът коментира, че е това изключително популистко нерешение на проблеми, които би трябвало да бъдат решени с други средства. Не може да инвестираме в подготовката и обучението на управленци и след това да ги махаме, въпреки инвестицията, която сме направили. Едва ли в бизнеса има такава практика да се инвестира във висш ръководен мениджмънт и след пет години да се отстраняват тези хора от длъжност въпреки техните постижения, каза събеседникът.

Според Димитрова това би въвело хаос в системата и противоречи на добрите световни практики.

Коментирайки необходимостта от въвеждане на нови преподавателски методи в образованието, Димитрова посочи, че методите трябва да бъдат такива, които да овластяват ученика. Ученикът трябва да бъде активен, а учителят трябва да бъде негов ментор.

„Вече има много учители, които правят по-интересни уроци, събират различни предмети и помагат на децата да работят върху проблеми и да намират решения на тези проблеми през призмата на учебното съдържание”.

До момента голяма част от учителите не са били обучени или нямат подкрепата, за да могат да използват STEM методите, въпреки че всички знаем, че това е пътят, към който в бъдеще ще се стремим, сподели Димитрова.

За да стане това, трябва да се промени подходът на обучение в университетите, които подготвят педагогически специалисти. Там все още залагат на консервативни подходи, които не подготвят учителите, нито да работят иновативно с учениците, нито да работят в по-предизвикателна среда, например с ученици от нисък социално-икономически статус.

Въпреки че се изразходват милиони средства за квалификация на учителите всяка година, все още не виждаме резултати върху методиката, която се използва в училище.

"Трябва да се създаде механизъм, който да гарантира качеството на тази квалификация. Не просто, че учителите са се обучавали и това обучение е било отчетено, а да търсим ефекта от него, включително върху компетентностите на учителите, но и върху резултатите на учениците”.

Още за методиката на съставянето на учебните програми и какви промени трябва да залегнат в тях може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


41
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
11
0
 
5
 
! Отговори
Неефективната БАН преди 1 година
Качеството на работата в БАН се влошава още повече, макар че през последните 78 години всяка година хората си казват, че не може да стане още по-лошо, ама става.
10
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
не стават даскалите, не стават и учебниците, въобще по-добре човек да се самообразова, желанието е всичко , университета те занимава с класификация на неприложно знание, а хлеб треа се яде на 3 часа, те искат да зубриш 100 теми и чертежи , а не ти плащат едни витамини да си възстановиш нервната система от стреса дори
9
0
 
6
 
! Отговори
Иванов преди 1 година
Да се разглежда образованието отделно от цялостния живот в страната е най-малко сюрреалистично. Няма как да мотивираш човек за по-висока степен на образованост, след като живота му поднася свята гнусота. С малки изключения не успяват най-образиваноте, а тези, които най-скъпо продават труда си. Всяка година около 60 хиляди ученици завършват средно образование. Какво би станало, ако всички решат да се обучават за Ай-Ти? Кой тогава ще до машините, ще заварява или ще се обучава за инжинер?
8
0
 
1
 
! Отговори
Христо Христов преди 1 година
Но пък има банани.
7
1
 
7
 
! Отговори
та така преди 1 година
по цел ден у фейсо , клипове как някой/я малтретира друг/а , цигарки , биричка ,,,, за кво обучение говорите
6
6
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Лошото образование е един от факторите за високата емиграция.
5
6
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
И със здравеопазването е така, просто трябват реформи. ГЕРБ, ДПС и БСП е ясно че реформи не правят, имали са възможности да правят.
4
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Aми тука е така: колкото повече плащаш накого, толкова по-малко работи.
3
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Глоби, ***, глоби. Ха отрочето ти само е мръднало непозволино в час - и удръжка от заплатата ти. Хората отдавна го практикуват. Другият генерален проблем освен безнаказаността на ученика са абсурдните учебни програми, наложени ни от МОН"мъдреците" - Шекспир и теория на вероятностите в 8 клас, биология като за първи курс в Медицинска академия...
2
0
 
4
 
! Отговори
Иван преди 1 година
"нарасват" ???? Сериозно ли, драги списвачи?
1
2
 
10
 
! Отговори
Това категорично преди 1 година
Не е вярно. Който си учи знае. Вие какво искате? 32 г. умишленото съсипване на образователната система само с едно щракване с пръсти да да изчезне. За 1-2г. да убедите младите хора, че грамотните и можещите е нормално да печелят повече и да живеят по добре. Има какво още да се направи. Трябва време.