Парламентът разплита казуса „Марковска“ - прави нов избор

Гласуването ще е на 19 декември, предлага правната комисия
16 ное 2012 16:40,
141
Парламентът разплита казуса „Марковска“ - прави нов избор
Искра Фидосова вече ще гледа и анонимни сигнали. Снимка: архив, Булфото

Парламентарната правна комисия предлага да се открие нова процедура за избор на конституционен съдия, след като по-рано премиерът Бойко Борисов обяви, че очаква такова решение от депутатите още днес по казуса „Марковска“.

След решението на президента Росен Плевнелиев да напусне тържествената церемония заради съмнения в репутацията на Марковска Конституционният съд на практика не работи и това предизвика лавина от политически и експертни изказвания как да се излезе от ситуацията.

Шефката на правната комисия  Искра Фидосова ще предложи проекта за решение да се разгледа от Народното събрание следващата сряда, а подаването на документи да започне на 22 ноември и ще продължи до 30 ноември.

Още по темата
До 10 декември ще могат да се подават въпроси и сигнали по отношение на кандидатурите, изслушването в правна комисия ще се състои на 12 декември, а гласуването в парламента ще е на 19 декември.

В процедурните правила за този избор не е указано, че не могат да се подават и разглеждат анонимни сигнали, срещу който и да е от желаещите да станат конституционни съдии.

„Всеки, който има да праща – доноси, анонимни сигнали, този път ще ги оповестим на сайта. След като това е желанието, сме готови и ще го изпълним”, заяви Фидосова.

Шефката на правната комисия пренебрегна анонимния сигнал, подписан с името Георги Тонев, срещу Венета Марковска, в който тя беше обвинена в търговия с влияние и конфликт на интереси, и не допусна той да се разглежда при обсъждането на кандидатурата на Марковска. Именно от тук тръгна и целият скандал.

„Единственият, който разполагаше със сигнал, беше Янаки Стоилов. Нито един член не потвърди да има такъв сигнал, всички отговориха, че не са запознати с този сигнал. Стоилов ми показа сигнал, който имаше визия на различен от този, който впоследствие постъпи, имаше елемент на анонимен сигнал, опита се да се оправдае днес Фидосова.

Информацията е предоставена на Марковска и тя е внесла в парламента документи от различните
институции, че срещу нея не се водят разследвания, обясни още шефката на правната комисия.

Всичко, което е могла да направи, правната комисия го е направила, каза тя и помоли да не се правят повече спекулации на тази тема. По думите й със стартирането на новата процедура трябва да се сложи край на този казус.

Вчера стана ясно, че през 2011 г. е образувано досъдебно производство срещу неизвестен извършител, в което е намесено името на Венета Марковска и близкия до нея бизнесмен Георги Георгиев.
То е образувано по анонимен сигнал.

В него се съдържат данни за корупционно поведение и превишаване правата на Георги Георгиев, близък до Марковка, за това, че е употребил влияние при уволнение на служители на МВР по повод възникнал конфликт, за придобити множество имоти под формата на дарения, и за оказване на влияние по повод образувани административни дела.

„Тук се запознахме с удостоверения, предоставени от Марковска, че срещу нея не се водят никакви досъдебни производства. В следващия момент се споменава документ от прокуратурата от президента. Това е бламиране и подвеждане на Народното събрание от страна на прокуратурата. Ако прокуратурата е разполагала с тази информация, защо комисията не е била запозната с нея досега? Целият фарс поставя много сериозни въпроси относно взаимодействието между държавните органи и институции”, заяви Четин Казак от ДПС.

По думите му не трябва Народното събрание непрекъснато да изважда горещите картофи от огъня и да обира срама на цялата държава и на всички институции. Той посочи, че има решение на ПГ на ДПС да участват нейни представители в продължението на този "злощастен казус".

Според тях парламентът не трябва да носи единствен и само той отговорността, когато държаните органи и
институции не работят в синхрон и не се спазват законовите и конституционни принципи. След това заедно с Митхат Метин напуснаха заседанието.

Като безотговорна определи Явор Нотев от "Атака"  позицията на ДПС. Според него хвърлянето на обвинения между институциите не води до никъде. Нотев посочи, че никой български гражданин няма интерес от това, което се случи. Случаят е безпрецедентен, той показа празноти в процедурните правила и трябва да се инициират законови промени.


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


141
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
48
0
 
7
 
! Отговори
До 44 преди 11 години
И защо трябва да ги храним ? Да не би да са крайно нуждаещи.
47
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
КЪДЕ И ОТ КОЛКО ЧАСА Е ПРОТЕСТА
46
0
 
6
 
! Отговори
Спонги преди 11 години
Трябва да има промени в Закона за Конституционния съд. Това каза пред журналисти председателят на Комисията по правни въпроси в парламента Искра Фидосова след извънредно заседание на комисията.Според мен трябва да има закон който да урежда замазване гафовете на Фидосова.
45
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Мани,мани,до къде стигнахме в Бг----,след 23г.,преход?Оказва се ,че крал Кирил Рашко ще е по-достоен кандидат ,всички останали ,..........не стаАТ!
44
0
 
4
 
! Отговори
вас преди 11 години
къде точно ще е протеста????
43
0
 
6
 
! Отговори
Ангел преди 11 години
АЗ СЪМ ТАМ УТРЕ ЩЕ ПРОТЕСТИРАМ
42
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Не виждам защо храним 240 безполезници като можем да храним 40.
41
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
До 40Виж и точка 6 от същото място
40
0
 
15
 
! Отговори
ред преди 11 години
УТРЕ ЩЕ ИМА ГОЛЯМ ПРОТЕСТ ЕЛАТЕ БЪЛГАРИ И КАЖЕТЕ СТОП НА БЕДНОСТТА КОРУПЦИЯТА ЗАМРАЗЕНИТЕ ДОХОДИ НИСКИТЕ ПЕНСИИ КАЖЕТЕ СТОП НА ВИСОКИТЕ ЦЕНИ НА ТОКА ХРАНИТЕ ГОРИВАТА -ПИСНА НИ ДА СЕ Е*АВАТ С НАС ЕЛАТЕ ЩЕ ВИ ЧАКАМЕ.
39
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Пируетите на Фидосова, приличат на лай*о покрито със сняг, снега се стопил и лай*ото лъснало.
38
1
 
6
 
! Отговори
до 36 преди 11 години
Ама трябва да има основания пич, то не става така щото на президента му е скимнало има закон за българското гражданство
37
1
 
