Диана Русинова: Трайно е усещането, че при строежа на пътища се пести

Никой в България не се трогва, че нещо не е проектирано правилно, допълни експертът
Обновена: 8 мар 2023 09:56 | 8 мар 2023 09:56, Красимир Ангелов
82

Проблемите с качеството на пътното строителство у нас отново са сред основните теми в обществото. Големият проблем в строителството и нередностите в целия пътен сектор е в начина на възлагане и контрол на строителството на пътищата, изрази мнение регионалният министър Иван Шишков. Съгласни ли са с това твърдение пътните експерти?

"Няма как да не се съглася с тези твърдения като виждаме, че участъци, построени преди 5-6 г., са в лошо състояние. Проблемът не е само в проектирането, но и в контрола", заяви експертът от Европейския център за транспортни политики Диана Русинова в студиото на "България сутрин".

Още по темата
Тя е категорична, че трайно остава усещането, че при строежа на пътища се пести и има неадекватно поддържане.

"Всичко се случва, защото може. Никой в България не се трогва, че нещо не е проектирано правилно, че се краде. Само Европейската прокуратура реагира. В България единственият критерий през последните години стана този за най-ниска цена. Другият - оценка на техническото предложение, също е хлъзгав", добави Русинова.

Още през миналата година са дефинирани 5 основни проблема, свързани с некачествените пътища в страната, обобщи председателят на УС на Научно-технически съюз по транспорта инж. Ясен Ишев.

"Нашите пътища се амортизират толкова бързо, защото имаме остаряла нормативна база, която изчислява пътните конструкции. Тя е от 1987 г, с последна редакция от 2003 г. Второто е товарите, които изчисляваме, те са с около 40% по-високи. Автомагистралите се изчисляват за 11,5 тона на ос, в момента минават над 15 тона на ос. Нашите пътища не се строят качествено и при спазване на технологията, има занижен контрол и няма адекватно поддържане", заяви инж. Ишев пред Bulgaria ON AIR.

Експертът е категоричен, че е нужна законодателна промяна. Също и, че критерият "най-ниска цена" не е най-добрият. Препоръча да се проверяват търговете и кой ги печели.

"Виждаме, че едни и същи изпълнители са на големите инфраструктурни обекти и качеството не е добро. Надзорът няма ангажимент да ходи и да проверява как са вземани пробите. Ако това се въведе, дано в тази посока да се подобри качеството", коментира инж. Ишев.

Диана Русинова съобщи, че са направени щателни проверки на пуснатия за движение тунел при столични квартал "Люлин".

"6 проби са взети от тунела, всяка една шахта сме я измерили, нито една не тропа. Денивелацията е до 2 см, шахтите са изградени с много старание, надзорът там, ако сега го повикате, ще каже какво е правено в това съоръжение. Огледахме и за течове, имаше и такива спекулации, огледахме осветлението със специален уред, светлоотразителност на маркировка и знаци. Надзорът там си е свършил работата", заключи Русинова.

Гледайте целия разговор във видеото.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


82
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
42
6
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Не се "пести" . Краде се ! От Герп при това !
41
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Предложение как да стане има ли
40
1
 
10
 
! Отговори
Жената Мъж преди 1 година
Жената "МЪЖ" по-какво точно е експерт, какво образование има?
39
5
 
2
 
! Отговори
Българин преди 1 година
Бойко Борисов им отряза лентите на гимнастичките от художествената, както и парите им. За да има лентички за рязане на магистралите в България. А пък, то такива почтиняма. Между впрочем, левскарите са ми от най-добрите приятели. Въпреки, че съм цесекар от малък. Футболът не е просто спорт, а бизнес. Благодарение на който видях голяма част от Европа точно когато трябваше.
38
7
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Лиляна Павлова - министър на благоустройстовто при Бойко и внучка на партизанина от 'Чавдар' и член на ЦК на БКП каза, че това не е вярно! Просто на АМ Тракия край Ст. Загора и Чирпан е нестабилна земетръсната зона и за това има рязки пропадания! Аз и вярвам, все пак е евродепутат (2019), след това вицепрезидент на Европейската инвестиционна банка.
37
4
 
