Снимка: Upgrade U
|
Когато преди почти три години, през есента на 2012 г. 18-годишните тогава Стефка Йотова от Ботевград и нейната връстничка от Своге Людмила Паунова се срещат в Техническия университет, двете студентки по стопанско управление не подозират, че може стартират съвместен бизнес. "Веднага се сдушихме – имаме общи идеи и разбирания за нещата", спомня си днес Людмила.
И когато техни преподаватели в университета им казват за конкурсите за учебни студентски и ученически компании на Джуниър Ачийвмънт, двете не се колебаят дълго, преди да се пробват.
Новата им идея, в която безспорно се крие бизнес потенциал, отново е свързана с децата. Става дума за пренасянето на мотиви от народни приказки върху спално бельо за малчугани, като по този начин различни герои от българските народни приказки ще приспиват децата. В идеята се крие и социална отговорност, защото по този начин уникалните завивки могат да направят българските приказки още по-интересни за децата и да им предадат народната мъдрост, с помощта на която да формират моралните си възгледи.
„Идеята ни хрумна спонтанно, докато седяхме в университета до един прозорец и мислихме какво можем да направим. Започнахме брейнсторминг за нови проекти. Решихме да заложим на социалното предприемачество. Преди няколко месеца бях по един проект за социално предприемачество в чужбина, където видях много интересни идеи, които хем помагат на обществото, хем са доходоносни. И там имаше подобен чаршаф с изрисувани насоки и указания за това как се гледа бебе. Така ние доизменихме идеята, като първоначално смятахме да нарисуваме приспивни песни, но след това решихме, че с приказки ще се получи по-добре“, пояснява през усмивка Стефка.
Двете момичета възнамеряват да показват в проектите си само български приказки, и то по-малко известни, за да ги популяризират и направят отново актуални. По този начин децата се запознават с традиционни герои от българския фолклор, но приказките не са под формата на хартиен носител с цената на изсечени дървета, или на електронен носител, който изморява очите.
„Ако заложим на това да правим чаршафите ръчно, каквато е идеята ни, това ще се превърне в бутиков продукт. А за такъв има и целева аудитория - частни детски градини, в които родителите държат на доброто образование, на грижите за децата, на това да се ползват еко и био продукти. Смятаме, че ако с някоя от тях започнем съвместна дейност и поне пробват, нещата ще се получат“, твърди Людмила, която е по-творческата натура от двете.
Upgrade U не се нуждае от сериозни начални инвестиции. Двете момичета няма да наемат персонал, защото ще изрисуват спалното бельо сами. Поне първоначално няма да им трябват и средства за наеми, тъй като ще продават стоката си онлайн. Предвиждат и възможността евентуално да изложат някой експонат в арт кафета и други места, където може да се срещнат изложени творби. Първоначално няма да се нуждаят и от високи инвестиции в реклама, като ще заложат предимно на онлайн популяризация, социални мрежи и маркетинг от уста на уста.
„Засега имаме прототип, който показваме пред избрана аудитория, както и идеи и скици за следващите ни чаршафи“, казва Стефка. Двете могат и да експериментират допълнително, като например на един спален комплект, за чието изрисуване са нужни около пет дни, да има изрисувана не една, а поне две приказки.
„Да си успешен предприемач за мен значи да започнеш от нищото нещо, за което смяташ, че има перспектива. Но с достатъчно труд, познания и правилни контакти да успееш да реализираш нещо полезно“, добавя пред Investor.bg Стефка. Тя е благодарна на Джуниър Ачийвмънт за контактите, за обученията по презентационни умения и за подкрепата като цяло. „Това бе много ценен опит, който ще запомня“, твърди младият предприемач.
В началото на юни Стефка и Людмила спечелиха почетното второ място в Националното състезание на Джуниър Ачийвмънт България за "Най-добра учебна компания за студенти". А ние им пожелаваме успех в опита им да пренесат героите от народните приказки на хиляди детски чарщафи.
Вижте проекта им в галерията на Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase