Министър Цеков: Напълно реалистично е до 2030 г. да имаме изградени 5 магистрали

Ще има глоби за снегопочистващи фирми
90
Министър Цеков: Напълно реалистично е до 2030 г. да имаме изградени 5  магистрали
Снимка: АПИ

"Напълно реалистично е до 2030 г. да имаме изградени 5 магистрали. Това са "Европа", "Видин-Ботевград", "Струма", "Русе - Велико Търново" и "Хемус". Приоритет на България е да се свърже магистрално с всички свои съседни държави, защото това е ключът към икономическото и демографско развитие. Движението на стоки е важно за промишлеността и икономиката“. Това заяви пред bTV министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков.

Той уточни, че шестата магистрала – от Дупница до Гюешево, е на фаза проектиране. Регионалният министър коментира, че страната ни закъснява изключително много с изграждането на транспортната свързаност. „За тази цел в следващите години България трябва да увеличи дела от БВП, който инвестира в нова пътна мрежа. В момента влагаме около 0.8%, но ако искаме да наваксаме сериозното изоставане трябва от 2025 г. да отделяме по 1,2 на сто от БВП“, каза Цеков.

Министърът допълни, че бюджетът от 1,170 млрд. лв. за магистрално строителство догодина е изпълним и достатъчен, предвид проектната готовност. По думите му развитието на  Северна България е свързано с изграждането на вертикалните пътни връзки между Видин и Ботевград, Русе - Велико Търново и Дуранкулак - Варна.  

"Вече започнахме строителството на магистралата от Русе до Бяла, като сключените договори са за почти 1,5 млрд. лв. Имаме ясно договорени срокове за нейното приключване – 5 години от датата на откриване на строителната площадка. Магистралата е с дължина 132 км, но за да свърже пълноценно Северна и Южна България тя не трябва да спира при Велико Търново, а да се свърже с аутобаните "Тракия" и "Марица" и да стигне до Гърция през граничен пункт „Маказа“. Ето защо през 2024 г. ще се обяви и обществена поръчка за проектиране на доизграждането на магистралното трасе до АМ „Марица“, отбеляза регионалният министър. Той посочи, че е ще се проведе анкета за име на новата магистрала от Русе до Велико Търново, като едно от обсъжданите предложения за име на магистралата е "Янтра".

Трасето Видин - Ботевград също се строи, посочи Цеков. И допълни, че проблемът по отношение на АМ „Струма“ е преминаването през Кресненското дефиле.

"Имаме решение и варианти от къде да мине магистралата. Според мен не е удачен избор едното платно да остане в дефилето, преминавайки по съществуващото трасе на Е-79. Ето защо обявяваме обществена поръчка за проектиране и на второто платно на магистралата извън дефилето – така ще запазим биоразнообразието и Е-79 като локален път“, коментира министър Цеков. Според него, това което може да забави проекта, е да се откажем от сега избрания вариант и да не започне да се строи източният обход, по който ще минава трафикът от Гърция към София. "Ако стартираме процеса по избор на изцяло ново трасе, това ще забави началото на строителството с между 3 и 5 години. При положение, че имаме сключен договор, че имаме влязъл в сила ОВОС, източното трасе трябва да започне да се строи. Процедурите са в ход, имаме преписка в МОСВ за произнасяне по мерките за опазване на околната среда, има предвидени средства в бюджета, очакваме и финалното становище на Европейската комисия и можем веднага да започнем строителството, а паралелно с това ще търсим вариант и за второто платно“, посочи Цеков.

Регионалният министър обяви, че ключът за рестарт на строителството на  АМ „Хемус“ е решение на Народното събрание, с което да се позволи индексиране на цените по сключените договори. "В момента практически не се изпълнява строителство заради неактуалност на цените. Изпълнителите се позовават на стопанска непоносимост – че цените от 2019 г. не са актуални на пазара. Личното ми наблюдение потвърждава тези констатации – цените на желязо и бетон са много по-високи в момента. Разковничето е да се приеме законодателно изменение, което да позволи актуализация на тези цени, надявам се да се приеме със закона за бюджета. По предварителни оценки актуализацията ще доведе до 30% оскъпяване в зависимост от участъците“, коментира регионалният министър. Ако строителството се възобнови, до края на 2024 г. има възможност да бъдат почти завършени участъци 1, 2 и 3.

Министър Андрей Цеков коментира още, че при обилни снеговалежи и усложнена метеорологична обстановка трябва да се вземат превантивни мерки за временно ограничаване на тежкотоварния трафик, за да може да се почистят основните пътни артерии и да няма блокади. Той отбеляза, че като цяло фирмите са се справили относително добре с тежката обстановка, но в Северна България трудностите са дошли от съчетанието на обилен сняг, силен вятър, снегонавяване и паднали дървета, които доведоха до затваряне на пътища в редица области. „Имахме проблеми и с недостатъчна техника, декларирана в договорите с някои фирми. Заради пропуските им ще бъдат наложени санкции като неустойка за всяко констатирано неизпълнение“, подчерта министър Цеков. По думите му в областите  Плевен и Враца проблемите са дошли от много интензивния трафик, който се движи по обходни пътища заради строителството на  скоростния път Ботевград- Мездра.