15
 
! Отговори
ДО Ангел преди 11 години
СУПЕР ,ХАЙДЕ НА ПРОТЕСТ,КАТО ГЛЕДАМ ВЪВ ИСПАНИЯ ,ПОРТОГАЛИЯ ,ФРАНЦИЯ ,ГЪРЦИЯ,ВСЕ ДЪРЖАВИ КОИТО СА ДАЛЕЧЕ ПРЕД НАС,НАРОДА КАК ПРОТЕСТИРА,ХОРАТА КАК СИ ТЪРСЯТ ПРАВАТА,МИ ЕВАЛЛА,ТО НИЕ СПИМ КАТО БИТ ***,БЪЛГАРИТЕ ОСВЕН ДА КОДОШАТ И ДА ЛИЖАТ *** ЗА ДРУГО НЕ СТАВАТ,СТРАХЛИ ВИ СА
36
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Глава четвърта ПРЕЗИДЕНТ НА РЕПУБЛИКАТАЧл. 92. (1) Президентът е държавен глава. Той олицетворява единството на нацията и представлява Република България в международните отношения.(2) Президентът се подпомага в своята дейност от вицепрезидент. Чл. 93. (1) Президентът се избира пряко от избирателите за срок от пет години по ред, определен със закон.(2) За президент може да бъде избиран български гражданин по рождение, навършил 40 години, който отговаря на условията за избиране на народен представител и е живял последните пет години в страната.(3) Избран е кандидатът, получил повече от половината действителни гласове, ако в гласуването са участвали повече от половината избиратели.(4) Ако никой от кандидатите не е избран, в седемдневен срок се произвежда нов избор, в който участват двамата кандидати, получили най-много гласове. Избран е кандидатът, получил повече гласове.(5) Изборът на нов президент се произвежда не по-рано от три месеца и не по-късно от два месеца преди изтичане на срока на пълномощията на действащия президент.(6) Споровете относно законността на избора за президент се решават от Конституционния съд в едномесечен срок след изборите.Чл. 94. Вицепрезидентът се избира едновременно и в една листа с президента при условията и по реда за избиране на президент.Чл. 95. (1) Президентът и вицепрезидентът могат да бъдат преизбрани на същата длъжност само за още един мандат.(2) Президентът и вицепрезидентът не могат да бъдат народни представители, да изпълняват други държавни, обществени и стопански дейности и да участват в ръководството на политически партии.Чл. 96. Президентът и вицепрезидентът полагат пред Народното събрание клетвата по чл. 76, ал. 2.Чл. 97. (1) Пълномощията на президента и на вицепрезидента се прекратяват предсрочно при:1. подаване на оставка пред Конституционния съд;2. трайна невъзможност да изпълняват правомощията си поради тежко заболяване;3. при условията на чл. 103;4. смърт.(2) В случаите на т. 1 и 2 пълномощията на президента и вицепрезидента се прекратяват с установяване от Конституционния съд на посочените в тях обстоятелства.(3) В случаите на ал. 1 вицепрезидентът встъпва в длъжността президент до края на мандата.(4) При невъзможност вицепрезидентът да встъпи в длъжност правомощията на президента се изпълняват от председателя на Народното събрание до избирането на президент и вицепрезидент. В този случай в двумесечен срок се произвеждат избори за президент и вицепрезидент.Чл. 98. Президентът на републиката:1. насрочва избори за Народно събрание и органи на местно самоуправление и определя датата за произвеждане на национален референдум, когато за това има решение на Народното събрание;2. отправя обръщения към народа и Народното събрание;3. сключва международни договори в случаите, определени със закон;4. обнародва законите;5. утвърждава промени на границите и центровете на административно-териториалните единици по предложение на Министерския съвет;6. назначава и освобождава от длъжност ръководителите на дипломатическите представителства и постоянните представители на Република България при международни организации по предложение на Министерския съвет и приема акредитивните и отзователните писма на чуждестранните дипломатически представители в страната;7. назначава и освобождава от длъжност и други държавни служители, определени със закон;8. награждава с ордени и медали;9. дава и възстановява българско гражданство и освобождава и лишава от него;10. предоставя убежище;11. упражнява право на помилване;12. опрощава несъбираеми държавни вземания;13. наименува обекти с национално значение и населени места;14. информира Народното събрание по основни въпроси в кръга на своите правомощия.Чл. 99. (1) Президентът след консултации с парламентарните групи възлага на кандидат за министър-председател, посочен от най-голямата по численост парламентарна група, да състави правителство.(2) Когато в 7-дневен срок кандидатът за министър-председател не успее да предложи състав на Министерския съвет, президентът възлага това на посочен от втората по численост парламентарна група кандидат за министър-председател.(3) Ако и в този случай не бъде предложен състав на Министерския съвет, президентът в срока по предходната алинея възлага на някоя следваща парламентарна група да посочи кандидат за министър-председател.(4) Когато проучвателния мандат е приключил успешно, президентът предлага на Народното събрание да избере кандидата за министър-председател.(5) Ако не се постигне съгласие за образуване на правителство, президентът назначава служебно правителство, разпуска Народното събрание и насрочва нови избори в срока по чл. 64, ал. 3. Актът, с който президентът разпуска Народното събрание, определя и датата на изборите за ново Народно събрание.(6) Редът за съставяне на правителство по предходните алинеи се прилага и в случаите на чл. 111, ал. 1.(7) В случаите на ал. 5 и 6 президентът не може да разпуска Народното събрание през последните три месеца от своя мандат. Ако в този срок парламентът не може да състави правителство, президентът назначава служебно правителство. Чл. 100. (1) Президентът е върховен главнокомандващ на Въоръжените сили на Република България.(2) Президентът назначава и освобождава висшия команден състав на Въоръжените сили и удостоява с висши военни звания по предложение на Министерския съвет.(3) Президентът възглавява Консултативния съвет за национална сигурност, чийто статут се определя със закон.(4) Президентът обявява обща или частична мобилизация по предложение на Министерския съвет в съответствие със закона.(5) Президентът обявява положение на война при въоръжено нападение срещу страната или при необходимост от неотложно изпълнение на международни задължения, военно или друго извънредно положение, когато Народното събрание не заседава. В тези случаи то се свиква незабавно, за да се произнесе по решението.Чл. 101. (1) В срока по чл. 88, ал. 3 президентът може мотивирано да върне закона в Народното събрание за ново обсъждане, което не може да му бъде отказано.(2) Народното събрание приема повторно закона с мнозинство повече от половината от всички народни представители.(3) Повторно приетият от Народното събрание закон се обнародва от президента в 7-дневен срок от получаването му.Чл. 102. (1) В изпълнение на своите правомощия президентът издава укази, отправя обръщения и послания.(2) Указите се приподписват от министър-председателя или от съответния министър.(3) Не подлежат на приподписване указите, с които президентът:1. назначава служебно правителство;2. възлага проучвателен мандат за образуване на правителство;3. разпуска Народното събрание;4. връща закон, гласуван от Народното събрание, за повторно обсъждане;5. определя организацията и реда на дейност на службите към Президентството и назначава персонала;6. насрочва избори и референдум;7. обнародва законите.Чл. 103. (1) Президентът и вицепрезидентът не носят отговорност за действията, извършени при изпълнение на своите функции с изключение на държавна измяна и нарушение на Конституцията.(2) Обвинението се повдига по предложение най-малко на една четвърт от народните представители и се поддържа от Народното събрание, ако повече от две трети от народните представители са гласували за това.(3) Конституционният съд разглежда обвинението срещу президента или вицепрезидента в едномесечен срок от внасянето на обвинението. Ако бъде установено, че президентът или вицепрезидентът са извършили държавна измяна или са нарушили Конституцията, пълномощията им се прекратяват.(4) Президентът и вицепрезидентът не могат да бъдат задържани и срещу тях не може да бъде възбудено наказателно преследване.Чл. 104. Президентът може да възлага на вицепрезидента правомощията си почл. 98, т. 7, 9, 10 и 11.
35
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Никой уважаващ себе си юрист не трябва да подава документи за участие или да приема номинация преди Искра Фидосова да си подаде оставката като шеф на правната комисия в НС. Тя трябва да понесе отговорност за безумната кандидатура на Марковска, за която стана ясно, че е сделка на ГЕРБ и ДПС!
34
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
до 29Чл98. точка 9 от конституцията на РБ
33
1
 