6
 
! Отговори
8 март е ден на мама преди 1 година
но с какво да я даря?! Обещанията на Борисов, смятам да и подаря.
36
0
 
9
 
! Отговори
Затова няма да имаме преди 1 година
тунел под "Шипка". Щото там няма как да се краде при строежа му.
35
6
 
7
 
! Отговори
ВАЖНО! ПРОЧЕТИ! преди 1 година
Да, честит 8-ми Март, но Тулупа днес си е качил снимка как една баба му подарява цвете. Що за безобразие. Знаем за него, че на тия години да си без жена е малко съмнително, но чак така да го афишира - снимка как му подаряват цвете.. е това вече.... не знам.
34
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Дайте телевизор на онова Велико Желев да гледа репортажи за пътища
33
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Години наред в участъка Стара Загора - Чирпан на АМ Тракия имах трайното усещане, че яко се краде!
32
2
 
9
 
! Отговори
Един Българин преди 1 година
До Преди година Боко, ти ли се бе? От кое чекмежде изплува, маймунке ***?! Да те светна, че магистрали има и в Испания, че дори и в Египет. Ще те разочаровам, но дори и в Египет строителството е на много високо ниво. 500км няма дупки изобщо, а жегата и трафикът не са като у нас!!! Там дори БТР-и карат по магистралите и нищо им няма. Как пък там успяват да издържат година - две без 15см дупки, а у нас някак си не може? Да не би да сме пълнили шкафчета с асфалт?
31
2
 
5
 
! Отговори
Българин преди 1 година
Е, как ще има такава магистрала Хемус, като нея я започна приятелят му на Бойко Борисов Тодор Живков от Правец преди около 50 г. То, от София до Варна са си 500 км. По 10 км на година да строяха, отдавна щеше да е готова. Важното е, че лидерът им на Герб им реже лентичките. Дори и на тези от художествената гимнастика. А после се чудим, защо Илияна Раева и Наско Сираков са против партията му. Както и повечето българи.
30
1
 
5
 
! Отговори
Затвор преди 1 година
Затвор за всички откраднали асфалта или с подписите си помогнали за това. Само тогава ще спрат кражбите. Лошото е,че ще трябва затвор и за тиква и за гешефт и за поне 2 -3 000 намазани пехливани. А,те са "национален капитал " като копейкин и Сидеров,каракачанката и джамбазлията,Нинова и Овчаров. ...всячески подпомагани от руските четирихилядници , в момента с лицето зелен чорап крадев.
29
0
 
9
 
! Отговори
душички преди 1 година
Тия откриха топлата вода. От години пътищата и каквото и да е се строи некачествено..
28
1
 
6
 
! Отговори
И колко време преди 1 година
До 18 Киро е бил на власт? Сам ли е бил? Да не е бил с верния на Доган чалгар, който му обясняваше как ако не даде парите за магистралите въпреки че няма качество пада веднага от власт?! Колко време ще ти трябва на теб да се пребориш с корупцията в България, която е срастнала с всички държавни институции, включително на местно ниво, което трябва да СМЕНИМ на есен!!! Ако не си разбрал от почти година управлява Радев, който е пръв приятел на товят шеф Шкафчев, който не иска да плаща сега.
27
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Това е завета на башицата, нон стоп говорене за милиарди и пътища, само че не тук и не за нас. Милиардите са в чекмеджето, а тоя иска пак да ви управлява роби.
26
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ако коментарът е за кражбите на Бойко Борисов, се трие
25
9
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Киро, корнелия и кокорчо показаха как се строят магиастрали без корупция! Минете по новооткритата хемус от софия до варна да видите каква магистрала е хахахахахахахах няма такава хаххахаххаха
24
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
А в Германия и Холандия, освен че има истински пътища, няма ни винетки, ни такси за магистрала.
23
1
 
13
 
! Отговори
Никола Стефанов преди 1 година
Уви, така е. За да се придвижиш както по "Тракия", така и по "Хемус" ти трябва не автомобил, а БТР. Още по-добре луноход - пейзажа и на двете магистрали и без това може да се опише като "лунен".