Министърът информира още, че ще бъдат наложени глоби на строителя на АМ „Европа“ между Сливница и София, тъй като строителна техника е навлязла и замърсила с кал част от магистралата. Ще се приложат мерки и за обезопасяване на опасни участъци от пътищата, където има констатирани случаи на падащи камъни и свличане на земни маси. „Дъждовете и снеговалежите активират подобни срутищни процеси.  Трябва да се изследва геомеханиката на терените и ако се установи риск – ще се укрепват. Превенцията е много важна, още повече, че не можем да предвидим действията на природата“, каза министър Цеков.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


90
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
82
0
 
0
 
! Отговори
Стига бе, преди 4 месеца
...този наред ли е ? Първо, Хемус и Европа трябваше отдавна да са готови? А тоя ми говори за някаква си 2030 година ? НС щяло да решава за актуализацията на цените??? Съвсем ни взеха за мезе! Кажи си в плав текст, че вашите цени ще бъдат три пъти по-високи от "скъпите" магистрали на Бойко, но няма да сте вие виновни ,а ...НС? П.П. Погнусата е Пълна...
81
0
 
0
 
! Отговори
ТО ПА ТОШО преди 4 месеца
За 45 години една магистрала не построи изцяло.....комунисти сър
80
0
 
3
 
! Отговори
gogo преди 4 месеца
пак напушени псевдо министри ;) Алооо изборите минаха популизма няма да ви помогне ;)
79
1
 
0
 
! Отговори
Симо преди 4 месеца
До Йордан интересно казваш Бойко Борисов като Радев.
78
1
 
3
 
! Отговори
... преди 4 месеца
Всяко правителство си обявява едни дати и като му изтече мандата си измива ръцете. Помня как една дебеланка министър беше обявила 2017та за завършване на Хемус, помня и тия кирчовци как обещаваха ... много помня.
77
0
 
2
 
! Отговори
ДОЛУПЪПЪБЪКЭПЪДЭБЭ преди 4 месеца
ХАХАХАХАХАХАХАХАХАХАХАХАХА ЯДКИТЕ КАКВО СТАНА С ЯДКИТЕ РАЗРУХА РАЗРУХА РАЗРУХА ПРИ ПЪРВИЯТ СНЯГ ВСИЧКО ПОТЪНА ВСИЧКО
76
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
един ни лъга 12 години, че строи магистрали, то какво се оказа
75
1
 
2
 
! Отговори
мечти. преди 4 месеца
Вярваме,но ако дойдат китайците."Хемус"я строите 50 години и не и се вижда края.Не,че не можем да строим.Политиците са пречката.
74
0
 
5
 
! Отговори
Joko преди 4 месеца
МИНИстърът Цеков вероятно има предвид 2130 год. !
73
3
 
5
 
! Отговори
Пепката преди 4 месеца
Бойко искраде 20 магистрали. От 2016 се обявява в програмата на ГЕРБ как Хемус ще бъде направена. Тя е едва започнала, а парите раздадени на фирмите. И въпреки това, се намира някой да ти обяснява как ако бил останал Бойко, щяли сме да имаме не знам си какво.*** народ, слага държава!
72
1
 
5
 
! Отговори
анонимен преди 4 месеца
Цеков не е първия който лъ же за 5 магистрали и 5 моста на Дунав. Припомням му вица за краставицата.
71
1
 
3
 
! Отговори
Христо Христов преди 4 месеца
Не знам дали е реалистично, но е по-реалистично от това Киро някога да има диплома от харвард.
70
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Тези пркиазки ги слушам 30 години .Поне маркировката, табелите и знаците да оправят
69
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Т.е. нито един милиметър наистина нова магистрала, за която няма планове още от времето на социализма?
68
4
 
10
 
! Отговори
Йордан преди 4 месеца
Гледа ни в очите и ни лъже! Нали първата работа на радевчетата беше, като взеха властта преди към 3 години спряха всички строежи и прибраха всички пари. Ако не бяха Радев и радевчетата, до сега магистралата до Варна щеше да е готова, и то за три пъти по-малко пари отколкото сега крадат.
67
1
 
4
 
! Отговори
popa ot razgrad преди 4 месеца
напълно реалистично е народа да бъде излъган отново...
66
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
А магистрала Черно Море????После чакайте туристи с пари.Първи приоритет трябва да е магистрала Дуранкулак - Бургас
65
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
КРИВОСтРАЛИ.. гордост на държавните хрантутници. Най-скъпия, тънък и некачествен асфалт в Европа. Няма една тоалетна, бензиностанция или телефон. И т.н. реалности.
64
0
 
2
 
! Отговори
Баба Люба преди 4 месеца
То нали за 3020 година говорят, ба. Тъкмо ще сме почнали да се оправяме.
63
0
 
7
 
! Отговори
Батя ви преди 4 месеца
Аха, и 4 моста! Пък Русе-Търново може да я кръстите "Магистрала Утопия"