15
 
! Отговори
Тодор Живков преди 11 години
По време на партизанското движение обирахме мандри, но те бяха нищо в сравнение с тази мандра!
32
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Дянков обмисля как да обложи 5 процента отстъпка от Газпром
31
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
ЕТО ТОВАЕ НА УМНАТА НА КРАСИВАТА НАЙ ВТАЛЕНАТА ПРИНЦЕСА У ПАРЛАМАТА. КОЙТО НЕЯ ХАРЕСВА НЯМА ВКУС А КОЙТО Я ХАРЕСВА ДВОЙНО ПОВЕЧЕ. ДОГОДИНА ДА Я ИЗБЕРЕТЕ ПАК ЧЕ БЕЗ НЕЯ ПАРЛАМАТА ЩЕ ЗАПРИЛИЧА НА БУНИЩЕ. ЩЕ СЕ ОСМЪРДИ НА УМРЕЛИ КУЧЕТА БЕЗ НЕЯ.
30
2
 
21
 
! Отговори
Ангел преди 11 години
ВСИЧКИ НА ПРОТЕСТ СТАНЕТЕ БЪЛГАРИ И ВЗЕМЕТЕ НЕЩАТА В СВОЙ РЪЦЕ
29
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Авантюрите на парламента дават плодове не виждам как може БГ парламента да гласува незаконни неща, главния конституционен съдия да се сезира.