100 млн. лв. авансово за една нощ: Малкият бизнес е бил ощетен

Разкритията направиха министрите Кирил Петков и Виолета Комитова
Обновена: 17 юни 2021 17:01 | 17 юни 2021 17:00, Анисия Иванова
88
100 млн. лв. авансово за една нощ: Малкият бизнес е бил ощетен
Снимка: МРРБ

Действията в Държавната консолидационна компания при поддръжката на язовирите и тези на фирма "Автомагистрали", отпускала милиони за ремонт на пътища и свлачища, са довели до обедняване на обществото. Малкият бизнес е бил ощетен и не е имал шанс да се конкурира с по-големите фирми. Това съобщиха  министрите на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова и на икономиката – Кирил Петков, на брифинг днес.

Около необходимостта от работа в посока включването на повече малки и средни предприятия в изпълнението на проекти, възлагани от държавни компании, се обединиха двамата министри.

На брифинга те информираха за извършени проверки в дружествата „Автомагистрали“ ЕАД и „Държавна консолидационна компания“ ЕАД.

От думите им стана ясно, че не е имало обществени поръчки, те са били възлагани на конкретни фирми, на стойност няколко милиона лева. Една от ангажираните фирми от "Автомагистрали" е получила авансово 100 млн. лева за една нощ.

Министър Комитова посочи, че констатациите от извършената от МРРБ проверка на „Автомагистрали“ ЕАД и в доклада на Сметната палата съвпадат. Тя напомни, че за 84 свлачища и срутища през последните 2 години авансово са раздадени средства, като досега е укрепено срутището по пътя за Рилския манастир. Министърът изрази мнение, че шансът за завършване на останалите обекти, за които още няма проекти, в срока по сключените за тях договори – до края на

Още по темата
годината, е минимален.

Същата схема има и за магистралите, където авансово са платени 1,5 млрд. лв. на фирми, които нямат проектна готовност. Прескочени са обществените поръчки. Определени фирми сами са си определяли цените. Предприет е огромен инвестиционен риск и към днешна дата строежите не могат да се започнат, отчете министърът.

Трябва да върнем обществените поръчки там, където трябва да се изпълняват, като става дума за пари от бюджета, като те не трябва да се изпълняват на инженеринг, каза Виолета Комитова. Случили са се и други дефекти – пренебрегнали сме и пазарната икономика, и конкурентния принцип. Този модел трябва да бъде напълно насочен в друга посока – на повече малки и средни компании, които са гръбнакът на средната класа, заяви регионалният министър.

Министър Кирил Петков обобщи, че проблемите в двете министерства са много общи – и при язовирите, и при магистралите има дружества, които служат като шапки за разпределяне на средства без обществени поръчки.

В Държавната консолидационна компания има следния проблем – 416 язовира, като 82% от работата по тях и договорите им са сведени до 7 компании. 7 компании, които строят на различни места в България и от 416 язовира в момента има само 10 завършени, които реално даже не са пуснати в експлоатация и не са напълнени. Държавното предприятие за управление и стопанисване на язовири не е влязло в техния контрол, затова седят празни, обясни той.

С концентрацията на тези фирми конкуренцията е нула. Вместо малки и средни предприятия, участват огромни мастодонти, които сами могат да се финансират през търговски банки, коментира министър Петков.

"Бившите надзорници на Българската банка за развитие, без правна значимост, са обжалвали своето уволнение", съобщи още министърът на икономиката Кирил Петков. Той определи това действие като игра и предвижда да пусне иск, с който да се опита да спре обжалването.

Петков уволни членовете на надзорния съвет на ББР Митко Симеонов и Велина Бурска заради отказа им да се явят на среща с него. Смяната реално дойде, след като надзорният съвет отказа да предостави подробна информация за раздадените от банката кредити.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


88
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
15
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
В България малкия бизнес нямаме никакъв шанс!!! Единствената цел е да се унищожи....Колкото и да си изряден всичко в един момент приключва. Това го преживяваме вече доста години. Важното е да се променят нещата. Наистина вече ми се иска да заживеем като европейци.
14
5
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
крало се е с милиарди навсякъде над 40 милиарда за последните 6 години ги няма има 50км "магистрали"
13
12
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Закривайте тази тоталитарна фалиралакочина. Нали се сещате кога Чалгара иФатмака ще ви оправят икономиката?
12
5
 
2
 
! Отговори
... преди 2 години
Продължение: трябваше тези газопроводи да бъдат завършени до 2019г. Млаки газопроводи: 60,70,50км с тръба малък диаметър. Айде не ми обяснявай как се случват нещата.
11
8
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Абе, тия от ГЕРБ само краднали ли са? Навсякъде далавера...
10
5
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Тея с тези обществени поръчки, то преди това като имаше обществени поръчки, нищо не е открадно нали? Само знам че Тракия до Чирпан е правена с обществена поръчка, страхотен е резултата там.
9
2
 
8
 
! Отговори
до Гошо преди 2 години
Тя малката фирма(истинска) все ще намери капацитет ще наеме хора ще купи техника - абе все ще намери вариант.А ти викаш че е по добре същите пари да се дадат на държавна фирма която има само една секретарка и после тя да търси фирма да направи проекта за половин цена? И после що така става?
8
7
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Крадене, крадене, краденеТрите приоритета на ГЕРП
7
7
 
9
 
! Отговори
... преди 2 години
Гоше, за магистрали или подобни мащабни обекти се прави сдружение, консорциум или пр. нормално нещо от няколко на брой фирми. Този има багери, другия асвалтополагаща техника, третия работници за мантинели, четвъртия транспорт на подложен материал и т.н. Човекът е напълно прав, че така са се задръстили със спечелени поръчки, че ще ги завършат 2088г. Пример: една много близка фирма до ББ спчели преди няколко години изграждането на СЕДЕМ газопровода. В момента завършват втория.
6
13
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Аз не искам малки фирми да строят магистрали. За това трябват най-добрите строителни компании в БГ, а не да стане като отсечката на Тракия до чирпан, уж обществена поръчка, пък то не е магистрала даже. Ае стига с вашите глупости. Най-доброто решение беше да се даде на държавната фирмата Автомагистрали да стои Хемус, защото има пълен контрол над всичко и трудно някой частник може да прави каквото си иска, защото вече е спечилил поръчката.
5
11
 
10
 
! Отговори
Изнервен преди 2 години
Тези пък не спряха с брифингите и обикалянето по студията. Не са в Холивуд. И кога най-после ще се научат, че първо всичко се проверява подробно, разследва се, стига се евентуално до съд и чак тогава се отправят обвиненията за злоупотреби.
4
9
 
12
 
! Отговори
merined преди 2 години
Ощетени са ви мозъците на вас двамата, при малкия бизнес всичко е в джоба на шефа и на такива като вас от министерствата
3
6
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Кадет разровят все далавери май
2
7
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Схемата е ясна. Резултатът също - пълно чекмедже с пачки и кюлчета.
1
20
 
11
 
! Отговори
Гошо преди 2 години
Абе коя малка фирма ще ти построи автомагистрала?Това само някоя фирма бушон, като на Батко и Братко може да го свърши.. Или по-точно, да се откраднат едни пари през измислена компания.