Ден за историята: 55 години от първия български презокеански полет

Вижте архивни кадри от изпращането на "Ил"-18
11 апр 2019 07:00, Красимир Ангелов
31

Снимка: БТА

На 11 април българската авиация отбелязва нова значима годишнина. На тази дата се навършват 55 години от първия презокеански полет на Българската гражданска авиация, изпълнен с нововъведения в България въздушен лайнер "Ил"-18.

Полетът от София до Лима, Перу, е осъществен през 1964 година от екипаж в състав Иван Иванов - главен пилот, Андрей Иванов - командир на самолета, Йордан Песаров - пилот, Павел Игнатов - борден инженер, Серафим Колчев - борден радиотелеграфист, Тома Тодоров - щурман, Господин Господинов - щурман, Мария Иванова и Славка Григорова - стюардеси, Петър Петров - наземен инженер по двигатели.

Дължината на полета е 16 123 км., а маршрутът е София - Париж - Дакар - Расифе - Асунсион – Лима. БТА публикува архивни кадри от изпращането на първия полет.

Всъщност, пътниците на борда не са случайни. През 1964 г. световното първенство по баскетбол за жени се провежда в Перу, а българският национален отбор се класира за финалите. Възниква обаче сериозен проблем – как да се стигне до там. Българското правителство търси съдействие от Югославия, която по това време е имала самолет, който е можел да прелети до Америка. Двете страни обаче не се разбират. По-късно България получава още няколко отказа.

Замисля се вариант, чрез който българските баскетболистки да бъдат превозени с български самолет. Съветските авиоконструктори обаче категорично забраняват подобен опит. Въпреки това, българските летци Андрей Иванов, Павел Игнатов и Господин Господинов поемат  премерен риск и осъществяват полета с модерния за времето си ИЛ-18.

Освен нашите момичета, за първенството в същия самолет летят и отборите на Югославия, Чехословакия и Франция. Събитието е впечатляващо и получава широк отзвук в българските и световните средства за масова информация.

През 2012 г. на тържествена церемония на „Дондуков“ 2 тримата летци са наградени лично от президента Росен Плевнелиев с орден "За граждански заслуги".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


31
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
23
0
 
0
 
! Отговори
Георгиев преди 4 години
до АнонименПрофесионално изказване на грамотен, знаещ и пишещ ,,Кофчег"Та мисълта ТИ......
22
4
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
От РУСКАТА википедия - от 800 произведени самолета, 100 са паднали и над 2500 човека са загинали с него. Та мисълта ми е, че е статистиката му е по-зле и от на "летящия кофчег" - боинг 737 макс 8
21
3
 
8
 
! Отговори
ПроСоТо преди 5 години
колкото и да злословим за ония години ФАКТ е,че ТОГАВАШНОТО "бкп",вероятно защото беше командерено от Живков,направи изостанала земеделска България една съвременна индустриално-земеделска страна...И ТОВА НЕ Е КЛИШЕ,А ФАКТ!!!!!!..уви,за 3-4 десетилетия..Странното е,че за СЕГАШНАТА РАЗРУХА се нарочва същото това "бекапе",което ни въздигна от балканщината....та:-Или некои лъжат яко,или ние спим и вървим по гайдата на същества,които както се изрази Тато:-"Искат да унищожат България,да я нема"
20
6
 
9
 
! Отговори
Балканджия преди 5 години
Машината, с която са летели - Ил-18В, сер. номер 182005602, регистрация LZ-BEM - се разбива при Москва на 3 март, 1973 г., като загиват всички 25 човека на борда (17 пътници и 8 души екипаж). Това е една от 5-те катастрофи на Ил-18 в цветовете на Балкан. Като цяло, след Аерофлот, които са ненадминати в това отношение, българската гражданска авиация през 60-те и 70-те е най-смъртоносната в целия източен блок.
19
4
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
55 години от ПЪРВИЯ, български, презокеански полет! Браво!А колко от последния? Че те, презокеанските, си заминаха с БГА Балкан!Да благодарим на демократите и Гад Зееви!
18
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
55та година американците/англичаните/французите/германците са летели през океана вече милион пъти в сравнение с нас. А кога е драсната клечката на първия български кибрит? Кога се е навило първото руло българска тоалетна хартия?
17
2
 
5
 
! Отговори
до 11 преди 5 години
До popiТо пък през 1964 г. едни турбоджетове... били са по-несигурни от витловите, които са били в апогея си.
16
4
 
10
 
! Отговори
Ozzy преди 5 години
Руската (съветската) гражданска авиационна индустрия винаги е била на светлинни години от американската. През далечната 1964 г. голяма част от световните големи авиокомпании летят с Boeing 707, който има достатъчен пробег за полет над Атлантика. Руснаците нямат нищо конкурентно насреща. Всъщност, те и до ден днешен не успяха да създадат конкурентен пътнически самолет.
15
4
 
7
 
! Отговори
до 2 преди 5 години
До Жо 2А сега "суверинитетът" какъв е? Като ни каже Брюксел краставиците да са прави, гледаме само такива, а кокошките трябвало да са щастливи.... но не казват населението да е щастливо!??
14
7
 
8
 
! Отговори
Емо преди 5 години
До Жо, не разбираш ли, че и днес членството н ЕС е отказ от част от националния суверенитет. Положението е това: независим, горд и гладен, с 1 лв. на ден заплата, или си част от политическа и икономическа общност. Всъщност Чърчил и Рузвелт подариха България на СССР. Живков го предлагаше, вярно, защото знаеше че няма и да се приеме. сега като всички министри са на заплата и от САЩ, какво ще кажеш? Поне по онова време бензина беше 50 ст (по-късно 1 лв), хляба и млякото бяха 36 ст.
13
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Колко от нашите спортистки са имигрирали?
12
3
 
4
 
! Отговори
Таню преди 5 години
Три деня път с камИЛи :)
11
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Даже и френския отбор се е качил на тоя самолет
10
18
 
18
 
! Отговори
popi преди 5 години
Това показва за какви "умни" глави става дума. Качват национален отбор, на ненадежден самолет, който дори производителите казват, че не е пригоден за подобен полет. Типичната ситуация за "оня" хубав строй.А по това време по света са летели турбоджет самолети, пълна трагедия!
9
2
 
13
 
! Отговори
Да преди 5 години
обясня на дописниците. Авиатор е всеки, който работи в сферата на авиацията! Летец е всеки, който се намира на борда на издигнал се летателен апарат! Тези, които водят машината в хоризонтална и вертикална плоскост са ПИЛОТИ! Толкоз!
8
9
 
18
 
! Отговори
Авиоексперт преди 5 години
Специално ИЛ-18 е такова нескопосано хрърчило, дори за времето си. Що народ измря с него - Паша Христова точно с тая кръстачка си отиде. Самолетът има изключително небалансирана аеродинамика, двигателите му са слаби за времето си (витлови), тягата е недостатъчна. Повече от половината катастрофи с ИЛ-18 са поради технически причини.
7
4
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 6 прости му господи,той не знае какво говори
6
18
 
17
 
! Отговори
колапс преди 5 години
Вярно ли преди 55 години БГ е имала над 220 летища ,а сега има само 3-4 летища!?
5
21
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
С такива безмислени "новини" ви отвличат вниманието от случващото се в България. Българинът е наивен и кълве на такива евтини трикове.
4
6
 
25
 
! Отговори
Аз да ви преди 5 години
До ЖоА сегашното (цветущо) състояние със кого е свързано?